• difoavsett

Min son röker Cannabis

Hej allihopa!

Vet inte riktigt hur vi ska lösa detta, våran son röker cannabis och han är 15år, vill ju inte att något ska hända.. Men att dra in myndigheter vill vi helst inte göra..

Har någon erfarenhet av detta, och hur gjorde ni? tips?

/Jenny, Orolig förälder

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-14 23:28
    Värt att tillägga, vi har inte tagit upp det med honom än.. Men vi hittade en zip-påse med Marijuana inuti, samt en haschbit..

Snälla någon som e här och kanske har något att svara!

• Svar på tråden Min son röker Cannabis
  • notetur nomen
    ronja123 skrev 2011-06-08 18:20:33 följande:
    Har bara läst TS

Kontakta soc och ta hjälp, soc är till för att hjälpa och gör det gärna tidigt. Vänta inte för det är stor risk att han/ni inte fixar det här själva. Röker han "bara" eller har han hamnat i annat trubbel också t.ex. kriminalitet. Soc kan hjälpa er med t.ex. psykolog och testning/provtagning varje vecka så att han inte kan ljuga. Ta det på ordentligt allvar och förminska inte problemet. Han kommer tacka er sedan!
    Nu har ts sen länge avregistrerat sig, men jag tycker att det är fortfarande viktigt att fel råd ska inte stå oemotsagda då det är fler som läser här.

Till att börja, en UTMÄRKT råd/vägledning till föräldrar står i inlägget ovanför dit, vår roll är att lära ungar stå på egna ben och INTE tvinga dom att leva våra liv med hjälp av myndigheter och tvångsanpasning.
    För det andra så ska man ADLRIG blanda in myndigheter om inga problem finns med i bilden och definitivt inte på grund av en så pass banal sak som cannabisrökning.
    Ungdomar idag föredrar cannabis framför alkohol och det tycker jag är en väldigt positivt svängning.

Slår man på den stora trumman och blandar i onödan in myndigheter så kan det direkt få motsatt effekt, ungen kommer känna sig sviken och förråd av sina föräldrar och med det tappa all förtroende.
    Vi behöver inte ha fler out of control ungar ute utan en sansat konversation är på plats.
    För att föra en sansad konversation måste man veta vad man snackar om, så det är bara läsa på vad cannabis är och återkomma senare ;)
    Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something
  • Tindra

Cannabis, är tyvär väldigt populärt bland ungdommar och ses ofta som något natuligt och också ofarligt.
    Cannabis, är ofarligare än om din son dricker sprit eller speciellt HB (hembränt) som också blivit någonting accepterat och lätt att få tag i bland ungdommar speciellt under 18.
    Men det är absolut inte ofarligt, och jag tror det är svårt att förstå för honom om han inte med egna ögon sett vad det kan göra med männiksor efter ett längre användade eller ifall det leder till farligare droger.
    Så mitt tips är att ta upp det med din son, att bli ställd mot vägger brukar aldrig vara roligt.
    Men ge honom också möjligheten att se de dåliga sidorna med egna ögon.
    Visa honom med mer än ord hur det påverkar männiksor eftersom det oftast brukar ge större insikt.
    Försök få tag i andra unga människor som sett hur det påverkar än, och ta gäna med hans närmaste kompisar när du gör detta. Du behöver absolut inte försöka skämma ut honom, och skäll inte på honom skulle vara mitt tips också. (många ungdommar är obstinata och kommer göra precis tvärtemot)
    Utan visa, berätta och säg varken bu eller bä. Ge honom hintar, men sätt dig också in i varför de tror att de är ofarligt.
    Slutar han inte får du helt enkelt be om hjälp på annat håll, psykolog etc. utan att ge ut honom till polis eller soc. ( även där kan det gå åt andra hållet och göra honom obstinat)

Talar från hjärtat, och från egna erfarenheter av att vara ung.
    Ger tips, mer av det jag vet skulle fungerat på mina nära eftersom jag inte vet hur din son är.

