• Turboplingen

Hund som skakar?

Märkte nu för 1 timma sen att min tibetanska spaniel hane på snart 2 år skakade i kroppen..
    Skakar, slutar, skakar, slutar..
    Han har varit lugn nu den senaste timmen..

Har pratat med veterinären som hade en tid på måndag, då jag ändå vill kolla upp
    om det bara är jag som tycker det eller om han är lite spinkig..
    Han är en hyfsat stor tibbe, och varit stor länge. Hans pappa är typ dubbelt så stor som en normal stor tibbe.
    Då han har ätit, druckit, kissat, bajsat och varit aktiv idag så ansåg ingen av oss att det är akut i dagsläget..

Någon som varit med om detta?
    Hon på veterinären snackade om att det kunde vara jag har ont skakningar, eller rädd skakningar..
    Det enda som är annorlunda idag är att han har varit på ett hundstall där de också klipper hundar. Han har fått sina klor klippta där och min mammas hund trimmad..
    Vi märkte sen att mammas hund hade blivit skadad i benet förmodligen av trimmern och blödde ganska mycket.. Kan sånt trauma en hund?

Nova 070902, Lillebror BF 100804, familjenblir4.blogspot.com/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-18 17:55
    alltså stor kroppsmässigt men väldigt tun.. man känner revbenen.. väger 7.2 idag.. och att han varit lugn nu den senaste timmen menar jag att han ligger ner och sover..
  • Svar på tråden Hund som skakar?
  • Ior gumman

Min hund skakar ibland med av olika anledningar ex när han är rädd eller när han fryser...vissa sjukdommar gör att de fryser mer. Ibland gör han det när han sover eller bara har extra energi i sina muskler.
    Du behöver nog inte vara orolig, behöver inte vara något!
    men intressant när ni har varit hos vetrinären vad hon/han säger

• Ior gumman

Du märker inte att hunden mår sämre eller att allmäntillståndet är nedsatt?, antar eftersom du ringde vetrinären att hon/han frågade det! kolla bara så att inte hunden har hög feber. Tror du känner din hund så pass att du skulle mäsrka det i så fall, lät inte så på ditt inlägg som att du märkte att hunden var sjuk emn ville bara kolla ändå
    ibland som sagt så kan de skaka för att få igång blodomloppet i musklerna!

• Turboplingen
    Ior gumman skrev 2010-03-18 23:31:22 följande:
    Du märker inte att hunden mår sämre eller att allmäntillståndet är nedsatt?, antar eftersom du ringde vetrinären att hon/han frågade det! kolla bara så att inte hunden har hög feber. Tror du känner din hund så pass att du skulle mäsrka det i så fall, lät inte så på ditt inlägg som att du märkte att hunden var sjuk emn ville bara kolla ändå ibland som sagt så kan de skaka för att få igång blodomloppet i musklerna!
    Han va ju väldigt lugn och låg ner när detta höll på..
    Men han slutade skaka sen efter någon timme =)
    Vete tusan vad den gubben höll på med =p
    Idag mår han som vanligt och har varit det under natten..
    Varför jag har bokat tid till han är för att jag vill kolla hans hälsa..
    Då han som sagt är väldigt stor för att vara en tibbe, men samtidigt spinkig..
    Nova 070902, Lillebror BF 100804, familjenblir4.blogspot.com/
  • Ior gumman
    Turboplingen skrev 2010-03-19 09:02:10 följande:
    Han va ju väldigt lugn och låg ner när detta höll på.. Men han slutade skaka sen efter någon timme =)Vete tusan vad den gubben höll på med =pIdag mår han som vanligt och har varit det under natten..Varför jag har bokat tid till han är för att jag vill kolla hans hälsa..Då han som sagt är väldigt stor för att vara en tibbe, men samtidigt spinkig..
    vill gärna veta hur det går men antar att det ska gå bra o håller tummarna!, som sagt min hudn gör också så ibland, hans mamma också
  • Jezamine

Hundar skakar om dom inte är sjuka bla av , köld förväntan rädsla osv. Dom kan med stor sannolikhet inte skapa detta skakande själva för att dom ex vill att man tycker synd om dom då funktionen troligtvis är autonomisk utan det är av förväntan och lite stress när man inte får det man vill ha
    http://vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp?mid=3860271

Avstängd tills vidare
  • Oskar wirth

Min hund skakar oftast efter den har varit utomhus därför vi skaffade en hundvalp som har ibland hoppat på vår andra hund och sen dess har den skakat

• Swadilfare

Min hund (Australian Shepherd) skakar när hon är taggad tex när vi ska ut och träna eller när vi kastar boll :) de kan också vara att dom har mycke energi. De behöver inte vara att dom är rädd eller fryser men självklart kan de vara de också.

• Hejj ville ba informera

Min hund (wachtelhunds hona på 8 års ålder) skackar ofta om hon är rädd ellee stressad. Idag skackade hon faktist ellee som ja sku säga darrade hon o ville absolut inte komma in i vår båt, hon ville bara sitta på bryggan o kolla på fåglar, vi måste tvinga in henne i båten me mat. De tog jätte länge fö oss att fatta att det var brandalarmen som hade batterierna slut o pep imellan åt. Hon tyckte säckert att ljudet var obehagligt o ville bort från ljudet. Men jag tog ut batterierna ur alarmen fö ungefää en timme sem o efter de somnade hon nästan direkt o har sovit sen dess.

Svar på tråden Hund som skakar?