• Cilmi

Problem med att gå ner i arbetstid..

Hej, Har vid nyår börjat arbeta halvtid igen, efter att ha varit sjukskriven för utmattningssyndrom. Har insett att då min son har både AdHd, Asperger och trotssyndrom så finns det ingen möjlighet för mig att fortsätta arbeta deltid. Har 1/4 dels vårdbidrag, dock överklagat till Länsrätten men det tar nog några månader. Talade med min chef idag då min halvtidssjukskrivning går ut nu sista februari, ang att gå ner i arbetstid till ca 70%. Det lät inte så hoppfullt...inte för att vi har speciellt mycket att göra på jobbet, så att jag går ner i tid skulle iaf inte i dagsläget göra någon skillnad för produktionen. Dock är min chef en ordentlig paragrafryttare som hänvisade till regeringen samt att 'alla numera ska ha rätt till en heltid' och om han då skulle ta in någon på 30% som sen kräver sin rätt till heltid så skulle det ju bli problem osv. Vi skulle fortsätta diskussionen vidare under morgondagen, men just nu känner jag mig helt knäckt.... Någon som stött på liknande problem? Jag är på gränsen att bara skita i alltihopa och bara säga upp mig, för så jobbigt som det är med min son, alla myndigheter, försäkringskassan etc så känns det som jag bara orkar inte mer! Ska jag liksom behöva fortsätta vara sjukrskriven? Det är ju ingen lösning då jag dels känner att jag faktiskt skulle kunna jobba 70% (även om det känns i mesta laget men med mitt vårdbidrag på 1/4 del så har jag inga ekonomiska möjligheter att arbeta mindre) - och samtidigt kan man inte gå sjukskriven hur länge som helst. Min son är ju 10 år och blir ju inte lättare med tiden heller så heltid inom en snar framtid är ganska otroligt, och då han är över 8 år så har jag väl ingen laglig rätt att gå ner i tid heller..=( Vad gör man? Hur har Ni andra gjort, som behövt gå ner i arbetstid?

• Svar på tråden Problem med att gå ner i arbetstid..
  • Tuffen

Är det inte så att du enligt jämställdhetslagen har rätt till hjälp från din chef för att helt enkelt vara förälder? Jag har för mig att vår facklige företrädare någon gång nämnt att det finns en paragraf som talar om just detta, men minns inte mer exakt. Googla på jämställdhetslagen. Lycka till!

• Tuffen

Kolla här (utdrag ur jämställdhetslagen):

5 § Arbetsgivaren skall underlätta för både kvinnliga och manliga
    arbetstagare att förena förvärvsarbete och föräldraskap.
  • pcalma

Jag är anställd inom kommunen o jobbar 85% oregelbundet enligt min fasta tjänst.
    jag har 4 barn, varav 3 har NPF o ena autism. Hon är extremt oflexibel o det fanns inte en chans i världen att jag skulle orka gå tillbaka till jobbet.
    jag var mammaledig under 5 års tid.
    Enligt facket så var det min arbetsgivares skyldighet att i den mån det gick se till att jag kunde kombinera arbete o mina barn
    Jag blev omplacerad till en förskola där jag jobbar 50% (så mycket jag ville) o har specialtider. 8.30-12.30 varje dag.
    Jag har varit tjänstledig från min fasta tjänst sen okt-03 o jobbar nu på dagiset sen aug-08.