• Krokig Krokofant
    Tindra skrev 2011-06-16 01:56:13 följande:
    Cannabis, är tyvär väldigt populärt bland ungdommar och ses ofta som något natuligt och också ofarligt.
    Cannabis, är ofarligare än om din son dricker sprit eller speciellt HB (hembränt) som också blivit någonting accepterat och lätt att få tag i bland ungdommar speciellt under 18.
    Men det är absolut inte ofarligt, och jag tror det är svårt att förstå för honom om han inte med egna ögon sett vad det kan göra med männiksor efter ett längre användade eller ifall det leder till farligare droger.
    Så mitt tips är att ta upp det med din son, att bli ställd mot vägger brukar aldrig vara roligt.
    Visa honom med mer än ord hur det påverkar männiksor eftersom det oftast brukar ge större insikt.
    Försök få tag i andra unga människor som sett hur det påverkar än, och ta gäna med hans närmaste kompisar när du gör detta. Du behöver absolut inte försöka skämma ut honom, och skäll inte på honom skulle vara mitt tips också. (många ungdommar är obstinata och kommer göra precis tvärtemot)
    Utan visa, berätta och säg varken bu eller bä. Ge honom hintar, men sätt dig också in i varför de tror att de är ofarligt.
    Slutar han inte får du helt enkelt be om hjälp på annat håll, psykolog etc. utan att ge ut honom till polis eller soc. ( även där kan det gå åt andra hållet och göra honom obstinat)

Ger tips, mer av det jag vet skulle fungerat på mina nära eftersom jag inte vet hur din son är.
    Du talar om att det "absolut inte är ofarligt", vad är det farliga med cannabis enligt dig?

En annan sak, hade du släpat din son till socialen och polisen om han drack det mycket mer skadliga rusmedlet alkohol?

Alkohol som står bakom nästan alla våldtäkter, 80% av alla misshandlar och 60% av alla mord? Alkohol som kan leda till 60 olika följdsjukdomar? Har du tänkt på att alla som missbrukar tyngre droger har druckit alkohol?
    One by one, one by one.
  • notetur nomen
    Tindra skrev 2011-06-16 01:56:13 följande:

Så din tips är att göra precis det vad ungdomar idag skrattar hellhjärtat åt, att låta pundare och folk som uppenbart har misslyckats med att hantera droger berätta lite.
    Strålande, du frågar givetvis parkbänksalkisar om goda vin till maten tips, dom vet ju allt om alkohol i och med dom inte kan hantera den.
    Cannabis har blivit populärt bland ungdomar just på grund av att dom har gått några steg längre än skräckpropaganda "vi" (samhället) och du vill ska serveras här.
    Dom vet mycket väl att cannabis inte "leder" till andra droger, men inget hindrar experimenterande tonåringar från att prova.
    Dom vet mycket väl att cannabis är en lätt drog, dom vet mycket väl att det finns väldigt få droger som är tyngre än alkohol så dom kan prova på andra milda droger som ex hallucinogener utan att bli undantaget som bekräftar regeln.

Det är snarare föräldrar som är obstinata och insisterar på en utgång endast, åtminstone så avråder du att blanda in myndigheter vilket är bra, det är det sista man ska göra i en sån situation.

Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something
  • HelenaMaria

Prata med honom och överdramatisera inte detta! Cannabis blir allt vanligare och många fler än man tror röker. I varena amerikansk film röker de ju nuförtiden, det går inte att komma undan.
    Kommunikation är ledordet. Säg vad ni tycker men kom inte med påståenden med vad ni tror er veta om cannabis om ni inte är säkra på vad ni säger. Ingen ungdom vill höra om psykoser eller inkörsportar..

Jag tycker inte att en 15-åring ska röka med tanke på att hjärnan fortfarande utvecklas då, inte heller ska de dricka alkohol som eg. är mycket giftigare. Konsekvenserna av cannabisanvändning jämfört med alkoholanvändning är helt olika och alkoholens konsekvenser kan ofta bli mycket värre och direkt farliga men man ska ändå inte förringa de konsekvenser som cannabisrökande kan ge. Att som 25-åring röka en joint då och då är väl inget men att som 15-åring kanske röka varje dag är en jäkla skillnad. Prata med honom om detta och betona vikten av att han sköter skola för att han senare ska få jobb etc. och att han p.g.a. detta inte ska röka.
    Vad han sedan gör när han är myndig kan ni inte göra något åt men det är några år kvar dit.

