• Anonym (ledsen)

Underkänd på vfu...

Jag läser till lärare i yngre år och går tredje terminen. Har precis gjort vfu på förskola och har tyckt det gått bra. Kommit bra överens med min handledare och fått mycket beröm. Har dock inte fått så mycket handledning för hon har vart så stressad men det jag fått har mest varit beröm.
    Idag när vi skulle gå igenom bedömningen så sa hon att hon tycker jag brister i några moment och att hon ej kan ge mig godkänt.
    Jag blev helt chockad, hon har varit så positiv och jag är omtyckt av barnen.
    Får hon göra så? jag menar jag har varit där i 5 veckor och inte fått höra något negativt eller nåt jag behöver förbättra.
    Vfu är ju till för att man ska lära sig.
    vad ska jag ta mig till? Jag är så ledsen och besviken och även arg.

• Svar på tråden Underkänd på vfu...
  • Ungmamma83
    Anonym skrev 2010-03-20 13:14:19 följande:
    hon har åtagit sig att handleda och får ersättning för det.
    ersättning brukar man inte få för att handleda studenter.
  • Anonym

Är själv lärare och gick ut högskolan för fyra år sedan. En av mina studiekamrater blev underkänd på VFU:n. I hennes fall kunde handledaren peka på flera tillfällen då hon ansåg sig ha givit studenten konstruktiv kritik och handledning. Studenten ansåg inte att dessa tillfällen funnits. Med andra ord kan det vara lätt att missuppfatta varandra.

Det som hände var att studiekamraten fick göra om sin VFu-period och då med tätare besök av handledare från högskolan.

• Anonym (9)

Hoppas det ordnar sig allting! För det är inte bra gjort att först berömma dig hela tiden och sedan slå undan benen för dig på detta viset. Vad falskt!

• babykaboom

Jag pluggar visserligen till gymnasielärare... Men tycker att din situation låter orättvis.

Min handledare på min VFT sätter inte mitt betyg, utan det gör min mentor på högskolan... Handledaren ger en bedömning men FÅR inte nämna betyg.
    Dessutom vet jag att hon får extra betalt för att handleda mig, och hon har gett mig myckert handledning. Både skriftlig resons plus långa lunchdiskussioner...
    Tycker definitivt att du borde fått någon varning eller dylikt...
  • bebben Elias mamma

Men det är väl inte din handledare på praktiken som sätter betyget. Hon får skriva omdöme och sen är det någon från skolan som kommer ut och tittar på dig och har träffar som avgör detta. I alla fall på Malmö högskola måste studenten bli varnad i god tid så man ska ha en chans att rätta till det som blivit fel.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-03-20 17:45:19 följande:
    Ersättning - nja... På min skola får ARBETSLAGET 1000 kr per termin för en elev, oavsett om studenten är där en vecka eller gör sin slutpraktik.
    det är olika beroende på kommunerna.
    Ungmamma83 skrev 2010-03-20 17:49:51 följande:
    ersättning brukar man inte få för att handleda studenter.
    konstigt, det får vi iaf.
  • Mummy

Man får ju underkänt eller godkänt på VFUn. Låter konstigt om skolan skulle gå in och bestämma om man är godkänd eller inte, när det inte är de som varit med på det man gjort på förskolan/skolan.
    För oss sätter LUV godkänt/icke godkänt på praktikperioden utefter de mål de fått att vi ska uppfylla. Sedan är det skolan som sätter betyg i själva kursen där praktiken ingår.

• Vfu

Hur gick det för dig nu då för att jag har varit med om samma situation nu och väntar svr från skolan

• Anonym (A)
    Vfu skrev 2024-11-25 13:04:57 följande:

Hur gick det för dig nu då för att jag har varit med om samma situation nu och väntar svr från skolan

Kan du vara lite tydligare.....?
  • Anonym (.)
    Anonym (A) skrev 2024-11-25 13:37:42 följande:
    Kan du vara lite tydligare.....?
    Tydligare med vad? Personen har blivit underkänd och väntar svar från skolan, hen undrar hur det gick för TS i hennes situation
  • Anonym (A)
    Anonym (.) skrev 2024-11-25 13:51:03 följande:
    Tydligare med vad? Personen har blivit underkänd och väntar svar från skolan, hen undrar hur det gick för TS i hennes situation
    Kring sin egen situation.
  • Anonym (.)
    Anonym (A) skrev 2024-11-25 13:57:59 följande:
    Kring sin egen situation.
    Ah, nu är jag med :)
  • Vfu

jag hade vfu i äldreboende och under de två veckorna fick jag beröm och varje gång jag sa till handledaren att vi behöver sittat och kolla på målen så att vi ser hur det går för mig så brukade hon säga att jag inte ska oroa mig och att allt ser bra ut men till slut gav de mig dålig bedömning. Jag har haft möte i skolan och de undersöker grejen nu men det jag undrar nu, hur har det gått för dig alltså som fick uppleva orättvist bedömning under vfu och om du fick göra om ein vfu?

Svar på tråden Underkänd på vfu...