• Shorona

Ateister, prackar ni på eran tro på andra?

När jag nu på morgonen satt och tittade runt lite på Fl så var det endel trådar från religiösa. Inget emot det MEN så fort man hamnar i en tråd med en religiös ts så känns det alltid som att man sitter och blir predikad för, att man är dum i huvudet, omoralisk etc. Ganska vanligt förekommande både på Fl och irl.
    Ibland orkar jag ge mig in i en diskution och ifrågasätta men det är inte så ofta. Men tanken slog mig att jag aldrig har stött på en icketroende som försöker få en troende att "byta sida".

Så ni icke troende där ute, försöker ni pracka på eran tro på andra? Har jag bara missat det eller är det kanske så att de flesta som inte är religiösa accepterar mer andras tro?

♥Niclas 061103 ♥Linus 091110
  • Svar på tråden Ateister, prackar ni på eran tro på andra?
  • snillis

Nej
    Fast i min bekantskapskrets är det få (om ens någon) som är troende så jag behöver inte

Kan ha diskussioner med min mormor ibland men då är det just diskussioner - intressanta sådana!

• lövet2

Jag är agnostiker och känner mig som om jag står mitt emellan ateisterna och de religiösa. Och ja, sällan träffar man så fanatiska predikanter som ateisterna ...

• Argo
    lövet2 skrev 2010-02-18 14:28:06 följande:
    Och ja, sällan träffar man så fanatiska predikanter som ateisterna ...
    Så är det. Hela det moderna svenska samhället är genomsyrat av ateismen som trosuppfattning och livsåskådning. Andra religioner, och då främst kristendom, trängs undan.

Det är bara att titta på hur de som är öppet kristna oc hfrikyrkerliga porträtteras och behandlas av folk och media. Carola och Runar någon?

Det finns nåt citat i stil med: "Av alla religösa som har har stött på finns det inga som så fanatiskt missionerar sin tro som ateisterna".

Det ligger mycket i det.

"Förbundet Humanisterna" är vår tids motsvarighet till exempelvis Missionsförbundet och Pingstkyrkan.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Det beror på hur man menar med att pracka på. Om pracka på är att man diskuterar, argumenterar och försöker "omvända" folk så får svaret bli ja, jag vill gärna se fler ateister när jag diskuterar med folk. Ganska dålig definition av pracka på i min mening.

Om det handlar om att man vill föra på andra sin (avsaknad av) tro så är svaret nej, jag vill inte lagstifta om något, jag vill inte tvinga andra, jag vill inte utestäng folk från religion, jag bannar inte någon för att de inte tror som jag.

I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do. -Robert A. Heinlein
  • Selfish Geene
    Shorona skrev 2010-02-18 11:28:42 följande:
    När jag nu på morgonen satt och tittade runt lite på Fl så var det endel trådar från religiösa. Inget emot det MEN så fort man hamnar i en tråd med en religiös ts så känns det alltid som att man sitter och blir predikad för, att man är dum i huvudet, omoralisk etc. Ganska vanligt förekommande både på Fl och irl. Ibland orkar jag ge mig in i en diskution och ifrågasätta men det är inte så ofta. Men tanken slog mig att jag aldrig har stött på en icketroende som försöker få en troende att "byta sida". Så ni icke troende där ute, försöker ni pracka på eran tro på andra? Har jag bara missat det eller är det kanske så att de flesta som inte är religiösa accepterar mer andras tro?
    När någon vill diskutera religion kommer jag inte att tacka nej, men jag går inte runt och knackar dörr för att sprida något budskap. På nätet har jag startat flera trådar, men det är ju helt frivilligt att läsa och kommentera dom, så det är inte fråga om att "pracka på" någon mina åsikter här heller

Eftersom jag inte har några religiösa vänner blir det inte många diskussioner irl. Däremot känner jag några som tror på trolldom, spöken, hoeopati och dyl. där har det blivit någon timme, men jag har aldrig varit den som först tagit upp saken, det är alltid någon som kommer med ett påstående som jag måste ifrågasätta.
  • Furie

Det finns inget att pracka på någon. Jag tror inte på något, trots att jag försökt när jag var yngre. Många av de jag träffat som varit troende (kristna i mitt fall) har ganska fort påpekat på något sätt att jag lever omoraliskt och mot Gud.. Det har fått mig att ta ganska stort avstånd till människor jag vet är religiösa. Men skulle det visa sig att någon av mina vänner är religiös skulle jag inte ta avstånd till denne, eftersom jag uppenbarligen inte blivit påprackad deras tro. Jag har inget mot religionen på så sätt utan på attityden jag mött. Och att ha folk som Carola som "talesman" är ju ingen höjdare heller..  

• rasajj
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-02-20 15:24:02 följande:
    Det beror på hur man menar med att pracka på. Om pracka på är att man diskuterar, argumenterar och försöker "omvända" folk så får svaret bli ja, jag vill gärna se fler ateister när jag diskuterar med folk. Ganska dålig definition av pracka på i min mening.Om det handlar om att man vill föra på andra sin (avsaknad av) tro så är svaret nej, jag vill inte lagstifta om något, jag vill inte tvinga andra, jag vill inte utestäng folk från religion, jag bannar inte någon för att de inte tror som jag.
    Men om de religiose gor likadant, sa brukar det klassas som att 'pracka pa'.

