• scrapparlotta

läsa innan nollan?

Min stora tjej ska börja nollan efter sommaren nu.....och jag funderar på vad barn kan innan dom börjar där och vad dom börjar lära sig i nollan. Vad jag har förstått så är det många barn i den åldern (5/6 årsåldern) som kan läsa och skriva.....är det vanligt? Våran tjej kan alla bokstäver, hon kan skriva sitt eget och alla andras namn i familjen.....siffror och ränknar plus och minus på fingrarna (lätta tal, typ 3+4)....Men läsa kan hon inte, inte ens i närheten tycker jag....Är det vanligt att dom kan det??

• Svar på tråden läsa innan nollan?
  • Noran

Vad gör dom med dom barnen som kan läsa? Det är ju ganska stor skillnad på dom som knäckt läskoden när dom är 4 och dom som just lärt sig bokstäverna när dom börja nollan.

• Tuffen

Den bistra sanningen är väl att begåvade barn som redan kan läsa och skriva har tråkigt i nollan, eftersom läraren fokuserar på de normalbegåvade barnen.

• Noran

Jag tror inte min son är speciellt begåvad. Är inte skolan ganska induvidanpassad nu för tiden? Finns ju mycket allt lära även när man kan läsa och skriva.

• Tuffen

Individanpassning kräver resurser. Det finns inte på sonens skola, tyvärr, och han har tråkigt.

• carola1977
    Tuffen skrev 2010-04-04 20:34:04 följande:
    Den bistra sanningen är väl att begåvade barn som redan kan läsa och skriva har tråkigt i nollan, eftersom läraren fokuserar på de normalbegåvade barnen.
    Jag kom hem efter någon vecka i skolan och ville sluta eftersom man inte lärde sig någonting. Jag kunde läsa, skriva och räkna plus och minus när jag började åk 1 som 6-åring efter att ha klarat skolmognadsprovet (detta var 1983). Hoppades verkligen att det skulle blivit bättre tills mina barn ska börja skolan, men man ska väl inte ha för höga förväntningar.
  • bebben Elias mamma

Där min son ska börja så får de vara med ettorna/tvåorna ifall de är på deras nivå vad det gäller läsning och skrivning, ifall de vill, för vill de hellre leka så får de det. Det är ju fortfarande förskola. Men jag tror nog de försöker individanpassa mer idag än förr som när jag var liten.

• Noran

Men har inte ganska många knäckt läskoden innan dom börjar nollan?

• bebisinovember

Läsa kunde inte heller min bonus när hon började.. hon kan inte nu eller... utan det hon lärt sig i skolan är att ljuda bokstäverna. Och så har det varit för de flesta i min närhet.. inget konstigt med det, duktig tjej du har :)

• Pochahontas

Jag är förskollärare och arbetar med barn 3-5 år, dvs vi släpper barn till förskoleklass varje år. De flesta kan INTE läsa.

Förhoppningsvis kan de känna igen en del bokstäver, de kan skriva sitt namn, räkna lite grann och känna igen en del andras namn, osv... Men LÄSA kan de flesta inte.

Jag tycker det låter som att din dotter är väl framme i sin utveckling vad gäller detta, TS. Du har inget att oroa dej för.

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • Rae

Tror tyvärr att resurserna är för små på många håll idag för att verkligen kunna individanpassa. Det ställer stora krav på föräldrarna gentemot skolledning och kommun att förmedla önskemålen. Min erfarenhet säger att de inte lyssnar så värst mycket på lärarnas rop på resurser. (lärare 7-9)

Min son kan läsa lite grann och gillar att räkna men älskar också att leka så f-klassen hoppas jag kommer passa honom utmärkt till hösten...lite mer utmaning men ändå mycket lek.

• Noran
    bebben Elias mamma skrev 2010-04-05 09:46:46 följande:
    Där min son ska börja så får de vara med ettorna/tvåorna ifall de är på deras nivå vad det gäller läsning och skrivning, ifall de vill, för vill de hellre leka så får de det. Det är ju fortfarande förskola. Men jag tror nog de försöker individanpassa mer idag än förr som när jag var liten.
    Det låter ju jättebra om dom kan få vara det. Min son knäckte läskoden för nåt år sen. Ord upp till 3 bokstäver läser han flytande, men han kan ljuda sig igenom alla ord. Fyller 5 imorgon så ett år kvar till förskoleklass. Dom jag hört som börjar ett år tidigare läser böcker innan dom börjar skolan. Det gör han inte! Han brukar tröttna efter en mening. Så det är inte aktuellt. Socialt och fysiskt är han nog lite efter sin ålder dessutom.
  • scrapparlotta
    Pochahontas skrev 2010-04-05 10:30:44 följande:
    Jag är förskollärare och arbetar med barn 3-5 år, dvs vi släpper barn till förskoleklass varje år. De flesta kan INTE läsa. Förhoppningsvis kan de känna igen en del bokstäver, de kan skriva sitt namn, räkna lite grann och känna igen en del andras namn, osv... Men LÄSA kan de flesta inte. Jag tycker det låter som att din dotter är väl framme i sin utveckling vad gäller detta, TS. Du har inget att oroa dej för.
    Tack skönt att höra....sen var frågan inte för att jag är så orolig direkt....ville bara veta vilket som är vanligast...om det är vanligt att dom kan läsa lite...orolig är jag nog inte än Och sen är det väl lite så att dom är duktiga på olika saker....min tjej lär inte få några som helst problem på gympan tex....hon är värsta "sportfånen" om man får säga så...hehe...Vad hon än testar på så klarar hon det efter bara några försök....sparkar boll jätteduktigt, hopprep, jättefina kullerbyttor...klättrar som en apa upp i repen på gympan....smidig som tusan....så alla är duktiga på nåt:)

Tack alla för era svar, intressant att läsa...
  • filippinerna

Lite nyfiken eftersom min son kommer att börja på nollan nästa år. Han kunde alfabetet redan när han var 2 och började läsa enkla ord men han blev så fokuserad på lärandet som påverkade den sociala biten. Han ville hellre leka själv och pratar om saker som alla andra har ingen aning om. Ett exempel att han kunde alla planeters månar. Vi som föräldrar fick bekymmer om detta så vi bromsade honom så gott vi kan och fick honom leka mer. Han är 5 år nu och hade inte glömt vad han har lärt sig sedan tidigare. Att skriva för hand är inte just favorit men att skriva på tangentbord är så spännande och det kan han väl. Jag är just rädd att han ska börja på en annan skola med många andra barn som han inte känner sedan tidigare. Förskolan är just så tryggt och trivsamt med underbara personal. Lycka till till oss alla!

• mikroE

Som många har sagt så kan inte de flesta läsa innan nollan, långt därifrån. Många brukar dock känna igen sitt eget namn och en del bokstäver. Det är olika hur man gör med variationen i gruppen. Ibland delar man upp gruppen, vissa grejer gör alla och där jag jobbade så fick barnen göra olika uppgifter på papper som varierade från person till person så alla kunde lära sig något nytt. Jag är lärare nu men för äldre elever men jag har varit resurs i en sexårsgrupp så jag baserar detta på vad jag såg där.

Svar på tråden läsa innan nollan?