• Plutteli

Borde Aga återinföras i Sverige?

I Sverige ökar just nu antalet fall av barnmisshandel, uppfostringsmetoderna är mer och mer auktoritära i sin natur, det talas om hårdare tag i skolan och om att barn måste "lära sig veta hut" att de ska "visa respekt" osv. Ser man till domar där barn blivit slagna döms det ofta till minimistraff, tom i fall där en vuxen slagit ett barn med tillhyggen så att blåmärken uppkommit! Lärare som örfilar elever får ett enormt stöd i samhället. Pensionärer som slår barn för att få dem att visa mer respekt får demonstrationer till sin ära för att folk tycker det är rätt att handla så!

Var går egentligen gränsen i dagens samhälle? När är det inte ok att slå? Uppenbarligen är det inte OK för ett barn som blir arg att slå en vuxen, men hur långt är det OK för en vuxen att slå ett barn, om än bara en liten örfil? För mig är svaret enkelt. Det är ALDRIG ok att slå ett barn, inte ens lite lite grann. Frågar man de flesta svarar de samma sak, hur kommer det sig då att det blir mer och mer accepterat med örfilar eller liknande i uppfostringssynpunkt? Är det så att många tom. anser att vi borde återinföra Agan som laglig bestraffning av barn?

Nå vad tycker ni om Agans vara eller icke vara? Om våld mot barn i stort och utvecklingen i samhället?

• Svar på tråden Borde Aga återinföras i Sverige?
  • Fille88

Allså jag tycker att det är fel med våld, men ibland kan det vara bra med barnaga vi ser ju t.ex hur vissa ungodmar och barn beter sig idag och inte för att tala om skolorna ens eleverna kan ju fyfan sitta och bete sig hur dem vill utan att lärarna kan göra ett skit.

• Dr Mupp
    Fille88 skrev 2010-08-22 00:22:10 följande:
    Allså jag tycker att det är fel med våld, men ibland kan det vara bra med barnaga vi ser ju t.ex hur vissa ungodmar och barn beter sig idag och inte för att tala om skolorna ens eleverna kan ju fyfan sitta och bete sig hur dem vill utan att lärarna kan göra ett skit.
    Jag fick stryk som barn, inte uppföärde jag mig bättre för det. Snarare sämre om risken att åka fast var obefintlig.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Zaria

Är det inte bättre att fråga sig VARFÖR de barnen/ungdommarna beter sig illa? Ofta finns det en förklaring bakom, alltfrån en diagnos, till uppmärksamhetstörning, någon oupptäckt diagnos, dåligt med bekräftelse hemma, jobbigt hemma med annat, en orsak att barnet beter sig illa kan även vara just för att han/hon får stryk hemma eller har det jobbigt på annat sätt.

• marskattan

Nej, aldrig..
     Mina äldre bröder blev agade av min pappa när de var små (innan förbudet), jag blev det inte. Min relation till min pappa idag som vuxen är betydligt bättre än relationen mina bröder har med honom. Inte så att de har en direkt dålig relation, men mellan pappa och mig är det varmare så att säga.
     Jag och mina bröder har pratat om detta och kommit fram till att min pappa själv är/varit ett offer pga att han fick stryk så ofta när han var liten.
     Vi älskar alla vår pappa och en eloge till honom att han faktiskt följde lagen när jag kom, men det är sorgligt att han agade överhuvud taget. Han har en naturlig auktoritet och skulle aldrig behövt det i första hand, men han visste inte bättre.

• KeChi

Handen tar vid där intelligensen tar slut..

• tristania
    Zaria skrev 2010-08-22 02:02:27 följande:
    Är det inte bättre att fråga sig VARFÖR de barnen/ungdommarna beter sig illa? Ofta finns det en förklaring bakom, alltfrån en diagnos, till uppmärksamhetstörning, någon oupptäckt diagnos, dåligt med bekräftelse hemma, jobbigt hemma med annat, en orsak att barnet beter sig illa kan även vara just för att han/hon får stryk hemma eller har det jobbigt på annat sätt.
    Instämmer.

