• Karamellan

Du vill ha fler barn, din partner vill sterilisera sig

Antag att du är i situationen att du är tillsammans med en person. En dag kommer hen hem och säger att hen har varit och genomfört en sterilisering. Du vill hemskt gärna ha fler barn (eller åtminstone ett barn om ni inte har barn sedan tidigare), och din partner är helt på det klara med detta. Din partner har uppenbarligen bestämt sig för att hen under inga omständigheter skall bli förälder till fler barn, och du trodde inte att saken var färdigdiskuterad ännu.

Anser du att partnern har gjort rätt som steriliserat sig utan föregående diskussion av ämnet, och (vilket hen vet om) mot din vilja? (Tag endast hänsyn till själva steriliseringen, inte övriga etiska frågor som scenariot kan tänkas väcka).

I gotta have more cowbell, baby!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Du vill ha fler barn, din partner vill sterilisera sig
  • loeli

Min sambo vill sterilisera sig efter två barn. Jag vill ev ha 3 barn. Det är en sak om han fryser in spermier ifall han skulle ångra sig eller att han sterliliserar sig efter att han fyllt 40. Vi får ta ett barn i taget och sedan får vi ta ställning till det tycker jag. Jag skulle bli grymt besviken om han gick och sterilisera sig utan min vetskap. Jag fick vänta i 4 år på att han skulle bli redo för att skaffa barn...sedan säger han att han hade gått med på det tidigare om han vetat hur det va att ha barn. Han vet inte hur det är att ha 3 barn. Det kanske inte är så dumt som han tror?

• Anwen

Det är upp till personen själv om den vill sterilisera sig, men jag tycker inte man gör det utan att tala om det för sin partner i förväg, helst vara klara med diskussionen. Om man gör ett sådant definitivt ingrepp utan att vara överens så är det nog inte alla förhållanden som skulle hålla. Likaså skulle inte jag göra en abort utan att ha diskuterat med min partner, och helst varit överens innan ingreppet.

• Jennie med ie

Jag förstår inte det där med att det är fel att göra det om man inte är överens, hur den som absolut inte vill ha fler barn kan göra fel om h*n faktiskt tar sitt ansvar och ser till att det inte blir fler graviditeter heller för sin egen del.. jag får inte ihop det. Däremot som sagt att först göra det och SEN tala om det efteråt tyder på att nåt inte är som det ska, vågar man inte stå för vad man känner och vill eller kan man ö h t inte kommunicera?

• norgesessan

Självklart ska inte den som steriliserar sig behöva kompromissera om barnplanering...Den andras önskemål väger inte lika tungt eller tyngre.
    Men den som steriliserade sig bör bara förberedd på att förhålandet tar slut, för det är då normalt att iallaflal informera om vad man kommer att göra, av respekt för den andra.

Det kan också ta slut om barn är viktigare än förhållandet för den andra.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Höst flickan

Jag tycker man har full rätt att bestämma själv.
    Dock får man leva med konsikvenserna det ger......
    Dvs..jag hade lämnat karln.

Allt tyder på att det blir en lillasyster♥
  • Jennie med ie
    norgesessan skrev 2010-02-18 16:58:02 följande:
    Självklart ska inte den som steriliserar sig behöva kompromissera om barnplanering...Den andras önskemål väger inte lika tungt eller tyngre.Men den som steriliserade sig bör bara förberedd på att förhålandet tar slut, för det är då normalt att iallaflal informera om vad man kommer att göra, av respekt för den andra.Det kan också ta slut om barn är viktigare än förhållandet för den andra.
    Jomen självklart, lika rätt som det är för den som inte vill ah fler barn att vidta åtgärder för att säkerställa det är det för den som ev. inte kan leva med att inte kunna få fler barn att söka sig från förhållandet.
  • Anwen
    Jennie med ie skrev 2010-02-18 16:52:49 följande:
    Jag förstår inte det där med att det är fel att göra det om man inte är överens, hur den som absolut inte vill ha fler barn kan göra fel om h*n faktiskt tar sitt ansvar och ser till att det inte blir fler graviditeter heller för sin egen del.. jag får inte ihop det. Däremot som sagt att först göra det och SEN tala om det efteråt tyder på att nåt inte är som det ska, vågar man inte stå för vad man känner och vill eller kan man ö h t inte kommunicera?
    Ordet "överens" kanske är illa valt (eller iaf kan misstolkas). Men förhoppningsvis kan man i ett förhållande kommunicera, och tala ut ordentligt om det innan man utför ingreppet. Jag tycker inte man gör ett sådant ingrepp "bakom ryggen" på sin partner, och talar om först efteråt. Jag tycker båda ska vara införstådda i vad det innebär, och vilka konsekvenser som kan komma, t.ex. antingen acceptera att inte få (fler) barn, eller gå vidare och hitta någon annan.
  • Jennie med ie
    Anwen skrev 2010-02-18 17:08:25 följande:
    Ordet "överens" kanske är illa valt (eller iaf kan misstolkas). Men förhoppningsvis kan man i ett förhållande kommunicera, och tala ut ordentligt om det innan man utför ingreppet. Jag tycker inte man gör ett sådant ingrepp "bakom ryggen" på sin partner, och talar om först efteråt. Jag tycker båda ska vara införstådda i vad det innebär, och vilka konsekvenser som kan komma, t.ex. antingen acceptera att inte få (fler) barn, eller gå vidare och hitta någon annan.
    Mitt instämmande i detta framgår i mitt inlägg också. Men vissa hävdar som sagt att är man inte överens är det fel att göra det, och det är en helt orimlig inställning för min del.
  • Tygtiiger