Sallan har jag sett sa mycket missionerande som fran de ateister som hanger i religionstradarna har pa FL.
    'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    rasajj skrev 2010-02-21 17:18:02 följande:
    Men om de religiose gor likadant, sa brukar det klassas som att 'pracka pa'.
    Inte alls, jag definierar "pracka på" som att försöka påtvinga andra. Jag anser inte att religiösa försöker pracka på andra sin religion om de försöker sprida den i en diskussion, det har jag inga problem med, har man gett sig in i diskussionen så får man ta det. Jag anser nog egentligen inte heller att missionerande dörr till dörr är att pracka på.

Pracka på är när man pratar om att man ska sjunga kristna sånger i skolan, att andra ska anpassa sig efter religiösa föreställningar eller att man i lag försöker få särskilda fördelar.

Vad andra kallar att pracka på får stå för dem.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do. -Robert A. Heinlein
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    rasajj skrev 2010-02-21 17:18:02 följande:
    Sallan har jag sett sa mycket missionerande som fran de ateister som hanger i religionstradarna har pa FL.
    Ja, vi är ganska aktiva. Missionerande kan man väl kanske kalla det, jag brukar kalla det att sprida min syn och andra är välkomna att göra detsamma, religiösa också.

Det gör mig inte så mycket att bli kallad missionerande, även om det är ett religiöst begrepp så stämmer det ganska bra in på det jag vill göra, få en ökad spridning av sekulär humanism.
  • Velour

Nej, jag har ingen tro att pracka på någon överhuvudtaget. Hamnar jag i en diskussion med en troende markerar jag bara vad jag känner och tycker. Oftast har jag tvärtom blivit påprackad de religiösas övertygelser och då kontrar jag mest.

Jag har deltagit i FL-diskussioner där jag ifrågasatt väldigt mycket, men försöker låta bli numera. Har mött väldigt mycket respektlöshet från religiösa där diskussionen har slutat antingen med personangrepp eller den klassiska "hålla för öron och ögon". Vissa religiösa väntar inte ens med personangreppen, utan kör hårt redan från början, men det beror väl på hur fanatisk man är. Man ska ju inte dra alla över en kam. Och för att vara rättvis har jag även stött på mycket respektlöshet från ateister.

• The Morticia

Alltså, TS du måste ha missuppfattat. Ateism är det motsatta av teism, och innebär att man inte tror på någon gud. Teism betyder gudstro, och förstavelsen a betyder utan. A-teism betyder alltså utan gudstro. Ateismen är därför ingen tro. Ateism är en negation; det säger bara vad man inte tror. Det är många som gör den missen så det är förlåtet.

Jag kritiserar ofta människor som gör idiotiska saker. Särskilt om det idiotiska de gör baseras på föreställningar som inte kan styrkas med den vetenskapliga metoden. Hade inte religiösa människor haft så mycket dumheter för sig så hade jag inte reagerat. Men att hetsa upp sig över galenskap är inte samma sak som att försöka få någon att inte tro. Ingen blir mindre troende av att jag tycker att de är retarderade liksom. Jag struntar ganska frisk i vad folk har för knepiga föreställningar så länge de inte skadar andra - tyvärr är det dock ofta så att de faktiskt gör det.

• Shorona
    The Morticia skrev 2010-02-21 19:45:17 följande:
    Alltså, TS du måste ha missuppfattat. Ateism är det motsatta av teism, och innebär att man inte tror på någon gud. Teism betyder gudstro, och förstavelsen a betyder utan. A-teism betyder alltså utan gudstro. Ateismen är därför ingen tro. Ateism är en negation; det säger bara vad man inte tror. Det är många som gör den missen så det är förlåtet. Jag kritiserar ofta människor som gör idiotiska saker. Särskilt om det idiotiska de gör baseras på föreställningar som inte kan styrkas med den vetenskapliga metoden. Hade inte religiösa människor haft så mycket dumheter för sig så hade jag inte reagerat. Men att hetsa upp sig över galenskap är inte samma sak som att försöka få någon att inte tro. Ingen blir mindre troende av att jag tycker att de är retarderade liksom. Jag struntar ganska frisk i vad folk har för knepiga föreställningar så länge de inte skadar andra - tyvärr är det dock ofta så att de faktiskt gör det.
    Då har jag lärt mig det! Fast någonstans blir ju även en icke-tro en tro om fler tror på icke-tron? Shit, knäppa söndagskväll-hjärna!
    ♥Niclas 061103 ♥Linus 091110
  • The Morticia
    Shorona skrev 2010-02-21 20:44:12 följande:
    Då har jag lärt mig det! Fast någonstans blir ju även en icke-tro en tro om fler tror på icke-tron? Shit, knäppa söndagskväll-hjärna!
    Nja, det vore som att säga att arbetslöshet är ett jobb.
  • Tygtiiger

Inte ett smack. Jag presenterar mig inte som ateist. Om någon frågar vad jag tror på så säger jag att jag är tandfeagnostiker, dvs jag anser inte att det finns något som tyder på att gud finns men vill inte fullständigt avvisa hans existens. Oftare tycker jag det är intressantare att höra hur folk tolkar världen utifrån sin religion.

Däremot vägrar jag humma med när någon säger att astrologi är den enda sanningen, eller att homeopati är SÅ fantastiskt, eller att det finns mer i livet än evidens. Kom inte och dissa den vetenskapliga metoden när jag är med, den är det enda som funkar om vi ska ha fungerande mediciner, datorer, tåg eller andra praktiska saker.

• bellzan

Jag har aldrig försökt få med någon, men f*n vad irriterande det är när andra försöker få mig att va "troende". Sånt dära accepterar jag inte, så blir jag kallad "dum i huvudet" för mitt val, ja då är det deras eget fel att få höra va jag tycker dom är

Svar på tråden Ateister, prackar ni på eran tro på andra?