• DenNamnbitne

Adolf? Vad tycker ni? När kommer man kunna ge sin son namnet Adolf?

1. Vad tycker ni rent smakmässigt om namnet Adolf? (rösta)
    2. Tror ni popularitetsraset beror på Hitler?
    3. Ska man använda namnet? Har Hitler ensamrätt på det eller borde man ta ifrån honom det?
    4. När tror ni att namnet kommer tillbaka? Hur lång tid behövs?

Jag tycker själv att namnet Adolf är stiligt men det är nog inget namn man vill ge sitt barn. Kommer våra barn eller barnbarn vara redo för det?
    Inget namn är för ringa för att uppmärksammas
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Adolf? Vad tycker ni? När kommer man kunna ge sin son namnet Adolf?
  • Mithrill
    Bedan skrev 2010-05-08 23:01:26 följande:
    Jag tror det kommer ta tid... det är lite trist. Min mormors morfar hette Gustaf Adolf så det finns i min släkt.
    Jag tycker Gustav Adolf är historiskt stolthets-namn :) If you catch my drift?
  • trasselsudd

1. Det blir ju faktiskt så att jag tänker på Hitler när jag hör namnet. Tyvärr.
    Fast hur som helst gillar jag inte namnet Adolf. Det låter hårt och konstigt i mina öron.
    2. Jag tror att namnet är opopulärt mycket p.g.a. Hitler. Hade det inte varit för Hitler hade det säkert varit ett ganska populärt namn idag med tanke på alla "gubb-namn" som ju är poppis idag.
    3. Jag tycker ändå att folk ska kunna döpa sina söner till Adolf utan att någon blir irriterad för det. Absolut. Man borde "ta ifrån" honom det namnet.
    4. Jag tror namnet kommer bli populärt någon gång i framtiden. Om 20-100 år, sådär.

Mamma till Cilla -05 och Vide -09
  • DenNamnbitne

Det är hög tid att namnet Adolf får upprättelse tycker jag. Ett av de allra vackraste namnen förtjänar inte detta öde!

• Anonym (.)

Gillar man namnet så är det ju bara att välja det. Det finns fler Adolf än bara Hitler. 

• Anonym (O)

14 år sedan trådstarten och det kommer nog dröja 50 år till innan det kan börja användas igen. 

Personligen tycker jag om namnet, tänker ju även på starke Adolf i Pippi, men det är ju tyvärr inget man kan döpa sitt barn till än.

• Anonym (.)
    Anonym (O) skrev 2024-08-30 22:06:58 följande:

14 år sedan trådstarten och det kommer nog dröja 50 år till innan det kan börja användas igen. 

Personligen tycker jag om namnet, tänker ju även på starke Adolf i Pippi, men det är ju tyvärr inget man kan döpa sitt barn till än.

Varför inte?
  • Cathariiina

Adolf är ett urgammalt skandiviskt-germanskt konunganamn, jag hoppas verkligen att det ska komma till heders igen - men någon måste ju börja. Jag hade hoppats att Victoria skulle våga börja när hon fick sin son, han kunde ju ha fått heta någon kombination med något annat namn för att "spä ut det" lite. Varför inte Gustaf Adolf? Men tyvärr inte. 

Tror att det måste börja i kungafamiljen faktiskt, eftersom namnet varit så vanligt bland svenska kungar att det är naturligt för dem att börja återvända det, så vi får väl vänta in Estelles son om 15-20 år.

• Kirenaj68

Adolf kommer från det gamla högtyska namnet Athalwolf som betyder "ädel varg". Jag tycker att det är ett fint namn. Visst förstår jag att namnet är en smula stigmatiserat p.g.a en bitter österrikare som inte lyckades bli konstmålare och tog ut det på Europas judar och inledde ett världskrig som kom att kosta 55 miljoner människor livet, men man får skilja på namn och person. Fast lite märkligt att Josef (Stalin) inte blev lika stigmatiserat med tanke på att han var en minst lika vidrig slaktare som Hitler.

Det sägs att inte enda nyfödd pojke i Tyskland fick Adolf som första-eller andranamn under återstoden av 1945 från krigsslutet räknat. Hur det är idag vet jag inte, men magkänslan är att namnet är mer använt som mellannamn än som förstanamn, men jag kan ha fel. Larvigt dock att påstå att Hitler skulle ha någon form av ensamrätt på namnet Adolf. Lika lite som Putin, Pot, bin Laden, Hussein, Jong Un och andra svin som har "utmärkt sig" skulle ha ensamrätt till sina förnamn.

