Barn med Hypotyreos.
Hej, läser så mycket om kvinnor med Hypotyreos, men sällan om barn, så jag startade en tråd där vi kan samlas!
Hej, läser så mycket om kvinnor med Hypotyreos, men sällan om barn, så jag startade en tråd där vi kan samlas!
Hehe, trodde först hon var 4 månader..och stussade till när hon redan kunde prata
Jag tror inte du ska vara orolig ang. att medicinera henne, det syns ju på blodproverna.
Jag vet inte hur Jonathan hade varit utan mediciner eftersom han har fått det sen han var 1 vecka gammal...
Det är rätt så vanligt bland kvinnor...I tonårs/vuxenålder.
Jag hade aldrig hört om det alls när vi fick veta att Jonathan hade det. Struma har jag hört talas om, men inget annat.
Anton hade heller inga symptom på hypotyreos, men eftersom blodproverna visade underfunktion tyckte jag det var självklart att medicinera. Läser du lite mer på nätet om hypotyreos kommer du att förstå att sköldkörteln spelar en avgörande roll för både den psykiska och fysiska utvecklingen. Ingen läkare skriver ut levaxin i onödan, i alla fall har jag mycket svårt att tro det. Så som jag ser det är riskerna med att inte medicinera mycket större än riskerna med att medicinera. Men det är hur jag ser det. Har din dotters förstoppning blivit bättre med medicinen?
jag vill bara inflika att jag absolut tycker att ni som har barn med goda allmäntillstånd ändå skall medicinera om det är läkarens bedömning! Jag har själv hypotyreos, inte min son såvitt jag vet, fick det i samband med graviditeten.
Hej, ja tack för responsen! Jag tycker också förstås hon ska ta medicin om läkarna säger det. Nu har vi ännu inte kommit så långt att vi fått träffa någon läkare som har något vettigt att säga.
Efter att ha väntat på remiss i en månad fick vi träffa en läkare som inte visste mer än jag och som dessutom var osannolikt otrevlig. Nu ska vi ta nya prover (antikroppar något..??) och få träffa en ny läkare (det krävde jag.. ) om en månad! Men jag ska få en telefon tid i nästa vecka med den nya doktorn. Förstoppningen är under kontroll med hjälp av Movicol för närvarande men det går upp och ner.. Fruktansvärt emellanåt på pottan för lillan.
Dom säger att DET antagligen inte beror på ämnesomsätningen i alla fall. Alltså har hon inga symptom och om vi inte råkat ta blodprovet hade vi inte vetat om att hon haft låg sådan.. Hur stääer dom rätt dos på småbarn som inte har symtom undrar jag.? Kollar blodprov och höjer dosen långsamt kanske...? Skönt att hitta er förresten, känner mej som ett UFO när varken läkare eller bekanskapskrets vet något i frågan.
// L
Ja, det baseras på blodprovet. Jonathan hade en period där han var väldigt trött. Han hade för hög dos, men samtidigt kunde han inte ha lägre. Det var två olika prov som påverkade. Ett som mätte värdet i blodet, och ett som mätte något hormon, har jag för mig..Är osäker på det, så det kan vara fel. Det bättrades efter ett tag.
Jonathan hade häller inga symptom som gjorde att någon reagerade, han var bara trött och lugn, det var via PKU testet vi fick veta det.
Vi har haft samma läkare hela tiden (två eftersom den första gick i pension), det är skönt. Hon vi har nu tar hand om hans exem och förkylningsastma med.
Antons läkare kollade hans blodprov 3 elelr 4 ggr (med några månaders mellanrum)innan hon beslöt om medicinering. Sen kollade hon var 3:e månad (med blodprov)första året så att dosen levaxin var lagom hög. Nu kollar vi den en gång om året.
Hejsan!
Min dotter är 9 år, 10 i dec, och föddes med hypotyreos. Det upptäcktes på PKU-provet och vi fick åka tillbaka in när hon var 6 dagar. Sedan dess har vi gått på regelbundna koller och tagit prover. Gjort lite justeringar med dosen då och då. Nu går vi bara två ggr om året på koller.
Hon har mått bra hela tiden :)
Kram på er
min son har, vad jag vet, inget problem med sköldkörteln men jag undrar om jag
bara får fråga en sak?
min son är inskriven hos neurologen pga sen motorisk utveckling och har varit
sen han var 7månader ungefär.
när han föddes var han trött hela tiden, ville bara sova, inte äta, upptäckte sen att
han var mjölkallergiker och han började äta ordentligt vid typ 3månader, innan dess
fick vi tvinga i honom mat. han var förstoppad också, nästan från födseln.
alla sa att han är inte förstoppad om han ammas, sen när det visade sig att han
var mjölkallergiker sa dom att man blir inte förstoppad på mjölkfri kost..
tillslut träffade vi en läkare som gav oss movicol och idag är han "som vanligt"
(han är 2år och har ätit mjölk i ca 1år)
nu till det jag undrar över. det har visat sig att jag har hypertyreos, alltså överproduktion
i sköldkörtel (väldigt kraftig jag ska akut till endokrinologen)
jag har sen jag var i tidiga tonåren legat på gränsen till överproduktion men man
har aldrig gjort något.idag vet jag att man har ändrat gränsvärdena så kanske hade
det varit annorlunda idag.
läkaren på vårdcentralen sa att fostret kunde få hjärnskador om mamman hade
problem med sköldkörteln (utan behandling) under graviditeten.
fick tag i neurologmottagningen iaf som sa att det togs prover när han var 8månader
som inte visade någonting på sköldkörteln.
nu var det "bara" en sjuksköterska jag pratade med, neurologen är rätt svår att
få tag i, ska dit 21maj men det jag undrar är om han hade problem med sin
sköldkörtel när han var i magen, syns det då på ett prov som tas 8månader senare?
