• FlaxMamma

Pulverdiet? Här tipsar och stöttar vi varandra! del 3

Pulverdiet? Här tipsar och stöttar vi varandra! del 3

Här kan vi prata av oss och hjälpa till.. För visst är vi flera som pulvrar?
    Vad använder du för pulver?
    Hur mkt vill du gå ner?
    Hur mkt har du gått ner?
    Hur länge har du hållt på?

Ni får alla vara med!
    Men har du negativasaker att säga så kan du vända tillbaka direkt... :)

Första tråden är nu stängd och vi får se om alla hittar hit igen.. :)
    Här är förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-64/m46907446.html

Andra tråden är snart stängd:
    här är andra tråden www.familjeliv.se/Forum-11-258/m49174314.html

Är det något speciellt ni vill ha in i TS så säg bara till=)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 14:29
    Tips på olika pulver sidor:

www.vlcd.se
    www.cambridgekuren.se
    www.godbalans.se
    www.nutrilett.se
    www.allevo.nu
    www.xtravaganza.se
    www.modifast.se
    www.naturdiet.se
    www.herbalifeww.com/se/

KETOS förekommer ofta i tråden så jag kan passa på att skriva vad det är:

Under de första 2-5 dagarna på dieten börjar kroppen sakna ditt kolhydratintag. Kroppen och hjärnan behöver kolhydrater för att fungera och när dessa saknas så ser sig kroppen om efter alternativa energiresurser. Förbränning av dina glykogendepåer påbörjas. I samband med detta tappar du en hel del i vikt. Beroende på kroppshydda så försvinner 1-4 Kg i vatten och glykogen. Dessa förråd kommer du att fylla på när dieten har sitt slut. Har du gått ner väldigt många kilon kommer du dock inte att gå upp riktigt lika mycket i vatten/glykogen när du börjar äta igen. Räkna med ett viktpålägg om ca 2Kg.
    När dessa energiförråd är slut så kommer kroppen att vända sig till nästa energidepå, fettreserverna! Fettförbränning är poängen med dieten och är också vad som kommer hålla dig vid gott mod och hälsa. Under denna förbränning som produceras stora mängder Ketoner och du har nu hamnat i en ?fas/process? som kallas för Ketos. Du omvandlar helt enkelt Fett till energi.

Ketonerna är dina bästa vänner under en VLCD-diet. Hjärnan älskar Ketonerna och du kommer att känna dig piggare än på väldigt länge. Hungerskänslor m.m kommer också att vara som bortblåsta.
    Vad är Ketos?
    Svar: Ketos är ett metaboliskt tillstånd som uppstår i samband med att fettförbränning. När fettet bryts ner till fettsyror omvandlas dessa till ketonkroppar av levern. Man kan säga att ketonerna är en biprodukt när fett blir till energi. Ketos i samband med VLCD sker kontrollerat och är ofarligt.

Testa om du är i ketos med ketostix som finns att köpa på apoteket för 85;-

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-05 08:27
    Här är resultattråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m52269247.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-09 13:06
    Tips på en till pulversida: www.sophiakuren.se =laktosfritt
  • Svar på tråden Pulverdiet? Här tipsar och stöttar vi varandra! del 3
  • jessilin

Jag är här. Kör inte vlcd nu men då och då överväger jag det.
    Håller lågkolhydratintag nu men står still.
    Det är dock rätt bra då jag tränar en hel del och jag känner att kroppen blir fastare och lite mindre fast kilona består.
    He duger ibland :)

• Nashico
    jessilin skrev 2014-02-17 17:06:36 följande:
    Jag är här. Kör inte vlcd nu men då och då överväger jag det.
    Håller lågkolhydratintag nu men står still.
    Det är dock rätt bra då jag tränar en hel del och jag känner att kroppen blir fastare och lite mindre fast kilona består.
    He duger ibland :)