• Cilmi

Oj, ja tjänstledig var ju vad min fackansvarige ville få till för min del - men där är det helt upp till arbetsgivarens goda vilja och nån sån har jag tyvärr inte sett hos min arbetsgivare. Däremot tog dom upp hur jag ställde mig till att jag möjligen kunde skriva nytt anställningsavtal med dom som sa att jag bara jobbar 70% och att jag därmed inte kunde kräva 100% nån gång i framtiden. Detta pga en eventuell 30% som kanske kunde kräva 100%. Inte för att jag förstår vad skillnaden skulle vara om jag eller den hypotetiska 30% skriver ett sånt avtal. Nu är jag sen igår sjukskriven 100% igen iallafall. Ett oerhört liv på sonen här i morse så jag har ringt skolan och talat om läget då jag inte fick iväg honom. Har ringt Bup, men fick återkomma då ingen var på plats. Ska ringa kommunen och höra hur det går med avlösarservicen och sitter och undrar hur jag ska försörja mig i framtiden då allt i dagens läge känns hopplöst. Min fackansvarige gav rådet att jag ska försöka vara sjukskriven så länge det går och som jag mår så lär det bli ett tag. =( Har funderat på om Bup kan sjukskriva sonen och att man på nåt vis får hjälp med hemundervisning då han är totalt ovillig att gå till skolan men just nu är jag helt rådvill och förtvivlad. Paragrafen i jämnställdhetslagen var toppenbra, ska undersöka den närmare! =)

• Little Ms Chatterbox

För att göra allt ännu mer besvärligt för dig så borde du kasta in en ny vårdbidragsansökan, eftersom sonen är mer hemma har du mer extraarbete med honom.

Såg att han äter Ritalin, när får han den på morgonen? Jag träffade ett föräldrapar som hade väldiga problem med sitt ena barn som hade ADD, han gick inte att få upp på morgonen men när de började ge Ritalin kl 04.15 så vaknade han som en näktergal till 07.10 när det var dags att gå upp. Baksidan var ju att det hann gå ur kroppen lagom till att det blev dags för läxor på em. Men de tyckte det var bättre än att behöva försöka få upp honom i 2 timmar varje morgon.

Tänk på om du skriver på en ny anställning så kommer du ha sämmre läge vid ev. uppsägningar vid arbetsbrist.

• Cilmi

Haha ja det där med vårdbidraget....det är ju inte ens klart med första vändan där. Blev ju beviljad 1/4 av FK, det tog ca 4 månader innan dom hade jobbat klart med ansökan. Jag överklagade det beslutet (till FK) och fick avslag - dom stod fast vid 1/4 vårdbidrag och 18% i merkostnader. Har överklagat det beslutet till Länsrätten och skickade in papprena dit i december, sista dagen för överklagan var 11:e januari. Länsrätten har ännu till dags datum inte fått in överklagan från FK. Så det har snart gått ett år sen jag först ansökte om vårdbidraget.....tack och lov betalar dom iaf det lilla jag blivit beviljad. Ritalinen får han vid 6 på morgonen när jag fått upp honom. Klart det vore bra om han kunde ta den tidigare, men då skulle jag behöva väcka honom vid 4-5 på morgonen för att få honom att ta den. Iofs värt ett försök nu när jag själv är sjukskriven och hemma på heltid, men vet inte alls hur jag skulle orka med det själv den dagen jag behöver börja jobba igen. Nåja, ska faktiskt göra ett försök i morgon bitti! Alla förslag och tips är ju välkomna =) Får återkomma med resultatet under morgondagen *s*

• Cilmi

Åh Little Ms Chatterbox du har nog räddat mitt liv (till en liten del iaf)!! =)
    Kanske lite tidigt att ropa 'hej' men jag har provat i 2 dagar nu att väcka sonen vid 5.40 på morgonen och gett honom Ritalin.
    Sen har han fått sova klart och jag har väckt honom en timme senare och det har gått jättebra - Jag är SÅ tacksam för tipset!

Jag förberedde honom väl kvällen innan och sa att vi ska prova det här och se om det blir lättare att komma upp, så han var helt med på testet och har själv varit så otroligt stolt här i 2 dagar och sagt "Mamma visst har jag varit duktig som har gått upp direkt på morgonen?" och ikväll sa han "Det går bättre att gå upp nu när jag får min medicin tidigare" =)

Enda lilla smolket i bägaren är att den dagen jag kommer tillbaks och börjar jobba igen så får jag själv gå upp vid 4.30 för att ge honom medicinen men det är det helt klart värt!

