• Amira

    Vad är meningen med livet?

    Varför finns vi här på jorden?
    Finns det något syfte bakom vår existens eller lever vi bara här som en del av naturens kretslopp?
    Kommer vi att dö och sedan aldrig mer existera?

    Dela med dig av dina tankar och försök att förklara så utförligt du kan.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är meningen med livet?
  • Queenie70
    Amira skrev 2010-03-07 20:03:39 följande:
    Läs om Adam och Eva. 
    Jag har läst om Adam och Eva, men jag är ju nu sån att jag inte tror allt jag läser, utan gör mina egna bedömningar. Jag undrar vad DU anser?
  • Kofttanten

    Jag tror inte det finns nån mening med livet. Det är bara att hänga med. När man dör försvinner själen men kroppen omvandlas till nått annat.

  • Tygtiiger

    Annat: vi måste skapa vårt eget syfte med vår existens. Om vi anser att tillvaron är meningslös så blir den det.
    Själv finner jag mitt liv mycket meninsfullt och tillfredsställande utan att behöva ett efterliv. Jag gör tillvaron bättre för andra och det räcker gott, för att inte tala om att jag tagit på mig ansvaret för ett barn och alltså måste leva vidare så gott jag kan.

  • Lonicera

    Annat.
    Meningen med livet är själva livet, inte att fundera över meningen med livet.
    Meningen med döden är bara döden.

  • rasajj

    For att fa en fysisk kropp samt lara oss valja mellan gott och ont.


    'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • millalle
    FixarFrasse skrev 2010-03-07 13:40:09 följande:
    Annat. Jag tror som "I liftarens guide..."  att meningen med livet är:  42
     42
  • millalle

    Fast jag tror på reinkarnation på riktigt. Inte 42. Men det vore skönt om det gick att svara på med två siffror.

  • Boothwalker

    Håller såklart på 42.

    I övrigt bryr jag mig faktiskt inte om varför jag är här utan mer vad jag tänker göra av det. Eller iallafall överleva tills jag kommit på det eller hur jag ska lyckas med det jag vill göra =)


    ♪♫♪ Goretex mot regnet och fleece mot kall snö ♫♪♫
  • Taggtroden
    FixarFrasse skrev 2010-03-07 14:06:12 följande:
    Tja, fast om Gud finns ska han ju inte ha något emot att man har trevligt medan man går här på jorden och skräpar. Annars är det en kass Gud.
    Nej det tror jag inte att gud har heller! 
  • Sharatain

    Ja, eftersom frågan som jag läser den inte handlar om vilket liv som helst, utan livet på jorden så tror jag att vi är här för att försöka vara så bra människor som vi bara kan och uppskatta det som vi fått och förvalta det med respekt.

  • Eisa

    Det vette fan men det verkar finnas en mening med allt. Man kan i princip bara slappna av och låta "ödet" leda en för den ena saken leder logiskt till den andra (även om man inte förstår det när man är mitt i det) och blir till det bästa. Jag tycker det är fantastiskt.

    Hela mitt liv har saker haft en mening. Saker som att jag missar bussen (bussen körde av vägen så det var bra att jag missade), hamnar på fel buss (träffar en kompis jag inte sett på länge), får barn (vilket gav mig den styrka jag behövde för att ta mig dit jag är idag karriärmässigt) med mycket mera.

  • gbgumman

    Annat. Jag kan inte för mitt liv intressera mig för frågan. Vad som händer efter döden finner jag inte så intressant. För mig är det viktigt att de som lever efter mig och kommer ihåg mig gör det som en snäll människa. Det är också viktigt jag gillar min tillvaro i livet. Det gör jag. Många tycker att jag inte har så höga mål men jag är liksom NÖJD. Verkar vara helt fel för många.


    Mamma till Eskil och Sonja
  • Caranlachiel

    Jag tror att själen lever vidare, men däremot var TS fråga konstigt formulerad med tanke på svarsalternativen! Meningen med livet är för mig inte att själen ska leva vidare. Meningen med livet är kärlek i alla dess former. Sen att själen lever vidare tycker jag inte har någonting med saken att göra.


    Lill-Erik kom till oss den 6 april!
  • Epeemaster

    Meningen med livet är att ha så kul som möjligt och uppfylla så många av sina drömmar som möjligt.

Svar på tråden Vad är meningen med livet?