• MamiElin

    Var femte sekund så dör ett barn av hunger..


    ">



    Alla historier slutar inte lyckligt som denna.. var femte sekund så dör ett barn av hunger.. Dags att göra någonting.. Vi kan inte sitta och titta på medans våra barn har det såhär..

  • Svar på tråden Var femte sekund så dör ett barn av hunger..
  • Mariohn

    Något förslag på vad man ska göra? Jag är själv förbannad på hur välgörenhetsorganisationer förhindrar möjligheten att hjälpa. 

  • nostalgi

    Ingen orkade att svara i denna tråd. Jo jag, för jag har varit på sådana ställen med läkare utan gränser. Vi kan inte ta' det till os. Det är för stort, för mycket, av allt det bisarra som VI orsaker människor i länder, som vi inte ger möjlighet att utvecklas.

    Det hela är så komplext. Det handlar mycket om historieböcker, utan fakta. Skulden ligger på OS, feta välmående numera 87% av gräddtårtan. Inte mycket lämnar vi kvar till dem, eler hur? Att gråta en skvätt, tjahh, helt vanliga reaktioner. Men att inse bedrägeriet, den iskalla cynism, som VI bedriver mot "3:e" världen, eller de länder som Vi inte tillåtar att utvecklas....

    VI tar allt! Skulle de hitta den minsta lilla diamanten, komer vi strax och "köper den",- för en banan.

    "Ditt samvete är vad du gör det till, men du kan inte hjälpa att du är född i väst". Däremot, kan du grunda på ORSAKERNA till varför Sam and Esther, har det som de har det. Det handlar om Makt, om Makt över resourser, om ut och inrikespolitik, korruption, stängda gränser, saxade exportmöjligheter.

    Ett enkelt ord är: KOLONIALISM!

  • janniahlholm

    Det är alldeles för sent på natten för att jag ska förstå föregående inlägg utan att läsa det 10 gånger, långsamt.

  • Mariohn
    janniahlholm skrev 2010-02-20 02:19:56 följande:
    Det är alldeles för sent på natten för att jag ska förstå föregående inlägg utan att läsa det 10 gånger, långsamt.
    Det är för att det bara är dravel som inte är särskilt relevant för frågeställningen. 
  • Haraaz

    Varför filmar dom bara den stackars ungen som ligger där helt utmärglad?!{#lang_emotions_yell}

  • janniahlholm
    Mariohn skrev 2010-02-20 02:22:38 följande:
    Det är för att det bara är dravel som inte är särskilt relevant för frågeställningen. 
    Mariohn på krigsstigen, BONG BANG BANK *trummar på djungeltrummorna*
  • Mariohn
    Haraaz skrev 2010-02-20 02:23:40 följande:
    Varför filmar dom bara den stackars ungen som ligger där helt utmärglad?!
    För att carola inte hann fram med sin parfym .
  • Mariohn
    janniahlholm skrev 2010-02-20 02:29:37 följande:
    Mariohn på krigsstigen, BONG BANG BANK *trummar på djungeltrummorna*
    Man blir ju trött. Hur jävla svårt är det. 
  • nostalgi
    Mariohn skrev 2010-02-20 02:22:38 följande:
    Det är för att det bara är dravel som inte är särskilt relevant för frågeställningen. 
    Kan du berätta för mig, vad "dravel", betyder? Jag kanske har missupfattat frågeställningen, men inte innebörden. Är dravel =  nonsens? Åk dit så får du inte bara se, men även känna.

    TS hittade någonting på youtube, som berörde henne djupt. Och så frågar ni vart alla pengar går, som VI ger i bistånd, och välgörenhet?? 

    Vi kan bara hjälpa 3:e världen på 1 sätt: Ändra på utrikes politiken. TÄNK!

