• ojojoj
    Äldre 22 Mar 10:42
    25946 visningar
    39 svar
    39
    25946

    Min tjej vill göra abort

    Hej alla!

    Jag testar o ventilera min tankar här...
    Jag är 22 år, min tjej 18.
    Vi fick i helgen reda på att hon är gravid.

    Tjejen har ett år kvar i gymnasiet och jag själv är med mina studier om 1 år. Pengar är inte en problemfaktor för oss.

    Vidare är min tjej bestämd på frotnen att göra aboret, hon är kall och kallar fostret för ett misstag och det skall inte talas om på annat sätt än så. Jag är medveten om att det är problematiskt iochmed att hon är relativtb ung.

    Jag vet inte vad jag ska göra, det har bara gått ett dygn nu, men jag är helt snurrig! Jag trodde inte att jag skulle vilja behålla barnet men ju mer jag tänker på det desto mer vill jag ha jvar det. TIlläggas till allt detta är att min bror just fått sitt första barn ocfh min syster är på gång med sitt första till sommaren.

    Vidare vill min tjej inte att jag ska  vara med på aborten, det får jag inte! Jag är för känslomässigt involverad säger hon...Vad ska jag GÖRA?

    Tittat på bilder på foster i samma vecka som vi är, dvs 8-9 nånting...

    Gubbar o tanter! Hjhälp mig!

  • Svar på tråden Min tjej vill göra abort
  • Äldre 1 Mar 11:21
    #21

    Moget beslut av henne. För alla parter är det bäst om hon först skaffar sig en utbildning och arbete innan barn tas till världen. Barnet får då högst chans till stabila föräldrar och goda ekonomiska förutsättningar.

    Stöd henne. Även om hon verkar lite känslokall så är det ändå jobbigt för henne. Det värsta vore om du är med på aborten och gråter över det förlorade fostret osv. så det är klart hon inte vill ha dig där.

    Du bör istället hjälpa henne att genomföra hennes beslut.

    Eftersom du inte bär/föder barnet, är det väldigt smaklöst att propsa om att behålla fostret.

  • frater­diavol­o
    Äldre 1 Mar 11:35
    #22

    Riktigt tråkig situation du hamnat i...

    Jag förstår dig till fullo. Din tjej verkar vara väldigt egoistiskt lagd när hon kräver att fostret omtalas som ett misstag och nekar dig att vara med under abort. Man är två om att skapa ett barn, då borde man också få vara där när det görs abort. Tycker att ni borde diskutera genom det hela ordentligt under de veckorna ni har på er, innan en abort som senast ska göras. Dina känslor och tankar är lika viktiga som hennes. Bara för att det är tjejen som bär barn, så SKA det vara ett GEMENSAMT beslut, oavsett om utgången är abort eller att fullfölja graviditeten. Pappa spelar större roll än många vill erkänna.

    Lycka till!

  • Äldre 1 Mar 11:54
    #23
    fraterdiavolo skrev 2018-03-01 11:35:00 följande:

    Riktigt tråkig situation du hamnat i...

    Jag förstår dig till fullo. Din tjej verkar vara väldigt egoistiskt lagd när hon kräver att fostret omtalas som ett misstag och nekar dig att vara med under abort. Man är två om att skapa ett barn, då borde man också få vara där när det görs abort. Tycker att ni borde diskutera genom det hela ordentligt under de veckorna ni har på er, innan en abort som senast ska göras. Dina känslor och tankar är lika viktiga som hennes. Bara för att det är tjejen som bär barn, så SKA det vara ett GEMENSAMT beslut, oavsett om utgången är abort eller att fullfölja graviditeten. Pappa spelar större roll än många vill erkänna.

    Lycka till!


    Med tanke på hur många män sticker (!), så är det absolut klokast av kvinnan att enbart värdera sin egen förmåga att ta hand om barnet. Dvs kunna klara sig själv med barnet om pappan hittar något roligare. Dessutom kan knappast en 20-åring erbjuda vidare säkerhet för framtiden.

    Det är alltid kvinnans val.

    Jag skulle aldrig föda ett barn vars pappa skulle ifrågasätta min rätt att besluta om min kropp/födande, DET skulle vara ett skäl nog att göra abort.
  • Äldre 1 Mar 11:58
    #24

    Som många andra sagt - det du kan göra är att berätta hur du känner och sedan stötta henne oavsett. Inte försöka påverka. 
    Personligen skulle jag tycka att det var en Mardröm att få graviditetsbesked när jag var arton år gammal. Kanske är hennes sätt att tala om fostret och att stänga dig ute hennes eget sätt att distansiera sig. 


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Äldre 1 Mar 11:59
    #25
    fraterdiavolo skrev 2018-03-01 11:35:00 följande:

    Riktigt tråkig situation du hamnat i...

