-
Vi håller på att vaska fram ett pefekt tredjenamn till vår lilla dotter. Hon har redan sitt nigerianska och ett som vi gett henne. Nu vill vi ge henne ett släktnamn också. Vi har en del förslag men hittar inte riktigt rätt. Vi vill gärna hedra min mans mor som gick bort alldeles för tidigt och aldrig fick träffa sin sondotter. Men hon har två namn som ligger mycket obekvämt i svenska munnar. Just nu känns det inte som att jag vill att dottern ska ha tre namn på tre olika språk. Därför tänkte jag att det kanske fanns nåt svenskt namn som hade samma betydelse.Jag letar nu efter ett flicknamn som betyder "dröm", "fantasi" eller "vision". Mycket passande då det känns som att hon vuxit fram i våra drömmar.Har varit inne på olika namnsidor men har inte hittat nån sida där man kan söka på betydelse för att sen hitta specifika namn. Nån som vet en sådan sida, eller kanske nån som vet ett svenskt namn som betyder dröm?Tack på förhand!
-
Svar på tråden Namnbryderier
-
www.behindthename.com
http://babynamesworld.parentsconnect.com/quick-search.html
Vad hette mamman och gar dte inte att försvenska namnet? -
Saga
Saga & dröm är ju inte riktigt samma sak, men på ngt vis ändå..... -
Det är ju på sätt och vis en fantasi och illusion.....
-
Bra idé! Tyvärr känner jag en person vid namn Saga som jag inte är jätteförtjust i. Attans!
-
Iselinn kanske?
http://www.svenskanamn.se/visa/Iselinn -
Annars kanske Lillemor, efter hans mamma. ;)
-
Betyder inte "dröm", "fantasi" eller "vision" men föreslår ändå Stella som namn. Det betyder ju stjärna och när man ser en stjärnfall får man ju önska sig något osv. Dessutom tycker jag att det är ett vackert namn
-
Kanske Engla, som en ängel. Eller Freja, som jag tror betyder kärlek.
-
Nu kommer en konstig kontring....
Jag gjorde nämligen en rebllisk insats som nybliven singel för över ett år sedan och köpte en segelbåt. Den fixar jag och donar med på ledig tid.
Det var en namnlös båt jag köpte och jag har alltid gillat LIV.
När jag goodlade vidare hittade jag nämnet, HLIF som betyder "värn" eller "skydd". Det är från början ett norskt namn.
Namnet som är värt att bära om man bär liv, och det gör ju många adopterade barn tänker jag. Mitt framtida barn bär mitt liv, mitt hopp, min önskan över att få bli mamma...
Därmed inte sagt att du ska ge ditt barn ett namn efter min båt
Men tanken är ändå fin....
Kram och lycka till i klurandet. -
Alltså gamla namnet är HLIF som numera är namnet LIV...