Prata med honom. Jag tror tyvärr inte att det blir bättre av att blanda in socialtjänsten. Kommunikation mellan föräldrar och barn är mycket bättre så länge den fungerar och ni är en normalfungerande familj för övrigt.

• Tindra
    Krokig Krokofant skrev 2011-06-16 09:31:44 följande:
    Du talar om att det "absolut inte är ofarligt", vad är det farliga med cannabis enligt dig?

En annan sak, hade du släpat din son till socialen och polisen om han drack det mycket mer skadliga rusmedlet alkohol?

Alkohol som står bakom nästan alla våldtäkter, 80% av alla misshandlar och 60% av alla mord? Alkohol som kan leda till 60 olika följdsjukdomar? Har du tänkt på att alla som missbrukar tyngre droger har druckit alkohol?
    Den stora mängden hjärnceller du tappar av mycket rökning. Tar jag som ett exempel.

"Slutar han inte får du helt enkelt be om hjälp på annat håll, psykolog etc. utan att ge ut honom till polis eller soc."

Gällande alkoholen så var det väl inte det vi diskuterade nu? Förutom att jag tog upp att det är farligt med även det.
  • Tindra
    notetur nomen skrev 2011-06-16 09:37:52 följande:

Så din tips är att göra precis det vad ungdomar idag skrattar hellhjärtat åt, att låta pundare och folk som uppenbart har misslyckats med att hantera droger berätta lite.
    Strålande, du frågar givetvis parkbänksalkisar om goda vin till maten tips, dom vet ju allt om alkohol i och med dom inte kan hantera den.
    Cannabis har blivit populärt bland ungdomar just på grund av att dom har gått några steg längre än skräckpropaganda "vi" (samhället) och du vill ska serveras här.
    Dom vet mycket väl att cannabis inte "leder" till andra droger, men inget hindrar experimenterande tonåringar från att prova.
    Dom vet mycket väl att cannabis är en lätt drog, dom vet mycket väl att det finns väldigt få droger som är tyngre än alkohol så dom kan prova på andra milda droger som ex hallucinogener utan att bli undantaget som bekräftar regeln.

Det är snarare föräldrar som är obstinata och insisterar på en utgång endast, åtminstone så avråder du att blanda in myndigheter vilket är bra, det är det sista man ska göra i en sån situation.

"Försök få tag i andra unga människor som sett hur det påverkar en."
    Tycker absolut inte att du ska välja en pundare som det redan har gått ned för, utan snarare en ung person som slutat eller haft vänner och sett hur det påverkat en. Du kan alternativt ta någon som lyckats och idag är framgångsrik men drogfri.

Jag skulle själv inte ha någonting emot att legalisera cannabis och istället göra alkohol olagligt. Men när detta inte är ett alternativ så ser jag hellre att man försöker motarbeta det så mycket som möjligt. För jag vet, nästan alla mina vänner som testat cannabis har också testat någonting annat, och när mina vänner berättar att de är lite sega för att de tog lite "amfetamin" igår blir jag mörkrädd. Därför tycker jag ändå att man som förälder ska ta detta på största allvar och skapa en diskussion med sitt barn om droger. Vet man själv ingenting så ta reda på det, låt ditt barn berätta vad de vet och motargumentera senare. Ha en öppen diskussion.

Just bland unga är det också svårt att säga hur det kommer att påverka dem, vissa klarar av att testa men stanna där, leva rövare under unga år men ändå lyckas. Andra kommer kanske ha svårt att sätta stopp och övergå till ett användade av det ( som också påverkar olika på olika sätt) och i västa fall hamna i fel umgänge.
    Av egen erfarenhet så vet jag att när jag var yngre och osäker på mig själv, så hade jag förmodligen fastnat om jag hade testat någon typ av olaglig drog. Jag vet redan att under den tiden hade problem med båda tobaks beroende och alkohol. Jag vet att jag inte var ensam om att vara ung, osäker och lätt påverkad av andra människor. Därför tycker jag att det är extra viktigt att ta upp frågan med sina barn.
  • notetur nomen
    Tindra skrev 2011-06-16 12:16:02 följande:
    "Försök få tag i andra unga människor som sett hur det påverkar en."
    Tycker absolut inte att du ska välja en pundare som det redan har gått ned för, utan snarare en ung person som slutat eller haft vänner och sett hur det påverkat en. Du kan alternativt ta någon som lyckats och idag är framgångsrik men drogfri.