    När ni läste historia sist, på högstadiet, på gymnasiet, på högskolan? Vad skrev de om DAGENS sätt att använda sig av kolonialism? Förvisso är de allra flesta länderna numera "självständiga", (till vilket pris, skall vi nog inte ta' upp här,)
    Men för att förenkla det hela, kan jag ju bara nämna H&M, eller Ikea. Tror ni verkligen på att de inte tillverkar sina produkter i 3:e världen, och tror ni verkligen inte at det är små barn som utför jobben? 20 tim./ dygn, för att de skall kunna överleva? Åk dit, kolla läget. Åk bakom "turistgränsen", nästa gång du åker till malorca eller Tunesien. 

    Dravel, är sådant som människor slänger ur sig, när de egentligen, borde sova. 
  • Mariohn
    nostalgi skrev 2010-02-20 02:54:35 följande:
    Kan du berätta för mig, vad "dravel", betyder? Jag kanske har missupfattat frågeställningen, men inte innebörden. Är dravel =  nonsens? Åk dit så får du inte bara se, men även känna. TS hittade någonting på youtube, som berörde henne djupt. Och så frågar ni vart alla pengar går, som VI ger i bistånd, och välgörenhet??  Vi kan bara hjälpa 3:e världen på 1 sätt: Ändra på utrikes politiken. TÄNK! När ni läste historia sist, på högstadiet, på gymnasiet, på högskolan? Vad skrev de om DAGENS sätt att använda sig av kolonialism? Förvisso är de allra flesta länderna numera "självständiga", (till vilket pris, skall vi nog inte ta' upp här,) Men för att förenkla det hela, kan jag ju bara nämna H&M, eller Ikea. Tror ni verkligen på att de inte tillverkar sina produkter i 3:e världen, och tror ni verkligen inte at det är små barn som utför jobben? 20 tim./ dygn, för att de skall kunna överleva? Åk dit, kolla läget. Åk bakom "turistgränsen", nästa gång du åker till malorca eller Tunesien.  Dravel, är sådant som människor slänger ur sig, när de egentligen, borde sova. 
    Det jag menar är att det finns en fördjupning i problematiken. Nämligen den du kör med. Och det finns en enkel lösning. Som inte fungerar. Det du säger är alltså helt sant. Men att djupdyka fungerar inte effektivt. Det fungerar för den som engagerar sig men det finns mängder av folk som inte gör det. Folk går bara förbi när det handlar om att läsa, sätta sig in i osv. Den gamla hederliga insamligen har försvårats för "gemene man" och kraven gör det svårare att engagera sig. 
  • nostalgi

    Tack, för att du blev allvarlig. Jag bara ville gå på TS, Tror inte hon scicker en sådan tråd, om hon inte menar alvar. Hon kanske ville berätta någonting, som vi skall akta os för att skämta om.......

    Jag sa' ju att vi inte kan hjälpa att vi är födda här i väst, men har man sett det, då fattar man. Allt. (Mår illa.)

    gonatt.

  • Jezamine

    De barnen i Sverige som lider då?


    Avstängd tills vidare
  • MamiElin

    jag håller just nu och utbildar mig till sjuksköterska och med min utbildning ska jag göra nytta.. den lilla nytta som går.. historien om sam och esther öppnade ögonen på mig mer än någonsin.. den gav mig perspektiv på saker mer än någotannat.. och jag vet va jag ska göra så fort jag e klar med min utbildning.. vill bara få upp ögonen på folk som sitter här på familjeliv vid datan och klagar över deras liv.. kolla runt er och fråga er själva om ni verkligen har det så svårt..

