• Nati

betala hos pojkvän?

Har fått ett problem på halsen vare sig jag vill eller ej. Dottern blir 19 år i år och ska ut på praktik i 5 veckor. Det finns praktik att få hemikring men hon ber skolan ordna praktikplats 13 mil hemifrån bara för att få vara hos pojkvännen som bor där. Hennes plan är alltså att våldgästa där så länge alltså i hans föräldra hem, han är 21 år och bor hemma.
    Jag frågar henne om hon verifierat detta med hans föräldrar då det kostar med en tonåring samt att nu får hon ju inte skolmat heller och hade hon bott här hade jag ordnat matlåda av familjens matrester. Hon tycker jag är en idiot för det kostar inget att ha henne där och säger jag kan ju betala 200:- om de vill
    Till saken hör att det är en "dålig" praktikplats också hon tar det bara för att få vara med honom
    Nu är mitt etiska dilemma att jag känner att jag "måste" betala till föräldrarna MEN jag har egentligen inte lust eller råd. Speciellt som detta bara sker utan att jag är vidtalad.
    Ska jag låta det vara och hon får göra upp detta med föräldrarna efter som hon tagit initiativet själv?
    Jag har dåligt samvete, hur tänker ni där ute????

• Svar på tråden betala hos pojkvän?
  • Nati
    Dejsi skrev 2010-03-17 17:16:06 följande:
    Hallå...hon är myndig
    Just det, jag får intala mig det men jag har som sagt så dåligt samvete inför föräldrarna som blir drabbade. MEN som jag skrivit tidigare  under dessa omständigheter  känns det inte rätt för mig att betala för hennes extravaganser i form av "kärlekssemester" Bättre praktikplatser finns ju här hemma
  • hammoleket79

Om du inte tror att du får gehör för att hon ska betala för sig hos pojkvännens föräldrar, så är det väl upp till dem om de vill ha henne hos sig i fem veckor gratis? Du ska åtminstone inte känna dig tvingad att betala, hade föräldrarna tyckt att det är din skyldighet borde ju de ha kontaktat dig?
    Förstår att det är jobbigt, men kanske lär hon sig "den hårda vägen" så småningom. Så länge hon inte får skulder är det ju ingen större fara.

• Dejsi

Förstår om du "skäms", men du kan bara tala om för din dotter hur hon bör göra, resten är tyvärr upp till henne.
    Lycka till!

• Nati
    Dejsi skrev 2010-03-17 17:32:58 följande:
    Förstår om du "skäms", men du kan bara tala om för din dotter hur hon bör göra, resten är tyvärr upp till henne.Lycka till!
    Jag tar dig på orden. Jag har sagt mitt nu till henne. Jag kommer inte göra mer. Ska försöka släppa mina skuldkänslor inför föräldrarna.
    Det slutade med total osämja i dag. Skrek bara att Jag är den snålaste idiot som finns INGEN annan tänker som jag. Vi har aldrig mat på bordet här ändå.( i samma veva som hon satt och tuggade, extra gjord mat enligt hennes favoritrecept) men där fick jag in en bra jaha vad tuggar du på nu då?Hon kan köpa makaronpaket, som bara kostar 20:- och äta i 5 veckor...Det var en del av argumenten. 
    Jag blir bara så trött

• Dejsi

Jag förstår om du har det jobbigt. Kanske en klen tröst just nu att det går över med åren, jag är beredd på mycket nu, min tjej är 15

{#lang_emotions_flower}

• Dejsi

Vill tillägga att hjärnan inte är fullt utvecklad förräns vid 25, olikheter finns förstås

• MariaKsk88

Kan du inte ringa och prata med hennes föräldrar? Säg att DU tycker det är fel av henne och att du hoppas att de vågar ställa krav, för att HON behöver förstå att man inte våldgästar hos nån sådär i 5 veckor utan att erbjuda sig att betala eller hjälpa till. Du ska INTE betala för henne, men se gärna till att de kräver någonting av henne så att hon förstår. Vad ska hon göra när hon flyttar hemifrån? Förstår hon inte alls hur mycket pengar som går åt åt hyra, räkningar, mat, osv? Lär henne det så fort som möjligt isåfall. Sitt med henne och gör en budget så hon får se. Kräv att hon betalar en del av hyran och dessutom för mat om det är det enda sättet för henne att lära sig. Hon kommer få en ENORM chock den dagen hon bestämmer sig för att skaffa eget.

• abnocto

Hon är visserligen myndig men jag förstår ditt dilemma. Om hon inte själv frågat så skulle jag ringt föräldrarna och sagt att de måste säga åt henne om de vill ha betalt. Förklarat för dem att du är orolig för att hon får bo gratis men att du tycker det är okej att de pratar med henne, så hon förstår kostnader. Det är inte du som ska betala.

• Nati

Tack för era synpunkter och det var bra att diskussionen kom upp Nu har det dock löst sig kanonbra.
    Skolan ordnade en jätte bra praktikplats åt henne här hemma, nära med buss och allt. Jag behövde alltså aldrig kontakta föräldrarna och jag fick chans att argumentera med henne angående det här med att tonåringar kostar.
    Jag visade hemsidan från konumentverket men hon tar inte in det.
    "man ska inte tro allt på internet, det säger du ju själv" var kommentaren sedan var det ju anmärkningar från hennes sida på alla poster, så där var det inte alls.....fel belopp etc
    Vad säger man??? Noll insikt

• anna klara

Ser att inlägget är gammalt, men skriver endå. När min doter var 19 så "bodde" hon i princip hos sin pojkvän, som bodde hemma med sin mamma.

Ja hon var myndig, men jag kände endå att hon måste betala för sig där hon är. Jag var o fika för första gången hos kilens mamma, och vi pratade om att betala hemma.

Hennes son betalade inte hemma.. Jag sa vad jag tyckte, att ,man bör betala, iaf lite hemma, i den åldern, han va 20, han hade inget fast jobb, men ströjobb.

Om man då betalar en viss procent av lönen är ju ok. Det bestämdes att han skulle betala 2000 hemma och min dotter skulle då betala 500 kr. Dom va ihop i ca 2 år,

och min dotter var där nästan hela tiden, (med uppehåll av en till två dag/mån, när jag bad henne sova hemma;) Det var hans mamma som bestämde summan.

Hon jobbade även extra så 500 var ju inga störreproblem att betala. Hon betalade givetvis inget till mej, eftersom hon knappt bodde där.

Jag tycker det är väldigt viktigt att dom lär sig att saker kostar och inget är gratis. Jag förstår TS att det är skämmigt att ens egna barn bor o lever gratis hos någon annan.

• melamikaela

När min pojkvän, som då var 20 bodde hemma hos oss en tid, så fick han betala för sig. Inräknat med mat, användning av vatten vid dusch eller badning, husrum osv. fick han betala 2000kr i månaden. Vi är fem stycken i familjen från början, och att få en 20 åring inflyttad kostar och som mamma sa, man är ju inte gjord av pengar. Det här är ju en ganska känslig och pinsam fråga, men det är väl lika bra att fråga rätt ut hur det ska göras med pengar osv.

lucas, min prins.
Svar på tråden betala hos pojkvän?