• sarek

    Okt-novmammor med omnejd 5-årsjubilerar

    Nu går vi in på 5:e året här med våra små som nu har blivit stora barn. Många utav dem har fått både 1 o 2 syskon. Vi följs åt i både vått o torrt o är ett skönt tjej (mamma)gäng.

    Alla är välkomna i våran grupp.


    (¯`°?.¸ Simon 051101 o Andreas 070218 och Jonathan 090415¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Okt-novmammor med omnejd 5-årsjubilerar
  • masken

    Jag finns också här... och har en 4-åring:


    Har precis "landat" efter en vecka i norska fjällen...
    vi har haft alla väder och årstider - då vi kom upp
    var det en halv meter snö kvar, och igår när vi reste
    hem var den i princip borta o sommarvärme o sol!
    Pontus tyckte det var spännande med översvämning i bäcken
    till följd av snösmältningen, och att för första gången i vårt
    liv uppleva 17:e- maj firande, det blev ett minne för livet,
    och Pontus var så stolt över att bära flagga (norsk såklart),
    att han somnade med den i handen senare på kvällen.
  • meesa

    Hej alla. Det är väl läge för ett litet inlägg, iaf ett livstecken från mig med, det var rätt länge sen känner jag.
    Har precis som alla er andra en ibland helt rabiat fyraåring, men oftast är hon snäll och go. Men när hon fastnar i ilskan så är det jobbigt för alla inblandade inkl. henne själv. För tillfället handlar konflikterna mest om rättvist/orättvist.

    Har era barn haft några fästingar än? Bägge mina fick när vi var på Öland nu i helgen. Biancas var lätt att plocka bort, men Milton lyckades få på det undre ögonlocket och det var inte helt lattjo att försöka hålla ungen still och pilla i närheten av ögat samtidigt. Det var allt lite otäckt tyckte jag för han blev så himla ledsen, men jag kunde ju inte låta den sitta heller.. Jag fick iaf bort den till sist och det var ju skönt.
    Har ni vaccinerat mot fästingburen TBE (heter det väl har jag för mig??) Jag ahr börjat fundera lite på om det kanske är dags att vaccinera familjen nu närmligen och vill gärna veta hur ni andra tänker kring det.

    Masken: Daniel och jag var i Norge på 17e maj för ett par år sedan. Jag håller med om att det är roligt att vara med i vimlet, alla är så himla glada. Men vi råkade gå förbi när de hade samling innan paraden och då ropade de ut i megafon att "alla ska ha RYGGEN mot kyrkan så ni går åt rätt håll" och det tycker vi är rätt lustigt och typiskt norskt på nåt sätt

  • Lilla Lila

    Godmorgon!! Inga fästingar på barna, bara katten som dräller m de äckliga krypen...

    Jag skulle behöva lite hjälp.
    Flera av er är förhoppningsvis aktiva i ngn sportklubb?? Jag är med i en tävlig o ska värma så många som möjigt att få ett sportkort!

    Det kostar inget att vara medlem. Och kortet gäller för lagledare, coacher och tränare.
    Snälla hjälp mig med detta så jag kan värva massa!! Förhoppningsvis känner ni ngn som vill ha ett sportkort så de får 20% på sportmat och billiga hotellrum ( slipper sova på hårda golv.....)

    Mer info finns på scandichotels.se/sports

    /Kina

  • foodji

    Jag får väll också göra ett livstecken från mig. Hos oss är allt som vanligt. Ted har börjat rata burkmat och vill bara plocka i sig mat själv och han kan hålla på hur länge som hellst. Apelsinbitar är det som är mest poppis för tillfället.

    Saga har börjat hitta på saker som inte stämmer och "luras", ljuger en del. Men det tillhör åldern och det handlar en hel del om att hon testar gränser.  Annars är hon världens goaste tjej.

    Meesa- vi har inte vaccinerat oss mot fästingar och jag har faktiskt inte funderat på om man borde göra det.

