Ekonomi
Jag blir SÅ jävla less på att alltid vara pank! Efter en titt på mitt konto har jag nu 80 kr kvar (och nej, jag har inte varit o shoppat!) och månaden har precis börjat. Jag och min sambo har varit tillsammans i nästan åtta år och väntar nu tredje barnet (två gemensamma, men den första är som hans). Jag har tjatat på honom i flera år om gemensam ekonomi, utan att något händer. Jag vet inte vad jag ska göra. Trots att han tjänar flera tusen mer än mej så delar vi alla räkningar lika (och alla räkningar står dessutom i mitt namn!), vilket resulterar i att jag är konstant pank! Nästan hela lönen går till räkningar och att sätta in matpengar på Icakortet. Jag har dessutom flera egna autogiroräkningar som dras varje månad. Vi bor bara i en trea, men letar större (hur vi nu ska ha råd med det kan man undra...). Det känns inte rättvist. Han verkar dessutom inte speciellt villig att dela med sig av sina pengar och jag är inte den som vill gå och be om pengar. Frågar jag honom så verkar han alltid ha det väldigt dåligt ställt. Jag är så himla less på detta!!! Har man tre barn tillsammans så borde väl gemensam ekonomi vara självklart? Men jag kan ju inte fixa det på egen hand! Jag jobbar för övrigt endast vid behov i en matbutik, så min lön varierar från månad till månad men brukar aldrig få ut mer än 10 000. Det är sällsynt i alla fall. Ska vara glad om jag ens får så mycket....
Hur har ni det? Nån som känner igen detta? Min sambo är dessutom en sån som man får tjata på om precis allt och ändå händer inget! Det är otroligt frustrerande. Men jag tror att det är en ganska vanlig manlig egenskap? Jag är OTROLIGT less på att tjata nu! Det tjänar ju inget till ändå... :(
Men det vore kul att höra hur ni andra gör. OM ni har gemensam ekonomi, hur funkar det? Sätts bådas inkomster in på ett konto då, eller? Hur vet man då hur mycket man kan göra av med? Om man vill shoppa, ska man då ringa sin sambo och fråga om lov? Eller, gäller det att vara extremt ekonomisk och sparsam hela tiden? Men nu verkar ju inte min sambo vilja gå med på detta ändå, så vad gör man?