• Plutteli

Det är barnplågeri att göra hål i öronen på sin bebis!

Jag tycker det är barnplågeri att göra hål i örat på sin bebsi! Varför liksom? Det är inte fint, det fyller ingen funktion, barnet har noll glädje av det och det gör ont för bebisen! Det är helt enkelt bara mer än lovligt ego att plåga sitt barn för sin egen skull på det viset! FY!

• Svar på tråden Det är barnplågeri att göra hål i öronen på sin bebis!
  • tokefia

Men vad är problemet? Gör inte hål i öronen på era ungar då om det stör så. Men SNÄLLA låt andra föräldrar göra som de vill... 
    Ni gör säkert saker med era barn som andra inte kan drömma om att göra....
    Vi är olika...
    Acceptera det!!!
    MÖRKRÄDD blir jag på er!!!!!!!!!!!!

• Plutteli
    tokefia skrev 2010-07-26 16:40:43 följande:
    Men vad är problemet? Gör inte hål i öronen på era ungar då om det stör så. Men SNÄLLA låt andra föräldrar göra som de vill... 
    Ni gör säkert saker med era barn som andra inte kan drömma om att göra....
    Vi är olika...
    Acceptera det!!!
    MÖRKRÄDD blir jag på er!!!!!!!!!!!!
    Så om någon tycker det är vettigt och fullt acceptabelt att brännmärka sitt barn med cigg i "fina mönster" är det bara att acceptera och hålla käft?
  • My opinion
    Plutteli skrev 2010-07-26 16:47:37 följande:
    Så om någon tycker det är vettigt och fullt acceptabelt att brännmärka sitt barn med cigg i "fina mönster" är det bara att acceptera och hålla käft?
    Givetvis, det vet du väl att barn inte har några rättigheter förrän de blir myndiga. Till dess är de våra att göra vad vi vill med. (OBS ironi)

Tycker risken för infektion och för att barnet fastnar med örhänget och sliter upp örsnibben är tillräckligt skäl att låta bli. Att det faktiskt gör ont både vid håltagningen och medan det läker är ytterligare skäl att låta bli. Och allt detta bara för att mamman vill ha en liten "docka".
  • Eloffe

Jag skulle nog personligen inte välja att göra hål i öronen på ett barn eftersom det inte är särskilt snyggt.

Men det är knappast oansvarigt, barnmisshandlande eller farligt.

Det mest sannolika är trots allt att barnen kommer att sluta vilja ha örhängen när de kommer till dagis och upptäcker att inga andra barn har det.

• KristenTjej84

Jag tycker det ser väldigt sött ut, finns så många fina guld örhängen att köpa till de små änglarna.
    MEN jag skulle heller inte gå o pierca min bebis öron, för att de är för små för att förstå vad som händer då.
    Det enda en 3 månaders bebis t e x vet är att någon gör hennes öron illa.
    Därför så är det bra att vänta i några år, tills barnet själv vill.

• levnadsglad
    KristenTjej84 skrev 2010-07-31 23:21:44 följande:
    Jag tycker det ser väldigt sött ut, finns så många fina guld örhängen att köpa till de små änglarna.
    MEN jag skulle heller inte gå o pierca min bebis öron, för att de är för små för att förstå vad som händer då.
    Det enda en 3 månaders bebis t e x vet är att någon gör hennes öron illa.
    Därför så är det bra att vänta i några år, tills barnet själv vill.
    Frågan är nog inte huruvida det är sött eller ej (smaken är som baken), utan om söthet är en vettig anledning till att ta hål i sitt barns kropp? Är barn enbart dockor som vi leker med tills de har blivit gamla nog att bestämma själv? Är bebisens kropp bara föräldrarnas? Är kultur en vettig "ursäkt" till att pierca sina barn i öronen?

