• Celindan

Skaffa barn med exet för att rädda liv?

Nu har jag inte kommit så långt på utbildningen för att kunna redogöra för huruvida en sån här situation någonsin skulle kunna utspela sig.

Men vi kan ju låtsas, eftersom det ställer etik/moral/mäktiga känslor/livsprioriteringar på sin spets!

Du har ett barn med ditt ex. Exet och du själv har båda två nya partners och nya barn med dessa partners.
    Barnet du har tillsammans med ditt ex blir dödligt sjukt. Enda boten är ett biologiskt helsyskon (säg att det handlar om stamceller eller nåt....) - alltså, det enda som kan rädda barnets liv är ytterligare ett barn som då ska donera någon form av vävnad till sitt sjuka stora syskon.
    Landstinget/socialstyrelsen godkänner inte konstgjord befruktning (mitt hypotetiska exempel!! ) och således måste du ha sex och bli gravid med exet för att barnet skall kunna bli till.

Skulle du?
    Ha sex med ditt ex, skaffa barn för att det barnet skall bli donator, eller låta naturen ha sin gång? Skulle du med handen på hjärtat kunna leva med att ditt barn dör och du INTE gjort allt i din makt för att rädda honom/henne?

Berätta gärna hur & varför ni tänker som ni gör i frågan....

• Svar på tråden Skaffa barn med exet för att rädda liv?
  • SweetNilam
    ChoopChoopSong skrev 2010-03-06 15:55:12 följande:
     Se filmen "My sisters keeper", så förstår ni dilemmat. Att tvinga det friska syskonet till operativa ingrepp för att rädda det sjuka... Nej, det är inte så enkelt som det låter. Vuxna kan ju själva välja om de ska bli donatorer eller ej. Ett val barn inte kan göra... Och egentligen inte ska behöva utsättas för.
    Nja, läsa boken är bättre! Ett annat dilemma, eller ja.. annan utgång uppstår. Livet är skört... Men visst, dilemmat är lika
  • SweetNilam
    Cinza skrev 2010-03-06 16:31:39 följande:
    Tycker dessa trådar är lite tröttsamma eftersom de ofta helt saknar ett realistiskt medicinskt perspektiv. Det enda som kan bli knepigt är stamceller och benmärg eftersom det kräver en absolut matchning. Stamceller från navelsträngsblod är helt smärtfritt och benmärgsdonation görs under narkos.
    www.dn.se/livsstil/livsstilsreportage/nyfodda-emma-kan-radda-felix-1.850807

Oavsett om det är smärtfritt eller ej, så måste ju ändå donatorn få ha rätten att bestämma över sin kropp. Det är två motstridiga känslor som möts. Kärleken till sitt syskon, men också rätten till sin egen kropp. Det behöver inte alltid handla om fysisk smärta. Om ingrepp är smärtfria eller ej hör inte hit tycker jag. Det handlar som sag sa om rätten till sin kropp...
  • Cinza
    SweetNilam skrev 2010-03-06 16:56:33 följande:
    www.dn.se/livsstil/livsstilsreportage/nyfodda... Oavsett om det är smärtfritt eller ej, så måste ju ändå donatorn få ha rätten att bestämma över sin kropp. Det är två motstridiga känslor som möts. Kärleken till sitt syskon, men också rätten till sin egen kropp. Det behöver inte alltid handla om fysisk smärta. Om ingrepp är smärtfria eller ej hör inte hit tycker jag. Det handlar som sag sa om rätten till sin kropp...
    Jag ser inga som helst problem i fallet med lilla Emma. Det mest frukansvärda som finns är att stå och se sitt barn dö, så enkelt är det. Att då kunna rädda livet på sitt barn genom att föda ett högt älskat syskon och använda navelsträngsblodet, skulle det vara fel? Jag tycker verkligen inte det. Inte någonstans.
  • BertilB

Jag skulle göra det som krävs av mig för att rädda mitt barn. Om någon anseer det vara moraliskt oförsvarbart får dom väl tycka det. Vad andra tycker, så länge det inte utgör en fara eller ett hot mot mig eller dom jag älskar och skyddar, skiter jag totalt i.

