• mrseklund

Mormors övertramp!

Min mamma (mormor) gör, vad jag och min man anser, ständiga små övertramp när hon är barnvakt till vår snart 3-årige son.

Första övertrampet var redan på BB. Jag var snittad och bad henne vara med mig några timmar på BB medan min man åkte hem efter rena kläder. Min son var 2 dygn. Hon tog honom till dagrummet så jag fick sova. Amningen gick inge bra och han var skrikig pga hunger. När jag tar mig ut till dagrummet har BM gett min mamma ersättning som hon satt och gav honom. Utan att någon frågat mig om det var OK. Övertramp?

Sen har det nu i snart tre år varit småsaker hela tiden. Hon ger honom saker att äta och dricka utan att fråga oss om det är OK. Hon sorterar om i hans garderob, hon åker med honom i sin bil, han sitter i framsätet med bälte, fram och tillbaka på "vår lilla väg" (ingen trafik, radhusområde), vilket han tycker är en höjdare. Hon springer in till honom på natten (när hon övernattar) före mig för att hon var "orolig" för något.

Hon ständigt kommenterar allt vi gör med honom utan att bli tillfrågad om råd. Vi ska göra så, borde göra si osv. Hon blir arg på min man när han ifrågarsätter henne, även mig ibland. Hon tycker att hon har rätt att tycka saker och ha åsikter då hon har mer erfarenhet än oss.

Senast var hon barnvakt för en vecka sedan så vi slapp vabba. Vår son hade hosta och feber. När vi kommer hem har hon flyttat sin bil och skottar upppfarten. När jag frågar var min son är så säger hon att han är inne och att hon tittat till honom var tredje minut. Jag frågade henne vad det var som var så viktigt att hon måste lämna honom ensam. Hon sa att hon bara ville vara snäll och se till att vi kom in med bilen. Hon tyckte det var en bagatell.  När vi sedan satte oss ner för att äta middag så berättar hon att hon gett vår son läsk (Sprite Zero) på dagen. VI GER HONOM INTE LÄSK, något hon vet. Hon blev sur på oss för att vi blev sura på henne.

Nu funderar jag på om detta är bagateller. För mig känns det som om jag inte vill att hon ska vara barnvakt i framtiden om hon inte kan respektera oss som föräldrar och våra åsikter om hur vår son skall vårdas.

Vad tycker ni föräldrar och far/morföräldrar?

• Svar på tråden Mormors övertramp!
  • TessaS

Det finns ju ett jätteenkelt sätt att bli av med problemet... Ha inte mormor som barnvakt.
    Och sen skaffa en barnvakt som får en lista över vad ni tillåter eller inte med ert barn.
    För min del hade jag gladeligen låtit min mamma skämma bort min son om hon hade bott så nära att hon kunde vara barnvakt... Jag har med råge överlevt min mammas uppfostran och är helt säker på att min son skulle göra det också.

• MiaEd

Hos mormor får man bli bortskämd :)

• StarkMamma

Övertramp?
    Löjligt!
    Förra vecka höll min "fd mor" på att köra ihjäl mig och mina 2 små!

DET är övertramp om något. Kärringen är polisanmäld!{#lang_emotions_demon}

2010 års bästa mamma! Fråga gärna varför.
  • Modesty1

Jag tycker det mesta är bagateller, din mamma gjorde ju inte dessa saker för att vara elak. Tycker att hon verkar vara en jättegullig mormor som är mån om både dig o din bebis.

Ta ett snack med henne så löser ni det säkert.

Att få hjälp av sin mamma är ovärderligt. Det kommer du märka ju längre tiden går.
    Så var rädd om henne !

Det är väl nästan mer en regel än ett undantag är mor o far föräldrar skämmer bort barnbarnen.

• Jessica24
    k girl skrev 2010-03-24 07:32:04 följande:
    Men det handlar väl för faan inte om ungen får ersättning eller ej?!1. Att ge ersättning utan att föräldrarna tillfrågats och utan medicinsk indikation är direkt felaktigt förfarande av sjuksköterskan.2. Som nyförlöst mamma är det inte en liten skitsak att beslut tas över huvudet på en. Och för det tredje är en bebis inte "ifrån sig" av hunger och "har ångest över sin brist på mat" andra dagen efter födseln. Ni människor som hävdar det har visst lite koll på hur en bebis fungerar första dygnen.
    Då talar du inte till mig, då du fått för dig att man har lite koll på hur en bebis fungerar första dygnen i sitt liv.
    Det är snarare så att folk som vill helamma till varej pris, tröstar sig med att ett barn SKA ligga och skrika hjärtskärande av hunger och må dåligt över att inte få någon mat i sig.

