• bananflugan82

Hur har era barn utvecklats som är födda vecka 32-33?

Mina killar är födda 7 veckor för tidigt i vecka 32+5.
    Dom är nu 7 veckor och igår passerade vi datumet för BF och dom är alltså nu också "nyfödda".
    Dom har börjat bli riktigt starka i nacken och någon gång ibland kan man få ögonkontakt för en liten stund.
    Hur har era barn utvecklats när det gäller leendet, krypa, såna saker?
    Vet ju att det är olika för varje barn men det är intressant att kolla av hur det har varit för andra.
    Tycker det ska bli jättespännande nu och se vad som händer med mina killar frammåt!

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13
  • Svar på tråden Hur har era barn utvecklats som är födda vecka 32-33?
  • Katarina76
    jessicacarlsson skrev 2010-03-22 01:37:49 följande:
    Hej igen när log era barn som föddes i v 32/33? min lilla tjej är nu 1,5 månader och har inte visat nåt leende vilket bvc tycker är konstigt??? hon skulle ju egentligen inte ens varit född ännu om man räknar så. Ja får frågan varje vecka om hon inte har lett, självklart blir jag fundersam
    För oss tog det en månad efter BF innan vår dotter log, men visst var det underbart när det hände!
  • bananflugan82
    jessicacarlsson skrev 2010-03-22 01:37:49 följande:
    Hej igen när log era barn som föddes i v 32/33? min lilla tjej är nu 1,5 månader och har inte visat nåt leende vilket bvc tycker är konstigt??? hon skulle ju egentligen inte ens varit född ännu om man räknar så. Ja får frågan varje vecka om hon inte har lett, självklart blir jag fundersam
    Det är det som är så fel när man bara har ett "vanligt" bvc! Dom fattar inte det där med att för tidigt födda inte följer fullgångna. Dom sa det på neo här, att det kan vara katastrof bland bvc här, för dom stressar på barnen eftersom dom inte följer fullgångna barn.
    Mina ler inte heller än, dom är 2 veckor efter beräknad födelse nu. Dom börjar bli riktigt starka i nacken o kommer snart klara av att hålla huvudet helt och har börjat söka ögonkontakt o fokusera lite nu.
    På vårt bvc har vi en tjej som jobbat på neo i flera år, så hon vet precis vad det handlar om, vilket är jätteskönt. Killarna var o träffade "sin" doktor på bvc förra veckan o han frågade om svarsleende men då sa hon att dom är bara 2 veckor egentligen.
  • jessicacarlsson

Gud va skönt =) ja de är jätte jobbigt när BVC och neo säger helt olika saker.

jag har ju aldrig haft ett prematurbarn så jag vet ju inget haha.
    Tack tack för att ni svarade
  • bananflugan82

Men det börjar bli drygt att vänta på att något ska hända.
    Dom är 9 veckor (2 veckor från BF) o det är fortfarande bara ett evigt matande, blöjbyten o gnäll.. man vill ju liksom börja få lite tillbaka nu från dom också.

• 2barnochenängel

Hejsan Min son födded i v31+2 av akut kejsarsnitt han vägde 1600g och var 41cm lång.. han är nu 5,5månad och väger strax över 6000g och är 62cm lång..

han har varit väldigt snabb i sin utväckling.. lyfte på huvudet dagen efter förlossningen.. rullade runt dagen han egentligen skulle vara född och han log veckan efter.. nu är han ett matvrak och väldigt busig.. full fart på¨honom.. :) 
    //emma
  • Katarina76
    bananflugan82 skrev 2010-03-22 16:46:31 följande:
    Men det börjar bli drygt att vänta på att något ska hända. Dom är 9 veckor (2 veckor från BF) o det är fortfarande bara ett evigt matande, blöjbyten o gnäll.. man vill ju liksom börja få lite tillbaka nu från dom också.
    Men det händer snart! Kanske bara 2-3 veckor bort... Jag tyckte också tiden gick långsamt i början. Men sedan när det börjar hända saker så händer det nya grejer hela tiden och man hinner knappt med i utvecklingen :) Du ska nog få se!
  • zabinahotchili

min kille väger ungefär 5  kilo o är 2 månader 1 vecka o 4 dagar..
    föddes 2280 g

• yodi

isabella föddes i v 32+6 1640g och 41 cm

hon är fortfarande liten till växten, nu vid sju månader ( okorigerat)  väger hon 5,4 kg och ca 63 cm lång
    men viljan är det inte fel på, hon rullar runt för fullt här hemma och har rumpan uppe i vädret och är sur för att hon inte får till krypningen riktigt än, hon äter som en liten häst och sitter riktigt stadigt utan stöd.

jag har inte upplevt att hon skulle vara senare än sina systrar på något, inte än i alla fall

• bananflugan82

Kan ju uppdatera nu o att det hänt en del sen jag startade tråden..

