• Svar på tråden vafan USA blir bara mer sjukt!!!
  • VulgusProfanum
    Kjell2 skrev 2010-03-01 12:55:11 följande:
    Har ingen riktigt koll på vad PHL är och ingen möjlighet att se på Youtube där jag sitter nu. Jag är klar motståndare till alla inskrängningar i den fria abortätten så den delen är vi nog överrens om. Sen kan jag rent spontant tycka att det borde vara straffbart om en gravid kvinna medvetet t ex häver i sig en massa sprit med syfte att skada fostret. /Kjell
    Om du kan kika på en av dessa filmer (som även då innehåller faktiska fall där personhood amendment (amendment 48) fått ödesdigra följder t.om dödsfall för kvinnor i US kika på denna:

• Kjell2
    VulgusProfanum skrev 2010-03-01 12:59:29 följande:
    Om du kan kika på en av dessa filmer (som även då innehåller faktiska fall där personhood amendment (amendment 48) fått ödesdigra följder t.om dödsfall för kvinnor i US kika på denna:
    " target="_blank">

Har som jag skrivit i det inlägg du citerar ingen möjlighet att se på youtube.
  • VulgusProfanum
    Kjell2 skrev 2010-03-01 13:05:49 följande:
    Har som jag skrivit i det inlägg du citerar ingen möjlighet att se på youtube.
    Nej jag vet

Men kanske sedan
  • Kjell2

Kollade snabbt amendment 48 i Colorado. Om jag fattade det rätt röstade 27% för och 73% emot. Skulle gissa att vi skulle få ett resultat inte långt därifrån om motsvarande förslag varit upp som folkomröstning i Sverige.

• Mummy
    ELMK skrev 2010-03-01 12:30:10 följande:
    allvarligt det är ju helt sjukt.....lite ironiskt att dom slåss i det muslimska länderna för kvinnans rätt och så gör dom såhär i sitt egna land. USA i ett nötskal...
    Tar du inte i lite nu va? Hur kan man jämföra med något sånt? Och ett helt land? "Dom gör"? Vet du hur många som bor där? Och hur få det är som vill ha en sån här lag?
  • VulgusProfanum
    Kjell2 skrev 2010-03-01 13:12:37 följande:
    Kollade snabbt amendment 48 i Colorado. Om jag fattade det rätt röstade 27% för och 73% emot. Skulle gissa att vi skulle få ett resultat inte långt därifrån om motsvarande förslag varit upp som folkomröstning i Sverige.
    Ja det tror jag också

Jag tror inte ens att ett sådant förslag skulle komma på tapeten eller i vartfall så långt så att det blir en omröstning kring det hela.
    Tack och lov kan tilläggas
  • VulgusProfanum
    Mummy skrev 2010-03-01 13:12:41 följande:
    Tar du inte i lite nu va? Hur kan man jämföra med något sånt? Och ett helt land? "Dom gör"? Vet du hur många som bor där? Och hur få det är som vill ha en sån här lag?
    Fast problemet är ju att de här lagarna redan existerar i vissa delstater.
  • Kjell2

En klar majoritet i USA är fortfarande för fri abort. Endast 22% (1) tycker det skall vara olagligt.

Sen finns det, precis som i Sverige, högljuda, och i varierande grad knäppa, grupper som är kraftigt mot alla former av abort.

Att säga att alla i USA är tokiga abortmotståndare är att gå lite långt. Samma sak att börja någon USA-bashing pga en rubrik i AB.