Här blev det svårt att rösta.

Självklart har min man rätt att gå och göra vad han vill med sin kropp, den är ju hans. Men vissa saker kommer att medföra att han åker ut på öronen - tex om han använder kroppen till att ha sex med andra. På samma sätt hade jag aldrig kunnat anse att det var rätt av honom att ensidigt fatta ett så stort beslut som att sterilisera sig, det är något som påverkar mig som hans partner så mycket. Så jag tycker att han har rätt att göra det, men inte att det är rätt att göra det. Det är mycket jag har rätt att göra som ändå är fel att verkligen göra inom vårt äktenskap - helt enkelt för att det skulle förstöra mycket av den tillit som vi trots allt har till varandra.

Om jag vill och min man inte vill så får vi använda preventivmedel och hoppas på att han kan ändra sig.

• Lena
    bluebird skrev 2010-02-18 14:00:30 följande:
    Det är rätt av partnern att sterilisera sig. Det är hens kropp, som hen har fullständig bestämmanderätt över. Anser man inte det då bör man ju vara emot abort och kvinnans rätt till att bestämma över sin kropp också.
    Jag tycker att man i ett förhållande har fyll rätt att bli sur även om det skulle vara så att kvinnan smyger iväg och i efterhand talar om att hon har gjort abort.
  • Lena
    Dr Mupp skrev 2010-02-18 14:44:10 följande:
    Om det inte finns nått skydd som fungerar då?
    Då ska man tala om att man går och steriliserar sin innan man gör det och inte smyga iväg.
  • Mimmi P

Har bara läst ts.

Jag tycker att det skulle vara fel att göra bakom ryggen men jag anser att det är ett beslut som varje person måste ta helt på egen hand. Om partnern inte kan acceptera konsekvensen som blir är ju nästa fråga vad som händer med förhållandet men det antar jag att man väger in vid ett sådant beslut.
    Jag är ganska säker på att jag skulle vilja sterilisera mig efter den här graviditeten då vi har två barn. Fler barn än så vill jag absolut inte ha och jag kommer absolut inte kunna tänka mig att vara gravid igen. Nu känner min man att han också vill ha två barn, inga fler. Skulle han ändra sig sen och jag är steriliserad, ja då blir det ju hans beslut, kan han leva med att jag kapat hans möjligheter till ett tredje barn eller är önskan efter ytterligare ett barn så stort att han inte längre kan tänka sig att leva med mig? 
    Samma fråga skulle dock uppstå i ovanstående situation även om jag inte steriliserar mig. Jag är verkligen helt säker på att jag aldrig nånsin ens kommer överväga ytterligare ett barn, har man funderat på en sterilisering så tror jag att man har funderat noga på frågan. Att som partner stanna och hoppas att den andra ska ändra sig tror jag är ganska lönlöst i de flesta fall.
  • LyNxQ

Det kanske blir som i "Tomten är far till alla barnen"?

Jag röstade för att det var fel gjort av partnern. Om man vill olika måste man ändå prata igenom det. Fler barn, eller inte fler barn, det skaffar man tillsammans.
    Det är inte självklart att parten som inte vill ha fler barn vinner..

Visst har man rätt till egna val om sin egna kropp, men man lever ändå tillsammans och får ta hänsyn. Man ska åtminstone inte göra något bakom ryggen på den andre.
    Det är precis samma sak (eller ja, tvärtom) om den ene hade skippat p-medel (struntat i pillren eller gjort hål i kondomerna) så det blivit ett barn mot den andres vilja.. Eller som i filmen ovan, inseminerat sig

Svar på tråden Du vill ha fler barn, din partner vill sterilisera sig