Självklart finns risken att det infekterar eller att det fastnar någonstans, och det borde vara anledning nog att undvika den typen av skönhetsingrepp, men jag tar mest illa upp av synen på barnet som någon form av klippdocka. Är inte örhängen en vuxengrej? Varför vill man att barn ska se ut som vuxna? Är det viktigt att en liten bebis ser ut som en "riktig tjej"? Är det då okej att pierca dem någon annanstans, för att symbolisera någonting annat? Är det okej för en hårdrockare att pierca barnet septum? Septumpiercingar läker för det mesta fortare än öronhål och om man tar ut den syns inte hålet då det är dolt av näsvingarna.

Du gör ett HÅL i din bebis KROPP för att den ska vara SÖT. Är det ingen som ser det orimliga i det här?
  • magyarisch

Gör man piercing med en sådan pistol så är föräldrarna allt annat än rädda om sina barn, som föräldrarna är sååååååå "rädda om"..

Är man rädda om sina barn om man tillåter någon använda pistoler om:
    1) Instrumenten kan inte steriliseras eller rengöras = alla som piercar sig på det sättet får andras blod, husrester och baciller i kroppen.
    2) Det finns några få fall där personer blivit förlamade i halva ansiktet.
    3) I flertalet delstäder i USA så är det förbjudet att pierca någon med sådan pistol.

Så, föräldrar som använder sådana på sina ungar.. ni är INTE rädda om era ungar!

• magyarisch
    magyarisch skrev 2010-08-14 01:50:25 följande:
    Gör man piercing med en sådan pistol så är föräldrarna allt annat än rädda om sina barn, som föräldrarna är sååååååå "rädda om"..

Är man rädda om sina barn om man tillåter någon använda pistoler om:
    1) Instrumenten kan inte steriliseras eller rengöras = alla som piercar sig på det sättet får andras blod, husrester och baciller i kroppen.
    2) Det finns några få fall där personer blivit förlamade i halva ansiktet.
    3) I flertalet delstäder i USA så är det förbjudet att pierca någon med sådan pistol.

Så, föräldrar som använder sådana på sina ungar.. ni är INTE rädda om era ungar!
    Blev ett skrivfel:
    Är man rädda om sina barn om man tillåter någon använda pistoler om: = Är man rädda om sina barn om man tillåter någon använda pistoler
  • Ullio

Jag tycker att det är sött med hål i öronen, även fast det ser lite konstigt ut, tycker att smycken på barn ser främmande ut.

Jag har inga planer på att ta hål i lillhjärtas öron än. Men som läkaren sa till mig när han klippte av hennes för korta tungband när hon var bebis, det är bättre att göra det när hon är liten, och inte kommer komma ihåg smärtan, än att vänta tills hon är 4-5. Det borde väl vara samma sak med öronhåltagning kan jag tänka.

Och allergi kan man ju undkomma genom att undvika nickel.

• eSofiamS

AVSKYR föräldrar som tar hål i sina bebisars öron..

• nicole86
    eSofiamS skrev 2011-09-02 21:07:01 följande:
    AVSKYR föräldrar som tar hål i sina bebisars öron..
    jag också
  • jgillber

TRAMS.
    Varför vänta med hål i öronen, det är fint och alla vill ändå ha det.
    Det blir ju bara jobbigare med smärtan med åren så jag passar på innan hon vet vad ont är.
    Skulle min dotter inte vilja ha kvar dem när hon är äldre får hon ta ut dem.
    Jag kommer ta hål i öronen när hon är några månader.

• My opinion
    jgillber skrev 2011-09-15 15:13:46 följande:
    TRAMS.
    Varför vänta med hål i öronen, det är fint och alla vill ändå ha det.
    Det blir ju bara jobbigare med smärtan med åren så jag passar på innan hon vet vad ont är.
    Skulle min dotter inte vilja ha kvar dem när hon är äldre får hon ta ut dem.
    Jag kommer ta hål i öronen när hon är några månader.
    Ja det är TRAMS det du skriver. Det är sedan länge känt att även små barn känner smärta. Alla vill inte ha örhängen när de blir stora, det är risk för allergi, infektion och för att barnet råkar fastna med örhänget och riva upp örat.
  • unforgettable

Töntigt av föräldrar att ta hål i öronen på barn som inte kan säga till...

