-
-
Svar på tråden Älskar Gud
-
Now we're talking!ViceGuy skrev 2010-04-07 13:14:36 följande:Jag är mycket spirituell trots att jag även är ateist. Jag kan förklara hur man kan vara både och:Det fanns en astronom vid namn Carl Sagan som sade "The cosmos is also within us, we're made of starstuff. We are a way for the cosmos to know itself."För mig är det oändligt mer betydelsefullt att vara en del av universum, än att vara guds husdjur vars liv går ut på att tjäna. Universum lever, då vi är en del utav det. Vi består av samma atomer som en gång för många miljarder år sedan befann sig i en exploderande stjärna.Verkligheten är så extremt komplex och vacker, att avfärda den är en stor synd.För mig kom "ljuset" i samband med att jag förstod evolutionsteorin, på riktigt. Efter det har jag varit omättligt kunskapstörstig och fascinerad över världen vi lever i.Det finns fortfarande fantastiskt många upptäckter att göra. Det är just det som gör livet så meningsfullt och värt att leva. Jag, tillsammans med alla andra medvetna individer, är universums medvetande. Att få vara en del av det och hela den naturliga processen, är jag oändligt tacksam över.
-
Jag lever i verkligheten, jag har bott i jamaica i ett halvår så jag vet precis vilka förhållanden dom lever i, deras vänner blev mördade varje dag, jag fick itne gå ut ensam, dom gick inte ensamma ifrån deras hus för då är det större chans att dom blev mördade. Dom dricker vatten till frukost och äter lite ris och vitkål på hela dagen om dom har pengar. Det kan gå flera dagar utan att dom äter ibland, jag blir riktigt sur när du tror att du vet hur synd det är om ett gatubarn i brasilien, dom jag bodde med kommer ifrån ett getto i kigston, jag har bott hos rika i jamaica också, och med medelklassen så jag vet vem som är fattig eller inte :P...Monsterpannkaka skrev 2010-04-07 12:41:34 följande:Om du vågar uttala dig om andras lycka och rikedom, vet du inte själv vad lycka är. Jag skulle säga att det är feghet som får dig att inte vilja se hur verkligheten egentligen ser ut. När du levde med dina såkallade riktigt fattiga i jamaica, kunde du åka tillbaka till Sverige sen och leva här. Det gör stor skillnad för lyckan och känslan av att vara lycklig. Den där 11åriga flickan i Rio, som inte bara behöver prostitutera sig för att överleva... hon ska dessutom passa sig för polisen,för de skjuter nämligen ett par varje dag. Deras lik slängs på sopstationer och de blir råttmat. Jag vill att du definierar ordet lycklig, och vad du menar med det.
Jag vet for a fact att dom fattiga är lyckligare, så kom inte till mig med ditt jag har läst o d e jätte synd om dom i brasilien! please!
jag vet hur dom tänker jag har pratat med dom på riktigt...
Jag tittade på vilket land det dödades mest folk i hela världen, jamaica var trea på listan.
# 3 Jamaica: 0.324196 per 1,000 people
brasilien finns inte ens med på listan... -
Hjälp! Går du i försvarsställning och på fullt allvar menar att ett gatubarn som utnyttjas och som varje dag lever i fruktan för sitt liv är lyckligare än någon som lever tryggt och ombonat i Sverige? Skulle det i så fall vara något märkligt sätt att övertyga oss om din guds förträfflighet?frun01 skrev 2010-04-07 13:18:32 följande:Jag vet for a fact att dom fattiga är lyckligare, så kom inte till mig med ditt jag har läst o d e jätte synd om dom i brasilien! please!jag vet hur dom tänker jag har pratat med dom på riktigt...
-
Monsterpannkaka skrev 2010-04-07 12:41:34 följande:Att den familjen ens har ett hus är ett mirakel, min man bodde i ett "rum" 3*2 meter med 2 personer i sin familj... Jag har vart där och jag säger till dig att det är gettot, inte ett amerikanskt getto utan ett getto...
-
När du itne har mat är det en sak du tänker på, hur du ska göra för att få mat, jag har pratat och resonerat med "fattiga" som lever under hemska förhållanden i 180 dagar ändå så tror du att du vet hur ett gatubarn tänker och att jag bara försöker promota gud, tänk lite innan du pratar...Stårschan skrev 2010-04-07 13:22:11 följande:Hjälp! Går du i försvarsställning och på fullt allvar menar att ett gatubarn som utnyttjas och som varje dag lever i fruktan för sitt liv är lyckligare än någon som lever tryggt och ombonat i Sverige? Skulle det i så fall vara något märkligt sätt att övertyga oss om din guds förträfflighet?
-
OK. Så vad är då din poäng? Vart vill du komma? Jag beskyller dig för att vilja promota din gud, för det är vad du skriver. Eller rättare sagt, du skriver att det inte finns någon lycka utan Gud, vilket jag tolkar som PR, och att du anser att man bör bli frälst om man inte redan är det. Jag ger dig en poäng i att jag inte har levt tillsammans med gatubarn, men du har å andra sidan inte levt med mig heller, så egentligen kan ingen av oss göra någon jämförelse baserad på något annat än rimliga antaganden.frun01 skrev 2010-04-07 13:30:52 följande:När du itne har mat är det en sak du tänker på, hur du ska göra för att få mat, jag har pratat och resonerat med "fattiga" som lever under hemska förhållanden i 180 dagar ändå så tror du att du vet hur ett gatubarn tänker och att jag bara försöker promota gud, tänk lite innan du pratar...
