KristenTjej84 skrev 2010-07-31 23:21:44 följande:
Jag tycker det ser väldigt sött ut, finns så många fina guld örhängen att köpa till de små änglarna.
MEN jag skulle heller inte gå o pierca min bebis öron, för att de är för små för att förstå vad som händer då.
Det enda en 3 månaders bebis t e x vet är att någon gör hennes öron illa.
Därför så är det bra att vänta i några år, tills barnet själv vill.
Frågan är nog inte huruvida det är sött eller ej (smaken är som baken), utan om söthet är en vettig anledning till att ta hål i sitt barns kropp? Är barn enbart dockor som vi leker med tills de har blivit gamla nog att bestämma själv? Är bebisens kropp bara föräldrarnas? Är kultur en vettig "ursäkt" till att pierca sina barn i öronen?
Självklart finns risken att det infekterar eller att det fastnar någonstans, och det borde vara anledning nog att undvika den typen av skönhetsingrepp, men jag tar mest illa upp av synen på barnet som någon form av klippdocka. Är inte örhängen en vuxengrej? Varför vill man att barn ska se ut som vuxna? Är det viktigt att en liten bebis ser ut som en "riktig tjej"? Är det då okej att pierca dem någon annanstans, för att symbolisera någonting annat? Är det okej för en hårdrockare att pierca barnet septum? Septumpiercingar läker för det mesta fortare än öronhål och om man tar ut den syns inte hålet då det är dolt av näsvingarna.
Du gör ett HÅL i din bebis KROPP för att den ska vara SÖT. Är det ingen som ser det orimliga i det här?