• Mummy

Skulle du leva på existensminimum i 5 år om du hjälpte någon annan?

Skulle du leva på existensminimum under 5 år om det gjorde att en familj i tex Afrika fick ett betydligt bättre liv än de lever nu, under 15 år?

Tänk dig att familjen inte har råd med mat, inget rent vatten, barnen får inte gå i skolan och de har inga sängar att sova i. Vad skulle du göra?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du leva på existensminimum i 5 år om du hjälpte någon annan?
  • BlommyNess12
    Superbia skrev 2010-04-02 20:52:56 följande:
    Klarar man verkligen det då? Det är allt frågan om.. ibland har vi räkningar på mer än det en månad, och så ska man äta också. Det går ju lixom inte.
    Man får anpassa sig. De som lever på soc får inga pengar till räkningar förutom en viss summa för el, använder du mer el än du "borde" enligt normen får du inte så det täcker hela räkningen. Har du andra räkningar så får du inga pengar alls för dem.
  • BlommyNess12
    BlommyNess12 skrev 2010-04-02 20:54:59 följande:
    Man får anpassa sig. De som lever på soc får inga pengar till räkningar förutom en viss summa för el, använder du mer el än du "borde" enligt normen får du inte så det täcker hela räkningen. Har du andra räkningar så får du inga pengar alls för dem.
    Ja och hyran får man ju för, om de inte tycker att man bor för dyrt/stort då får man flytta.
  • Superbia
    BlommyNess12 skrev 2010-04-02 20:55:37 följande:
    Ja och hyran får man ju för, om de inte tycker att man bor för dyrt/stort då får man flytta.
    Jaha, då betalas alltså vissa räkningar utöver de pengar man får. Det blev väl lite OT det här, men jag blev nyfiken på hur det funkar
    Morten & Vidar 091029
  • Tonx
    Superbia skrev 2010-04-02 21:04:10 följande:
    Jaha, då betalas alltså vissa räkningar utöver de pengar man får. Det blev väl lite OT det här, men jag blev nyfiken på hur det funkar
    De utgifter du får betalda är hyra, vatten, el, förskola, a-kassa och receptbelagd medicin och läkarvård förutsatt att du kan visa kvitto såklart.
    Sen får du en klumpsumma som ska räcka till telefon, tv/tidning, kläder, hygien och lite sånt.
    Ytterligare en bit som beräknar mat per person.

Du är skyldig att söka alla tänkbara bidrag du har rätt till, och alla pengar du får in dras av från normen. Tanken är att man såklart ska få så lite från soc som möjligt.

Det blir lite pengar, men det går helt klart att leva på om man inte har allt för hög standard.
  • Superbia
    Tonx skrev 2010-04-02 21:08:40 följande:
    De utgifter du får betalda är hyra, vatten, el, förskola, a-kassa och receptbelagd medicin och läkarvård förutsatt att du kan visa kvitto såklart.Sen får du en klumpsumma som ska räcka till telefon, tv/tidning, kläder, hygien och lite sånt. Ytterligare en bit som beräknar mat per person.Du är skyldig att söka alla tänkbara bidrag du har rätt till, och alla pengar du får in dras av från normen. Tanken är att man såklart ska få så lite från soc som möjligt. Det blir lite pengar, men det går helt klart att leva på om man inte har allt för hög standard.
    Kanske elakt att säga, men då låter det ju faktiskt inte så illa ändå. Hade säkert haft bättre ekonomi om jag levt på soc än vad jag har nu med FP då
    Morten & Vidar 091029
  • glasbubblan

Nej... i så fall hade jag väl gjort det redan... 

