• Hallonröd

Skräckfilmer

Fråga: Ni med 11-12-åringar, får era barn titta på skräckfilmer?

Min 11-åring (fyller 12 i höst) är bjuden på ett kalas på fredag till en klasskompis som fyller 12 och där de tydligen ska kolla på skräckfilm. Mamman ringde till mig igår och frågade vad jag tyckte, de skulle bl.a se "The Grudge"  

Jag sa att det inte känns ok med det men att jag kan ju inte bestämma vad de ska  eller inte ska göra på kalaset . Tycker att de fortfarande är för små att se sådana filmer. Då sa hon att "då får jag hitta på nåt annat som kan skrämma dem lite...."

Idag i skolan så hade klasskompisen varit arg på min son och sagt att "pga av din mamma så får vi inte kolla på "The Grugde!"  Men istället ska de nu få titta på "Huset som Gud glömde" och nån annan film som heter "Halloween"?!

Men hallåååå.....och vad faan, rent ut sagt..?! Skulle de andra filmerna vara bättre för barn eller vaddå?!

Blir så trött....{#lang_emotions_undecided}
    // Bad sound kills good music...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skräckfilmer
  • carita

Alla har ju olika uppfattning om vad som de tycker är lämpligt men om det är kalas så borde man ju anpassa efter ålder och inte efter vad som barnet vill - den filmen kan han väl se med nån kompis eller syskon, där man vet att det är ok!
    Inte vill jag att mina barn tittar på Huset som Gud glömde när de är 11 - 12 år, fast jag vet ju att de är lite "rädda" av sej! Till skillnad från mej - som såg det mesta i "otillåten" ålder....men rädd var jag inte!
    Alla känner ju sina egna barn bäst!

• Hallonröd
    Sharatain skrev 2010-03-16 11:16:47 följande:
    Risken finns, inte chans XD Låter som att det vore en bra utveckling om man säger chans. Det finns personer som jag känner som inte kan hantera rädslan på ett annat sätt trots att de är vuxna. De vill att man ska följa dem minst halva vägen hem om de varit hos mig och sett film. De sitter och gömmer sig bakom kuddar, en tjej (inget illa menat) men hon ville att någon skulle följa henne och stå utanför badrummet när hon skulle gå på toa. I det hus jag bodde i då var det ungefär 5 meter från TV-rummet...Blir man rädd så blir man. Många vuxna drömmer mardrömmar och tycker det är skitjobbigt på så sätt. Det är inte speciellt stor skillnad på en vuxen och ett barn (som har en vuxen att prata med om sin rädsla) efter att ha sett på en skräckfilm som de blir rädd av. Att bara lämna barnet vind för våg och strunta i att prata med det om filmen är inte ett alternativ för mig dock.Eller hur menar du att vuxna handhar det på ett annat sätt?
    Ja...lite fel ordval där kanske  {#lang_emotions_wink}

Ja jag tycker bara att en vuxen kan hantera rädsla på ett annat sätt...är ju individuellt där med naturligtvis...men generellt sätt så är det så enligt mig. Att frivilligt utsätta sina barn för det när man inte vet tycker jag är onödigt.
  • Dr Mupp
    idisb skrev 2010-03-16 11:19:08 följande:
    jag tittade på ksräckfilm redan när jag va under 7 år i smyg:) inte de minst rädd för det, en 12 åring är i mina ögon så stor att den kan kolla på the grudge tex, helloween är ju bara en töntig film som man skrattar åt och huset som gud glömde är lite värre men inte så hemsk, då är det värre med thriller som skulle kunna vara på riktigt
    Och jag kan inte se nångra skräkisar alls. Maken lurade mig att se ringu och jag höll på att dö. Ska jag gå efter mig så ska ingen se skräckisar. Har svårt att tro att se att våra barn kommer se på skräckisar när de är 11-12.
  • Hallonröd

Sedan tror jag att det kan vara skönt för många barn i den åldern att de vuxna  säger nej,  just för att de egentligen inte vill men är rädda för grupptrycket och att känna sig utanför...

