• Linda Sjöberg

Hur mycket äter erat barn som är ca 8veckor som äter modersmjölksersättning?

Som frågan lyder, hur mycket äter erat barn som är ca 8veckor och inte ammar, bara modersmjölksersättning..???

• Svar på tråden Hur mycket äter erat barn som är ca 8veckor som äter modersmjölksersättning?
  • Linda Sjöberg

Nä absolut ska inte barnen gå hungriga men det är bra att kunna vänja dom att inte äta för ofta när det är som med min dotter hon e 8 veckor och vill äta mer än 165ml å det börjar bli tajtare å tajtare.. Men ja har hört och sett att barn har svårare för att börja att röra sig om dom blir för tjocka å äter för mycket.. Å min sömn går absolut inte före hennes välmående ja e uppe å håller på med henne på nätterna å sover inte särskilt mycket men snälla det är vell många som gör så deras barn ska sova längre på nätterna å det är inget fel på det.. Man känner vell sitt eget barn bäst å ser vad som är okey.. Om dom aldrig skulle sluta skrika så e det vell klart att man ger dom mat men om dom somnar om efter någon minut så är det inget fel på det.. Å som vi prata om innan att om man ger dom för mycket spyr dom å därför kan det vara bra att vänta lite längre för då e dom mer hungriga å äter upp allt utan att spy..

• Linda Sjöberg
    Kazeer skrev 2010-04-12 07:10:46 följande:
    Varför i hela fridens namn ska jag låta mitt barn skrika och skrika, när han är hungrig?
    Du ska inte låta henne skrika så mycket som du kanske tror eller menar.. Men många barn kan skrika lite å sedan somna om efter några minuter.. Å nästa gång dom vaknar så e dom hungrigare då kanske hon kan äta sig mätt å lite mer utan att spy det va de ja mena. Ja mena inte att du ska göra något illa.. ja svara bara på det du sa..
  • Linda Sjöberg
    Kazeer skrev 2010-04-12 07:10:46 följande:
    Varför i hela fridens namn ska jag låta mitt barn skrika och skrika, när han är hungrig?
    Å sedan känner du ditt barn bäst så om han skriker länge så e det vell klart att du ska ge han mat men ibland går det över ganska fört. Å det är inget fel på det de e många som väntar lite så dom inte äter oftare å oftare..
  • LilaRos
    Linda Sjöberg skrev 2010-04-12 08:26:10 följande:
    Nä absolut ska inte barnen gå hungriga men det är bra att kunna vänja dom att inte äta för ofta när det är som med min dotter hon e 8 veckor och vill äta mer än 165ml å det börjar bli tajtare å tajtare.. Men ja har hört och sett att barn har svårare för att börja att röra sig om dom blir för tjocka å äter för mycket.. Å min sömn går absolut inte före hennes välmående ja e uppe å håller på med henne på nätterna å sover inte särskilt mycket men snälla det är vell många som gör så deras barn ska sova längre på nätterna å det är inget fel på det.. Man känner vell sitt eget barn bäst å ser vad som är okey.. Om dom aldrig skulle sluta skrika så e det vell klart att man ger dom mat men om dom somnar om efter någon minut så är det inget fel på det.. Å som vi prata om innan att om man ger dom för mycket spyr dom å därför kan det vara bra att vänta lite längre för då e dom mer hungriga å äter upp allt utan att spy..
    Då är det bättre att äta lite och ofta! Hennes mage rymmer väl inte 300 ml åt gången! Snälla nån..
    En 8 veckors som äter 165ml var tredje tille är absolut inte förmycket.
    Barnen BEHÖVER hullet näår de börjar röra på sig!

Barn som är runt 12-14 veckor börjar ofta sova 8-10g pass på natten utan mat. Då SKA dom enligt riktlinjerna äta var 3e timme under dagen! Om de ska komma upp till 5 mål mat per dygn.

Det är väl det som ses som "normalt".

Du skriver ju själv att det är svårt när de bara skriker o skriker. Ge stackarn mat när den vill ha!

Jag anser att det är barnplågeri att inte ge en liten två månaders mat när den vill. Vid den åldern är det föräldrarna som ska anpassa sig efter barnet.

BVC säger, att bebisar inte KAN vara överviktiga! När barnet kommit upp till 18 månaders ålder, så kan dom de. Om viktkurvan är mycket högre än längdkurvan och barnet äter 3 normalportioner till midag.