Men shoot - vad är det du vill ha sagt? Jag lyssnar. -
Det känns bra att veta att jag är home safe.frun01 skrev 2010-04-07 11:58:25 följande:Nej jag har hela mitt liv älskat Gud men jag har gjort fucked up saker oxå, Gud räddade mig ur dom situationerna, men nu sista månaden har jag bara levt och gjort vad jag vill, (har fortfarande inte ljugit lr varit dum mot någon annan). Jag har tänkt mindre på Gud och jag känner mig dum som gjort så JAG VET ATT ALLT MAN BEHÖVER FÖR ATT VARA LYCKLIG ÄR GUD! Horor och tullindrivare kommer först till himmlen barn har en speciell plats där... tänk på det...
Jag har varit ett barn mer än halva mitt liv och jag har bedrivit min beskärda del av hor vill jag lova!
Har aldrig jobbat som tulltjänsteman men Gud kanske kan ha överseende med det? -
Om fattigdom ger såväl lycka som frikort till paradiset, kan du väl förklara varför du sitter (troligtvis) mätt bakom en datorskärm i sverige och prisar Gud på en internetcommunity?frun01 skrev 2010-04-07 13:18:32 följande:Jag lever i verkligheten, jag har bott i jamaica i ett halvår så jag vet precis vilka förhållanden dom lever i, deras vänner blev mördade varje dag, jag fick itne gå ut ensam, dom gick inte ensamma ifrån deras hus för då är det större chans att dom blev mördade. Dom dricker vatten till frukost och äter lite ris och vitkål på hela dagen om dom har pengar. Det kan gå flera dagar utan att dom äter ibland, jag blir riktigt sur när du tror att du vet hur synd det är om ett gatubarn i brasilien, dom jag bodde med kommer ifrån ett getto i kigston, jag har bott hos rika i jamaica också, och med medelklassen så jag vet vem som är fattig eller inte :P... Jag vet for a fact att dom fattiga är lyckligare, så kom inte till mig med ditt jag har läst o d e jätte synd om dom i brasilien! please! jag vet hur dom tänker jag har pratat med dom på riktigt... Jag tittade på vilket land det dödades mest folk i hela världen, jamaica var trea på listan. # 3 Jamaica: 0.324196 per 1,000 people brasilien finns inte ens med på listan...
Borde du inte sitta på en flotte på väg till Brasilien? -
Vet du, det kan vara lite jobbigt att leva med gud. H*n lämnar alltid tom toarulle efter att h*n varit på toa, och klämmer kaviartubben på mitten.
-
En vanlig människa i västvärlden kan väl inte bakom en pc påstå att fattiga barn i misär är lyckliga?? Vilket jävla dravel.
Heja Darwin! -
Din tråd saknar såväl diskussionsunderlag som frågeställning.frun01 skrev 2010-04-07 11:22:47 följande:
" target="_blank">
Jag fick ont i öronen av den hemska låten och sätter på Vader med Helleluyah (God Is Dead) istället:
">
-
Hur kan man byta det här mot gud?ViceGuy skrev 2010-04-07 13:14:36 följande:Jag är mycket spirituell trots att jag även är ateist. Jag kan förklara hur man kan vara både och: Det fanns en astronom vid namn Carl Sagan som sade "The cosmos is also within us, we're made of starstuff. We are a way for the cosmos to know itself." För mig är det oändligt mer betydelsefullt att vara en del av universum, än att vara guds husdjur vars liv går ut på att tjäna. Universum lever, då vi är en del utav det. Vi består av samma atomer som en gång för många miljarder år sedan befann sig i en exploderande stjärna. Verkligheten är så extremt komplex och vacker, att avfärda den är en stor synd. För mig kom "ljuset" i samband med att jag förstod evolutionsteorin, på riktigt. Efter det har jag varit omättligt kunskapstörstig och fascinerad över världen vi lever i. Det finns fortfarande fantastiskt många upptäckter att göra. Det är just det som gör livet så meningsfullt och värt att leva. Jag, tillsammans med alla andra medvetna individer, är universums medvetande. Att få vara en del av det och hela den naturliga processen, är jag oändligt tacksam över.
-
Jag tror på gud, men jag avskyr predikanter.frun01 skrev 2010-04-07 12:10:45 följande:Jag undrar hur man tänker då man itne tror på Gud. Lixom ser du inte alla saker som jag gör, händer det inte saker i ditt liv som visar dig rätt väg? Jag vet själv att tidigare så tyckte jag att dom som var religiösa och gick i kyrkan var tråkiga, för satan har mer lockande erbjudande.. Men nu så har jag levt längre och jag ser det att det är djävulen och hans pengar som styr jorden, folket här lever för djävulen/pengar och handlar hemskt, dom har försatt jorden i en sånn hemsk situation. När du lever med Gud så testar han dig mer, för att se att du klarar att leva under hemska förhållanden men ändå tro på Gud, men efter det så lever du i överflöd. Dom som tror på Gud blir rika, både med pengar och i livet....
-
Om du trodde på Gud skulle du inte ha ett problem med att någon annan sa att hon också trodde på Gud, eller?Virriga Vera skrev 2010-04-07 20:25:16 följande:Jag tror på gud, men jag avskyr predikanter.
-
Det har jag absolut inga problem med, men en som predikar gör lite mer än så, och det har jag problem med.frun01 skrev 2010-04-15 03:04:24 följande:Om du trodde på Gud skulle du inte ha ett problem med att någon annan sa att hon också trodde på Gud, eller?
Dessutom så behövs det ingen präst "som Guds förlängda arm", Gud finns för mig utan mellanhänder som talar om hur jag skall leva och tro.