• MamiElin

    Hur länge är era barn på dagis?

    Va fan e grejen? Läste på aftonbladet nyss att det går heta diskussioner om hur länga man borde ha sina barn på dagis.. Det sägs asså att det är skadande för barnen att vara förlänge på dagis... va tror ni?

  • Svar på tråden Hur länge är era barn på dagis?
  • Strözzel

    Våra barn är på dagis ca 25-30 timmar i veckan, de är 4 år och 19 månader. 


    Jag tror det skiljer sig mellan olika barn hur de fixar att vara på dagis, svårt att säga det generellt. Sen borde det bero på hur miljön är på dagis också, stora eller små grupper, hur många förskollärare osv. 
  • April Mamma

    Långa dagar tror jag inte bra för något barn, hur det skulle vara skadligt kan jag dock inte uttala mig om. Med av erfarenhet av att ha arbetat på förskola i flera år samt har egna barn så har man ju en bild av det....

    Min äldsta är snart 5 år och innan jag fick lillebror så gick han på dagis kl 8-15 ena veckan och veckan ef 9-15,30. Det är vad jag max vill att han går.
    Han skolades in när han var 19 mån. Då jobbade jag halvtid några månader och då gick han 0745-12, Det var lagom för honom då.

    Nu går han på allmänförskola. Det är 15 h i veckan. men det är inte så ofta som han är där 3d. Det är hans eget val att vilja vara hemma. Vi har rätt att ha honom där 30h, men ser ingen anledning till att han måste vara där dessa 30. Så han får bestämma själv.

  • MamiElin

    ¨men om man inte har råd att jobba halvtid? då man måste ha sina barn på dagis 8-9 timmar om dagen?

  • April Mamma
    MamiElin skrev 2010-03-26 19:27:23 följande:
    ¨men om man inte har råd att jobba halvtid? då man måste ha sina barn på dagis 8-9 timmar om dagen?
    Ja...har man inget val så är det ju inte så mycket att göra kanske....

    Jag jobbade bara halvtid i några mån, sedan 75%. Tänker göra det tills barnen börjar skolan.
  • längtareftersol

    Det är viktigt att förstå att tiden på förskolan eller skolan+fritidshem är barnens "arbetsdag". Det är jobbigt för barn att vara i barngruppen en lång dag. Självklart är det inte lätt för föräldrar som måste arbeta heltid. Jag har arbetat som pedagog i många år både på förskola och på fritidshem och sett hur barnen blir helt slutkörda när de har väldigt långa dagar. Har man möjlighet att arbeta kortare eller om man är 2 föräldrar som kan hjälpas åt att börja och sluta sina arbeten lite olika så att barnen kan lämnas senare och hämtas tidigare är det absolut att rekommendera! Det är också jättebra att föräldrar hjälper varandra, samt ta hjälp från mor- och farföräldrar m.fl. Tyvärr har jag träffat på alltför många föräldrar som har sina barn i omsorg längre än nödvändigt - ser det som bekvämt att ha barnen i omsorg längre dagar eller fler dagar än nödvändigt, t.ex. då de själva är lediga vid lov eller för att gå och klippa sig, shoppa, träna etc. Det är inte rätt mot barnen!

    Gör så gott DU kan! Ha ditt barns rätt till vila i åtanke och gör ditt bästa!       