    Jag förstår dig till fullo. Din tjej verkar vara väldigt egoistiskt lagd när hon kräver att fostret omtalas som ett misstag och nekar dig att vara med under abort. Man är två om att skapa ett barn, då borde man också få vara där när det görs abort. Tycker att ni borde diskutera genom det hela ordentligt under de veckorna ni har på er, innan en abort som senast ska göras. Dina känslor och tankar är lika viktiga som hennes. Bara för att det är tjejen som bär barn, så SKA det vara ett GEMENSAMT beslut, oavsett om utgången är abort eller att fullfölja graviditeten. Pappa spelar större roll än många vill erkänna.

    Lycka till!


    Att ha sex utan skydd är ett gemensamt beslut. Vad som händer vid en eventuell graviditet är upp till kvinnan som bär fostret, helt enkelt. Annat finns inte. På gott och på ont.
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • frater­diavol­o
    Äldre 1 Mar 13:34
    #26
    Armiida skrev 2018-03-01 11:54:14 följande:

    Med tanke på hur många män sticker (!), så är det absolut klokast av kvinnan att enbart värdera sin egen förmåga att ta hand om barnet. Dvs kunna klara sig själv med barnet om pappan hittar något roligare. Dessutom kan knappast en 20-åring erbjuda vidare säkerhet för framtiden.

    Det är alltid kvinnans val.

    Jag skulle aldrig föda ett barn vars pappa skulle ifrågasätta min rätt att besluta om min kropp/födande, DET skulle vara ett skäl nog att göra abort.


    Du har nog missuppfattat mig lite i det jag skrev. Det finns många pappor som INTE sticker och som tar sitt ansvar fullt ut med. Jag har levt åtskild från min son i 15 är och med ett avstånd på 140 mil,
    Armiida skrev 2018-03-01 11:54:14 följande:

    Med tanke på hur många män sticker (!), så är det absolut klokast av kvinnan att enbart värdera sin egen förmåga att ta hand om barnet. Dvs kunna klara sig själv med barnet om pappan hittar något roligare. Dessutom kan knappast en 20-åring erbjuda vidare säkerhet för framtiden.

    Det är alltid kvinnans val.

    Jag skulle aldrig föda ett barn vars pappa skulle ifrågasätta min rätt att besluta om min kropp/födande, DET skulle vara ett skäl nog att göra abort.


    Du har nog missuppfattat mig lite i det jag skrev. Det finns många pappor som INTE sticker och tar sitt ansvar till fullo. Jag har varit åtskild från min son i 15 är, med 140 mils avstånd men aldrig någonsin slutat ta ansvar. Jag har varit delaktig i dagis, skola, läkarbesök, gitarrundervisning, vardagliga händelser, haft umgänge i den mån det varit möjligt och vi har ringt varandra 5-15 gånger/dygn i alla år. Vi har världens bästa kontakt och han avgudar mig som pappa. Du har rätt i att många sticker, men jag tycker oavsett att om man är vuxen och har minsta ansvarskänsla så ska det vara ett gemensamt beslut i den mån det går. Män ska heller inte tvingas att bli förälder bara för att en kvinna bestämt sig för att hon har all bestämmelserätt. Det är inte bara att skita i ett barn, som pappa, och så var det problemet löst. Men ja, Ni bestämmer så klart över era kroppar.
  • frater­diavol­o
    Äldre 1 Mar 13:36
    #27
    DeathByPickles skrev 2018-03-01 11:59:36 följande:

    Att ha sex utan skydd är ett gemensamt beslut. Vad som händer vid en eventuell graviditet är upp till kvinnan som bär fostret, helt enkelt. Annat finns inte. På gott och på ont.


    Läs svaret jag gav nyss, jag syftade på att pappor också har känslor och tankar kring detta. Alla män är inte ansvarslösa.
  • Äldre 1 Mar 15:36
    #28
    fraterdiavolo skrev 2018-03-01 13:36:34 följande:
    Läs svaret jag gav nyss, jag syftade på att pappor också har känslor och tankar kring detta. Alla män är inte ansvarslösa.
    Känslor och tankar givetvis, och de flesta verkar ju hålla med om att han ska tala om hur han känner, men det slutgiltiga beslutet är inte gemensamt. 
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • frater­diavol­o
    Äldre 1 Mar 15:44
    #29
    DeathByPickles skrev 2018-03-01 15:36:46 följande:

    Känslor och tankar givetvis, och de flesta verkar ju hålla med om att han ska tala om hur han känner, men det slutgiltiga beslutet är inte gemensamt. 


    Om det slutgiltiga beslutet varit att behålla, borde det då inte vara ett gemensamt beslut?
  • Äldre 1 Mar 16:28
    #30
    fraterdiavolo skrev 2018-03-01 15:44:20 följande:
    Om det slutgiltiga beslutet varit att behålla, borde det då inte vara ett gemensamt beslut?
    I bästa fall, givetvis, men i slutänden har mannen ingenting att säga till om där heller. 
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • frater­diavol­o
    Äldre 1 Mar 17:11
    #31
    DeathByPickles skrev 2018-03-01 16:28:02 följande:

    I bästa fall, givetvis, men i slutänden har mannen ingenting att säga till om där heller. 