• SweetNilam
    Cinza skrev 2010-03-06 17:08:12 följande:
    Jag ser inga som helst problem i fallet med lilla Emma. Det mest frukansvärda som finns är att stå och se sitt barn dö, så enkelt är det. Att då kunna rädda livet på sitt barn genom att föda ett högt älskat syskon och använda navelsträngsblodet, skulle det vara fel? Jag tycker verkligen inte det. Inte någonstans.
    Nej nej, jag ser det inte heller som fel. Absolut inte. Klistrade in länken pga det du skrev "Tycker dessa trådar är lite tröttsamma eftersom de ofta helt saknar ett realistiskt medicinskt perspektiv.". Men jag kanske tolkade fel?!
  • Lusthan

Jag har väldigt svårt att se att jag på något vis, någon gång någonsin skulle kunna tänka mig att ha sex med mitt ex igen av många olika orsaker. Skulle det rädda sonen så kanske men samtidigt skulle jag kanske sätta ett barn till världen med antingen ADHD eller Aspergers Syndrom och det vill jag ju inte heller. Sonen som vi har nu har inte någon diagnos men jag har svårt att tro att man skulle lyckas en gång till faktiskt...

Men jag tror ändå att jag i en sådan situation skulle kunna tänka mig vad som helst för att lösa det antar jag.

• Pigeon

Vilken meningslös fråga, varför skulle inte inseminering vara tillåtet?! Visst att man kan ställa hypotetiska frågor, men om de är så hypotetiska att de saknar all verklighetsförankring blir de snarare patetiska än hypotetiska.

Biolog, lärarstudent och trebarnsmamma
  • Athema

Jag vet inte, Jag älskar ju min son över allt annat och skulle nog gjort det för den sakens skull, detta betyder ju inte att jag inte skulle älska det nya barnet lika mycket.

Fast jag hade nog haft dåligt samvete under det nya barnets uppväxt ifall att hon/han var tvungen att ligga på sjukhus lika ofta som storasyskonet och må dåligt efter operationer..

Det är en knepig fråga.
    Vad gäller "exet" tror varken jag eller min sambo, pappan till mitt barn skulle ens tveka på den biten, det är ju ändå vårat barn det handlar om och det får våra nya infinna sig i, det handlar ju inte om kärlek när man försöker bli gravid utan om att faktiskt göra det för att rädda vårat gemensamma barn.

• LillTussa

Att ha sex med exet saknar betydelse.

Den moraliska aspekten i detta är ju om man borde sätta ett barn till världen pga ett tidigare syskons sjukdom. För navelsträngsblod, javisst. Men att använda ett barn som reservdelsfabrik för ett annat barns, nej tack. Då får livet ha sin gång. Må låta hemskt, men som nån sa här tidigare, två fel gör inte ett rätt..
  • Smulan 89

Det beror på. Om det nya barnet endast skulle användas för att donera något till det barnet jag och exet redan hade, så skulle jag ínte göra det. Det finns folk som skaffar ett barn för att rädda ett de redan har och sen kommer det nya barnet att dö, eftersom barnets enda uppgift var att rädda det äldre barnet. Det skulle jag aldrig göra.

• Smulan 89

Då spelar det mindre roll om det är exet eller nyvarande killen...jag tycker att de är fel att skaffa ett barn som bara ska rädda ett annat barn och sen inte finnas mer.

• Cinza
    SweetNilam skrev 2010-03-06 18:02:46 följande:
    Nej nej, jag ser det inte heller som fel. Absolut inte. Klistrade in länken pga det du skrev "Tycker dessa trådar är lite tröttsamma eftersom de ofta helt saknar ett realistiskt medicinskt perspektiv.". Men jag kanske tolkade fel?!
    Det var inte riktigt så jag menade. Jag vet att tekniken finns och att den används. Det är scenarierna där man börjar plocka njurar och andra organ från dessa barn jag menar är orealistiska.
  • Cinza
    Smulan 89 skrev 2010-03-06 21:45:29 följande:
    Det beror på. Om det nya barnet endast skulle användas för att donera något till det barnet jag och exet redan hade, så skulle jag ínte göra det. Det finns folk som skaffar ett barn för att rädda ett de redan har och sen kommer det nya barnet att dö, eftersom barnets enda uppgift var att rädda det äldre barnet. Det skulle jag aldrig göra.
    Källa på detta?
    Vilken sjukvårdsinrättning tror du går med på att transplantera något livsuppehållande organ? Jag kan garantera att det inte kan gå till så i Sverige.
  • ChoopChoopSong