• Cathariiina
    Kirenaj68 skrev 2024-08-30 23:36:24 följande:

Adolf kommer från det gamla högtyska namnet Athalwolf som betyder "ädel varg". Jag tycker att det är ett fint namn. Visst förstår jag att namnet är en smula stigmatiserat p.g.a en bitter österrikare som inte lyckades bli konstmålare och tog ut det på Europas judar och inledde ett världskrig som kom att kosta 55 miljoner människor livet, men man får skilja på namn och person. Fast lite märkligt att Josef (Stalin) inte blev lika stigmatiserat med tanke på att han var en minst lika vidrig slaktare som Hitler.

Det sägs att inte enda nyfödd pojke i Tyskland fick Adolf som första-eller andranamn under återstoden av 1945 från krigsslutet räknat. Hur det är idag vet jag inte, men magkänslan är att namnet är mer använt som mellannamn än som förstanamn, men jag kan ha fel. Larvigt dock att påstå att Hitler skulle ha någon form av ensamrätt på namnet Adolf. Lika lite som Putin, Pot, bin Laden, Hussein, Jong Un och andra svin som har "utmärkt sig" skulle ha ensamrätt till sina förnamn.

www.dastelefonbuch.de/Personen/Adolf

Jag försökte söka i Das Telefonbuch (tyska telefonkatalogen på nätet), men man kan inte välja bara förnamn. Så söker man på Adolf så kommer det upp en massa människor som har det som efternamn, jag orkar inte rikigt gå igenom det manuellt. 

Sökte även på Hitler för skojs skull, och det finns faktiskt en i Wismar! Han måste ha ett starkt psyke!

Hitler Romano-Lukas
  • Hjelm
    DenNamnbitne skrev 2010-03-23 11:10:48 följande:
    Adolf? Vad tycker ni? När kommer man kunna ge sin son namnet Adolf? 1. Vad tycker ni rent smakmässigt om namnet Adolf? (rösta)
    2. Tror ni popularitetsraset beror på Hitler?
    3. Ska man använda namnet? Har Hitler ensamrätt på det eller borde man ta ifrån honom det?
    4. När tror ni att namnet kommer tillbaka? Hur lång tid behövs?

Jag tycker själv att namnet Adolf är stiligt men det är nog inget namn man vill ge sitt barn. Kommer våra barn eller barnbarn vara redo för det?
    1. Ingen favorit. Hade nog tyckt att det var ganska fult även utan Hitlers inflytande.
    2. Ja vad skulle det annars vara? Jättevanligt förr men efter 40-talet heter i princip ingen det.
    3. Ja, det kan man väl om man gillar det men väljer man det namnet på en son kommer han alltid att få höra Hitler-referenser och det vill nog få utsätta sitt barn för.
    4. Jag tror inte att det kommer tillbaka. Kanske kommer en dag då det är något mer neutralt. Men då har det samtidigt varit borta så länge att det kan kännas helt dött av andra skäl.
  • trollhona
    Kirenaj68 skrev 2024-08-30 23:36:24 följande:

Tycker du har en intressant poäng, att just Adolf är hårt stigmatiserat medan de andra är helt ok. Josef är ju ett relativt vanligt namn trots att Stalin mördade fler människor (varav lika många judar) som Hitler men det verkar ha gått många förbi. Samma med Vladimir och Pol, det är namn som ingen direkt ser några problem med. Osama är väl kanske inte supervanligt en Saddam finns det ju flera som heter. Kim är ett av de vanligaste namnen i både syd- och nordkoera, och återfinns ju överallt i världen så där finns ingen stigma alls.

Tycker själv att det är ett fint namn, men jag gissar att om man som svensk blond och blåögd döper sin son till Adolf så får man påringning från Aftonbladet, folk har ju får Rasist-stämpeln för mindre.
  • Kirenaj68
    trollhona skrev 2024-09-01 17:42:01 följande:
    Tycker du har en intressant poäng, att just Adolf är hårt stigmatiserat medan de andra är helt ok. Josef är ju ett relativt vanligt namn trots att Stalin mördade fler människor (varav lika många judar) som Hitler men det verkar ha gått många förbi. Samma med Vladimir och Pol, det är namn som ingen direkt ser några problem med. Osama är väl kanske inte supervanligt en Saddam finns det ju flera som heter. Kim är ett av de vanligaste namnen i både syd- och nordkoera, och återfinns ju överallt i världen så där finns ingen stigma alls.

Tycker själv att det är ett fint namn, men jag gissar att om man som svensk blond och blåögd döper sin son till Adolf så får man påringning från Aftonbladet, folk har ju får Rasist-stämpeln för mindre.
    Ja. Antingen Aftonbladet, Expressen eller Robert Aschberg....
Svar på tråden Adolf? Vad tycker ni? När kommer man kunna ge sin son namnet Adolf?