Jag skulle själv inte ha någonting emot att legalisera cannabis och istället göra alkohol olagligt. Men när detta inte är ett alternativ så ser jag hellre att man försöker motarbeta det så mycket som möjligt. För jag vet, nästan alla mina vänner som testat cannabis har också testat någonting annat, och när mina vänner berättar att de är lite sega för att de tog lite "amfetamin" igår blir jag mörkrädd. Därför tycker jag ändå att man som förälder ska ta detta på största allvar och skapa en diskussion med sitt barn om droger. Vet man själv ingenting så ta reda på det, låt ditt barn berätta vad de vet och motargumentera senare. Ha en öppen diskussion.

Just bland unga är det också svårt att säga hur det kommer att påverka dem, vissa klarar av att testa men stanna där, leva rövare under unga år men ändå lyckas. Andra kommer kanske ha svårt att sätta stopp och övergå till ett användade av det ( som också påverkar olika på olika sätt) och i västa fall hamna i fel umgänge.
    Av egen erfarenhet så vet jag att när jag var yngre och osäker på mig själv, så hade jag förmodligen fastnat om jag hade testat någon typ av olaglig drog. Jag vet redan att under den tiden hade problem med båda tobaks beroende och alkohol. Jag vet att jag inte var ensam om att vara ung, osäker och lätt påverkad av andra människor. Därför tycker jag att det är extra viktigt att ta upp frågan med sina barn.
    Du förutsätter att sluta vara det lämpligaste alternativet, jag skulle i en sån situation välja en som verkligen vet vad han snackar om.
    Framgångsrik och kan hantera droger .

Jag skulle själv inte ha nått emot att legalisera cannabis i och med förbudet fungerar inte och cannabis är en mycket bättre alternativ än alkohol.
    Amfetamins bakrus innebär bara att man är trött, alkoholens bakrus innebär att kroppen knappt fungerar men det tar gemene man som en naturlig del av livet.
    Det gör mig mörkrädd, okunskapen som stämplar mildare droger och med det uppmuntrar alkoholbruk.

Absolut är det viktigt att ta upp frågan med barnen, helst innan dom ens kommer nära droger överhuvudtaget,men man kan inte lura sig själv, droger är en naturlig del av allas liv och våra barn kommer att testa.
    I det fallet är öppen kommunikation samt en vakande öga över situationen mycket mer på plats än dom klassiska "drugs are bad omkey" tal och insinueringar att det enda rätta är att lägga ner.
  • carnitas01
    tristania skrev 2010-08-22 18:25:16 följande:
    Problemen större än vad det är?????? Har du hört talas om "att mota Olle i grind"?

Jag har nyligen fått samtal från min mor att min 13 åring snott 100 kr från henne! Han ska dit och lämna tillbaka varenda korvöre , dessutom be om ursäkt. Nästa gång tänker vi ringa och anmäla pojken hos polisen - visst överdriver vi, enligt dej?
    Stackars barn att ha en sån morsa som anser man ska anmäla över en sådan sak, överdrivft är en underdrift i det här fallet.
    Att dra in myndighet över man kommit på att sitt barn rök lite cannabis är en överdrift utan dess like.
    Kan gå med på om det missbrukas att myndigheter ska få en chans längre fram om man inte klarar det själv.

Att man vill sitt barn så illa att man sätter "knarkarjävel" i pannan på sitt barn, och sen är nöjd.
    Får mig undra vad det är för fel på dig.
  • Krokig Krokofant
    Tindra skrev 2011-06-16 11:32:10 följande:
    Den stora mängden hjärnceller du tappar av mycket rökning. Tar jag som ett exempel.

"Slutar han inte får du helt enkelt be om hjälp på annat håll, psykolog etc. utan att ge ut honom till polis eller soc."

Gällande alkoholen så var det väl inte det vi diskuterade nu? Förutom att jag tog upp att det är farligt med även det.
    Har du någon belägg för att man tappar en stor mängd hjärnceller vid cannabisrökning eller har du fantiserat fram det?

