• Babe

om inte pergotime fungerar...?

Hej hej! 

En fråga till er, som pergotime inte gett någon fullständig ägglossning, vad har ni fått prova sen? Sprutor, pergotime kombinerat med andra mediciner...? 
    Alla tips och råd är varmt välkomna...!
    Jag ska få träffa min doktor om några veckor för att prata lite framtid... jag önskar inget hellre än att få igång ägglossning och få en CHANS till syskon...:) 
    Kramar/ Babe
    ~ varje litet steg tar mig närmare mitt mål ~
  • Svar på tråden om inte pergotime fungerar...?
  • MiraJ

Hej. Jag är själv i den situationen att pergotime inte fungerar och jag undrar också vad nästa steg kan bli. Har du fått någon ny info sedan du startade denna tråd?

• Babe

Oj, jag hann just skriva i den nya tråden (med samma fråga) som du skapat...  vi kanske kan "träffas" där :)
    Mvh. Babe

• MiraJ

He he.. Jag såg precis det... Jag hann starta en ny tråd innan jag såg din.

• Dahlia79

När pergotime inte funkade på mig gick jag över på puregonsprutor. Efter nästan ett år med sprutor så kombinerade vi det med insemination.
    När det heller inte gav nån graviditet så blev det ivf..

Nu är vi inne på vårt 8:e ivf. På ivf nr2 fick vi en busig liten son som blir två år nu.
    På ivf nr 7 blev jag gravid och fick en liten pojke i februari. Men han föddes förtidigt och överlevde inte förlossningen.
    Så nu kämpar vi vidare....

Så steget efter pergo är oftast puregon eller gonal-f. Funkar inte det får man göra ivf.

• Babe

Dahlia: Tack för ditt svar! Oj, vilken resa ni gjort... kramar till dig vännen!!! Mina barn är prematurer alla tre, men har klarat sig bra, och ögonen tåras när jag läser om din son... styrka till er och lycka till! Kram!

En fråga: När man tar sprutorna, måste man då kontrolleras med blodprover eller VUL och hur ofta, och gör man det även om man gör det flera månader i rad? 
  • Dahlia79

Babe- Jag har ju två barn sen tidigare och båda är också prematur. Vecka 36 och 34..
    Kanske vi är sånna som får prematura barn..
    Hur tidiga var dina?
    Tyvärr blev ju min tredje ännu mer prematur och då går det ju inte alltid som man önskar tyvärr

Ang sprutor så är det nog olika beroende på läkare om man både gör vul och lämnar prog prov. Men där jag gick var det bara vul som gällde och sen äl-test. Fick man inte utslag på äl-test fick man göra ett extra vul och sen ta en LH spruta som gör att man ägglossar.
    Men vul behövs varje cykel eftersom man kan behöva ändra dosen under cykelns gång.
    Så det är inte som pergo att man äter i fem dagar och så får man se hur det går.
    Med sprutorna kan man hela tiden justera så man verkligen får ägglossning. Och då krävs vul varje cykel. Ibland får man göra både 2-3 och 4 vul under en cykel när man tar sprutor.

• Babe

Dahlia: Tack snälla för ditt svar... jag ska träffa dr idag, hoppas så att vi får ngt att hoppas på iaf :). 

Mina är födda v 32, 35+35... de hittades ingen "orsak" till prem.förlossningen, men dr konstaterade att jag nog tyvärr hör till gruppen kvinnor som av naturen föder sina barn i förtid... 
  • Babe

Det blir nu provera+dubbel pergotime i 6 månader framöver... sen får vi se :)

• Dahlia79

Babe- Då "lider" vi nog av samma sak att vi helt enkelt bara föder förtidigt.

Vad kul att du får börja med pergo nu då efter en kur med provera. Håller tummarna att det går snabbt att bli gravid med pergo.

• Väntan på en liten

En fråga: Om inte pergotime funkar det då inte heller om man tar ovitrelle?

Längtar...
  • Dahlia79

Ovitrelle tar man när en äggblåsa är lagom stor så den lossar.
    Funkar inte pergo kan man inte ta ovitrelle för då har ju ingen äggblåsa vuxit till sig.

• Väntan på en liten
    Dahlia79 skrev 2010-04-22 15:41:26 följande:
    Ovitrelle tar man när en äggblåsa är lagom stor så den lossar.Funkar inte pergo kan man inte ta ovitrelle för då har ju ingen äggblåsa vuxit till sig.
    Okej, tack för svar.

Då måste man alltså alltid göra VUL när man tar Pergo om man ska ta Ovitrelle? jag fick pergo inför nästa cykel och hon sa att jag skulle göra VUL pådag 10-12 och då se när jag skulle ta ovitrelle.

Kan man bara ta ovitrelle utan pergo?
    Längtar...
  • Babe
    Har ni tagit blodprover inför behandling med pergotime? 
    Jag fick ta prover på ämnesomsättning och hormoner men det är nu 5år sen (inför första behandlingen) då var allt ok, men jag har blivit äldre och hunnit föda 3 barn efter det, mycket kan ha hunnit ändras... borde göras som rutin egentligen innan man tar pergo eller annat, då det ju är lönlöst att ta pergo om inte värdena i övrigt är ok.
    Väntan på en liten: Hur går det, har du börjat med pergotime? Jag har just avslutat proveran och väntar på mens för att testa pergo dubbel ytterligare, fick utskrivet för 6månader... har inga höga förväntningar på pergon men lite hopp ger det iaf :)
  • Beyond
    Hej Babe!
    Tänkte bara berätta att jag har försökt att få barn i 2 år nu och började först med pergotime och testar nu en ny behandling.
    Jag har provat pergotime i 1,5 år. Först med 1 tablett några gånger, sedan fick jag tag 2 tabletter åt gången och efter att det inte funkade fick jag ta dessa i samband med metformin. 
    Jag har ganska tröga äggstockar så efter att det inte funkade så började vi för några veckor sedan Puregon behandlingen. Vilket har går super! Och det var ju den jag ville göra från första början.
    Eftersom jag ahr tröga äggstockar så trodde läkarn att jag skulle behöva en hög dos men nu visar det sig att dom är rejält igång! Så min dos blev lite för hög och bildade 5 ägg så vi måste stoppa behandlingen och försöka igen med att regulera dosen.
    Så det är bara försöka att ha tålamod =) 
    Hur länge har du försökt att få barn och hur har det gått med pergotime?
    I väntan på dig...
  • Babe

Beyond: Tack för svaret :) 

Vi har tre barn med hjälp av IVF. Har testat enstaka kurer pergotime innan, men utan lycka... Orkar inte med fler IVF (och dyrt är det!!) i dagsläget. Jag svarade bra på sprutorna vid IVF (det är samma som du tar) så kanske vi får ta till dem snart om inte pergotime funkar... Lycka till! 
Svar på tråden om inte pergotime fungerar...?