SÅ skönt att äntligen få skiva och dela med mig lite om dom positiva sakerna också =)

Hans läkare har ju skrivit ut en 10:a Ritalin som han kan få på eftermiddagen (han får 40 på morgonen), så jag har ju dom om det skulle bli för tufft när den går ur kroppen eller om det är nåt speciellt han ska iväg på (typ skoldisko el nåt).
    Känns jättepositivt det här även om jag ska medge att jag var skeptisk i början - trodde nog aldrig att jag skulle lyckas väcka honom ÄNNU tidigare för att ta medicinen  - men där underskattade jag honom faktiskt *s*

Tusen tack, nu är iaf mina mornar lite bättre =)

• hymafr

Cilmi: Jag tror att du har kommit en lång bit på väg nu, utan att du kanske förstått det själv.
    Din son, som är en intelligent liten kille (alla "trotsbarn" brukar vara väldigt intelligenta) har nu förstått att det finns sånt som ni tillsammans kommit fram till som faktiskt hjälper er båda i vardagen.
    Nu kan du hänvisa till detta och få honom delaktig i resten av hans problem.
    När han är på lugnt humör så kan du försiktigt ta upp diskussionen om vad han anser skulle hjälpa honom att tycka att vardagen var lite mindre jobbig.
    Glöm inte att det kan vara så att han är väldigt verbal i övrigt, men förmodligen är det så att han har svårt att sätta ord på vad han känner när han blir frustrerad.
    Att lära honom att tydligt uttrycka vad han känner genom ord och inte genom handling kan vara lösningen. Men du kan få behöva påminna honom OFTA genom ett vänligt och enkelt :"glöm inte att jag inte kan läsa dina tankar. Du måste berätta vad du vill".

Vi har aldrig haft kontakt med HAB, men däremot BUP.
    Min inställning till BUP är att de är bra att ha för att få en diagnos (även om jag inte alltid instämmer exakt med deras diagnoser - man kan ju faktiskt läsa sig till väldigt mycket själv nuförtiden), men i övrigt är de värdelösa. Vi använder dock BUP:s läkare för att få medicin utskriven, men behöver inte längre träffa henne, utan jag bokar bara en telefontid.

• Little Ms Chatterbox
    Cilmi skrev 2010-02-25 22:17:56 följande:
    Åh Little Ms Chatterbox du har nog räddat mitt liv (till en liten del iaf)!! =) Kanske lite tidigt att ropa 'hej' men jag har provat i 2 dagar nu att väcka sonen vid 5.40 på morgonen och gett honom Ritalin. Sen har han fått sova klart och jag har väckt honom en timme senare och det har gått jättebra - Jag är SÅ tacksam för tipset! Jag förberedde honom väl kvällen innan och sa att vi ska prova det här och se om det blir lättare att komma upp, så han var helt med på testet och har själv varit så otroligt stolt här i 2 dagar och sagt "Mamma visst har jag varit duktig som har gått upp direkt på morgonen?" och ikväll sa han "Det går bättre att gå upp nu när jag får min medicin tidigare" =) Enda lilla smolket i bägaren är att den dagen jag kommer tillbaks och börjar jobba igen så får jag själv gå upp vid 4.30 för att ge honom medicinen men det är det helt klart värt! SÅ skönt att äntligen få skiva och dela med mig lite om dom positiva sakerna också =) Hans läkare har ju skrivit ut en 10:a Ritalin som han kan få på eftermiddagen (han får 40 på morgonen), så jag har ju dom om det skulle bli för tufft när den går ur kroppen eller om det är nåt speciellt han ska iväg på (typ skoldisko el nåt). Känns jättepositivt det här även om jag ska medge att jag var skeptisk i början - trodde nog aldrig att jag skulle lyckas väcka honom ÄNNU tidigare för att ta medicinen  - men där underskattade jag honom faktiskt *s* Tusen tack, nu är iaf mina mornar lite bättre =)
    Kul att kunna hjälpa till!
    Hur funkar det på kvällarna? Är han trött och somnar så han får rätt antal timmars sömn? Det ska finnas en ADHD medicin som är långtidsverkande, men jag kommer inte ihåg vad den heter. Annars är Strattera långtidsverkande men det är annat aktiv substans i den så det är en helt annan medicin eg. och kanske inte passar din son annars.