  • Jezamine
    MamiElin skrev 2010-02-20 18:24:51 följande:
    jag håller just nu och utbildar mig till sjuksköterska och med min utbildning ska jag göra nytta.. den lilla nytta som går.. historien om sam och esther öppnade ögonen på mig mer än någonsin.. den gav mig perspektiv på saker mer än någotannat.. och jag vet va jag ska göra så fort jag e klar med min utbildning.. vill bara få upp ögonen på folk som sitter här på familjeliv vid datan och klagar över deras liv.. kolla runt er och fråga er själva om ni verkligen har det så svårt..
    Vad förslår du för de barn i Sverige som far illa då?
    Avstängd tills vidare
  • nostalgi
    Jezamine skrev 2010-02-20 10:03:23 följande:
    De barnen i Sverige som lider då?
    Jag vill pointera ännu en gång, att vi som är födda i väst, kan inte hjälpa det. Men de som styr västländer, eller I länder, har et avgörande ansvar för hur det ser ut i 3:e världen. Många västländer har presidentstyre, men Eu, är en konstitution, som bygger på bedrägeri. Deras ena och enaste syfte är att kontrollera alla andra länder, utan för Eu.
    Jezamine skrev 2010-02-20 18:39:19 följande:
    Vad förslår du för de barn i Sverige som far illa då?
    De barnen lider lika mycket, och det handlar inte om VAR banen finns som lider, utan VARFÖR. Det har olika orsaker, och man kan inte blanda  ihob dem. I alla länder finns det barn som far illa. Ett barn i Sverige kan svälta, därför att ingen bryr sig om att det får mat. Fast maten finns i överflod, alldeles runt knuten, eller i kylskåpet, eller frysen.

    Sam och Esther HAR INGEN MAT, DÄRFÖR DEN FINNS INTE.
    Men de hade någon som brydde sig till 100%, deras syster som bara var ett barn.

    Det går inte bara att tycka synd om, eller känna empati.
    MamiElin skrev 2010-02-20 18:24:51 följande:
    jag håller just nu och utbildar mig till sjuksköterska och med min utbildning ska jag göra nytta.. den lilla nytta som går.. historien om sam och esther öppnade ögonen på mig mer än någonsin.. den gav mig perspektiv på saker mer än någotannat.. och jag vet va jag ska göra så fort jag e klar med min utbildning.. vill bara få upp ögonen på folk som sitter här på familjeliv vid datan och klagar över deras liv.. kolla runt er och fråga er själva om ni verkligen har det så svårt..
    Du gör en ädel insatts, som har valt det yrket! men du gör en lika stor hjältegärning, även om du stannar kvar i Sverige, och kanske fokuserar på de barnen som finns nära dig, dem som Jezamine pratar om. Då måste du ha' uppsökande verksammhet, själv, eller i nära kontakt med myndigheter.

    Men skulle du nu vilja åka dit, så gör det inte i studiesyfte. Utan då får du lämna någonting efter dig. Såvidare du inte väljer och stanna kvar. 
    Fototeamet som åkte dit, hade kex med sig, och de fick se på vidrigheter som de inte kunde handtera. Men kexen gav de till barnen, och strax kunde de sitta!
    De kunde inte lämna de barnen, utan att ge dem någonting. De gjorde mycket för dem, det som de kunde.  

    Just det budskapet visar så lite som behövs. Så oerhört lite, som vi behöver ge tillbaka till dem, från allt vi har konsumerat upp.

    Du måste försöka att få med dig en handborr, den skall vara så lång som möjligt, gärna den längsta som går att transportera. Har man tur kan man efter 100 borrningar rätt ner i den stenhårda jorden träffa på en underjordisk vattenådra. Du har också med med dig "torrvaror", att om i fall ni skulle hitta vatten d är det bara att börja plantera dirrekt. Ni får krafs och slita som fan, för att få upp ett litet land, men det är bönor, värme/torktålande sorter som gäller. Sen visa ni hur man skall sköta dem, hur mycket man skall ta' till vara inför varje "höst", hur man skall vattna och sköta. Det är klart att vuxna vet det, men om det är en 9åring med 2-3 småbarn att ta' hand om, så kanske hon inte hann att lära sig allt.