• Tonx
    Superbia skrev 2010-04-02 21:09:56 följande:
    Kanske elakt att säga, men då låter det ju faktiskt inte så illa ändå. Hade säkert haft bättre ekonomi om jag levt på soc än vad jag har nu med FP då
    Nej, det är inte illa. Jag levde på soc en period då jag var 18 år och flyttade hemifrån av olika anledningar. När jag väl började jobba så hade jag det dåligare ställt en period än vad jag hade när jag fick socialbidrag.
  • Thursday
    Superbia skrev 2010-04-02 20:36:33 följande:
    Oki.. men isåfall gissar jag på att det inte skulle vara någon större skillnad mot hur jag lever nu, så jag kan rösta på ja
    Du kan ju fundera på den här frågan istället. Om du hade chansen att dra in några tusen mer i månaden än du redan gör, skulle du då göra det och sen ge alla de pengarna till välgörenhet? I fem år, innan du sjäv tog ett korvöre av de extra pengarna.
  • Superbia
    Thursday skrev 2010-04-02 21:59:57 följande:
    Du kan ju fundera på den här frågan istället. Om du hade chansen att dra in några tusen mer i månaden än du redan gör, skulle du då göra det och sen ge alla de pengarna till välgörenhet? I fem år, innan du sjäv tog ett korvöre av de extra pengarna.
    Tveksamt. Som det är nu så kan jag inte avvara ett öre och några tusen till i månaden hade suttit fint för vår ekonomi kan jag säga. Jag är inte så mycket för välgörenhet.
    Morten & Vidar 091029
  • glasbubblan

Men alltså vad är det för bisarr fråga? Hur många skulle sälja villan (många miljoner att hämta där!), lämna tillbaka bilen och skicka det mesta av sin lön till Afrika för att själv leva på svältgränsen. 

Ni 19 som skulle göra det kan väl tala om hur ni tänker? Har ni barn?
    Jag skulle aldrig göra en radikalförändring av mina barns materiella standard för att hjälpa svältande barn i Afrika. Okej ge bidrag som varken gör från eller till för oss, men flera miljoner? Nä. 
  • Triskele

Då jag redan vuxit upp under existenminimum och levt majoriteten av livet så så är jag bekant med hur det är.

Men ingen skulle få det bättre av att jag levde så.
    Problemet är ju knappast alla som lever strax över gränsen, det är ju dom som lever slösaktigt och spenderar pengar, bara för att göra sig av med dom, som skulle kunna förändra situationen.
    *ideas are bulletproof*
  • memlan
    Triskele skrev 2010-04-03 12:56:32 följande:
    Då jag redan vuxit upp under existenminimum och levt majoriteten av livet så så är jag bekant med hur det är. Men ingen skulle få det bättre av att jag levde så. Problemet är ju knappast alla som lever strax över gränsen, det är ju dom som lever slösaktigt och spenderar pengar, bara för att göra sig av med dom, som skulle kunna förändra situationen.
    Men spenderar pengar på "skräp"(saker vi inte behöver) gör väl de flesta i Sverige?
    Jag och mina vänner sponsrar olika organisationer, rödakorset, bris mf.
    Samtidigt shoppar vi över vårt fysiska behov av kläder, väskor, skor, leksaker osv.
  • Triskele
    memlan skrev 2010-04-03 13:04:06 följande:
    Men spenderar pengar på "skräp"(saker vi inte behöver) gör väl de flesta i Sverige? Jag och mina vänner sponsrar olika organisationer, rödakorset, bris mf. Samtidigt shoppar vi över vårt fysiska behov av kläder, väskor, skor, leksaker osv.
    Jag har iaf aldrig kunnat göra det. Varken välgörenhet eller shoppande har rymts inom min ekonomiska buffert.
    *ideas are bulletproof*
  • memlan

Nej, alla kan inte göra det. Men den stora massa tror jag ändå har möjlighet att spara eller spendera på onödiga saker.
    Jag har inte vuxit upp i lyx, min mamma är konstnär, pappa jobbade som lärarvikarie och på bibliotek när jag var liten. Vi hade inte mycket pengar, men jag har aldrig saknat något och vi hade säkert kunnat dra in på mer saker om vi verkligen försökt.

• Jennie med ie
    Mummy skrev 2010-04-02 00:42:59 följande:
    Skulle du leva på existensminimum under 5 år om det gjorde att en familj i tex Afrika fick ett betydligt bättre liv än de lever nu, under 15 år?Tänk dig att familjen inte har råd med mat, inget rent vatten, barnen får inte gå i skolan och de har inga sängar att sova i. Vad skulle du göra?
    Nej, i så fall hade jag väl redan levt på existensminimum och skänkt allt överskott....
Svar på tråden Skulle du leva på existensminimum i 5 år om du hjälpte någon annan?