OCH PKU-provet man tar vid födseln, visar det på under-/överproduktion i sköldkörteln?
det jag funderar på är att min sköldkörtel är så förstorad att jag har svårt att svälja,
det har jag haft sen jag var liten men läkare har bara sagt att jag är trång i halsen.
min son sätter i halsen väldigt ofta och ibland får han kvälvningar bara av att suga
på ett finger.. förlåt att jag kapar tråden så här, man blir frustrerad när man inte får
svar på sina frågor från vården (vårdcentralsläkarna vågade inte uttala sig eftersom
dom var rädda att ge fel svar)
Min dotter har det med.
Åkte dit på PKU - provet
Dom ringde när hon var 5 dagar gammal tror jag.
Vi fick med åka in akut till sjukhuset. Visade sig även att hon då hade farligt höga halter av bilirubin (gulsot) i kroppen tack vare sköldkörteln.
Så hon fick ligga och sola i tre dagar.
Tog blodprov en gång i halvtimmen och blod beställdes från ett annat sjukhus i ilfart. Dom gjorde rent naveln titt som tätt för det var där dom skulle göra blodbytet
Behövdes dock aldrig göra blodbyta - tack och lov -
Hon är med ett väldigt lungt barn, alla som har detta verkar vara väldigt lugna. Nästan alla jag träffat har sagt samma saker om sina barn att dom är väldigt lugna av sig.
Hon är idag snart 7år och som vilket annat barn som helst. Men som sagt väldigt lugn och otroligt snäll.
Jag tycker själv att hon är lite seg i vissa saker. Medans hennes lärare säger att - det är som det är i den här åldern -
Men hon ligger helt klart efter sina jämnåriga på mycket. Dessutom är hon rätt kort.
Fast hon är beräknad att bli 160 som fullvuxen ( jag är 165.. ) Men hennes läkare är lite orolig över detta ändå. Han tar upp hennes korta längd varje gång vi är där.
Jag har från början fått henne att älska sin medicin. Som hon sköter helt själv.
Hon älskar även att gå till doktor och ta blodprover. Tack vare mina uppmaningar och att jag gjort det till en rolig sak.
Hej alla!
Jag har hypotyreos, nu blir jag lite fundersam då jag läser att flera har barn med motorisk nedsättning. Alla mina barn har problem av olika slag, men min ena son som är tonåring har låg begåvning(utvecklingsförsening) adhd med autism. Kan detta varit påverkat av min obehandlade hypotyreos?
Någon som fortfarande är aktiv i tråden ?
Hej
Har själv antikroppar mot min sköldkörtel och äter Levaxin... Min syster med... Dessutom har många i släkten dyslexi... Så vi börjar undra om vi har en sköldkörtel sjukdom i hela släkten... Min son har dyslexi och sen talutvekling, har dessutom gjor det flesta utredningar... Men "klarat" dom och har bara dyslexi som diagnos.. Nu vill skolan att han ska göra om utredningarna igen och jag har sakt nej det räcker... Däremot ska jag kolla hans TSH, vilket jag har gjort nu och väntar på svar.. Fel TSH värden under graviditen kan ju ge fostret hjärn skador, som tex dyslexi... Folk har ju också blivit fel diagnoserade med adhd och andra diagnoser... När det igentligen varit fel på köldködeln!!! Den ska man någ börja kolla innan man börjar med allt annat...
Hej alla!
Jag har hypotyreos, nu blir jag lite fundersam då jag läser att flera har barn med motorisk nedsättning. Alla mina barn har problem av olika slag, men min ena son som är tonåring har låg begåvning(utvecklingsförsening) adhd med autism. Kan detta varit påverkat av min obehandlade hypotyreos?
Hej på er!
Jag har en son på drygt 3 år nu med ett tsh på 10.0 och ALLA symptom. Barnläkaren vägrar sätta in behandling pga att T4 ligger normalt. Min son mår mkt dåligt och hämmas otroligt i tillväxten och utvecklingen men läkaren sätter hellre in tillväxthormon som bara åtgärdar ett av alla problem som stackaren har. Någon som har tips och råd? Ni som har barn med underproduktiv sköldkörtel, vad har era barns tsh samt t4 legat på och vad är "ok"? Sonen har tidigare legat runt 5 i tsh och även det tycker jag, som själv har hypo, är galet högt!
Tacksam för svar!!!!
Du skriver att han har alla symtom, vilka är det?
Min dotter är snart 4 år och jag funderar på att få hennes TSH kollat. Jag har problem med hypotyreos. Under graviditeterna låg dock TSH bra.
Jag upplever dottern som tröttare än hennes jämnåriga men det tycker inte förskolan. Hon har inte blivit av med babyhullet, ligger precis över gränsen till överviktig på ISO-BMI. Hon har aldrig ätit godis, ytterst sällan bullar, kakor eller glass och äter inte så stora portioner mat heller. Äter mycket grönsaker. Rör sig en hel del. Trots det så har hon kvar en del hull. Jag är lite orolig att hon har hypotyreos.
Hej på er!
Jag har en son på drygt 3 år nu med ett tsh på 10.0 och ALLA symptom. Barnläkaren vägrar sätta in behandling pga att T4 ligger normalt. Min son mår mkt dåligt och hämmas otroligt i tillväxten och utvecklingen men läkaren sätter hellre in tillväxthormon som bara åtgärdar ett av alla problem som stackaren har. Någon som har tips och råd? Ni som har barn med underproduktiv sköldkörtel, vad har era barns tsh samt t4 legat på och vad är "ok"? Sonen har tidigare legat runt 5 i tsh och även det tycker jag, som själv har hypo, är galet högt!
Tacksam för svar!!!!