Jag har inte heller börjat riktigt men jag hoppas jag kommer dit så att jag äter ren kur. Krävs bara sådan himla viljestyrka =/ 

Ska försöka börja riktigt ordentligt på fredag. Då räknar jag med att kunna hålla på utan avbrott pga kalas osv. Men på torsdag fyller min älskade mormor ut och hon har nyligen fått besked om aggressiv cancer så det känns som födelsedagen blir hennes sista och hon ville inte fira den hemma så det blir att börja morgonen med frukost på IKEA Får se vad dagen erbjuder sedan. =)

• scaras

Tjo! 
    Har kört nutrilett i 4 veckor, inte fullt ut utan med en vanlig middag på kvällen, dock mindre portion än tidigare.

Grejen är att det började jättebra, gick ner 5kg de första två veckorna sen har det inte hänt någonting, varken upp eller ner. 

Detta är första gången jag kör pulverdiet så vet liksom inte vad jag ska vänta mig, är det normalt/vanligt att det blir så här?
    Ska man ändå fortsätta tappert eller har kroppen redan vant sig vid sin nya "kost" och ställt ner förbränning. Smart att äta vanlig mat en vecka och sen köra några veckor pulver igen tro?

Tacksam för tips!

• Nashico
    scaras skrev 2014-02-17 20:15:27 följande:
    Tjo! 
    Har kört nutrilett i 4 veckor, inte fullt ut utan med en vanlig middag på kvällen, dock mindre portion än tidigare.

Grejen är att det började jättebra, gick ner 5kg de första två veckorna sen har det inte hänt någonting, varken upp eller ner. 

Detta är första gången jag kör pulverdiet så vet liksom inte vad jag ska vänta mig, är det normalt/vanligt att det blir så här?
    Ska man ändå fortsätta tappert eller har kroppen redan vant sig vid sin nya "kost" och ställt ner förbränning. Smart att äta vanlig mat en vecka och sen köra några veckor pulver igen tro?

Tacksam för tips!

Jag tycker du ska kämpa tappert då de första kilona säkerligen var kolhydrater och vätska och din kropp behöver en liiiten paus. Men jag antar att du inte äter jättemkt potatis och rotfrukter? 

Om du ska äta vanlig mat försök att äta små portioner (4-6) på max 300-350kcal och med minimalt med kolhydrater för att lyckas stå still men av erfarenhet av pulversoppor är att du kör på. Minskningen av ditt kcalintag kommer som en klumpsumma sedan =)Håll i!

• jessilin
    Nashico skrev 2014-02-17 20:03:15 följande:

Jag har inte heller börjat riktigt men jag hoppas jag kommer dit så att jag äter ren kur. Krävs bara sådan himla viljestyrka =/ 

Ska försöka börja riktigt ordentligt på fredag. Då räknar jag med att kunna hålla på utan avbrott pga kalas osv. Men på torsdag fyller min älskade mormor ut och hon har nyligen fått besked om aggressiv cancer så det känns som födelsedagen blir hennes sista och hon ville inte fira den hemma så det blir att börja morgonen med frukost på IKEA Får se vad dagen erbjuder sedan. =)

När du väl börjar så är min erfarenhet att det "bara" är de första 3-4 dagarna som man behöver kämpa med viljan, sen hjälper ju resultatet till.
    Jag tänkte hela tiden att 12v veckorinte är någon lång tid jmfrt med hur länge jag kunde tugga efteråt - fast rätt saker. :)
    Men mys på med födelsedagen och mormor, du hinner igång sen. Men försök att inte låta din oro styra kosten sen bara. (jag är känsloätare, det är därför jag skriver så..)
    Kram å pepp!
  • sssssofie

Den första pulverdieten jag provade var naturdiet i jordgubbssmak, den drack jag i januari (i år). Jag är inte överviktig, men jag har några kilon att bli av med. Det var OERHÖRT jobbigt, kunde inte sluta kolla på bilder på mat osv, men jag klarade mig i 5 dagar. Tack vare Naturdiet och dessa 5 dagar gick jag ned i stort sett 4 kg på en 2 veckor. På veckan jag körde pulverdiet så gick jag ned 2-3 kg, och magsäcken "krympte" så jag åt både nyttigare och mycket mindre.