Snarare tyder forskning på att cannabis stimulerar tillväxten av hjärnceller.

www.sciencedaily.com/releases/2005/10/051016083817.htm
    One by one, one by one.
  • sunshine35

att alla ungdomar röker idag,det vet vi..väldigt många.min son började vid 16 års ålder,hade redan en kontakt på soc,men sen blev det polis rapporter som går till soc,när de åker fast för polisen.han blev dömd till 6 mån
    undomsvård,att lämna urinprov,de flesta var posetiva.jag bad om hjälp,men inget händer,nu har han inte lämnat urin prov på länge,han har en kontakt på mini maria..pratar,får utskrivet,icke benzo tabletter.idag är han snart 19,han har svår ångest när han inte fått röka,han hoppade av gymnasiet efter 2 år,bara går hemma,orkar inte ta tag i något viktigt,man får knappt kontakt med honom.han bor fortfarande hemma,har små barn hemma,så det känns inte jätte tryggt,försvinner pengar,smycken,digital kamera mm..de finns ingen spärr.har han inga pengar,så stjäl han från sin fam,vill med detta säga att ta hjälp i tid..marijuana och hasch är väldigt beroende framkallande,och de blir helt förslappade.har själv egen erfarenhet av droger,så det är inget jag läst till mig.

• Anton Ring
    sunshine35 skrev 2011-09-02 12:45:20 följande:
    att alla ungdomar röker idag,det vet vi..väldigt många.min son började vid 16 års ålder,hade redan en kontakt på soc,men sen blev det polis rapporter som går till soc,när de åker fast för polisen.han blev dömd till 6 mån
    undomsvård,att lämna urinprov,de flesta var posetiva.jag bad om hjälp,men inget händer,nu har han inte lämnat urin prov på länge,han har en kontakt på mini maria..pratar,får utskrivet,icke benzo tabletter.idag är han snart 19,han har svår ångest när han inte fått röka,han hoppade av gymnasiet efter 2 år,bara går hemma,orkar inte ta tag i något viktigt,man får knappt kontakt med honom.han bor fortfarande hemma,har små barn hemma,så det känns inte jätte tryggt,försvinner pengar,smycken,digital kamera mm..de finns ingen spärr.har han inga pengar,så stjäl han från sin fam,vill med detta säga att ta hjälp i tid..marijuana och hasch är väldigt beroende framkallande,och de blir helt förslappade.har själv egen erfarenhet av droger,så det är inget jag läst till mig.
    Varför hade din son en kontakt redan på SOC för?
    Låter lite mellan raderna att han redan har en diagnos, har han detta?

Hasch och marijuana som är cannabis är inte direkt fysisk beroende framkallande, och där med en lätt drog att sluta med.
    Men som allt "roligt" kan man bli psykisktberoende, men sådant tar rätt bra med tid.
  • PappaSäger

Hej!

För det första, hur kan ni sitta här på detta forumet och skriva "marijuana är farligt"  "vad det kan göra med männiksor efter ett längre användade" när ni själva inte ens har prövat? Ni har ju ingen aning vad det är för något och hur de påverkar er i era liv.
    Det ni flesta skriver är sorgligt och ironiskt, alltså det där är ren skit snack damer och herrar.

Folk som läser saker på Gp,afonbladet ect ect och tror på allt dem säger är det synd om, det är dags att folk öppnar sina ögon och kollar ut genom deras lilla låda som ni lever i just nu.

Marijuana är som allting här i världen. den är gjord på denna planet, det är ingen knäpp forskare som har suttit med massa kemikalier och kommit på denna drog, den är skapad här på denna planet.
    Denna växt har funnits i våra liv sedan människan skapades, indianer, majja folket, egypterna, romarna, you name it!  fanns under al

la dessa epoker, och denna växt användes mycket för, inte bara för att röka den. 
    Folk på den tiden gjorde kläder av hampa (som är själva växten) de gjorde papper och en massa mer.
    Marijuana är inte bara en växt som gör dig hög när du röker det.

