• Denebola

Köttbullssmeten blir för lös, hur får jag runda köttbullar?

Jag brukar göra köttbullar enligt recept i Vår kokbok, men jag tycker att den smeten blir väldigt lös. Därför har jag börjat använda mindre vätska än vad som anges, men jag tycker fortfarande att smeten blir för lös. När jag steker köttbullarna så "faller de ihop" och slutar vara runda. I slutändan blir de snarare trekantiga än runda. Är det någon som har något tips på vad jag kan göra? Eller någon kanske har ett bättre recept att dela med sig av?

Jag har inte klen benstomme, det är bara det att jag är smal.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-11 13:35
    Receptet jag brukar använda:

400 g blandfärs
    3/4 dl havregryn
    1 msk potatismjöl
    1½ dl mjölk (fast jag tar inte så mycket, kanske hälften)
    1 tsk salt
    1 ägg
    ½ lök
    svartpeppar

Blandar havregryn, potatismjöl och mjölk, låter det stå 10 min innan jag blandar i resten av ingredienserna.
  • Svar på tråden Köttbullssmeten blir för lös, hur får jag runda köttbullar?
  • Denebola
    Auris skrev 2010-04-11 20:25:04 följande:
    I mitt exemplar av vår kokbok står det 4msk ströbröd eller 3/4 dl havregryn (i övrigt är receptet identiskt med ditt). Gör jag smeten med havregryn blir den alltid för lös även om jag tar mer gryn än det står i receptet och även om jag låter det stå längre tid än 10 minuter. Sist jag hade slut på ströbröd körde jag havregrynen och vätskan i micron för att de skulle ta ihop - det funkade bättre men inte lika bra som med ströbröd. När jag gör med ströbröd brukar smeten bli jättebra och köttbullarna blir runda.
    Det står så i min med, men jag brukar använda havregryn (det står även mjölk/vatten men jag använder mjölk). Men då kanske det är bäst att satsa på ströbröd.
  • sniwa
    Denebola skrev 2010-04-11 20:26:54 följande:
    Det står så i min med, men jag brukar använda havregryn (det står även mjölk/vatten men jag använder mjölk). Men då kanske det är bäst att satsa på ströbröd.
    Men krossa havregrynen i mortel t ex så det blir finare och då suger de åt sig vätskan bättre. Jag använder som sagt 50/50 havregryn o ströbröd.
     Det känns lite nyttigare med havregryn...
  • Denebola
    sniwa skrev 2010-04-11 20:38:05 följande:
    Men krossa havregrynen i mortel t ex så det blir finare och då suger de åt sig vätskan bättre. Jag använder som sagt 50/50 havregryn o ströbröd.  Det känns lite nyttigare med havregryn...
    Precis
  • livet leker

Eller så strör du i vetekli, ännu nyttigare!  :)))

• Otäcking

Nu är jag så sjuk att jag väcker denna gamla tråd till liv igen. Jag har nämligen exakt samma problem som TS, och jag gör efter exakt samma recept, med ströbröd, ägg, lök, potatismjöl, mjölk, kryddor och färs. Mina köttbullar blir alltid mos, platta, trekantiga eller bara smul/mojs/kladd i pannan. Testade efter tips i denna tråd att sjuda dem ett tag innan jag stekte. Fungerade sådär, de höll ihop halvbra men blev väldigt sköra och gick lätt sönder när man försökte rulla dem i pannan... Helt sämst, jag avskyr numer att göra köttbullar, jag blir så besviken varje gång jag misslyckas. Smeten är fast, och lätt att rulla så det är inget problem. Problemet kommer i pannan när de rasar samman, eller sjunker ihop och blir "orullbara".

• mimsan01

Läste nånstans att man kan rulla bullarna, lägga dem på en ugnsplåt och låta dom stekas i ugnen. Då behåller dom sin form. Sen steker man på dom snabbt i pannan för att få lite stekyta.

• mamma smurfen

Ta i ett extra ägg, och mos/puré från en kokt potatis, det som felas är att du har för lite "bindemedel"  smeten nämligen.

• sallybuse

Jah har lagat mat i snart 40 år och aldrig i hela mitt liv hört att man har havregryn i sin köttbullsmet.Jag har alltid skorpmjöl.Och smeten blir hur bra som helst.Havregrýn har jag i smulpaj.

• Lanjelin

Om man inte vill ha kottbullar som ar losa sa ska du blanda saltet i smeten allra forst.
    Saltet binder vatska ..
    Blanda in saltet riktigt val.

Sedan kan du blanda allt annat.   

• Lian Kesko
    Pannbiffar / Köttbullar

2-3 Ägg (Beroende på hur stora äggen är)
    ca 500gr färs, använder själv blandfärs, gärna finmald. (fungerar även bra med älgfärs, dock får du tillsätta lite matfett eller blanda med fläskfärs)
    1 köttbuljong
    1-2dl mjöl
    1-3dl vatten eller mjölk (mindre vatten om du gör buljongen i mer vätska)

Dela buljongen i bitar, värm med 1dl vatten så att buljongen löser upp sig.
    Blanda färs, ägg och kryddor (jag brukar ha salt, peppar, vitlök samt aromat)
    Tillsätt sedan halva buljongen och halva vätskan.
    Sen tillsätter du mjölet och börjar arbeta med smeten.
    Tillsätt resten av vätskan samt om det skulle behövas lite mer mjöl.

Degen ska vara "degig" inte "smetig".

Voila! Kungligt goda. 
  • Ohlsson

Hejsan! Ett tips från mig är att få smeten lite kletigare och mer fettig. Det kan genomföras genom att blanda i lite lingon eller sirap med jordnötskräm! brukar funka! Man kan också blanda i lite rårörda rostbitar för att få köttbullarna att hållas uppe och se extra ståtliga ut! Ett serveringstips är att toppa med jordgubbssylt. Vänliga hälsningar//Ohlsons pastejer.

Klet kladiga kladd pastejer
Svar på tråden Köttbullssmeten blir för lös, hur får jag runda köttbullar?