• PennyD

Svårare än så behöver det inte vara.

Som gravid, ammandes, eller förälder i allmänhet så gör man onekligen val. Man väljer att ta eller inte ta risker. Man väljer utefter förutsättningar och ideal.

Man påverkas av forskningresultat och normer. Vilka förstås kan variera, i både tid och rum.

Ena dagen är det ofarligt för ammande mödrar att dricka vin, andra dagar inte. Ena dagen ska barnen sova på magen, nästa dag är det livsfarligt.

Jag kan tänka mig att föräldrar och blivande sådana  tappar förtroendet för vetenskap och normer.

Men vad vet egentligen den lilla människan om alkoholens påverkanfosterutvecklingen, om nikotinets påverkanammande barn och om andningens funktion i förhållande till sovläge?

Själv tänker jag som så att
    jag vill kunna se mitt uppvuxna barn i ögonen och säga;

"Jag tog inga risker vad gällde ditt välmående, jag förhållde mig ödmjuk till vetenskapen och jag gjorde mitt absolut bästa för dig. "

Med andra ord;

Jag intog inga droger under graviditet och amning (alkohol och nikotin inräknat), jag följde de råd som vetenskapen hade att erbjuda vad gällde bland annat sömn och matvanor, och utefter min totala livssituioon gjorde jag bästa möjliga för mina barn.

Risken finns att man i framtiden kommer kunna påvisa en fara med att barn sover på rygg, att nikotin är ofarligt i förhållande till en graviditet och att alkhol inte påverkar fosterutvecklingen.

Den risken kan jag med gott samvete ta
    . För jag vet att jag gjorde det utifrån vad jag kunde veta, bästa för mitt barn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 00:04

Jag har svårt att tro att ett barn skulle känna sig besviken och skuldbelägga en förälder för att hon INTE drack vin, eller för att hon gjorde det som forskningsresultaten UPPMANADE till.

• Svar på tråden Svårare än så behöver det inte vara.
  • TessaS

Jag kommer aldrig kunna se mitt barn i ögonen och säga att jag ALLTID gjort endast det BÄSTA för honom eller ALDRIG utsatt honom för risker

Varje dag så utsätter jag honom för någon risk... vi åker bil, vi åker buss, vi bor i stan med de avgaser som finns där, han äter mat som jag inte själv odlat/fött upp och har koll på...
    Nu är vin eller inte under amning, en fråga jag nånsin behövt ta ställning till eftersom jag inte ammade... men jag tror verligen på sunt förnuft... så länge man själv inte är en vinglig människa så tror jag på att man tar vettiga beslut. Ibland misslyckas man, det kallas att vara mänsligt.. DET kan jag lova min son att jag är i alla fall.

Det enda jag kan göra är mitt bästa och jag är helt säker på att det räcker bra.

• burriburrbloggen
    PennyD skrev 2010-02-23 23:39:43 följande:
    Det beror förstås på hur vi definierar en bra eller dålig mamma. I mina ögon är det bättre (i förhållande till sämre) att för sina barn välja bort onödiga alkoholintag. Jag vill inte ta risker vad gäller mitt barns hälsa som i framtiden kan visa att jag utsatt dem för direkt skada. Däremot kan jag leva med att jag tar det säkra före det osäkra. Jag kommer troligtvis inte behöva skämmas inför mina barn för att jag inte drack alkohol. Vad än forskarna i nuläget säger om riskerna vid alkoholintag, så är det ju inte så att de uppmanar ammande mammor att inta alkohol. Vilket är fallet med till exempel sovläget. Jag gör det som vetenskapen uppmanar mig till, men inte allt den inte har förskastat.
    Jag måste säga att jag resonerade på precis samma sätt en gång i tiden.
    Jag bah "nämen SJÄLVKLART ska man ta det säkra före det osäkra! HUR SVÅRT ÄR DET EGENTLIGEN!"
    Jag kan säga att mitt liv är bättre nu än det var då. Och mitt liv innefattar alltså även barnens liv.
    Årets mamabloggare 2009
  • PennyD
    liag skrev 2010-02-20 06:19:50 följande:
    Vad vill du med denna tråd? Berätta hur duktig du är? Tror nog att de flesta har gjort som dig. Jag har gjort det i alla fall och jag slår mig inte för bröstet för de.
    Om du undrar om jag är stolt, så ja det är jag. Jag är stolt över att jag vill mina medmänniskor väl, vilket jag i sin tur också är stolt över att jag vågar vara stolt över. Stolt, stolt, stoltast.