    Så gjorde vi, när jag åkte med läkare utan gränser. De har otaliga småprojekt överallt. Jag valde att åka tillbaka till sverige, men fick ordnat fadderkontakter, som de som jag vet jag kan lita på ser till att mina pengar kommer fram till det de är ämnade för. Pengar i bössan på systembolaget? nej.
  • Jezamine
    nostalgi skrev 2010-02-20 21:24:13 följande:
    Jag vill pointera ännu en gång, att vi som är födda i väst, kan inte hjälpa det. Men de som styr västländer, eller I länder, har et avgörande ansvar för hur det ser ut i 3:e världen. Många västländer har presidentstyre, men Eu, är en konstitution, som bygger på bedrägeri. Deras ena och enaste syfte är att kontrollera alla andra länder, utan för Eu. De barnen lider lika mycket, och det handlar inte om VAR banen finns som lider, utan VARFÖR. Det har olika orsaker, och man kan inte blanda  ihob dem. I alla länder finns det barn som far illa. Ett barn i Sverige kan svälta, därför att ingen bryr sig om att det får mat. Fast maten finns i överflod, alldeles runt knuten, eller i kylskåpet, eller frysen.Sam och Esther HAR INGEN MAT, DÄRFÖR DEN FINNS INTE.Men de hade någon som brydde sig till 100%, deras syster som bara var ett barn.Det går inte bara att tycka synd om, eller känna empati. Du gör en ädel insatts, som har valt det yrket! men du gör en lika stor hjältegärning, även om du stannar kvar i Sverige, och kanske fokuserar på de barnen som finns nära dig, dem som Jezamine pratar om. Då måste du ha' uppsökande verksammhet, själv, eller i nära kontakt med myndigheter.Men skulle du nu vilja åka dit, så gör det inte i studiesyfte. Utan då får du lämna någonting efter dig. Såvidare du inte väljer och stanna kvar. Fototeamet som åkte dit, hade kex med sig, och de fick se på vidrigheter som de inte kunde handtera. Men kexen gav de till barnen, och strax kunde de sitta!De kunde inte lämna de barnen, utan att ge dem någonting. De gjorde mycket för dem, det som de kunde.  Just det budskapet visar så lite som behövs. Så oerhört lite, som vi behöver ge tillbaka till dem, från allt vi har konsumerat upp.Du måste försöka att få med dig en handborr, den skall vara så lång som möjligt, gärna den längsta som går att transportera. Har man tur kan man efter 100 borrningar rätt ner i den stenhårda jorden träffa på en underjordisk vattenådra. Du har också med med dig "torrvaror", att om i fall ni skulle hitta vatten d är det bara att börja plantera dirrekt. Ni får krafs och slita som fan, för att få upp ett litet land, men det är bönor, värme/torktålande sorter som gäller. Sen visa ni hur man skall sköta dem, hur mycket man skall ta' till vara inför varje "höst", hur man skall vattna och sköta. Det är klart att vuxna vet det, men om det är en 9åring med 2-3 småbarn att ta' hand om, så kanske hon inte hann att lära sig allt.Så gjorde vi, när jag åkte med läkare utan gränser. De har otaliga småprojekt överallt. Jag valde att åka tillbaka till sverige, men fick ordnat fadderkontakter, som de som jag vet jag kan lita på ser till att mina pengar kommer fram till det de är ämnade för. Pengar i bössan på systembolaget? nej.
    Det finns abrn som inet har maten i överflöd i vare sig kyl el frys här i Sverige.
    Avstängd tills vidare
  • nostalgi

    Ja, just därför att ingen bryr sig. Men det finns mat här i Sverige, och inget barn BEHÖVER att svälta. Då är det andra faktorer som sätter dem i misärr. Misbruk, någon som är anvarig som mår skitdåligt, och bara inte orkar. Omgivning som är likgiltig.

    Men maten finns. I överflod. Du kan äta ihjäl dig här i Sverige om du vill. Och finns det barn som svältar här, vad tror du det beror på? Och hur tycker du vi skall hjälpa dem?