• Sharatain
    Hallonröd skrev 2010-03-16 11:27:29 följande:
    Ja...lite fel ordval där kanske  Ja jag tycker bara att en vuxen kan hantera rädsla på ett annat sätt...är ju individuellt där med naturligtvis...men generellt sätt så är det så enligt mig. Att frivilligt utsätta sina barn för det när man inte vet tycker jag är onödigt.
    Men om man aldrig heller testar så får man aldrig veta det heller.
    Tycker att eftersom alla människor reagerar olika så är det upp till var och en som förälder att avgöra om det är ok eller inte. Att det är onödigt?

Att frivilligt utsätta sina barn för tex bergochdalbanor eller andra sker när man inte vet om de kommer levande ur situationen är minst sagt onödigt också. Hur många skulle rösta för att det är ok? ;)
    Man kan aldrig säga att det är 100% säkert med sådana åkatraktioner. Men skräckfilm som man inte dör av direkt är inte ok. Skräckfilmer är något som vi kan prata med barnen om.
    Det blir liksom en överbeskyddande mentalitet som går berserk i samhället om vi ska dalta med allt som har med våra barn att göra. Anser man att barnet klarar av situationen med en vuxen som stöd så ser jag inget fel med det.

Hur många skadas fysiskt, eller till och med DÖR av deltagande i sporter? Det är ok att utsätta barnen för alla möjliga saker bara det inte kommer från en TV eller en dator.
  • amalie79

Nej, jag tycker inte det är okej att visa sådana filmer för 11-12-åringar, isf får deras föräldrar stå för det i hemmet. Det kan vara ett sådant grupptryck i den åldern att några tittar på filmen för att de inte vågar säga ifrån och sedan mår dåligt av det.

Det finns en anledning till att vissa filmer inte rekommenderas för barn. Vad var och en visar för sina barn hemma, det är en sak, men på ett kalas så tycker jag inte det passar sig.

Min mamma var själv noga med att vi inte skulle se sådana filmer. För hon kände mig och visste att jag skulle gå och tänka på det länge efteråt. Min syster, däremot, inte så känslig. Vet att det var en liknande situation då hon inte ville att jag skulle gå hem till en kompis och titta på Poltergeist : )

• TwistedSister

Coraline och spegelns hemlighet kan du tipsa den mamman om istället då. Åldersgränsen är 11 år men jag tyckte den var rätt lagom läskig ändå.

• Hallonröd
    Sharatain skrev 2010-03-16 11:54:35 följande:
    Men om man aldrig heller testar så får man aldrig veta det heller. Tycker att eftersom alla människor reagerar olika så är det upp till var och en som förälder att avgöra om det är ok eller inte. Att det är onödigt?Att frivilligt utsätta sina barn för tex bergochdalbanor eller andra sker när man inte vet om de kommer levande ur situationen är minst sagt onödigt också. Hur många skulle rösta för att det är ok? ;)Man kan aldrig säga att det är 100% säkert med sådana åkatraktioner. Men skräckfilm som man inte dör av direkt är inte ok. Skräckfilmer är något som vi kan prata med barnen om.Det blir liksom en överbeskyddande mentalitet som går berserk i samhället om vi ska dalta med allt som har med våra barn att göra. Anser man att barnet klarar av situationen med en vuxen som stöd så ser jag inget fel med det. Hur många skadas fysiskt, eller till och med DÖR av deltagande i sporter? Det är ok att utsätta barnen för alla möjliga saker bara det inte kommer från en TV eller en dator.
    "Om man inte testar så får man aldrig veta"......

Men det är väl ingen viktigt grej att veta om ens 11-åring klarar av att se skräckfilm eller inte?! Sedan kan man ju inte jämföra skräckfilm och berg och dalbanor. Visst, det finns mycket som skrämmer och farligt i livet.
    Men grejen är ju inte att de blir rädda just när de ser en skräckfilm utan efteråt....vad som sker i tankarna efter de sett en skräckfilm. Även om man sitter med som stöd och även att de vet att det inte är eller finns på riktigt så kan det  hänga sig kvar i huvuvdet och man kan associera till vardagen på ett annat sätt av en skräckfilm än vad man gör om man åkt berg och dalbana och blivit rädd.