Men, anledningen till att jag vill väl är inte för att kunna slå mig för bröstet, anledningen är att jag bryr mig om, och tycker alternativen är förkastliga.

Jag önskar fler vågade vilja väl, och tro på den egna förmågan till att kunna göra gott. Varför jag startade tråden.
  • liag
    PennyD skrev 2010-02-24 23:26:59 följande:
    Om du undrar om jag är stolt, så ja det är jag. Jag är stolt över att jag vill mina medmänniskor väl, vilket jag i sin tur också är stolt över att jag vågar vara stolt över. Stolt, stolt, stoltast.Men, anledningen till att jag vill väl är inte för att kunna slå mig för bröstet, anledningen är att jag bryr mig om, och tycker alternativen är förkastliga. Jag önskar fler vågade vilja väl, och tro på den egna förmågan till att kunna göra gott. Varför jag startade tråden.

Tråkigt att jag aldrig har märkt detta i dina trådar.
    När jag läser dina trådar och dina inlägg i andra trådar så ser jag dig bara som en som tror sig veta bäst hela tiden och inte vill lyssna på andra för alla andra gör fel om de inte gör/tänker som dig.

Jag tycker inte som dig men jag förstår i alla fall att alla är olika och gör olika val i livet och jag trycker inte ner dem för detta utan jag tycker att det är så livet är.

Sedan tror jag på mina medmänniskor.

• burriburrbloggen
    PennyD skrev 2010-02-24 23:26:59 följande:
     Jag önskar fler vågade vilja väl, och tro på den egna förmågan till att kunna göra gott. Varför jag startade tråden.
    Varför tror du att man inte vill det för att man tar ett glas vin när man ammar? 
    Tror du att du är godare och smartare för att du avstår från saker "för säkerhets skull"?
    Det låter faktiskt lite så.
    Man är faktiskt inte bättre för att man helt hysteriskt försöker följa den "optimala vägen" hela tiden.
    Årets mamabloggare 2009
  • PennyD
    liag skrev 2010-02-25 07:45:32 följande:
    Tråkigt att jag aldrig har märkt detta i dina trådar. När jag läser dina trådar och dina inlägg i andra trådar så ser jag dig bara som en som tror sig veta bäst hela tiden och inte vill lyssna på andra för alla andra gör fel om de inte gör/tänker som dig. Jag tycker inte som dig men jag förstår i alla fall att alla är olika och gör olika val i livet och jag trycker inte ner dem för detta utan jag tycker att det är så livet är. Sedan tror jag på mina medmänniskor.
    Ja, det är tråkigt att du inte märkt det.

Jag förstår inte precis hur du menar när du skriver att jag tror mig veta bäst.  Att man gör det man tror sig veta är bäst, och således också förespråkar det, är väl inte så konstigt.

Själv försöker jag förhålla mig ödmjuk inför det faktum att jag kan lära av andra, men då gäller det förstås att andra har något vettigt att komma med.

Vet inte heller riktigt vad du menar med att "trycka ner".  Jag står för mina åsikter och tycker om att diskutera sådant som jag känner är viktigt, vilket också medför att jag ifrågasätter andras tankar och i somliga fall förkastar dem, vilket jag också ser som naturligt.

Jag tror på mina medmänniskors potential.
  • PennyD
    burriburrbloggen skrev 2010-02-25 09:43:20 följande:
    Varför tror du att man inte vill det för att man tar ett glas vin när man ammar? 
    Tror du att du är godare och smartare för att du avstår från saker "för säkerhets skull"?
    Det låter faktiskt lite så.
    Man är faktiskt inte bättre för att man helt hysteriskt försöker följa den "optimala vägen" hela tiden.
    Det är väl inte troligt att man dricker vin för att man vill sitt barn väl?

Ja, jag tror att jag i förhållande till alternativen är godare och smartare om jag minimerar de risker jag förmår.