Dilemmat i "My sisters keeper", är att en genetiskt utvald flicka sätts till världen för att kunna donera till sin cancersjuka storasyster. Först tas blod och vävnad från navelsträngen direkt efter födseln. Inga problem med det. Men några år senare behöver systern benmärg också. Ytterligare några år senare, behöver hon en ny njure... Den friska systern tvingas tillbringa nästan lika mycket tid på sjukhus som den sjuka och gå igenom nästan lika många operationer.

Är det människovärdigt att utsätta ett friskt barn för detta? Att lägga ansvaret för den sjuka systerns liv på hennes axlar? Att "villkora" hennes existens på det sättet? Nej, inte det minsta. Det är vad jag tror de flesta menar med att man ibland får låta naturen ha sin gång. Självklart gör man allt man kan för att rädda ett sjukt barn! Men INTE till priset av ett annat barns hälsa. Avlidna donatorer är en annan sak.

• Jennie med ie
    Celindan skrev 2010-03-05 18:39:37 följande:
     Skulle du?Ha sex med ditt ex, skaffa barn för att det barnet skall bli donator, eller låta naturen ha sin gång? Skulle du med handen på hjärtat kunna leva med att ditt barn dör och du INTE gjort allt i din makt för att rädda honom/henne?Berätta gärna hur & varför ni tänker som ni gör i frågan....
    Om jag ville bli förälder till fler barn oavsett och exet var en bra pappa: Ja då kan jag tänka mig att jag gjort det. Att h*n kan vara med och rädda sitt syskon blir en enorm bonus.
    Annars: nej. Jag kan inte tänka mig att sätta ett barn till världen som inte i första hand sätts där för sin egen skull så att säga.
  • Sissi86

Jag skulle gjort allt för att rädda mitt barn!
    Tror att även exet inte skulle tveka för det är ju hans barn också. Man behöver ju faktiskt inte ligga med varandra (Man kan ju inseminera sig med exets sperma)

• Cinza
    ChoopChoopSong skrev 2010-03-07 14:19:18 följande:
    Dilemmat i "My sisters keeper", är att en genetiskt utvald flicka sätts till världen för att kunna donera till sin cancersjuka storasyster. Först tas blod och vävnad från navelsträngen direkt efter födseln. Inga problem med det. Men några år senare behöver systern benmärg också. Ytterligare några år senare, behöver hon en ny njure... Den friska systern tvingas tillbringa nästan lika mycket tid på sjukhus som den sjuka och gå igenom nästan lika många operationer. Är det människovärdigt att utsätta ett friskt barn för detta? Att lägga ansvaret för den sjuka systerns liv på hennes axlar? Att "villkora" hennes existens på det sättet? Nej, inte det minsta. Det är vad jag tror de flesta menar med att man ibland får låta naturen ha sin gång. Självklart gör man allt man kan för att rädda ett sjukt barn! Men INTE till priset av ett annat barns hälsa. Avlidna donatorer är en annan sak.
    Problemet är bara ett den boken inte har något med verkligheten att göra. I alla fall inte om man bor i Sverige. För det första är det alltid sjukvården som avgör vem som är en lämplig donator och en av de viktigaste faktorerna är att man är välinformerad om riskerna och donerar av egen fri vilja. Det räcker alltså att säga nej eller att sjukvården misstänker att tvivel finns för att de skall neka en donation. För det andra så finns det ingen anledning att välja ett minderårigt barn som donator när det räcker med rätt blodgrupp vid organdonation. Det går precis lika bra med en mamma eller pappa eller far och morförälder.
  • ELMK

skulle inte tveka en sekund, skulle hoppa i slafen med exet och hoppas på barn, tror även att min dåvarande sambo skulle förstå, vem vill inte rädda sitt barns liv om det finns en möjlighet!

Elias 090109, BF 100525
Svar på tråden Skaffa barn med exet för att rädda liv?