• Lady Dahmer

Mord är ju ok ibland... eller? (abort)

Jag undrar lite hur ni abortmotståndare tänker när de säger att abort är ok om man blivit våldtagen...?

Jag menar... om abort nu är mord och det är ett barn man tar bort, vad är egentligen skillnaden?

Och om man inte ska ta hänsyn till kvinnans känslor och rättigheter när hon väljer att göra abort efter frivilligt sex, varför blir det helt plötsligt annorlunda om hon blivit våldtagen? Blir barnet mindre levande då? Spelar "barnets" rättigheter mindre roll?

Eller blir det lite mindre mord?
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Svar på tråden Mord är ju ok ibland... eller? (abort)
  • Jennie med ie
    Jennie med ie skrev 2010-02-23 10:25:32 följande:
    Jag undrar lite hur ni abortmotståndare tänker när de säger att abort är ok om man blivit våldtagen...? "Ni abortmotståndare" är också individer med olika åsikter. och åsikten att abort är fel baseras på olika saker, inte tvunget "det är att avsluta ett liv och det är alltid fel". Jag säger t ex inte så... MEN jag skulle tro att det antingen handlar om sexualmoral snarare än livets helighet, eller om att man de facto ser det som liv men att en del liv faktiskt är OK att avsluta och därmed är för dödsstraff, dödshjälp och barmhärtighetsmord också.... eller om brist på logik i argumentationen vilket inte är sällsynt på FL oavsett ämne.
    Att tycka att abort är fel för att det är ett liv man avslutar är heller inte synonymt med att kalla abort för mord, jag skulle tro att de flesta av oss faktiskt begriper det faktum att abort inte är mord är ren och skär fakta eftersom vad abort är styrs av lagtexten och inget annat.
  • Pomea

Om en kvinna har haft sex frivilligt så får hon stå sitt kast som den hora hon är och uppfostra att oönskat barn. Men har hon blivit våldtagen så är hon ett horoffer och vem vill ha det som mamma? Det är väl det resonemanget det egentligen är?

Huvudsaken är att kvinnan själv inte får bestämma och att det inte är hon som definerar när en abort är befogad utan att någon annan bestämmer det. Heil gubbväldet!

• Lady Dahmer
    Jennie med ie skrev 2010-02-23 10:25:32 följande:
    Jag undrar lite hur ni abortmotståndare tänker när de säger att abort är ok om man blivit våldtagen...? "Ni abortmotståndare" är också individer med olika åsikter. och åsikten att abort är fel baseras på olika saker, inte tvunget "det är att avsluta ett liv och det är alltid fel". Jag säger t ex inte så... MEN jag skulle tro att det antingen handlar om sexualmoral snarare än livets helighet, eller om att man de facto ser det som liv men att en del liv faktiskt är OK att avsluta och därmed är för dödsstraff, dödshjälp och barmhärtighetsmord också.... eller om brist på logik i argumentationen vilket inte är sällsynt på FL oavsett ämne.
    jag var lite otydligt kanske. jag tänkte mest på de som hävdar att abort är mord för att sen säga att det är ok om barnet är sjukt eller mamman blivit våldtagen.
  • Lady Dahmer
    Pomea skrev 2010-02-23 23:17:40 följande:
    Om en kvinna har haft sex frivilligt så får hon stå sitt kast som den hora hon är och uppfostra att oönskat barn. Men har hon blivit våldtagen så är hon ett horoffer och vem vill ha det som mamma? Det är väl det resonemanget det egentligen är? Huvudsaken är att kvinnan själv inte får bestämma och att det inte är hon som definerar när en abort är befogad utan att någon annan bestämmer det. Heil gubbväldet!
    jo precis. barnet blir ett straff. en konsekvens. fuck ungen liksom, huvudsaken är att mamman får stå sitt kast.
  • Mrs Charles

Jag tycker inte abort är rätt, precis som jag inte tycker att ta någons liv är rätt, eller att stjäla.
    Men ibland fattar man beslut som man moraliskt sett anser är fel.
    Jag tror att de flesta människor har olika "grader" av vad som är fel. Eller snarare så att man har större förståelse för en del fel än andra.

Till exempel att mörda sin psykopatiske exman som försökt ta livet av en flera gånger om och samhället kan ingenting göra vs. mord på ett litet barn pga vårdnadstvist. Oavsett vad så anser jag inte att ta en annans liv är rätt, egentligen, men jag har större förståelse för det i det första exemplet.
    Att ta bort ett barn för tredje gången för att man slarvat vs. ta bort ett barn efter en brutal våldtäkt.
    Allt är inte svart eller vitt men ändå kan man ju ha en generell åsikt.

• lövet2

Jag tror inte det är många abortmotståndare som tycker att abort är OK bara för att det rör sig om en våldtäkt. Däremot resonerar åtminstone jag som så att jag förstår skälet till aborten bättre. Aborten blir varken mer eller mindre rätt, men det är lättare för mig att acceptera skälet.

(Vill tillägga att jag aldrig diskuterar saken med kvinnor som är i en abortsituation. De har en laglig rätt att göra det de gör, och ingenting blir bättre av att en utomstående kommer med synpunkter.)

• Dr Mupp

abortmotståndrare vill straffa kvinnor för att de har sex, det de inte verkar fatta är att de i samma andetag straffar barnet. Varför ska ett barn behöva växa upp oönskat bara för att mamman slarvar med skydd.

• Jennie med ie
    lövet2 skrev 2010-02-23 23:40:50 följande:
    Jag tror inte det är många abortmotståndare som tycker att abort är OK bara för att det rör sig om en våldtäkt. Däremot resonerar åtminstone jag som så att jag förstår skälet till aborten bättre. Aborten blir varken mer eller mindre rätt, men det är lättare för mig att acceptera skälet.(Vill tillägga att jag aldrig diskuterar saken med kvinnor som är i en abortsituation. De har en laglig rätt att göra det de gör, och ingenting blir bättre av att en utomstående kommer med synpunkter.)
    Ungefär så är det här. Jag tycker att abort är fel oavsett, men har större förståelse för valet under vissa omständigheter än vissa andra.

Frågar någon "som är i en abortsituation" vad jag tycker, ja då svarar jag ärligt vad jag tycker. De gånger det skett I R L har det uppskattats, oavsett vad valet sedan blivit. Men inte talar jag o-ombedd om för en kvinna som blivit oplanerat gravid och funderar på abort att hon ska behålla sitt barn.
  • lövet2
    Jennie med ie skrev 2010-02-24 08:37:14 följande:
     Frågar någon "som är i en abortsituation" vad jag tycker, ja då svarar jag ärligt vad jag tycker.
    Ja, det har hänt ett par gånger när jag var yngre, att vänner till mig velat diskutera för och emot när de blivit gravida. Jag har svarat att jag inte kan vara objektiv, eftersom jag är motståndare till aborter. Det svaret har de nöjt sig med och i stället vänt sig till någon annan för råd.

• Jollybolly
    Lady Dahmer skrev 2010-02-23 23:20:22 följande:
    jo precis. barnet blir ett straff. en konsekvens. fuck ungen liksom, huvudsaken är att mamman får stå sitt kast.
    jag har väldigt svårt att tro att det är någon som tänker så.
  • Lady Dahmer
    Jollybolly skrev 2010-02-24 10:50:51 följande:
    det är väldigt ofta i abortdiskussioner som argumentet är "har man inte skyddat sig så får man skylla sig själv"- "har man haft sex så får man ta konsekvenserna"
Svar på tråden Mord är ju ok ibland... eller? (abort)