Jag har nu rökt Marijuana i ca tre år (då och då, inte varje dag) och är snart 20 år gammal.
    Och för mig har det varit en gåva. Det har aldrig lätt mig till något dåligt.. någonsin!
    Jag har lärt mig otroligt mycket när jag har varit hög.
    Jag har lärt mig hur detta liv fungerar, hur våra system styrs, hur människor är.
    Man kan säga att jag har blivit smartare, jag har inte lärt mig matematik,engelska,svenska eller något annat område i skolan. Man kan säga att jag har lärt mig fysik, inte att dra linjer och räkna ut olika formler utan hur allt fungerar, för fysik är bara saker som redan finns på jorden och människan "hittar det"..men det fanns ju redan innan de "hittades"

Ni som är oroliga för era barn som röker Marijuana, gå fram och prata med dem. fråga dem hur Marijuana påverkar just dem. Om de börjar ta massa skit som heroin, Lcd så är de dags att hoppa in och ge de en smäll på käften för sånt skit ska vi människor inte ta. det är rena droger.
    Samma sak gäller egentligen tobak som dödar sjuka summer varje år och alkohol.
    Marijuana har aldrig dödat en människa på denna jord. 

Ni som är skeptiska, snälla, kom inte med dumma motargument för det kommer inte leda till något.
    NI kan säga vad ni vill, jag kommer att komma med ett bättre argument.

De som känner "denna kille kanske har en lite rätt ändå" och är nyfikna på mer.

Ladda ner " The Union: The Business Behind Getting High"
    Den är jätte bra för människor som vill veta mer om Marijuana och dess historia.  

Det sista jag har att tillägga är:

"Vi lever omkring er, men i tystnad"

• jaghopparhögt
    PappaSäger skrev 2012-01-18 12:17:49 följande:
    Hej!

För det första, hur kan ni sitta här på detta forumet och skriva "marijuana är farligt"  "vad det kan göra med männiksor efter ett längre användade" när ni själva inte ens har prövat? Ni har ju ingen aning vad det är för något och hur de påverkar er i era liv.
    Det ni flesta skriver är sorgligt och ironiskt, alltså det där är ren skit snack damer och herrar.

Folk som läser saker på Gp,afonbladet ect ect och tror på allt dem säger är det synd om, det är dags att folk öppnar sina ögon och kollar ut genom deras lilla låda som ni lever i just nu.

Marijuana är som allting här i världen. den är gjord på denna planet, det är ingen knäpp forskare som har suttit med massa kemikalier och kommit på denna drog, den är skapad här på denna planet.
    Denna växt har funnits i våra liv sedan människan skapades, indianer, majja folket, egypterna, romarna, you name it!  fanns under al

la dessa epoker, och denna växt användes mycket för, inte bara för att röka den. 
    Folk på den tiden gjorde kläder av hampa (som är själva växten) de gjorde papper och en massa mer.

Jag har nu rökt Marijuana i ca tre år (då och då, inte varje dag) och är snart 20 år gammal.
    Och för mig har det varit en gåva. Det har aldrig lätt mig till något dåligt.. någonsin!
    Jag har lärt mig hur detta liv fungerar, hur våra system styrs, hur människor är.
    Man kan säga att jag har blivit smartare, jag har inte lärt mig matematik,engelska,svenska eller något annat område i skolan. Man kan säga att jag har lärt mig fysik, inte att dra linjer och räkna ut olika formler utan hur allt fungerar, för fysik är bara saker som redan finns på jorden och människan "hittar det"..men det fanns ju redan innan de "hittades"

Ni som är oroliga för era barn som röker Marijuana, gå fram och prata med dem. fråga dem hur Marijuana påverkar just dem. Om de börjar ta massa skit som heroin, Lcd så är de dags att hoppa in och ge de en smäll på käften för sånt skit ska vi människor inte ta. det är rena droger.

Ni som är skeptiska, snälla, kom inte med dumma motargument för det kommer inte leda till något.

Den är jätte bra för människor som vill veta mer om Marijuana och dess historia.  

Mja, du gör ju inte direkt reklam för din sak kan jag säga. Du låter som vilken annan flumpundare som helst.
  • sahara
    PappaSäger skrev 2012-01-18 12:17:49 följande:
    Hej!

Jisses, dags att sluta röka va ??
  • Krokig Krokofant

Det pappa säger, fast utan allt flummande:

www.sourze.se/default.asp

En av de bästa artiklarna som skrivits om cannabis!

One by one, one by one.
Svar på tråden Min son röker Cannabis