    Lilla lila-jag är inte aktiv på sådant sätt att jag är ledare eller coach och jag känner inga heller, men Saga spelar ju fotboll en gång i veckan (men hon har precis börjat och imorgon är andra gången)

    Den 17 maj dog min faster och samma dag fick hon ett nytt barnbarn. Det är mycke av den varan i vår familj för tillfället.

  • Heather
    Meesa: Erin hade minst 10 fästingar förra sommaren så vi bestämde faktiskt att vaccinera barnen mot TBE i år. Jag är annars väldigt restriktiv till att ge en massa "extra" vaccin men eftersom fröken uppenbarligen smakar mums så får det bli så, Anton får en "solidaritetsspruta"... {#lang_emotions_dreamer} Stackarn...!

    Stephen tar ju inga sprutor och jag har aldrig haft en endaste fästing så vi "slipper" sprutan...och ärligt talat hade vi nog inte haft råd. Det är rätt så dyrt, tusenlappen för 2 x 2 sprutor.

    Barnen har redan fått första sprutan (gick kanonbra, inga biverkningar mer än lite ömmande arm) och de får en till den 14 juni så vi "hann precis" innan värsta sommarutelekandet kommit igång.

    Lilla Lila: Sorry, inte en yttepyttelite aktiv i nån sportklubb...

    foodji: Beklagar sorgen. *kram* Det är jobbigt med dödsfall och födelse samtidigt men samtidigt är de ju de små som gör att man orkar vidare... *kram igen*

    Om barn o trots...
    Missförstå mig rätt men just nu lutar det faktiskt åt att mina kids (iaf E.) är mer jobbiga än underbara...! Shit, var redo att skänka bort henne häromsistens! ALLT är TVÄRTEMOT och det är skitjobbigt! Jag försöker låta henne bestämma så mycket det bara går (inom rimliga gränser, välja fajter och allt det där) men cheeeeesus vad hon ändå orkar vara på tvären. Blir så fel ibland, vill ju inte gräla på dom (hela tiden), men... Det är ändå JAG som är VUXEN och BESTÄMMER...faktiskt...så är det iaf hos oss.
    *funderar på om jag ska skämmas*
    Ger ni efter??

    Vet ju, i teorin, att det är bara är "bra" och "normalt" och "som det ska" men det är långt ifrån lätt när ingenting är bra, ingenting duger...
    ღ Anton 051101 ღ Erin 070413 ღ
  • Yinsan

    Heather, här väljer jag strider ut i fingertopparna, finns typ inga regler kvar hos oss... Förut hade F men kompis med hem och han kommer in och hämtar två sågar för de måste såga isär de stora brädorna.... Sedan tog han av poolskyddet (L inne) och jag berättade att det var för kallt för att bada idag, då började de skvätta och leka med vattnet och F kommer på den briljanta idén att man kan ju bada kläderna om man inte får bada själv, kontentan blev ju ungefär som att han hade badat ockås men jag orkar inte, har ingen energi över till saker som inte gäller den vassa kniven eller innebär direkt livsfara.
    Pappan som hämtade tyckte bara det var kul att de hade fått såga som tur var! och resten är ju bara vatten som han sa.

    Upplever att vi har lite lugnare nu sedan jag "slutade bry mig" om vad han gör och hur han gör saker men när M kommer hem och tror att alla regler är som vanligt blir det fullständig kaos och det är bara jag som duger och får ta den hyseriska F inte får som han vill och det kan ju vara allt från några minuter till flera timmar, oftast längre än kortare iaf.

    Dock så försöker jag ju vara konsekvent och har jag sagt nej på något så är det så, som ikväll ville han ha mer välling men det gick inte och någonstans verkar han nu ha fattat att nej är nej men att jag släpper mycket andra saker. Säger nästan aldrig nej numera känns det som.

    Imorse hade vi värsta fighten om att han inte ville gå till dagis och jag vet inte varför han inte vill dit, skyller på denna bråkiga kille som de har jobbat med hela året och som är mycket lugnare nu så det är ju inte den bråkiga killens fel, gissar mer på att vi är hemma jag och L och att han vill ha semester nu. Hoppas det blir bättre till hösten när L börjar dagis också och det är ännu mer fasta rutiner! Samt att denna "bråkiga" kille har slutat då och börjat nollan.