Tjocka bebisar blir sällan överviktiga barn. Det är de tunna bebisar som löper större risk till det.
  • marriz99
    Linda Sjöberg skrev 2010-04-11 20:54:04 följande:
    Okey.. men vilken ersättning har du? NAN står det att man ska ge barn som är 2-3 månader 130-160ml å baby sempen 2-4 månader 140-200ml.. Så det är ju lite olika. Min lilla dricker ca 160ml av NAN men hon vill ha lite till å var tredje timme ca men kurvan hon har på vikten är bara ett rakt streck upp.. Å det ska det ju inte.. Ja vill ju att hon ska kunna röra på sig å inte bli för tjock för då tar det ju längre tid för dom att krypa mm..
    Jag ger Baby Semp 1
    Emmy 100212
  • Linda Sjöberg
    LilaRos skrev 2010-04-12 09:37:15 följande:
    Då är det bättre att äta lite och ofta! Hennes mage rymmer väl inte 300 ml åt gången! Snälla nån..En 8 veckors som äter 165ml var tredje tille är absolut inte förmycket.Barnen BEHÖVER hullet näår de börjar röra på sig!Barn som är runt 12-14 veckor börjar ofta sova 8-10g pass på natten utan mat. Då SKA dom enligt riktlinjerna äta var 3e timme under dagen! Om de ska komma upp till 5 mål mat per dygn.Det är väl det som ses som "normalt".Du skriver ju själv att det är svårt när de bara skriker o skriker. Ge stackarn mat när den vill ha!Jag anser att det är barnplågeri att inte ge en liten två månaders mat när den vill. Vid den åldern är det föräldrarna som ska anpassa sig efter barnet.BVC säger, att bebisar inte KAN vara överviktiga! När barnet kommit upp till 18 månaders ålder, så kan dom de. Om viktkurvan är mycket högre än längdkurvan och barnet äter 3 normalportioner till midag.Tjocka bebisar blir sällan överviktiga barn. Det är de tunna bebisar som löper större risk till det.
    Men ja menar när den äter var tredje eller varranan timme hela dygnet runt.. när dom vaknar så på natten men.. Ja svälter inte mitt barn, om du hade kännt mig att du inte skrivit sånt till mig. Det är ingen ide att du e otrevlig ja har nog bättre hand om mitt barn än vad någon annan kan ha.. Snälla ja pratar om nätterna å självklart om hon skriker en stund att hon får mat men om hon slutar efter nån minut å somnar om eller skrattar å pratar med mig så tycker ja inte hon behöver men självklart om hon fortsätter att skrika.. Ja tycker inte du ska säga att ja svälter mitt barn eller snacka ner mig.. ta hand om ditt eget barn å lägg dig inte i vad ja gör..
  • Linda Sjöberg
    LilaRos skrev 2010-04-12 09:39:46 följande:
    Allt eftersom de ökar i vikt behöver de även mer mat
    Ja vet men inte 200ml varranan timme eller tredje timme dygnet runt
  • Havanna vs Neo
    Linda Sjöberg skrev 2010-04-12 10:26:18 följande:
    Ja vet men inte 200ml varranan timme eller tredje timme dygnet runt
    Men periodvis kan de faktiskt behöva det och kurvan ska gå uppåt för alla barn och som sagt var hon kan inte bli överviktig. För att hon ska ha svårt att röra på sig krävs en riktigt stor bebis. Får man fråga hur mycket hon väger och hur lång hon är?
  • LilaRos
    Linda Sjöberg skrev 2010-04-12 10:25:15 följande:
    Men ja menar när den äter var tredje eller varranan timme hela dygnet runt.. när dom vaknar så på natten men.. Ja svälter inte mitt barn, om du hade kännt mig att du inte skrivit sånt till mig. Det är ingen ide att du e otrevlig ja har nog bättre hand om mitt barn än vad någon annan kan ha.. Snälla ja pratar om nätterna å självklart om hon skriker en stund att hon får mat men om hon slutar efter nån minut å somnar om eller skrattar å pratar med mig så tycker ja inte hon behöver men självklart om hon fortsätter att skrika.. Ja tycker inte du ska säga att ja svälter mitt barn eller snacka ner mig.. ta hand om ditt eget barn å lägg dig inte i vad ja gör..
    DU får ju skriva att det är på nätterna du vill ha 5h mellan målen. Det kan jag förstå!

Men om de vill ha mat på natten vid den åldern, så är de för att de behöver.
    Ha lite tålamod i stället och följ ditt barns tackt.

Innan åt min son minst var 3e timme på natten. Nu kan det gå 10h. När jag sätt att han klarar det, inte bara någon natt utan många nätter i rad, så försöker jag med nappen osv en stund.

OM du inte vill att folk ska lägga sig i hur du gör med ditt barn så låt bli att skriva på fl.

Om fallet hade vart så, som det först lät som. Att du lät ditt barn gå hungrigt och skrika i två timmar så hade det vart att du försökt svälta henne. Speciellt när du skriver att barnet inte får bli tjockt.
    Skriv lite tydligare nästa gång om du inte vill få negativa kommentarer östa över dig.
  • JooCee

Jag lånar tråden lite och slänger in en fråga om det är okej?

När vi låg på bb och gav ersättning (ammade aldrig) så sa dom till mig att vi absolut inte skulle ge oftare än var tredje timme, flera personer oberoende av varandra sa detta till oss. Dom menade på att det blir för jobbigt för tarmsarna. Men detta gäller bara första tiden då eller? Nu kan jag börja ge min dotter oftare? Hon är 8 veckor och äter ungefär 100ml var tredje timme dygnet runt, jag kan dock känna att hon vill ha oftare ibland och har då gett henne det men med lite dåligt samvete eftersom att dom sa till oss att inte göra det?

• gutetösen

Min son som är 9 veckor äter ca 1200ml på ett dygn och han följer sin viktkurva bra. Ligger över "normalkurvan". Han äter ca var 3-4 timma, på natten kan det gå 5 timmar emellan. Vägde vid 2 månaderskontrollen 6385 gram och när han föddes vägde han 3985gram. Han hart ökat i längd från 53 cm till 60,5. Huvudsaken att barnet mår bra, jag skulle inte kunna strunta i att ge honom mat för han skriker som bara den då det råkar ta lite för lång tid innan maten är klar! :) Men vem skulle inte bli arg om man inte fick äta när man var hungrig!? :)

• Sweetness

Min dotter är 8 veckor och äter ca 120 ml åtta gånger per dygn. Dock varierar det mycket, ibland kan hon äta 12 ggr på en dag fast då bara 60 ml åt gången.

Hon har ätit 120 ml sedan hon var 4 veckor. Jag tycker att hon borde öka till 150 ml snart men det verkar inte hon tycka.  Hur länge äter era barn samma mängd?
    Jag ger babysemp 1.

Moa 2010-06-07 mirola80.blogspot.com
Svar på tråden Hur mycket äter erat barn som är ca 8veckor som äter modersmjölksersättning?