  • MamiElin
    Jezamine skrev 2010-02-20 18:39:19 följande:
    Vad förslår du för de barn i Sverige som far illa då?
    Jag kommer jobba med de barnen också.. efter min utbildning kommer jag utbilda mig yttligare som är inriktat mot barn med ohälsa.. men jag vet också att jag kommer att åka runt i världen och hjälpa där med.. det är VÄRLDENS barn som jag bryr mig om.. inget barn ska behöva gå hungrig eller inte få någon vård.. varken här i sverige eller någon annanstans.. Man kan itne bara tänka sverige sverige sverige då vi faktiskt bor i en värld som är i ett stort behov av hjälp.. Lite ego och bara tänka på sitt eget LAND.. när vi bor i en VÄRLD!
  • MamiElin
    nostalgi skrev 2010-02-20 21:24:13 följande:
    Jag vill pointera ännu en gång, att vi som är födda i väst, kan inte hjälpa det. Men de som styr västländer, eller I länder, har et avgörande ansvar för hur det ser ut i 3:e världen. Många västländer har presidentstyre, men Eu, är en konstitution, som bygger på bedrägeri. Deras ena och enaste syfte är att kontrollera alla andra länder, utan för Eu. De barnen lider lika mycket, och det handlar inte om VAR banen finns som lider, utan VARFÖR. Det har olika orsaker, och man kan inte blanda  ihob dem. I alla länder finns det barn som far illa. Ett barn i Sverige kan svälta, därför att ingen bryr sig om att det får mat. Fast maten finns i överflod, alldeles runt knuten, eller i kylskåpet, eller frysen.Sam och Esther HAR INGEN MAT, DÄRFÖR DEN FINNS INTE.Men de hade någon som brydde sig till 100%, deras syster som bara var ett barn.Det går inte bara att tycka synd om, eller känna empati. Du gör en ädel insatts, som har valt det yrket! men du gör en lika stor hjältegärning, även om du stannar kvar i Sverige, och kanske fokuserar på de barnen som finns nära dig, dem som Jezamine pratar om. Då måste du ha' uppsökande verksammhet, själv, eller i nära kontakt med myndigheter.Men skulle du nu vilja åka dit, så gör det inte i studiesyfte. Utan då får du lämna någonting efter dig. Såvidare du inte väljer och stanna kvar. Fototeamet som åkte dit, hade kex med sig, och de fick se på vidrigheter som de inte kunde handtera. Men kexen gav de till barnen, och strax kunde de sitta!De kunde inte lämna de barnen, utan att ge dem någonting. De gjorde mycket för dem, det som de kunde.  Just det budskapet visar så lite som behövs. Så oerhört lite, som vi behöver ge tillbaka till dem, från allt vi har konsumerat upp.Du måste försöka att få med dig en handborr, den skall vara så lång som möjligt, gärna den längsta som går att transportera. Har man tur kan man efter 100 borrningar rätt ner i den stenhårda jorden träffa på en underjordisk vattenådra. Du har också med med dig "torrvaror", att om i fall ni skulle hitta vatten d är det bara att börja plantera dirrekt. Ni får krafs och slita som fan, för att få upp ett litet land, men det är bönor, värme/torktålande sorter som gäller. Sen visa ni hur man skall sköta dem, hur mycket man skall ta' till vara inför varje "höst", hur man skall vattna och sköta. Det är klart att vuxna vet det, men om det är en 9åring med 2-3 småbarn att ta' hand om, så kanske hon inte hann att lära sig allt.Så gjorde vi, när jag åkte med läkare utan gränser. De har otaliga småprojekt överallt. Jag valde att åka tillbaka till sverige, men fick ordnat fadderkontakter, som de som jag vet jag kan lita på ser till att mina pengar kommer fram till det de är ämnade för. Pengar i bössan på systembolaget? nej.
    Som jag sa till henne också.. jag kommer jobba mest i sverige.. men jag tänker också använda min utbildning för att göra någon nytta i resten av världen.. och detta gör jag inte för att få någon slags erfaranhet.. att se syner som tex sam och esther ser ntej ag som en bra erfaranhet.. en hemsk!! Jag åker för att det faktiskt behövs..
Svar på tråden Var femte sekund så dör ett barn av hunger..