Dom är nu lite mer än 8 månader, väger nästan 10kg och är 74 långa! Äter som hästar.
    Log vid 10 veckor, rullade runt vid 5,5 månader, har börjat sitta liiite utan stöd, men väldigt ostadigt. Den ena killen vill krypa men kan inte, men snart ålar han sig nog snart frammåt! Och försöker dra sig upp för saker. Tar sig runt i cirklar genom att flytta händerna, så det har dom förstått.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 blogg.mama.nu/entvillingmammasvardag/
  • Katarina76
    bananflugan82 skrev 2010-09-26 12:09:21 följande:
    Kan ju uppdatera nu o att det hänt en del sen jag startade tråden..

Dom är nu lite mer än 8 månader, väger nästan 10kg och är 74 långa! Äter som hästar.
    Log vid 10 veckor, rullade runt vid 5,5 månader, har börjat sitta liiite utan stöd, men väldigt ostadigt. Den ena killen vill krypa men kan inte, men snart ålar han sig nog snart frammåt! Och försöker dra sig upp för saker. Tar sig runt i cirklar genom att flytta händerna, så det har dom förstått.
    Vad roligt att höra!
  • jessicacarlsson

Hej, uppdaterar lite jag me =) Lilla Thindra är snart 8 månader, väger lite över 8 kg å är 70 cm. rullar runt och kan sitta en korta stunder utan stöd, vill jätte gärna kunna krypa men klarar inte av de så bra så då blir hon vansinnig haha. men hon springen runt i gåstolen å river allt som mamma ha så nu är de dags att ställa upp ALLT, Hon gillar att hänga sig i mina gardiner så snart får hon väl stången i huvudet eller nåt. Har aldrig haft en sån här klåfingrig liten bebis förr =) 

• zabinahotchili

min kille växer som han ska.. men lite kort till längden...

7620 g och 61,8 cm lång och är 4 mån..

men min kille har problem med hård mage..
     har ni något tips? eller erfarenheter?

• zabinahotchili

hur utecklas era barn nu? vincent ligger lite på magen... skrattar o leker med leksaker.
    men har inte rullat runt ännu han är 5 mån..

när rullade era runt? eller har de gjort de än?

• Gsaurie

Min grabb föddes 33+2.
    Vägde då 2145g och var 45cm lång. Idag (2½ mån.) väger han 4705 och är 55 lång. Nästan uppe i normal vikt alltså!

Första svarsleendet kom när han var 6 veckor och 3 dagar. Men han har fram till för bara någon dag sedan varit ganska så snål med dem...
    Nacken är i det närmaste helt stabil. Behöver bara lite hjälp när han är riktigt trött!
    Gör massor av ljud och svarar när man pratar med honom (sen ca 2 månaders ålder).

• vpantzar

Hejsan.
    Min pojke föddes v 32+0 och han är nu 3 månader gammal. Vägde 2140 g vid födseln och väger nu 6 kg.
    Han började le för ca 3 veckor sedan men det börjar komma lite mer nu. Tog också ett tag för honom att fixera blicken. Han är väldigt orolig i magen och har varit det sedan han föddes. Har ju hört att det ska sluta vid tre månader normalt sett. Men är det ngn som har erfarenhet av när 3-månaders koliken upphör för prematur-barn?
    Har också svårt att få svar från BVC med mina frågor.

• Caisa66

Min son föddes i v. 33+0. 2130 och 49 lång.

Visst kröp han och gick lite senare än andra, men vem har bråttom? Han kom upp i normalvikt lagom till första födelsedagen.

Nu väger han 75 kg och är 182 cm lång. Snart 17 år och nykär Hjärta

• bananflugan82
    zabinahotchili skrev 2010-12-07 10:49:36 följande:
    hur utecklas era barn nu? vincent ligger lite på magen... skrattar o leker med leksaker.
    men har inte rullat runt ännu han är 5 mån..

när rullade era runt? eller har de gjort de än?
    Våra ena kille rullade första gången vid 5,5 månader o andra killen strax efter!

Våra är nu 11 månader (för 2 dagar sen), vägde 11,2 kg vid sista BVC besöket och var 77cm långa.

Båda kryper, sitter stadigt själva. Oliver drar sig upp för allt, ska stå mot allt! Gå pyttelite med gåvagn. Ludvig försöker dra sig upp men kan inte det riktigt än. Babblar ganska mycket båda två.
  • zabinahotchili

jag har startat en grupp på facebook. en grupp för mammor/pappor som har barn som är för tidigt födda.. snacka, diskutera, o hjälpa varandra..

hade varit roligt om ni hade varit med..
    maila mig: [email protected] så kan jag adda in er:)

(Facebook är ju privat inga av era vänner ser det ni skriver)

Svar på tråden Hur har era barn utvecklats som är födda vecka 32-33?