Som svar till Taryn så instämmer jag med många andras råd - Prata ditt eget modersmål med ditt barn, det är en ovärderlig gåva. Det är inget konstigt i om du pratar svenska eller finska (men du behöver bestämma dig för vilket språk du ska använda, det är inte bra att blanda svenska och finska utan bara ett av dem) och att din man pratar engelska med barnet. Barnet kommer på en gång kunna skilja mellan de olika språken. Din baby lyssnar redan på de två olika språken när den ligger i din mage :)
En bra regel är att en förälder alltid använder ett språk i sin kommunikation och att barnen därför associerar den föräldern med just det språket. Sedan kan det vara så att det talas ett tredje språk i landet där ni bor eller av övriga släkten och då kan de övriga familjemedlemmarna tala det "tredje" språket med ert barn utan att det blir konfunderat.
Det finns familjer som lever i massa olika konstellationer av språk men en sak är säker, ju tidigare språk blir introducerade till barn, desto lättare lär de sig. Att barn i flerspråkiga familjer kan vara senare att tala är nog ganska vanligt men det är ett faktum att de förstår språken lika tidigt som sina talande jämnåriga. Alltså, de kanske inte pratar lika mycket men förstår och uppfattar lika mycket som sina jämnåriga (och därmed är deras språkkunskap dubbel eftersom de förstår 2 språk eller fler!)
Mina 2 barn föddes i england och växte upp med svenska i hemmet (min man är svensk och vi pratar båda svenska med barnen) men alla våra vänner var engelsmän och alla aktiviteter vi gjorde med barnen var på engelska. De hörde alltså engelska dagligen med andra vuxna och barn och de har växt upp tvåspråkiga.
Nu bor vi i Italien och där går de nu på engelskt/italienskt dagis och de har nu plockat upp även italienskan eftersom barnen pratar italienska emellan sig på dagis. Vi pratar fortfarande "bara" svenska hemma men barnen är nu 3 språkiga, vilket är helt fantastiskt tycker jag! Det finns en bok av Michelle Cadeau som är utgiven på svenska den handlar om barns flerspråkighet, jätteintressant om hur barn lär sig flera språk om om myterna runt det ämnet. Den heter "Ditt barns flerspråkighet - ditt val"
Lycka till!!!