Jag ville inte ha någon ryggbedövning när jag födde min son för tre år sedan, och vill absolut inte ha någon den här gången heller.
Jag öppnade mig långsamt och fick massor av värkstimulerande dropp, maxdosen. Det gjorde fruktansvärt ont, men jag klarade mig med sterila kvaddlar (himmelskt. Kändes som getingstick & lindrade sen jättebra fram tills jag öppnat mig 8 cm ungefär) och lustgas.
Efter 10 timmar med droppet föll sonens hjärtljud snabbt. Det slutade med att barnmorkan klippte navelsträngen medan kroppen var kvar inne i mig och att de sedan ryckte ut mitt blåa barn.
Nu gick det bra, men under samtal med barnmorskan efteråt, fick jag vet att det var tur att jag aldrig tog någon ryggbedövning, eftersom den i mitt fall med värksvaghet definitivt inneburit att jag behövt få ännu mer värkstimulerande dropp - och det hade inte varit möjligt. En marginellt högre dos hade varit livsfarlig för sonen, eftersom värkarna stänger av syretillförseln, och den dos jag fick påverkade honom negativt som det var.
Ju tätare värkar, desto mindre syre för barnet.
Hade jag tagit bedövningen hade min son riskerat syrebrist, cp-skada eller värre. Jag hade blivit akutsnittad. Detta förklarade de för mig på återbesöket.
Rättighet eller inte, jag tycker att man bör fundera över om det är värt smärtlindringen att barnet påverkas, med allt vad det kan innebära. Man kan aldrig veta i förväg vad som ska hända, hur förlossningen ska gå, och det går snabbt eller långsamt, hur det ska sluta. Men ändå, det här är min åsikt.