Hysteri är knappast ett optimalt förhållningssätt, så det har du alldeles rätt i.
  • Thursday
    PennyD skrev 2010-02-25 19:52:42 följande:
    Det är väl inte troligt att man dricker vin för att man vill sitt barn väl? Ja, jag tror att jag i förhållande till alternativen är godare och smartare om jag minimerar de risker jag förmår. Hysteri är knappast ett optimalt förhållningssätt, så det har du alldeles rätt i.
    Men hur många av de handlingar vi företar i våra liv är i första hand för att vi vill våra barn väl? Och varför skulle vi vara skyldiga att i allt vi företar oss varje dag vilja våra barn väl? Och vadå väl? Äter du t.ex bara nyttig mat? Motionerar regelbundet tre gånger i veckan? Röker inte, dricker inte, äter aldrig godis, kakor eller glass? Kör inte bil, skulle aldrig flyga någonstans någonsin, köper bara ekologisk mat, arbetar ideellt för en bättre, mer human värld? Arbetar så lite som möjligt? Försakar alla dina egna behov så att du kan gå ner i arbetstid och lägga alla dina slantar på ditt barn? Går du till frissan? Är inte det onödiga pengar och dessutom skadlig miljöpåverkan? DU kan väl klippa håret hemma i badrummet själv?
  • Hervor 1
    Det är väl inte troligt att man dricker vin för att man vill sitt barn väl? Ja, jag tror att jag i förhållande till alternativen är godare och smartare om jag minimerar de risker jag förmår. Hysteri är knappast ett optimalt förhållningssätt, så det har du alldeles rätt i.
    Man dricker nog inte ett glas vin för sitt barns skull, nej det stämmer nog. Men inte dricker man det för att man vill sitt barn illa heller.. Det där lilla glaset med vin har liksom inget med barnet att göra överhuvudtaget!
    Eftersom man idag vet att det heller inte påverkar det ammande barnet negativt så finns det liksom ingen anledning att låta bli om man skulle vara sugen. Man är inte en bättre, mer omtänksam, kärleksfull förälder för att man helt avstår alkohol jämfört med den som tar ett enstaka glas då och då. Inte heller gör man sitt barn mer gott genom att helt låta bli (förutsatt att man inte har problem med alkoholen förstås..).

Att säga "Jag tog inga risker vad gällde ditt välmående, jag förhållde mig ödmjuk till vetenskapen och jag gjorde mitt absolut bästa för dig" är något jag absolut kommer att kunna säga till mitt barn trots ett glas vin (fast jag skulle nog säga "förhöll" istället för förhållde..
  • burriburrbloggen
    Jag tycker att ditt förhållningssätt låter hysteriskt. Och självförträffligt.
    Årets mamabloggare 2009
  • PennyD
    Thursday skrev 2010-02-25 20:38:17 följande:
    Men hur många av de handlingar vi företar i våra liv är i första hand för att vi vill våra barn väl? Och varför skulle vi vara skyldiga att i allt vi företar oss varje dag vilja våra barn väl? Och vadå väl? Äter du t.ex bara nyttig mat? Motionerar regelbundet tre gånger i veckan? Röker inte, dricker inte, äter aldrig godis, kakor eller glass? Kör inte bil, skulle aldrig flyga någonstans någonsin, köper bara ekologisk mat, arbetar ideellt för en bättre, mer human värld? Arbetar så lite som möjligt? Försakar alla dina egna behov så att du kan gå ner i arbetstid och lägga alla dina slantar på ditt barn? Går du till frissan? Är inte det onödiga pengar och dessutom skadlig miljöpåverkan? DU kan väl klippa håret hemma i badrummet själv?
    I den mån jag förmår lever jag som jag lär. spolar inte när jag kissar, klipper mig själv, källsorterar m.m....

Men det är förstås att vi även gör saker inte i första hand för barnets skull, vilket är helt riktigt. Jag svararde bara på ett påstående.

Jag ser gärna att man minimerar nöjen som kan påverka barnen negativt. Att man njuter av sitt sexliv, vilket man troligtvis inte gör i första hand för sitt redan befintliga barns skull, är dock inget drabbar barnet negativt.

Det är skillnad på nöjen och nöjen.