Genom det fortsatte jag gå ned i vikt. Nu i februari, så har jag börjat med LCHF (som jag gick ned 5 kg tack vare förra året). Jag är dock för rädd att äta för mycket fett, och har unnat mig ganska mycket på helgerna men i lagom mängd. Jag äter inte alls lika mycket och blir verkligen mätt. Känner att jag behöver gå ned lite till, har cirka 4 kg kvar till målvikt. SÅ idag började jag med Naturdiet igen, (choklad denna gång) FOREST FRUIT REKOMMENDERAS EJ, smakade papper enligt mig.

Så jag kör i stort sett efter naturdiet både LCHF och 5 : 2 dieten, vilket fungerar utmärkt med pulverdieten som innehåller ca 500 kalorier (5 påsar om dagen). 

Känns skönt att veta hur man ska behålla vikten. Jag är 163 cm lång och har gått ned från 62,8 till 58 kg sedan i början av januari. Målvikten är 54 kg. 

Sedan november 2012 har jag gått ned 9 kg. (Gav upp sommaren 2013 då jag bara njöt, och ångrar ingenting.) Helt sjukt hur pulverdieten kan få en att gå ned i vikt, så fort. Gäller bara att inte hamna tillbaka i samma vanor, utan som tur var så krympte min magsäck och jag började äta mindre och nyttigare, därför fortsatte jag att gå ned. (nu har jag dock stannat känts det som, LCHF har inte hjälpt dessa veckor - så därför är jag på med pulverdieten igen), och yes, jag har märkt skillnad på kroppen och samma sak har mina nära och kära på denna månad.

Jag har oerhört stoa lår, och det är de jag försöker bli av med - MEN det är enbart överkroppen som vill bli mindre. Har blivit riktigt smal i överkroppen. Antar att det är där vi kvinnor går ned i vikt först?

• sssssofie
    sssssofie skrev 2014-02-18 12:51:17 följande:

Den första pulverdieten jag provade var naturdiet i jordgubbssmak, den drack jag i januari (i år). Jag är inte överviktig, men jag har några kilon att bli av med. Det var OERHÖRT jobbigt, kunde inte sluta kolla på bilder på mat osv, men jag klarade mig i 5 dagar. Tack vare Naturdiet och dessa 5 dagar gick jag ned i stort sett 4 kg på en 2 veckor. På veckan jag körde pulverdiet så gick jag ned 2-3 kg, och magsäcken "krympte" så jag åt både nyttigare och mycket mindre.

Genom det fortsatte jag gå ned i vikt. Nu i februari, så har jag börjat med LCHF (som jag gick ned 5 kg tack vare förra året). Jag är dock för rädd att äta för mycket fett, och har unnat mig ganska mycket på helgerna men i lagom mängd. Jag äter inte alls lika mycket och blir verkligen mätt. Känner att jag behöver gå ned lite till, har cirka 4 kg kvar till målvikt. SÅ idag började jag med Naturdiet igen, (choklad denna gång) FOREST FRUIT REKOMMENDERAS EJ, smakade papper enligt mig.

Så jag kör i stort sett efter naturdiet både LCHF och 5 : 2 dieten, vilket fungerar utmärkt med pulverdieten som innehåller ca 500 kalorier (5 påsar om dagen). 

Känns skönt att veta hur man ska behålla vikten. Jag är 163 cm lång och har gått ned från 62,8 till 58 kg sedan i början av januari. Målvikten är 54 kg. 

