• march

Idag får inte min 4 åring lördagsmys..

Barnen brukar få lite godis på lördagar men idag blir det inget godis till min 4 åriga tjej. 

Vi var nämligen och hälsade på barnens kusiner och hon var helt hysterisk. Sa till henne flera gånger att det räckte och att hon skulle sluta retas, puttas..  Efter tredje gången så sa jag till henne att om hon inte lyssnar och är snäll mot lillebror och kusin så åker vi hem. Och så fortsatte hon....  Då satte jag på lillebror ytter kläderna och även henne, då blev hon förbannad skrek och slogs(trots). Gravid som man är fick jag hålla fast benen så att jag inte skulle få en spark på magen. 

När vi till slut satt i bilen så förklarade jag för henne att hennes beteende inte var acceptabelt och att idag blir det inget lördagsgodis. Kommer hålla fast vid det..
    Nu är hon sig själv igen och är hur underbar som helst.
    Brukar inte köra med "straff" metoden men idag blev det tyvärr så.

Hur hade ni hanterat det hela??
    Tycker det är intressant att höra hur andra hanterar såna situationer.

Flicka 051028, pojke 070625, BF 100614
  • Svar på tråden Idag får inte min 4 åring lördagsmys..
  • SaramedM
    Gullebulle25 skrev 2010-04-11 19:14:32 följande:
    Det är en förälders ansvar att tala om för sitt barn vad som är OK och inte.Jag tyckte du gjorde det bra- skulle sj göra likadant.Jätteviktigt att vara konsekvent med att nej är nej.
    Nej mycket viktigare at visa barn att även vuxna gör fel och har fel
  • Faber

Jag skulle inte ha gett henne något godis, nästa gång skulle jag inte ha blandat in godis överhuvudtaget men denna gång skulle jag inte ha gett henne det, inte för att vara elak utan för att vara konsekvent. Har man sagt A får man säga B och följa igenom.

• Ullis 10
    SaramedM skrev 2010-04-11 21:19:04 följande:
    Nej mycket viktigare at visa barn att även vuxna gör fel och har fel
    Seriöst? Missade du hur flickan betedde sig?
  • SaramedM
    Ullis 10 skrev 2010-04-11 22:17:50 följande:
    Seriöst? Missade du hur flickan betedde sig?
    nej , missade du att mamman också gick över gränsen och använda hot?
  • Ullis 10
    SaramedM skrev 2010-04-11 22:38:07 följande:
    Gick mamman över gränsen? Å så undrar vi varför barn tycker det är ok att slå andra mm i skola osv. Du måste skämta. Jäkla dalt.
  • vampyria2

Man ska följa upp det man har sagt MEN man kan alltid förhandla om hemma hos oss tex om man sköter sig bra så kan man få fixa nått hemma i stället för att få straffet, man kan få städa eller nått sånt.
    Sen kan det vara bra att tänka på till nästa gång att man egentligen ska förklara vilka konsekvenser barnets beteende kan ge innan eller medans bråket håller på, säger man det efteråt så har ju barnet inte en chans att rätta till sitt "misstag".

• annasara

Jag tror inte på straff, men om man nu vill ge "straff" i form av indraget godis så gäller det att hålla fast vid det.

Medveten om att det kan vara svårt att ha småbarn ibland. Min 3-åring som alltid varit så snäll och lätt att ha att göra med kan ibland bli trotsig, förbannad och skrika rakt ut för att hon vill ha godis eller leksaker och inte får det just då. Då känner jag mig ganska svettig emellanåt, men står på mig för jag vill inte att hon ska tro att det funkar att skrika högt och länge om man vill ha något.

Men, angående trådstarten, så tror jag att det räcker att avbryta situationen. Barnet är bråkigt och uppför sig illa hos kusinerna, då avbryter man och åker hem. För att visa barnet att det inte är ett ok beteende.

Sen kanske det är något som är fel. Barnet kanske är trött men kan inte tala om det, och därför bråkar? Då hjälper man isåfall barnet genom att åka hem med det. Straff tror jag inte hjälper, däremot att uppmärksamma och prata om allt bra som barnet gör, då hamnar de mindre roliga egenskaperna i skymundan.

• kita

Har 3 barn,o har ALDRIG anv mig av straff utan pratat med barnen o på bästa sätt försökt få dom att förstå,o det har funkat,straff är oxå kränkande tycker jag...

