• Anonym (Rådlös)

Min fru hatar min son..

För att göra en lång historia kort så har jag 2 barn från ett tidigare förhållande som idag är 14 och 16år. Jag är sedan ca 8 år gift och vi har 2 gemensamma barn som är 4 och 8år.

Relationen mellan min fru och mina äldsta barn har väl aldrig varit speciellt bra men det har fungerat...

Det som hänt nu är att sedan ca 1 år så bor 14åringen hos oss då han inte trivdes på den skolan han började 7:an i, Nu går han i en skola när oss och han trivs mycket bra även om han kunde göra bättre ifrån sig, men det är en annan historia..

När 14åringen flyttade till oss så var vi inställda på att det skulle bli jobbigt men nu har det skurit sig totalt, min fru kan inte med honom alls och blir också irriterad på mig då hon tycker att jag inte är nog konsekvent vad gäller min sons beteende. Till saken hör att mitt ex (tror egentligen att det hennes nya man )vill inte att han flyttar hem igen då 16åringen och han bråkar som tonåringar gör.

Stäminingen hemma kan man skära med kniv och alla mår dåligt, så där står jag som en åsna mellan två hötappar... ena sidan står mitt ex som inte vill ha tillbaka 14åringen och på den andra sidan min fru som int vill han 14åringen i huset, HUR FAAAAN ska jag komma runt detta??? att jag och 14åringen skulle flytta till eget boende är inget som går att lösa ekonomisk eller för den delen ens vill...

Tips och råd någon?

/Rådlös och förtvivlad

• Svar på tråden Min fru hatar min son..
  • Anonym (mamma)
    bluebird skrev 2010-03-09 08:49:45 följande:
    Nu står det ju att barnet och nya frugans relation ALDRIG varit bra, så de har ju knappast haft en stabil grund att bygga på.
    Och då kan ju pojken max ha varit fem år när han träffade frun!
  • bluebird
    Anonym (mamma) skrev 2010-03-09 09:38:10 följande:
    Och då kan ju pojken max ha varit fem år när han träffade frun!
    Precis, ska man klandra en femåring för att bonusföräldern inte gillar denne?
  • iolanthe
    Anonym (mamma) skrev 2010-03-09 08:21:27 följande:
    Stackars barn som har sådana föräldrar! En mamma som sätter sin kille först och en pappa som lever med en kvinna som hatar honom. Hur kan du ens stå ut med tanken på att du har ett barn som känner sig extremt ensam. Jag tror inte alls att det handlar om pojkens beteende utan att frun helt enkelt stör sig på honom. Som en styvmamma i ett tidigare inlägg skrev som störde sig på styvbarnen och hatade att dom bodde där för att dom kladdade i soffan, undrar om hon hade stört sig lika mycket om det hade varit hennes egna barn som kladdade. Barnen ska alltid komma först, alla barn, även dom från tidigare förhållande! Usch..jag blir rädd när jag läser såna här trådar, hoppas mina barn aldrig råkar ut för en styvmamma/styvpappa, det verkar inte finnas så många vettiga sådana.
    Skillnaden är ju att är det ens egna barn kan man förbjuda dom att kladda i soffan, tom. vår 3-åring vet att man inte äter i soffan.
  • Anonym (bonusmamma)

Anonym(mamma): Det var jag som skrev inlägget om mina bonusar som kladdade i soffan. Och hade du läst ordentligt så var det inte kladdet i soffan som störde mig, utan överenskommelsen som deras pappa bröt. Vi var överens om att de inte fick äta i soffan, men det visade sig att han tillät det när jag inte var hemma. Det är signalerna som det sänder ut jag störde mig på. Att när "elaka" bonusmamman är hemma får vi inte göra vissa saker, men är hon borta är det OK. Det enda som händer är ju att bonusarna börjar tycka illa om mig för att jag är en häxa, och det gör väl knappast relationen bättre?
    Jag hade inte tyckt att det var OK om det var mina egna heller. Jag tycker att det är otroligt viktigt att man visar en enad front. Har man bestämt något så gäller det.

Dessutom var kladdet i soffan ett exempel.

• Lyckogrisen

Jag tycker att TS ska ta frugan och sig själv i kragen och traska iväg till närmaste familjerådgivning. Sedan när de har pratat ihop sig och fått allt på bordet och hittat en gemensam väg så tar de med sig 14-åringen till familjerådgivningen.