"Överbeskyddande mentalitet och dalt med barn"...?!

Ja du, om fler föräldrar slutar var polare med sina barn och är förälder i stället med just lite gränser och regler att följa så kanske vi inte skulle ha så mycket störiga och stökiga barn i samhället....
    Att vara rädd om sina barn har tydligen blivit något fult. Barn får inte vara barn utan de ska växa upp så fort som möjligt...man kan man ju undra varför det är så många barn och tonåringar som mår så dåligt i dagens samhälle...
  • Glimma76

Det är ju väldigt otäcka filmer. Varför ska de se dem. Låter inte alls bra. Konstiga föräldrar som gör något sådant med andras barn. Väldigt dålig stil.

De är ju rekommenderade från 15 år, och då gör man inte så på ett kalas och sen säger till alla vilken mamma som hade något emot det.

Kan de inte välja en annan film som de kan gilla. Finns ju fler filmer.

Det finns en anledning till att de är rekommenderade från 15 år, de där filmerna.

• teddy

Jag skulle låta min tolvåriga son se på skräckfilm om jag visste om att han klarade av att se en sådann film. Men eftersom han är väldigt mörkrädd så vet jag att marddrömmar lätt kan komma. Javisst han får se en skräckfilm om han vill.Men på egen risk så att säga. Han vill inte ialllafall  just pga mörkrädslan.Men jag skulle absolut inte sätta på en skräckfilm på min sons "kalas" eftersom jag anser att jag inte har rätt att besluta över dem andra barnen om dem får se det eller inte.Dåligt av mamman att din son fick ut för det i skolan.

• qenzo

Jag svarade Ja eftersom min son älskar skräckfilmer.

Själv tycker jag att han är för ung (11 snart 12) och han blir lite fjompig på kvällarna ibland. Men får han inte se det här tittar han på filmerna då han är hos sin pappa istället. Så jag har gett upp lite där...
    Då det finns andra barn här tillåts det däremot inga skräckfilmer.
  • Trollet Ludenben

Jag tycker inte alls att det är okej. Inte att visa det på att kalas i alla fall. Om det enskilda barnet får se det hemma hos sig, det är okej för det är den föräldern som vet vad barnet klarar och får också ta konsekvenserna sen om barnet mår dåligt över att få se filmer som inte är avsedda för den åldern. Men på ett kalas ska man kunna släppa iväg sitt barn utan att barnet kommer hem och mår dåligt. Jag fick se sånt när jag var i den åldern och jag blev skrämd. Det satt i länge efteråt, flera år. Då såg jag psycho och den är ganska harmlös mot huset som gud glömde och the grudge. Man ska vara försiktig med vad man visar barn för de tolkar saker på ett annat sätt än vi vuxna och de är känsligare.
    Och riktigt dåligt att din son fick skit för det i skolan pga du är en ansvarsfull förälder.

Älskade ungar
  • lövet2

Nej, jag skulle inte ens släppa i väg min son på kalaset om mamman envisades med skräckfilm.

• rosakaninen

Min son blir 11 i sommar men jag skulle inte komma på tanken att låta honom se det de närmaste två åren MINST! Och vilken dålig ide att visa en skräckfilm på ett kalas!?

• Lollejdjfjf

Sorry inget elakt men inga av dom filmerna är läskiga jag och min bror om är 9 och min syster som är 13 kollar på filmer som är värre än dom .Vår mamma tycker att detta är så bra men mer man tittar mindre rädd blir man

• Topcom

Även OM ens eget barn klarar av det tycker jag absolut inte ändå att det är okej o visa på ett kalas. Det är klart det kommer komma dit barn som kommer ha förföljande mardrömmar månader efter the grudge. Jag såg den när jag var typ 13, vågade inte gå upp på vinden ensam i flera år efter det. Hu!!

Varför kan inte mamman visa någon från 11 år??

Svar på tråden Skräckfilmer