• Mamma till Philip Nova Elliot
    Älskarlivet skrev 2010-04-12 13:24:38 följande:
    Vad är "Visa endast knappen"?
    Den knappen som finns bredvid varje namn och då kommer endast denne användares inlägg upp.

Straff? Asså beter man sig inte ordentligt här hemma så blir det inte nåt godis, inget spel eller tv-tittande heller. Funkar på lite äldre barn men helt klart från 4 års åldern. Det är nu man formar barnen, sen är det för sent.

Barn är olika, givetvis pratar man med barnen i första hand men det funkar inte på alla.
    ★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & lillebror som kommer med planerat snitt 26/4-10 ★*☆
  • Mandel
    kita skrev 2010-04-12 13:25:28 följande:
    Har 3 barn,o har ALDRIG anv mig av straff utan pratat med barnen o på bästa sätt försökt få dom att förstå,o det har funkat,straff är oxå kränkande tycker jag...
    Är det kränkande att sätta brottslingar i fängelse med? De får ju straff?

Är inte straffet en konsekvens av handlandet? Är det mindre kränkande om man kallar det konsekvens?
    Nu slog du lillebror trots att vi sagt till dig flera gånger. Du vet att du inte får slå lillebror så nu är konsekvensen av att du inte lyssnar på oss att du inte får något lördagsgodis idag.

För mig handlar det om att sköter man sig får man ta del av förmåner. I barnens värld rör det sig om leksaker, godis m.m.
    Sköter man sig inte så blir man av med förmåner. Inte sjutton kan man bete sig hur som helst och åndå behålla sina förmåner. Så fungerar det inte i livet/samhället.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Smulan1979

Jag hade nog kunnat göra som TS fram till att åka hem, men hade inte valt att ta bort godiset sen. Konsekvenser har jag för mina barn för att de ska ändra beteende och det hade ju denna 4-åring inte någon chans att göra i detta fall när det gäller godiset.

Då blir det ju mer ett sätt att få ut sin egen aggression och det känns ju bara konstigt.

• Lotlas
    Mandel skrev 2010-04-12 15:41:53 följande:
    Är det kränkande att sätta brottslingar i fängelse med? De får ju straff? Är inte straffet en konsekvens av handlandet? Är det mindre kränkande om man kallar det konsekvens? Nu slog du lillebror trots att vi sagt till dig flera gånger. Du vet att du inte får slå lillebror så nu är konsekvensen av att du inte lyssnar på oss att du inte får något lördagsgodis idag. För mig handlar det om att sköter man sig får man ta del av förmåner. I barnens värld rör det sig om leksaker, godis m.m. Sköter man sig inte så blir man av med förmåner. Inte sjutton kan man bete sig hur som helst och åndå behålla sina förmåner. Så fungerar det inte i livet/samhället.
    Fast vad har godiset med att slåss att göra? Här hemma är det: "Nu knuffade du lillasyster igen. Då får du gå härifrån." Konsekvensen är omedelbar och tydlig. Knuffas man = man blir "utvisad" en liten stund. Det räcker för att bryta det oönskade beteendet, vilket är det jag vill uppnå. Förmånen i det här fallet är att få vara med oss och leka, och den dras in med omedelbar verkan.

Om du tar bort godiset på förmiddagen för att barnet slåss, vad tar du bort om hen fortsätter slåss på eftermiddagen? Tar du bort godiset om barnet slåss när det inte är lördag?
  • Mandel
    Lotlas skrev 2010-04-12 17:45:52 följande:
    Fast vad har godiset med att slåss att göra? Här hemma är det: "Nu knuffade du lillasyster igen. Då får du gå härifrån." Konsekvensen är omedelbar och tydlig. Knuffas man = man blir "utvisad" en liten stund. Det räcker för att bryta det oönskade beteendet, vilket är det jag vill uppnå. Förmånen i det här fallet är att få vara med oss och leka, och den dras in med omedelbar verkan. Om du tar bort godiset på förmiddagen för att barnet slåss, vad tar du bort om hen fortsätter slåss på eftermiddagen? Tar du bort godiset om barnet slåss när det inte är lördag?
    Det är ganska tråkigt att sitta utan godis när syskon och övriga i familjen äter godis.

Men det är väl klart att man i första hand blir tillrättavisad, sedan "utvisad" och efter det ev borttagande av förmån.

Vad gör du om barnet kommer tillbaka och sedan fortsätter att knuffa?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Idag får inte min 4 åring lördagsmys..