• nika
    Mammatill2tjejer skrev 2010-03-09 09:35:38 följande:
    Men, herregud! VAR står det att det är något fel på sonens beteende!?Det står ingenstans!Det är styvmamman, den biologiska mamman och styvpappan som är de vuxna i detta sammanhang.Förmodligen så beter sig pojken som vilken tonårsgrabb som helst. De vuxnas beteende däremot är i det här fallet (om man ska gå efter ts) långt ifrån vuxet.Så på vilket vis menar du att det är fel på pojkens beteende!?
    TS skriver i trådstarten att frun inte "tycker att jag inte är nog konsekvent vad gäller min sons beteende" (ett bra eller godtagbart beteende behöver inte särskilt uppmärksammas med konsekvenser) och att barnets mamma "inte vill ha tillbaka 14åringen" eftersom han skriver "mitt ex (tror egentligen att det hennes nya man ) vill inte att han flyttar hem igen då 16åringen och han bråkar som tonåringar gör."

Om man utgår från att 14-åringar inte kan bete sig dåligt kan man förstås utesluta att något av detta har att göra med hur 14-åringen beter sig och istället sluta sig till att det finns 4 vuxna och samt syskon som beter sig olämpligt. "Vilken tonårsgrabb som helst" som "bråkar som tonåringar gör" brukar dock inte förskjutas av så många människor samtidigt, men detta kan förstås vara ett undantag. Hur som haver är det inte TS och hans fru som ska lösa detta. Det är har mamman och pappan som har en hel del att reda ut kring sina föräldraroller och sin son.
  • nika
    JosieJosie skrev 2010-03-09 09:33:11 följande:
    Vad man faktiskt KAN läsa i TS är att TS fru är irriterad på HANS beteende, inte sonens. Kankse TS vägrar se vart problemet egentligen ligger även fast han fått det uttalat för sig. Vore intressant med en uppdatering från TS.
    Exakt. Och vad händer med en "helt vanlig tonåring" utan styrning med 2 föräldrar som inte orkar sätta ner foten. Ett 14-årigt charmtroll som sköter skolan - givetvis;)

Killen är så stor nu att han faktiskt själv är ansvarig för sitt beteende. TS fru kan inte uppfostra honom mer än han själv har som mål att bli uppfostrad och föräldrarna grundar och följer upp.
  • Vackralulu

Hej jag vet att det är ett gammalt tråd men jag är nyfiken hur det gick och hur ni löste det!! Jag har samma problem och min man beslutade sig att lämna familjen! Det var hans lösning!

• smulpaj01
    Vackralulu skrev 2014-07-26 22:02:56 följande:

Hej jag vet att det är ett gammalt tråd men jag är nyfiken hur det gick och hur ni löste det!! Jag har samma problem och min man beslutade sig att lämna familjen! Det var hans lösning!

Var det pga att du hatar hans barn alltså?

För i så fall gjorde han rätt!
  • Anonym (Meja)
    nika skrev 2010-03-08 21:30:29 följande:
    Exakt VAR och HUR läser du ut att jag har skrivit att 14-åringen är värsta huliganen? Jag skrev att han beter sig så att varken mamman, styvpappan eller styvmamman vill ha honom boende hos sig. Det står i trådstarten. Om tonåringarna bara bråkar som tonåringarna "gör" borde det inte finnas några hinder för dem att leva under samma tak.
    Fast läser man TS så står det att det antagligen bara är styvmamman och styvpappan som inte vill att barnet bor hos dem.

Läser man på detta forum så krävs det inte mycket för att styvföräldrar skall känna så, så det kan mycket väl vara "vanliga tomårsproblem".
  • Anonym (mamma med vuxna barn)

När jag läser tråden så tänker jag att när barnen är små så tror man att de aldrig ska bli jobbiga tonåringar. Men sina egna barn ser man hela tiden och oops en dag så har dom blivit jobbiga och störiga som de flesta tonåringar. Fast man uppfostrar dom så bra man kunnat så är det normalt inom vissa gränser. Och många mår dåligt i perioden.

Man pratar med andra som också har tonåringar och är glad så länge det inte blir allvarliga problem.

Som bonusförälder har ts fru sina små och sen den där stora jobbiga bonusen

Lätt att tro att det är fel på just honom, svårt att tro att hennes egna kanske står och svär åt henne om sex sju år.

Svar på tråden Min fru hatar min son..