Hyra ut min lägenhet till min 19-åriga dotter?
Min 19-åriga dotter (som fyller 20 i höst) går ut gymnasiet i vår. Hon gör nästan ingenting för att skaffa sig alternativ vad gäller fortsatt utbildning, eller jobb, från och med hösten.
Detta påverkar mig i högsta grad.
Vad ska jag göra?
Bakgrund:
Jag är egenföretagare sedan många år tillbaka och har en regelbunden inkomst motsvarande en tjänsteinkomst på i genomsnitt 30000-40000 kr/mån.
Det fåmansföretag (fyra aktiva delägare) som jag varit med och byggt upp under mer än tjugo år, håller just nu på med en stor omstrukturering.
Jag kommer lämna kärnverksamheten i höst, till förmån för att chefa över internetrelaterade projekt. Detta är ett område där vårt företag ser stora möjligheter. Men så länge som alla är involverade i kärnverksamheten, hinner vi inte med att ta hand om nya verksamhetsfält.
Så vi håller på med att hitta & utse en ersättare för mig, som ska vara i tjänst från och med i höst.
Detta sker under sekretess, dels för att undvika spekulationer om varför jag lämnar kärnverksamheten, dels för att vi inte skulle ha tid att ta hand om alla ansökningar, som antagligen skulle komma in.
Eftersom mitt företag har en mycket gynnsam position i vår bransch.
Förutom att mitt företag vill expandera, så har jag ett antal privata skäl för att avveckla min del i kärnverksamheten. Så omstruktureringen sker till stor del på mitt initiativ.
Jag kommer inte kunna påräkna mig några större inkomster från de aktiviteter som drar in pengar just nu, utan i stort sett endast inom de områden där vi ska expandera.
Under en övergångsperiod, som alltså börjar i höst, räknar jag med att få betydligt lägre inkomster än vad jag (och mina familjemedlemmar) är vana vid.
Planen för lösa detta är att jag flyttar in hos min fru (äktenskap nr 2) och bor med henne under ett år.
Under denna period ska jag hyra ut min lägenhet i Stockholms innerstad, där boendekostnaden per månad (BRF-avgift, låneräntor, värme, el, internet) är cirka 6000 kr.
Min fru bor på annan ort. Min 16-årige son kommer då att enbart bo hos sin mor i ett år.
Vad gäller min dotter är planen att hon och två av hennes kompisar ska hyra min lägenhet.
Så långt allt gott och väl.
Saken är bara den att såväl min dotter, som de kompisar som hon tänker bo med, har en mycket hög begåvning när det gäller att Spendera, och en ganska begränsad erfarenhet av att skaffa sig Intäkter.
Min dotter säger att hon ska jobba.
Men vad händer om hon inte får något jobb?
Eller om hon bara får tag i såna jobb som hon inte trivs med.
Det kanske skulle vara bättre för henne att gå på folkhögskola under ett år istället, på någon annan ort där hon skulle få lite miljöombyte & lägre levnadsomkostnader.
Men - den enda skola hon kan tänka sig att gå på i höst ligger i Stockholm. med allt vad det innebär av kostnadsläget där. Den skolan kostar dessutom pengar att gå på.
Hon har inte kollat upp några andra utbildningsalternativ.
Och hon har en ganska dålig track record vad gäller att ta skolgång på allvar. Ända sedan högstadiet har hon en hög skolkprocent, 20-50%.
Jag tror inte på att hon helt plötsligt kommer byta attityd till skolor och institutioner, och ta denna utbildning på allvar.
Förvisso har jag en viss respekt för hennes skepsis. Jag har själv skaffat mig mina viktigaste erfarenheter utanför skolor. Samtidigt som det finns vissa grejer som man behöver gå på skolor för att skaffa sig, t ex nätverk.
Men jag vill inte betala pengar för nånting som hon i grund och botten inte sköter riktigt bra.
Vad ska jag göra?
Ska jag hyra ut lägenheten på öppna marknaden, för att säkerställa mina egna planer ekonomiskt?
Och låta min dotter få ta konsekvenserna "the hard way" av att hon inte har förberett sig inför framtiden.
Eller ska jag låta henne ta ansvaret för lägenheten?
Och satsa på att hon kommer dra nyttiga lärdomar av detta.
Risken jag tar i detta fall, är att hon och hennes kompisar kanske ändrar sig i sista minuten, och börjar på nån skola i alla fall, eller bestämmer sig för något annat.
Plus att det kostar Mycket mer att bo och leva än vad min dotter inser.
Hur mycket vi än har pratat om detta.