  • April Mamma
    längtareftersol skrev 2010-03-27 22:30:44 följande:
    Det är viktigt att förstå att tiden på förskolan eller skolan+fritidshem är barnens "arbetsdag". Det är jobbigt för barn att vara i barngruppen en lång dag. Självklart är det inte lätt för föräldrar som måste arbeta heltid. Jag har arbetat som pedagog i många år både på förskola och på fritidshem och sett hur barnen blir helt slutkörda när de har väldigt långa dagar. Har man möjlighet att arbeta kortare eller om man är 2 föräldrar som kan hjälpas åt att börja och sluta sina arbeten lite olika så att barnen kan lämnas senare och hämtas tidigare är det absolut att rekommendera! Det är också jättebra att föräldrar hjälper varandra, samt ta hjälp från mor- och farföräldrar m.fl. Tyvärr har jag träffat på alltför många föräldrar som har sina barn i omsorg längre än nödvändigt - ser det som bekvämt att ha barnen i omsorg längre dagar eller fler dagar än nödvändigt, t.ex. då de själva är lediga vid lov eller för att gå och klippa sig, shoppa, träna etc. Det är inte rätt mot barnen! Gör så gott DU kan! Ha ditt barns rätt till vila i åtanke och gör ditt bästa!       
    Precis min åsikt.

    Skrev i en annan tråd om att barnets dag kan jämföras med den vuxnas arbetsdag...Men det var det ingen som tyckte att man kunde jämföra med. Klart man kan.
    Ingen vuxen orkar med 9-11 h om dagen jämt....vilket barn skulle det då...
  • Tette86021

    Vissa dagar går hon 8.30-12.30, andra dagar 7.30 - 16.45 (låånga dagar) andra dagar 11-16.45/15.30 och på fredagar är hon ledig (går efter mitt skolschema)


    har henne hemma så mycket som det går.
    Tror det är väldigt olika från barn till barn hurvida dagis skulle vara skadligt eller inte.. skadligt vet jag inte om det är men....
    Våran dotter trivs jättebra på dagis och jag älskar dagiset som hon går på, dom är verkligen underbara där.
    Men det är väldigt tråkigt när hon går dom långa dagarna. Hon är väldigt trött när hon kommer hem trots vila efter lunch. Dom dgarna jag hämtar henne 16.45 så är vi inte hemma förens runt 17.30 och då är det bara att äta och göra sig iordning för sängen!
    Är glad över att jag studerar och har ett luftigt schema och att min sambo bara går på timmar just nu så det är inte ofta det blir så sena och långa dagar.. känns jobbigt sen när både jag och pappan kommer jobba heltid och det kommer bli många sådana dagar.. hur kul är det att bara väcka och natta sitt barn på vardagarna? Jag vill iaf umgås med mitt barn också, vara med i uppväxten och uppfostran.
    Så får hoppas att man kan fixa så bra arbetsschema som möjligt sen när det blir aktuellt.. men troligen så hinner hon börja skolan innan dess, men det blir ju ändå samma sak där.. då blir det ju fritids efter skolan och sen hem och äta och sova...
    när man tänker på det så känns fan familjelivet rätt dött om man ska arbeta så mycket och träffa sina barn så sällan....
    Stå på dig, annars gör någon annan det!
  • kutiom

    Kan inte säga att dagis skadar barnen men jag vill ju gärna vara med min dotter så därför går hon inte så länge, 9:00-12:30. Jag byter däremot tider friskt fram och tillbaka och har nog ännu inte testat färdigt för hur jag vill ha det. Jag kan bara hålla med om att dagis kan jämnställas med jobb. Fick en liten tankeställare när jag tyckte att dottern var för länge på dagis, det var ju inte riktigt meningen. Usch, nej, känner mig lyckligt lottad - alla gör ju så gott dom kan.

  • längtareftersol

    För att undvika stress hos barn i alla åldrar finns en tumregel man som förälder ska veta:

    av dygnets 24 timmar ska 1/3 vara aktivitet, 1/3 vila och 1/3 sömn. Att vara i barngrupp som förskola eller skola+fritidshem är aktivitet. Sen kan barn så klart sova längre så att vilan blir lite kortare.  

  • Buster78

    Mina barn går 06.30-16.30 alla dagar utom fredag, då hämtar ja dom 15, men min sambo jobbar heltid, och ja går utbildning via af, så vi har inget val. Man får väldigt lite tid med dom och dom är ofta trött, griniga, lättstötta. Dom måste isäng senast halv 8 helst 7 var kväll för att orka....

Svar på tråden Hur länge är era barn på dagis?