• Morticia77

Fara vid bedövning att värkarna avtar?

Vid förra förlossningen bad jag om bedövning, och fick bedövning i ryggen. Jag vet inte vilken, men den hjälpte och fick mig att nästan njuta av förlossningen. (Kanske någon snabbt kan reda ut skillnaderna mellan de olika ryggbedövningarna?)
    Baksidan var att bäbisens hjärtslag gick ner eftersom värkarna avtog ... Det löstes med värkstimulerande dropp, och ingen fara skedd.

Nu börjar det bli dags för förlossning igen, och frågan är ju då; Törs jag ta ryggbedövning igen? Hur har Ni gjort? Vad är Er erfarenhet?

• Svar på tråden Fara vid bedövning att värkarna avtar?
  • Morticia77

Åh, har Du lust att gå OT och berätta om kvaddlarna? Jag är livrädd för dem, och har sagt till min man att vad jag än tjuter om på förlossningen i bedövningsväg så vill jag EJ ha kvaddlar. Men jag vet inte vad jag grundar det på egentligen ... Okunskap kanske.

• Kya
    Morticia77 skrev 2010-04-15 13:48:41 följande:
    Åh, har Du lust att gå OT och berätta om kvaddlarna? Jag är livrädd för dem, och har sagt till min man att vad jag än tjuter om på förlossningen i bedövningsväg så vill jag EJ ha kvaddlar. Men jag vet inte vad jag grundar det på egentligen ... Okunskap kanske.
    jag testade också kvaddlar. ta det inte! {#lang_emotions_surprised} de satte det under en värk, och smärtan vart enorm! benen vek sig under mig för det gjorde så fruktansvärt ont. så hjälpte det inget alls. så det var i onödan.
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Morticia77

Tack för varningen ... Det var väl det jag trodde. Kanske ska starta en ny tråd om det för att få fler åsikter?

• Kya
    Morticia77 skrev 2010-04-15 14:42:59 följande:
    Tack för varningen ... Det var väl det jag trodde. Kanske ska starta en ny tråd om det för att få fler åsikter?
    det kan vara en ide! Alla uppfattar det ju olika, så.
  • Makane

Jag har endast erfarenhet av spinal och inte epidural. Spinalen var iaf himmelrike. Öppnade mig till 8 cm bara genom att andas och duscha. Men när jag var 9 cm öppen stod jag inte ut och fick spinalen som hjälpte direkt och jag var ändå helt klar i huvudet. (Vilket jag inte var under min första förlossning pga den vidriga lustgasen). När sedan krystvärkarna kom så kände jag det tydligt, men det gjorde inte ont. Tryckte bara något ofantligt neråt. Sedan när jag väl fick krysta ut min dotter gjorde det ju förfärligt ont, men bara i 12 minuter och sedan var hon här. Jag är jätteglad att jag tog spinalen!

Kvaddlar fick jag när jag hade ryggproblem i somras och det var guld. smärtfri i 2 timmar efter vad som kändes som 2 getingstick. Men har ingen erfarenhet av det i samband med förlossning.

• lillälva

Som sagt, lite ot, men hade kvaddlarna hjälpt hade jag gärna tagit dem igen. Visst gjorde det ont, men det gör ju det mesta under en förlossning, och jag tyckte inte det var värre än den andra smärtan.

• Kya
    lillälva skrev 2010-04-16 10:04:27 följande:
    Som sagt, lite ot, men hade kvaddlarna hjälpt hade jag gärna tagit dem igen. Visst gjorde det ont, men det gör ju det mesta under en förlossning, och jag tyckte inte det var värre än den andra smärtan.
    huvva, kvaddlarna var lätt värre än värkarna! OK, kanske inte krystvärkarna, där kan man snacka om förödande kraft! Men kvaddlarna tog verkligen andan ur mig. jag förstår inte hur lite vatten kan göra så ont? speciellt under en värk? men det var lätt 10 gånger värre än värken jag hade.
  • Morticia77

Är krystvärkarna så jobbiga jämfört med värkarna? Värkarna var ok, men jag kände aldrig krystvärkarna pga EDA:n.

• hewa
    Morticia77 skrev 2010-04-16 10:19:42 följande:
    Är krystvärkarna så jobbiga jämfört med värkarna? Värkarna var ok, men jag kände aldrig krystvärkarna pga EDA:n.
    Inte för mig. Jag förvånas alltid när kvinnor beskriver krystvärkarna som enormt smärtsamma, men det visar väl bara hur oerhört olika vi är och hur olika förlossningarna upplevs Jag tyckte mest värkarna, och krystvärkarna, var fysiskt jobbiga men inte våldsamt smärtsamma. Utdrivningsskedet, tänjningen, är en helt annan historia dock - gillade inte känslan att bli sliten mitt itu Blir tredje gången gillt nu i sommar så jag får väl se om denna blir som de två tidigare eller något helt annat.
  • Kya
    Morticia77 skrev 2010-04-16 10:19:42 följande:
    njäe, inte den aktiva krystningen, för då kan man ju jobba med värkarna. Men jag fick krystvärkar när jag var 8 cm öppen och var då tvungen att hålla emot i ytterligare 2,5 timmar innan jag fick klartecken till att krysta. och att hålla emot krystvärkar är verkligen förjävligt, speciellt under så lång tid.
  • Morticia77

Usch. Ja, det finns ju lika många sätt att uppleva en förlossning som det finns kvinnor. Tyvärr, för så enkelt det vore om det fanns ett facit. =)

Tack för att Ni delar med Er av Era erfarenheter i alla fall.

• kissenkalas

Jag ville inte ha någon ryggbedövning när jag födde min son för tre år sedan, och vill absolut inte ha någon den här gången heller.
    Jag öppnade mig långsamt och fick massor av värkstimulerande dropp, maxdosen. Det gjorde fruktansvärt ont, men jag klarade mig med sterila kvaddlar (himmelskt. Kändes som getingstick & lindrade sen jättebra fram tills jag öppnat mig 8 cm ungefär) och lustgas.
    Efter 10 timmar med droppet föll sonens hjärtljud snabbt. Det slutade med att barnmorkan klippte navelsträngen medan kroppen var kvar inne i mig och att de sedan ryckte ut mitt blåa barn.
    Nu gick det bra, men under samtal med barnmorskan efteråt, fick jag vet att det var tur att jag aldrig tog någon ryggbedövning, eftersom den i mitt fall med värksvaghet definitivt inneburit att jag behövt få ännu mer värkstimulerande dropp - och det hade inte varit möjligt. En marginellt högre dos hade varit livsfarlig för sonen, eftersom värkarna stänger av syretillförseln, och den dos jag fick påverkade honom negativt som det var.
     Ju tätare värkar, desto mindre syre för barnet.
    Hade jag tagit bedövningen hade min son riskerat syrebrist, cp-skada eller värre. Jag hade blivit akutsnittad. Detta förklarade de för mig på återbesöket.
    Rättighet eller inte, jag tycker att man bör fundera över om det är värt smärtlindringen att barnet påverkas, med allt vad det kan innebära. Man kan aldrig veta i förväg vad som ska hända, hur förlossningen ska gå, och det går snabbt eller långsamt, hur det ska sluta. Men ändå, det här är min åsikt.

Svar på tråden Fara vid bedövning att värkarna avtar?