Sedan november 2012 har jag gått ned 9 kg. (Gav upp sommaren 2013 då jag bara njöt, och ångrar ingenting.) Helt sjukt hur pulverdieten kan få en att gå ned i vikt, så fort. Gäller bara att inte hamna tillbaka i samma vanor, utan som tur var så krympte min magsäck och jag började äta mindre och nyttigare, därför fortsatte jag att gå ned. (nu har jag dock stannat känts det som, LCHF har inte hjälpt dessa veckor - så därför är jag på med pulverdieten igen), och yes, jag har märkt skillnad på kroppen och samma sak har mina nära och kära på denna månad.

Jag har oerhört stoa lår, och det är de jag försöker bli av med - MEN det är enbart överkroppen som vill bli mindre. Har blivit riktigt smal i överkroppen. Antar att det är där vi kvinnor går ned i vikt först?

Ber om ursäkt, har skrivit lite fel - menade NUTRILETT, inte naturdiet!
  • Nashico
    jessilin skrev 2014-02-18 06:49:39 följande:

När du väl börjar så är min erfarenhet att det "bara" är de första 3-4 dagarna som man behöver kämpa med viljan, sen hjälper ju resultatet till.
    Jag tänkte hela tiden att 12v veckorinte är någon lång tid jmfrt med hur länge jag kunde tugga efteråt - fast rätt saker. :)
    Men mys på med födelsedagen och mormor, du hinner igång sen. Men försök att inte låta din oro styra kosten sen bara. (jag är känsloätare, det är därför jag skriver så..)
    Kram å pepp!
    sssssofie skrev 2014-02-18 13:01:17 följande:
    ...

Jag körde cambridge i 8 veckor 2009, innan min första son. Jag tappade tröstätandet och hade en normal hungernivå. Klarade mig riktigt länge även under graviditeten gick jag endast upp 10kg vilket ändå måste ses vara helt OK men jag var vrålhungrig efter förlossningen och sedan dess har kilona stuckit iväg alldeles för långt. Jag äter för att pressa ner min inre stress. Men på fredag är det slut med det. För mig och barnens skull. 

Testade en naturdiet choklad och tyckte att den absolut var drickbar. Jag föredrar den havresmaken mot nutriletts sojasmak. Kräks Däremot tyckte jag cambridge var löjligt goda men jag vill äta fler än 3 påsar och priset är det dubbla för en cambridgekur! 23 kg på 14 veckor önskar jag mig. Men har ju hört om många kvinnor som tappat dryga 2 kg/ vecka och det vore väl inte fel att tappa emot 30 kg heller. Känner att jag måste ner minst 40 och helst 52 kg till utöver de 2,5 jag redan tappat. 

Varje minuskilo är dock välkommet oavsett hur de kommer!

• scaras
    sssssofie skrev 2014-02-18 13:01:17 följande:
    Ber om ursäkt, har skrivit lite fel - menade NUTRILETT, inte naturdiet!

Haha.. jag tycker Nutrilett Forrest fruit är den absolut godaste av vilka de erbjuder!! Vad olika det kan vara Tungan ute
  • Bubbah

Hallå allihopa! Shit va duktiga ni är som kör så hårt! Jag har ett par frågor jag skulle vilja ha hjälp med svar på. Jag ska snart göra en gastric bypass operation, har alltid varit överviktig och och har försökt på alla möjliga sätt. Men det här verkar vara ända vägen åt rätt håll. Hur som helst så måste jag gå på renkur pulverdiet i 4 vk exakt. Är på 3e dagen nu, jag varvar modifast chokladpudding och lite olika Naturdiet shakes, måste ju ha nåt som smakar någorlunda iallafall. Men nu till mina besvär, jag har sån fruktansvärd diarré och är kissnödig hela tiden. Utan att överdriva så har jag nog varit på.toaletten ca 50 gånger på de här dagarna. Har ni något tips på vad man kan göra för att slippa diarrén? Jag vet inte om det är okej att ta massa mediciner/tabletter under.kuren. Alla tips uppskattas! Tack /B

• iaseia

Jag började med Alevo för ett tag sedan, inte vågat väga mig ännu.