Är emot aga. Det är aldrig okej att slå .
  • Fille88
    Dr Mupp skrev 2010-08-22 01:39:41 följande:
    Jag fick stryk som barn, inte uppföärde jag mig bättre för det. Snarare sämre om risken att åka fast var obefintlig.
    Jag förstår dig helt och hållet och jag tycker själv att det är OACCEPTABELT med barnaga, men om vi tar en titt runt om i världen så tillåter fortfarande nästan alla länder barnaga så det innebär väl att barn blir slagna i uppfostrande syften.Om vi tar Usa som exempel,där blir ju många barn agade både i hemmet och i skolan men jag tror inte att alla barn där blir våldsamma och monster p.g.a det utan de flesta är väl ändåså kärleksfulla och glada o.s.vGlad
  • mamalo

Nej ingen aga! Mera kärlek, öppenhet och ödmjukhet. Samt lite meditation eller yoga för oss föräldrar så vi  får rensa skallen lite och inte tappa greppet när våra barn promenerar påvåra nerver...

• fenja

Varför ska man göra illa ett barn?!

Det finns många andra sätt att vara auktoritär på.

Och hur vill du att relationen till dina barn ska bli - vad ska de lära sig om livet & vuxenvärlden?

"När jag tänker tillbaka på min barndom
    ser jag skräckbilderna tydligast av allt
    alla gånger de skrämde eller slog mig
    är de minnen som hårdast sitter fast
    för som barn tar man kärleken för given
    allting annat är mot ens natur
    i den stund man steget ut i livet
    är man bara ett tillgivet djur"

-Afzelius

• Glimma76

Jag tycker inte det ska återinföras. Däermot måste ungdomar lära sig, att om de förstör andras egendom och dessutom skriker gubbdjä*vul, så kan det hända att man åker på stryk. Så enkelt är det

Men att acceptera aga är inte ok. Aga är att slå som straff. Att slå tillbaka efter att ha blivit kallad hemska saker och kanske redan fått en spark, det är inte aga utan mer självförsvar. Vissa tonåringar tror att de har rätt att bete sig hur som helst och för dem är det bara nyttigt att lära sig att man inte kan det. Nästa gång kanske det inte är en örfil de får när de beter sig så vidrigt utan kanske en spark i huvudet.....

• Hoppentoss
    Plutteli skrev 2010-04-08 07:11:56 följande:
    I Sverige ökar just nu antalet fall av barnmisshandel, uppfostringsmetoderna är mer och mer auktoritära i sin natur, det talas om hårdare tag i skolan och om att barn måste "lära sig veta hut" att de ska "visa respekt" osv. Ser man till domar där barn blivit slagna döms det ofta till minimistraff, tom i fall där en vuxen slagit ett barn med tillhyggen så att blåmärken uppkommit! Lärare som örfilar elever får ett enormt stöd i samhället. Pensionärer som slår barn för att få dem att visa mer respekt får demonstrationer till sin ära för att folk tycker det är rätt att handla så!

Var går egentligen gränsen i dagens samhälle? När är det inte ok att slå? Uppenbarligen är det inte OK för ett barn som blir arg att slå en vuxen, men hur långt är det OK för en vuxen att slå ett barn, om än bara en liten örfil? För mig är svaret enkelt. Det är ALDRIG ok att slå ett barn, inte ens lite lite grann. Frågar man de flesta svarar de samma sak, hur kommer det sig då att det blir mer och mer accepterat med örfilar eller liknande i uppfostringssynpunkt? Är det så att många tom. anser att vi borde återinföra Agan som laglig bestraffning av barn?

Nå vad tycker ni om Agans vara eller icke vara? Om våld mot barn i stort och utvecklingen i samhället?
    Svar på frågan Nej aga är aldrig ok.
Svar på tråden Borde Aga återinföras i Sverige?