Jag tror att meningen med livet är att vara lycklig, så länge det inte drabbar en annan människa illa.
  • PennyD
    Hervor 1 skrev 2010-02-25 20:51:38 följande:
    Man dricker nog inte ett glas vin för sitt barns skull, nej det stämmer nog. Men inte dricker man det för att man vill sitt barn illa heller.. Det där lilla glaset med vin har liksom inget med barnet att göra överhuvudtaget! Eftersom man idag vet att det heller inte påverkar det ammande barnet negativt så finns det liksom ingen anledning att låta bli om man skulle vara sugen. Man är inte en bättre, mer omtänksam, kärleksfull förälder för att man helt avstår alkohol jämfört med den som tar ett enstaka glas då och då. Inte heller gör man sitt barn mer gott genom att helt låta bli (förutsatt att man inte har problem med alkoholen förstås..). Att säga "Jag tog inga risker vad gällde ditt välmående, jag förhållde mig ödmjuk till vetenskapen och jag gjorde mitt absolut bästa för dig" är något jag absolut kommer att kunna säga till mitt barn trots ett glas vin (fast jag skulle nog säga "förhöll" istället för förhållde..
    Med tanke på att rönen förändras, har tanken slagit dig att man i framtiden kan komma att påvisa alkoholens negativa påverkan på ammande barn?
  • PennyD
    burriburrbloggen skrev 2010-02-25 20:59:57 följande:
    Vari ligger hysterin?
  • burriburrbloggen
    PennyD skrev 2010-02-26 13:28:37 följande:
    Vari ligger hysterin?
    Att alltid utgå från barnets bästa, även när det man gör inte har med barnet att göra.
    PennyD skrev 2010-02-26 13:28:09 följande:
    Med tanke på att rönen förändras, har tanken slagit dig att man i framtiden kan komma att påvisa alkoholens negativa påverkan på ammande barn?
    Det är knappast troligt. 
    Ska du resonera på detta sätt får du ifrågasätta bra mycket mer än lätt alkoholförtäring under amning. 
    Dammsugaren, farlig eller ofarlig?
    Strålning från tv-apparaten?
    Tvättmedel som anses ofarliga?
    Hur är det med att smörja barn, är forskningen kring olika salvor tillräcklig?
    Alltså listan kan ju göra hur lång som helst och aldrig ta slut.
    Årets mamabloggare 2009
  • PennyD
    burriburrbloggen skrev 2010-02-26 14:42:46 följande:
    Det är knappast troligt. 
    Ska du resonera på detta sätt får du ifrågasätta bra mycket mer än lätt alkoholförtäring under amning. 
    Dammsugaren, farlig eller ofarlig?
    Strålning från tv-apparaten?
    Tvättmedel som anses ofarliga?
    Hur är det med att smörja barn, är forskningen kring olika salvor tillräcklig?
    Alltså listan kan ju göra hur lång som helst och aldrig ta slut.
    O ja, det gör jag. Ifrågasätter mer eller mindre allt. Jag ser inte det som hysteri, utan en genial egenskap.
  • burriburrbloggen
    PennyD skrev 2010-02-26 16:27:32 följande:
    O ja, det gör jag. Ifrågasätter mer eller mindre allt. Jag ser inte det som hysteri, utan en genial egenskap.
    Det är skillnad från att ifrågasätta och avstå.
    Och det du förespråkar är att avstå från allt som EVENTUELLT är farligt för barnet.
    DET är hysteri.
    Att tänka efter innan man tar ett glas vin och gå igenom forskning är en helt annan sak än att avstå.
    Förstår du?
    Årets mamabloggare 2009
  • Hervor 1
    PennyD skrev 2010-02-26 13:28:09 följande:
    Med tanke på att man har gått från att tro att det är skadligt till att nu veta att det inte är det så känner jag mig inte särskilt orolig. Sedan kan man självfallet diskutera hur en berusad förälders omhändertagande påverkar barnet men det är en helt annan femma. Alkohol behöver ju inte vara synonymt med berusning.
  • burriburrbloggen
    Hervor 1 skrev 2010-02-26 17:47:22 följande:
    Med tanke på att man har gått från att tro att det är skadligt till att nu veta att det inte är det så känner jag mig inte särskilt orolig. Sedan kan man självfallet diskutera hur en berusad förälders omhändertagande påverkar barnet men det är en helt annan femma. Alkohol behöver ju inte vara synonymt med berusning.
    Problemet är kanske att du dricker ett glas vin för att du själv gillar det, och inte för bebisens skull
    Årets mamabloggare 2009
  • FannyGioia
    Hervor 1 skrev 2010-02-26 17:47:22 följande:
    Exakt. Eftersom jag enbart dricker (drack) för att bli full kommer jag inte att vara en av dem som tar ett glas vin samtidigt som jag ammar, men om någon gör det kommer jag inte ens att reagera.
    Let the monsters see you smile. Let them see you smiling.
Svar på tråden Svårare än så behöver det inte vara.