Fasthållning är misshandel och ingen bebis elr barn sätter sig frivilligt o sitter stilla när nålen kommer fram och definitivt inte när det kommer till andra örat!

Min dotter är 6år och har tillåtelse att ta hål i örat precis när hon vill. Hon har ett val. Dock vill hon inte nu!

Jag själv är piercing tokig och har hål överallt... Så ja skulle gärna vilja att hon tar hål i öronen nån gång. Men hon väljer själv och jag tjatar inte. Just nu när hon är så aktiv och lekfull så är det klokast att låta dom ha självbestämmanderätt. Hon skulle nog inte fixa varken rengöring eller försiktighet vid lek... och varför ska bara behöva va försiktiga när dom leker??

• Odd Pixie

JAPP. Det är barnplågeri, utnyttjande och kränkande mot barnet som egen person.

Och så säger folk "amäähh vadå aaallla tjejer vill ju ha hål i öronen?". Jaha? Är det så jävla svårt att vänta då? Så får ungen vilja och längta och bestämma själva om de vågar eller inte? Många tjejer vill ju ha navelpiercing, ska ni pierca navlarna på era bebisar när ni ändå är i farten eller? Om inte, varför tycker ni att det är rätt att pierca öronen? 

Man måste ju ifrågasätta sig själv. VARFÖR gör jag det här? Är det för min skull? Eller är det för mitt barns skull (på vilket sätt)? Är det så viktigt att en bebis, 1, 2, 3-åring har hål i öronen att man prompt måste göra det omedelbums och inte kan vänta till en mer lämplig ålder? Är det så viktigt att man skiter i infektioner (pga. klåfingriga smutsiga barnfingrar, eller bara att det råkar bli så), allergier och svår skräck/smärta vid själva piercingtillfället?

• Odd Pixie

Vissa har ju också argumentet att "Då slipper barnet ta hål i örat senare och ha ont!". Ehhh? Det gör FAN så mycket ondare för en bebis/ett småbarn att bli piercad, än vad det gör för en 10 åring som förstår vad som händer och är lite äldre. Och då kommer det kloka argumentet "Amääh vadå? Det minns hon ju ändå inte när hon blir äldre". Jaha. Okej. Då är det plötsligt heeelt okej. Då vet vi. Då kan pedofiler och barnmisshandlare få fri tillgång till barn under 3 år "för då minns de ju inget". 

... Är så less på att inte ens små dagisflickor, små BARN, kan få vara ifred från den jävla utseendehetsen. Och inte nog med det, föräldrar uppmuntrar det och är beredda att tillfoga smärta & risker för att "den lilla dockan ska vara fiiiiiin".

/Spyr

• Fettot

Gör det när barnet är stort nog att ta ett sådant beslut själv. Min dotter var 9. 

• Fettot
    Odd Pixie skrev 2011-09-26 19:12:44 följande:

Vissa har ju också argumentet att "Då slipper barnet ta hål i örat senare och ha ont!". Ehhh? Det gör FAN så mycket ondare för en bebis/ett småbarn att bli piercad, än vad det gör för en 10 åring som förstår vad som händer och är lite äldre. Och då kommer det kloka argumentet "Amääh vadå? Det minns hon ju ändå inte när hon blir äldre". Jaha. Okej. Då är det plötsligt heeelt okej. Då vet vi. Då kan pedofiler och barnmisshandlare få fri tillgång till barn under 3 år "för då minns de ju inget". 

... Är så less på att inte ens små dagisflickor, små BARN, kan få vara ifred från den jävla utseendehetsen. Och inte nog med det, föräldrar uppmuntrar det och är beredda att tillfoga smärta & risker för att "den lilla dockan ska vara fiiiiiin".

/Spyr

håller med
Svar på tråden Det är barnplågeri att göra hål i öronen på sin bebis!