    Att resonera så är både respektlöst och oansvarigt gentemot såväl sin partner och barnet. Föräldraskap är ett tvåmansjobb.
  • Äldre 1 Mar 17:24
    #32

    Att få barn är en jättestor grej som är väldigt tung. Självklart kan det gå bra trots att man är ung om man verkligen vill detta men det kan bli så att man sover 4-5 upphackade timmar i flera år, får ett kolikbarn som skriker dygnet runt, kanske ett barn som är sjukt eller får en förlossningsskada etc. Detta kan man givetvis klara ändå men det blir otroligt tungt om man dessutom inte ville ha barnet. TS kommer du att ställa upp och ta hand om barnet 100% i dessa situationer ifall din tjej skulle sticka eller inte orka. Var medveten om att så kan det bli om ni behåller och hon inte riktigt vill. Att du vill behålla är inte bara en känsla utan ett otroligt stort åtagande. Är du okej med det?

  • Äldre 1 Mar 17:50
    #33
    fraterdiavolo skrev 2018-03-01 17:11:37 följande:
    Att resonera så är både respektlöst och oansvarigt gentemot såväl sin partner och barnet. Föräldraskap är ett tvåmansjobb.
    Japp! Men det förändrar inte att det är så det ligger till. 
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Scoops
    Äldre 1 Mar 21:11
    #35

    Jag tänker på det du skrev om att din bror och syster båda har/väntar barn... vad spelar det för roll? Känner du dig stressad att bli förälder på grund av det?

  • Fredri­ca
    Äldre 26 May 10:22
    #36
    ojojoj skrev 2010-03-22 10:42:49 följande:

    Hej alla!

    Jag testar o ventilera min tankar här...

    Jag är 22 år, min tjej 18.

    Vi fick i helgen reda på att hon är gravid.

    Tjejen har ett år kvar i gymnasiet och jag själv är med mina studier om 1 år. Pengar är inte en problemfaktor för oss.

    Vidare är min tjej bestämd på frotnen att göra aboret, hon är kall och kallar fostret för ett misstag och det skall inte talas om på annat sätt än så. Jag är medveten om att det är problematiskt iochmed att hon är relativtb ung.

    Jag vet inte vad jag ska göra, det har bara gått ett dygn nu, men jag är helt snurrig! Jag trodde inte att jag skulle vilja behålla barnet men ju mer jag tänker på det desto mer vill jag ha jvar det. TIlläggas till allt detta är att min bror just fått sitt första barn ocfh min syster är på gång med sitt första till sommaren.

    Vidare vill min tjej inte att jag ska  vara med på aborten, det får jag inte! Jag är för känslomässigt involverad säger hon...Vad ska jag GÖRA?

    Tittat på bilder på foster i samma vecka som vi är, dvs 8-9 nånting...

    Gubbar o tanter! Hjhälp mig!


    Gör abort! Ni är alldeles för unga!

    Lev livet!
  • Äldre 27 Jun 18:35
    #37

    Att få barn är ingen självklarhet utan något man får med mycket tur. Inger säger att det bara är att spola ner fostret i toaletten och göra ett nytt när det passar när hon är 32år och färdig civilingenjör och ni bor i hus. Kanske ni inte ens kan få barn då? Ta emot barnet som den fantastiska gåva det är. Förklara det för henne. Tycker du verkar vara en modig och förståndig kille!

    Livet tar inte heller slut bara för att man får barn. Det går fortfarande att utbilda sig osv. Det är inte mindre jobbigt utan troligen jobbigare för kroppen att bli gravid som äldre. Barn får inte mindre kolik för att de kommit ut från en 32åring.

    Behåll barnet om ni vill ha det!

  • Delila­h2001
    Äldre 27 Jun 18:50
    #38

    Observera att tråden är över 8 år gammal, och TS har avregistrerat sitt medlemskap.

    Så ingen mening att ge råd till TS råd nu...

  • Äldre 27 Jun 19:13
    #39
    FIame skrev 2010-04-04 09:51:13 följande:

    Det borde skrivas om. Det står överallt att "Sverige har fri abortlagstiftning" Det stämmer ju inte för 5-öre. Det är ju så att Sverige har fri abortlagstiftning för 50% av sin befolkning.


    Nu förstår jag inte, kan 100% av befolkningen bära och föda barn med sina kroppar? Och isåfall ska även 100% av befolkningen ha rätt att ta beslut om vasektomi på sin partner när man inte känner för fler barn? Bara rent ut sagt nyfiken :) det sistnämnda är väldigt lockande
Svar på tråden Min tjej vill göra abort