Men alla är vi olika och en del vill sina barns bästa och det genom att ge dom mat, så dom blir mätta, glada, lugna och slipper må dåligt.
  • Helene OSV
    Jessica24 skrev 2010-03-26 12:15:05 följande:
    Då talar du inte till mig, då du fått för dig att man har lite koll på hur en bebis fungerar första dygnen i sitt liv.Det är snarare så att folk som vill helamma till varej pris, tröstar sig med att ett barn SKA ligga och skrika hjärtskärande av hunger och må dåligt över att inte få någon mat i sig.Men alla är vi olika och en del vill sina barns bästa och det genom att ge dom mat, så dom blir mätta, glada, lugna och slipper må dåligt.
    Nej, mammor som verkligen vill helamma vet precis hur både bäbisar och mjölkproduktionen funkar och låter verkligen inte bäbisarna ligga och skrika och vara hungriga!! De låter bäbisarna ligga och amma hela tiden så att bäbisen är nöjd och mjölkproduktionen kommer igång! 
    ♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥ Fyran 1009 ♥
  • k girl
    Jessica24 skrev 2010-03-26 12:15:05 följande:
    Då talar du inte till mig, då du fått för dig att man har lite koll på hur en bebis fungerar första dygnen i sitt liv. Det är snarare så att folk som vill helamma till varej pris, tröstar sig med att ett barn SKA ligga och skrika hjärtskärande av hunger och må dåligt över att inte få någon mat i sig. Men alla är vi olika och en del vill sina barns bästa och det genom att ge dom mat, så dom blir mätta, glada, lugna och slipper må dåligt.
    Nu gör du dig bara löjlig. Jag vill inte helamma till varje pris och min son fick tillägg på BB för att han tappade för mycket i vikt - han orkade nämligen inte suga. Nöjd var han i alla fall, så länge han fick ligga och suga. I övrigt är det precis som Helene säger.
  • mrseklund

Konichiwa girl....du verkar ha fattat vad det handlar om. TACK! Det handlar inte om ersättningen. Jag kan informera er om att jag hade en fruktansvärd förlossning, utdragen som slutade med akut kejsarsnitt. Jag var i väldigt dåligt skick både fysiskt och psykiskt. Det visste min mamma. Mitt barn lämnades inte till henne skrikandes av hunger. Hon kunde bara komma in till mig och be mig amma. BM som gav henne ersättningen såg livrädd ut när hon såg mig komma och hon förstod att jag inte hade gett tillåtelse till det. Efter en vecka gav jag upp amningen av all stress och press och mitt barn fick endast ersättning.

OCH jag blir så jävla arg på er som tycker jag är otacksam och löjlig..."mormor ska skämma bort". JAG FATTAR DET och TILLÅTER DET men hon respekterar inte när jag säger nej. Hon behandlar mig som mindre vetande.

OCH ja hon kommer inte vara barnvakt mer. Jag behöver inte henne till det.

Mjufs skrev 2010-03-24 00:04:17 följande:
    Men förf...hon är väl inte någon anställd hos dig??? Du skriver ju som om hon vore det; "Det blir bättre ett kort tag men sen återgår det igen..." jamen ge henne sparken från att vara mormor då. Men det kanske är 3 månaders uppsägningstid? När jag var lite och var hos mormor fick man alltid lite extra mot vad man brukade få hemma, den var ju så det skulle vara! Vilket tråkigt liv din son kommer att få, när inte ens mormor får skämma bort honom...
    Mjufs skrev 2010-03-24 00:11:04 följande:
    En sak till bara innan gonatt...du överlevde väl din mammas "behandling" som barn? Så vad är problemet? Är du missnöjd med din egen barndom? Matade hon dig med spik och band fast dig under bilen eftersom du är så skitnödig över detta? Gonatt.
    Det är mycket som pyr i vårt förhållande sedan tidigare. Nej jag hade ingen bra uppväxt. Hon var lika självupptagen och tog dåliga beslut redan då. Ja jag överlevde med en hel del år av terapi, tack så mycket. Du är helt fel ute i ditt uttalande. OCH tack för att du påminde mig att hon bara är anställd här, för då kan jag ju bara avskeda henne. Skönt då slipper jag ta tag i att prata allvar med henne. SKITBRA KOMMENTAR!{#lang_emotions_yell}

Tack för alla era svar. Jag förstår nu att för mig var detta ett övertramp och kommer att ta itu med det. För mig är min man och mitt barn min familj och deras välmående går före att ha hjälp med barnvakt då och då.
  • JBC

Bagateller, kanske det! Men händer det hela tiden blir man bra less, jag vet! Många bäckar små.....

• Ingrid1989

förstår dig helt och hållet. nu har jag inte läst hela tråden men känner igen mig på orden du säger. dock gäller det inte min mamma utan min mormor, alltså sonens gammel-mormor. har helt enkelt slutat att fråga henna om hjälp pga hon lyssnar inte ens på vad vi "vill" att hon skall göra och inte med sonen. Även detta är "bagateller" men som i längden är fruktansvärt jobbigt och frustrerande. Bara att hon i början då han var 2,5 månader sitta och mata honom med JULMUST(!!!!) gör mig än idag förbannad..
    Nu har vi tack och lov både mormor, morfar, farmos osv att be om hjälp då det behövs så vi "behöver" inte hennes hjälp, men det är ändå tråkigt. tydligen var hon exakt lika mot min mamma då jag var liten.
    Antar att hon tror vi är helt befriad vett om våra egna barn och allt vad uppfostran och omhändertagande handlar om. så känns det iallafall tyvärr..

• MalinEddie
    TessaS skrev 2010-03-24 08:58:15 följande:
    Det finns ju ett jätteenkelt sätt att bli av med problemet... Ha inte mormor som barnvakt. Och sen skaffa en barnvakt som får en lista över vad ni tillåter eller inte med ert barn.
    Håller med.
Svar på tråden Mormors övertramp!