Jag ersätter dock inte all måltid och på sikt tänker jag att jag ska uteslita alla kolhydrater, men just nu känns det lite onödigt då hela skafferiet är fullt med pasta, dock köper jag inget nytt.

Jag köpte både pulver och bars och använder bars som frukost (är dålig på att äta frukost) och pulver ibland till middagar eller mellanmål. De mättar ju inte fullt ut men jag tänker att om jag äter 1-2 pulver per dag så mättar de lite i alla fall och jag kansxke håller mig ifrån en del av det som jag annars skulle ha stooppat i mig.

Det känns som att jag gått ned något i alla fall, magen är inte lika uppblåst längre, dock har jag en massa fis attacker, vet inte om det kan bero på min period (då brukr jag bli sån) eller om det är just pulver och bars

Någon annan som blir gasig i magen av pulver och bars....

Har för några år sedan gått på nutrillet men första omgången drack jag fem om dagen och inget annat, gick ned skitmycket, men klarade inte av att gå hungrig hela tiden och gick upp i vikt igen när jag började äta som vanligt.
    andra omgången så gick jag ned i normal takt och drack 2-3st om dagen, ersatte varmrätter, men även här gick jag upp igen då jag började äta normalt och det är ju inte konstigt så nu har jag bestämt mig för att sluta med alevo då jag gått ned kanske 10 kilo och börjat att äta utan kolhydrater.

• Ninja84

Hej!

Eftersom det är en öppen tråd utan möjlighet att kunna prata ostört och dessutom inte ha möjlighet att utesluta alla som bara är negativa och vill förstöra, så har jag nu gjort en grupp på FACEBOOK istället :)

Den heter: Pulvergänget

Kom dit istället om du är redo att bli av med övervikten och vill ha massor av pepp och stöd av oss andra :)

Jag har själv gått 16 veckor på pulver och är nu efter några graviditeter till gått in på nästa pulveromgång, 3 veckor gjorda. Är du sugen på att bli peppad, stöd och hjälp i din viktnedgång?

Kom igen vi kör ihop :)

Alltså facebookgruppen: Pulvergänget

www.facebook.com/groups/225870577606556/

Vi ses där! :)

• Kvinna76

Även jag är ny här :)

Har idag börjat med NOKA jordgubb (not, choklad är godare). Den innehåller mer kalorier än bla Nutrilett och pulvret blandas med mjölk. Jag är 164 cm och väger idag 76 kg. Mitt mål är att komma ner till 60 kg fram till sommaren. Har däremot en solsemester inbokad till slutet av maj-månad, hur mkt kan jag hinna gå ner till dess tror ni? Jag tänker bara köra pulver vilket ungefär blir 800 kcal om dagen. Bör jag få i mig mindre kcal kanske?

• Novis

Hej hej!

Är det här en sida för bara ren kur eller?

Isåfall vill jag hänga på. Börjar idag och tänker köra i 5 veckor

Och vill gärna gå ner 12 kg.

Så min fråga till er:

Kan jag gå ner 12 kg på 5 v?

Är 172 och väger 77 kg :(

Tacksam för svar !

• VON QWIST

12 kg på fem veckor låter otroligt mycket , men lever du på svällt kur så gör du max 5 påsar om dagen brukar det va . och sen är det viktigaste på det att fick vatten massa . jag ska göra ett  ingrepp på min tarm  och går på tarm vila för fettet runt levern ska försvinna och hört att sex veckor är max vad en kropp klarar utan att lära sig leva på det .så gå över i nån annan nyttig variant kan nog va ett råd . ska själv dricka i 31 dagar nu och för väntar mig 5 kg .då jag inte har massa vätska att få ut .lycka till och  ingenting är omöjligt .

Svar på tråden Pulverdiet? Här tipsar och stöttar vi varandra! del 3