    Ja det blev många rader från mig men skönt att skriva av sig lite också.

    Foodji, jobbigt med fler dödsfall, många kramar till dig och grattis till ett litet nytillskott i släkten också!

    Ang TBE så är jag emot allt vad extra vaccin heter, kör på det som man bör få enligt BVC program men resten vill jag intet ta.
    Ludde ska ha sin 1 års spruta nu i juni, vi har skjutit upp den eftersom han har ätit så mycket pencillin mot öronen och jag tycker inte det verkar så bra att ge vaccin då, min egen teori men nu börjar jag tveka om han ska få sprutan alls. Förra gången när han fick sprutan var allt detta med öronen började och kommer ju dö om vi ska hålla på ett halvår till. Usch vad jag inte gillar detta beslutande!

    Nu måste jag gå och sova och hoppas vara en bättre mamma imorgon när jag vaknar än imorse då L varit vaken flera gånger och F kom upp tjugo över fem och ville ha välling, lika bra tänkte jag så kanske han somnar om och det gjorde han! Men då vaknade ju L igen halv sju... Blä för två barn ibland, vill ju sova NU!!!!!

  • Heather

    Jag börjar bli rätt så färdig med Familjeliv, kommer hit egentligen endast för vår lilla grupp och jag tänkte, om ni alla är med på det - skulle vi inte kunna starta en Facebook grupp (för alla är väl redan där?). Då skulle vi inte behöva uppdatera denna var tredje månad och vi kan starta diskussioner om specifika ämnen, mat, trots, semestrar etc. osv.

    Det går att göra grupperna privata så att det bara är vi, i gruppen, som ser vad som står där (kanske inte så kul att gnäll av sig på barnen "in public")...Det blir alltså ännu mer privat än här på FL...

    Vad säger/tycker/tänker ni...?


    ღ Anton 051101 ღ Erin 070413 ღ
  • Minttu

    Jag med, hejja ansiktsboken

    Måste berätta om min morgon. Vaknade av att Hilma smög ut, började att undra om inte hon såg mig i sängen under täcket. Men hon kom tillbaka efter en stund med ett paket och sa grattis på morsdag, älskar dig! Hon hade gjort en teckning som hon slagit in själv
    Snacka om att de blivit stora nu, hon har säkert hört talas om morsdag och tagit ett eget beslut att jag minsann inte ska vara utan uppvaktning.

  • Heather

    Har startat en grupp på Facebook nu. Den är "secret/hemlig" så den går inte att söka och syns heller inte på era profiler, man kan endast gå med genom inbjudan... Det är bara vi i gruppen som ser info, bilder etc. osv.

    Det går att ha den endast "closed/stängd" också, då går det att söka rätt på gruppen, se medlemmarna, och info (men inte diskussioner, bilder, "wall") men i och med att vi är vår fasta grupp så tänkte jag att hemlig var det bästa...? Vad tycker ni??

    Ni som känner/umgås med Elin, som ju inte har varit här i vår FL-grupp på länge, tror ni att hon vore intresserad att join:a gruppen på FB?


    ღ Anton 051101 ღ Erin 070413 ღ
  • Yinsan

    Låter kanon Heather, får man en invite av dig eller hur fungerar det?

    För min del får Elin gärna vara med på FB också, likaså Mitisen om hon vill. Det är min tanke iaf!

  • Heather

    Har skickat en invite.

    Jamenvisst! Mitisen har jag missat - för att hon inte är en facebookvän... Skickar en invite till Elin då.  Nån som har mitisen på fb? och kan pm:a mig hennes adress? Eller om Mitisen själv läser detta pm:a mig här på FL.


    ღ Anton 051101 ღ Erin 070413 ღ
Svar på tråden Okt-novmammor med omnejd 5-årsjubilerar