Tänk inte nu på hur det kommer bli när du ska börja jobba. Vila denna tiden och ladda batterierna. Om morgonrutinerna blir bättre kommer du få mer krafter för hela dagen.
    Det föräldraparet som gjorde såhär med medicinen gav sonen medicinen tidigt på morgonen med lite yoghurt. Han satte sig lite upp i sömnen och gapade och sen snabbt drösade tillbaka till sömnen så det var ingen riktig upp, tänt ljus och ståhej. Alla gick och la sig igen och sov vidare. Kan ni göra så sen när du börjar jobba eller vaknar hela huset om man är uppe och tassar 4.30? Det gäller ju lite plannering och att man kan ha medicin liggandes framme och så...
  • mady
    Cilmi skrev 2010-02-16 13:13:41 följande:
    Hej, Tack för svaret :) Men finns det någon lag som säger att jag har rätt till det? Jag har läkarintyg på att min son är så krävande att det är praktiskt taget omöjligt för mig att arbeta heltid, men har inte hittat någon lag som stöttar upp oss med Diagnos-barn? Vet att man har rätt att gå ner i tid då man har barn upp till 8 år, men min son är ju 10 år =( Ska prata med vårt fackliga ombud i morgon får jag se vad hon säger.. Tänkte att det måste ju finnas fler som mig, då jag fått höra både från Bup och FK att vanligtvis är det svårt att arbeta heltid med t.ex. AdHd-barn därför att det blir så långa dagar för dom och utbrott pga mental utmattning hos dom osv. Min son har iaf fungerat bättre då jag var sjukskriven och han har fått komma hem tidigare på dagarna och inte har så långa dagar med både skola och sen fritids.
    barn under 8 år ger dig laglig rätt att gå ner till 75% men att gå ner är arbetsgivarens godavilja... Lycka till!
  • Domino

Om man var ledig eller sjuk före 2010 (varit sjukskriven en gång en kort period) så sa folk att "företaget stannar inte pga av att du är hemma", men i dagens läge så resonerar nästan ett företag så att det gör det om du är hemma. Dom vibbarna får jag. Känns som att varje företag resonerar som att om det blir nån störning(speciellt vid semestertider eller röda dagar) så stannar företaget som om det vore själva hjärtat i det land man bor i. Som om företaget vore nån slags länk som går av,om man är hemma eller det krockar med semesterplaneringen, så stannar hela sverige i nån slags plötslig död.

Vi har lagar,rätt till saker o ting(änsålänge), men så fort en chef säger nej från första början så måste man slåss för nåt man har rätt till,enligt lag och det i sin tur gör att man blir obekväm. Jag vill inte bråka med min chef för nåt som jag har rätt till, det ska inte gå till så. Jag är småbarnsförälder och vill nu gå ner i tid för att vara mer med mina barn och det blev blankt nej. Vad hände med att värna om familjen? Hur kan man neka nån som har lagen på sin sida att inte få gå ner i tid för att få vara mer med sina barn,sitt blod,ens allt......för mig är det obegripligt.

Det finns bara en sak,en vidrig liten grej som sätter stopp för allt och det är pengar. Hur man än vänder och vrider på allt i dagens läge så handlar allt om pengar....ALLT. Pengar går före välmående och familj idag. 

Vet att denna tråd handlar om barn med svårigheter men jag var bara tvungen att skriva detta om vad jag tycker och tänker om detta vidriga kapitalistsamhälle som bara blir värre och värre speciellt när det kommer till företag. Det ska sparas in på personal men det ska produceras mera. Räcker med att en är sjuk så faller allt. 

Vet hur det är att ha ett barn med diagnos. Har ett bonusbarn som lider av hyperaktivitet och vet hur det är i svåra situationer. 

Svar på tråden Problem med att gå ner i arbetstid..