/Kjell

(1) January 2003 CBS News/New York Times

• VulgusProfanum
    Kjell2 skrev 2010-03-01 13:18:42 följande:
    En klar majoritet i USA är fortfarande för fri abort. Endast 22% (1) tycker det skall vara olagligt. Sen finns det, precis som i Sverige, högljuda, och i varierande grad knäppa, grupper som är kraftigt mot alla former av abort. Att säga att alla i USA är tokiga abortmotståndare är att gå lite långt. Samma sak att börja någon USA-bashing pga en rubrik i AB. /Kjell (1) January 2003 CBS News/New York Times
    Det har du rätt i men det du glömmer är att de här grupperna oftast inte bara är högljudda utan de ställer till med en del problem också
    De trakasserar kvinnor som besöker kliniker. Det sker hot mot personal och patienter och man har t.om mördat läkare och bombat kliniker.
    En annan aspekt är att dessa grupper ofta har rätt gott om pengar och därför också har möjlighet att via lobbyism verka för att ändra lagar som försvårar för kvinnor att göra abort.
    Bara den här PHL i sig utgör ett problem för många kvinnor och i ytterligare 30 stater jobbar man nu aktivt för att få igenom detta lagförslag. Så även om gemene man är prochoice till största grad kan alltså de här grupperna gå förbi folkviljan och få igenom nya lagar.
  • Argo
    VulgusProfanum skrev 2010-03-01 12:46:13 följande:
    Fast det artikeln inte tar upp i sin helhet är att sådana lagar redan finns Det är straffbart att misshandla någon som är gravid och det är absolut straffbart om någon gör det med syftet att kvinnan ska mista graviditeten.Problemet här blir när man lagstiftar kring något som redan är reglerat av lagar.Man måste alltid fråga sig vad syftet är och vilka konsekvenser det får.Och i detta fallet så är det här ett led i att förbjuda aborter. Det började med PHL och sedan bygger man via lobbyism på detta med den här typen av lag.
    Det är inte reglerat av lagar. Som det stod i artikeln: kvinnans agerande var inte straffbart.

Hon kan gå en boxningmatch i 7:e månaden, enbart med syfte att döda barnet innuti hennes livmoder, och ändå gå fri. Hade hon utsatt ett 2-månaders barn utanför livmodern för samma behandling hade hon kunnat dömas.

Den stora skillnaden är att de som driver genom denna lag ger det ofödda barnet ett eget värde och egna rättigheter. Någonting barnet inte har på samma sätt i exempelvis Sverige där det ses som ett biologiskt bihang till modern och som hon kan behålla eller fimpa efter eget behag.
  • Dr Mupp
    Argo skrev 2010-03-03 08:59:15 följande:
    Och problemet uppstår när fostrets egenvärde krockar med kvinnans rätt att bestämma sin kropp.
  • Argo
    Dr Mupp skrev 2010-03-03 10:05:26 följande:
    Och problemet uppstår när fostrets egenvärde krockar med kvinnans rätt att bestämma sin kropp.
    Barnets egenvärde i det här fallet då eftersom det var i sjunde månaden och barnet lär ha haft goda möjligheter att överleva utanför livmodern.

Men visst, det är där problemet uppstår: när de värdesätter barnets liv lika högt som moderns liv. Då måste man göra en avvägning om vem som har mest rätt att få "sin vilja fram". I Sverige har vi tagit parti för modern över barnet.
  • Dr Mupp
    Argo skrev 2010-03-03 10:40:29 följande:
    fast problemet med kvinnor som försöker framkalla sena missfall är ju nästan helt borta om man har fri abort.
  • Argo
    Fri abort och fri abort ...

Fri abort har vi ju, fram till en viss tidpunkt. Sedan måste beslutet tas av socialstyrelsen(?) under en period och därefter är det stopp. Så på nåt viss så väljer vi ju även i Sverige att långsamt värdera upp barnets liv och rättigheter i förhållande till moderns dito.

Vad jag förstår så gäller väl i stort sett samma i det här fallet i USA? Det är bara att när du väl passerat gränsen för abort så får du inte misshandla ditt barn tilll döds bara för att det ligger inuti livmodern och inte utanför.

Det kommer givetvis att vara gränsdragningsproblem (halkade hon med flit?) men det gäller ju för alla lagar, överallt. Den biten kommer att lösa sig genom att det skapas praxis allt eftersom fall efter fall kommer att gå genom domstolsväsendet. 
Svar på tråden vafan USA blir bara mer sjukt!!!