• Blondie86

Abort för att slippa vara gravid på bröllopet?

En annan diskussion påminde mig om en bekant som gjorde abort för att hon inte ville vara gravid på sitt bröllopet: kunna ha den planerade klänningen, kunna festa och så vidare. För mig framställde hon det som ett helt självklart val, men jag tyckte det kändes lite tveksamt.

Vad tycker ni andra?

• Svar på tråden Abort för att slippa vara gravid på bröllopet?
  • lennartsdotter

Märkligt beteende. Väldigt jobbigt att flytta på bröllopet? Eller lägga om planerna. Jag var tok-på-smällen när jag gifte mig. Det blev jättebra även fast jag inte kunde supa skallen av mig.

• kalin

Jag ar for fri abort. Ser inga problem i detta aven om jag troligtvis hade gjort annorlunda.

• sirisdotter

Ja, vi tänkte oss knappast att samhällets resurser skulle gå till "festaborter"!

Självklart finns det olyckliga omständigheter då abort kan vara bästa utvägen.  Vi ville få bort kravet på tvåläkarintyg; Den möjligheten fanns fram till 1975 (fr o m?);  man måste vända ut och in på sig själv och dra någon påhittad historia om våldtäkt (t ex av neger!!!, ja, det nämndes att kvinnor använde det som argument för abort före 1975!).

Att rätt till fri abort skulle leda till abort av decemberbarn coh bröllopsbarn föreställde sig nog ingen!

• Vasen
    sirisdotter skrev 2010-04-13 17:54:31 följande:
    Ja, vi tänkte oss knappast att samhällets resurser skulle gå till "festaborter"! Självklart finns det olyckliga omständigheter då abort kan vara bästa utvägen.  Vi ville få bort kravet på tvåläkarintyg; Den möjligheten fanns fram till 1975 (fr o m?);  man måste vända ut och in på sig själv och dra någon påhittad historia om våldtäkt (t ex av neger!!!, ja, det nämndes att kvinnor använde det som argument för abort före 1975!). Att rätt till fri abort skulle leda till abort av decemberbarn coh bröllopsbarn föreställde sig nog ingen!
    Är du helt säker på det? Faktum är att det var väldigt viktigt när lagstiftningen skrevs att betona att det inte var samhällets sak att lägga näsan i blöt när det gällde aborter. Inga skäl skulle vara mer eller mindre godtagbara. Endast och uteslutande den gravida kvinnans beslut. Det är rätt osannolikt att ingen som var med och skrev lagarna kunde föreställa sig att det skulle finnas människor som skulle göra abort av skäl som inte en majoritet av befolkningen applåderar. De var nog fullt medvetna om det scenariot.
  • Aaliyah

Det låter som en vandringssägen; en kompis till en kompis till mig har gjort 78 aborter och hon är SÅ glad över det.

För övrigt kan väl frågan om fri abort inte sammanfattas bättre än Vasen precis gjorde

• sirisdotter
    Vasen skrev 2010-04-13 18:39:33 följande:
    Är du helt säker på det? Faktum är att det var väldigt viktigt när lagstiftningen skrevs att betona att det inte var samhällets sak att lägga näsan i blöt när det gällde aborter. Inga skäl skulle vara mer eller mindre godtagbara. Endast och uteslutande den gravida kvinnans beslut. Det är rätt osannolikt att ingen som var med och skrev lagarna kunde föreställa sig att det skulle finnas människor som skulle göra abort av skäl som inte en majoritet av befolkningen applåderar. De var nog fullt medvetna om det scenariot.
    Du menar att abort är ett "preventiv"medel bland alla andra?
  • Kastrull
    Blondie86 skrev 2010-04-13 15:51:55 följande:
    En annan diskussion påminde mig om en bekant som gjorde abort för att hon inte ville vara gravid på sitt bröllopet: kunna ha den planerade klänningen, kunna festa och så vidare. För mig framställde hon det som ett helt självklart val, men jag tyckte det kändes lite tveksamt. Vad tycker ni andra?
    Det var fan bland det mest blåsta jag har hört talas om på ett bra tag.
  • Vasen
    sirisdotter skrev 2010-04-14 00:00:28 följande:
    Du menar att abort är ett "preventiv"medel bland alla andra?
    Nej. Jag menar att det är den enskilda kvinnan som bedömer om hon har skäl att göra abort, och av nödvändighet finns det då inga skäl som är ogiltiga då vi alla värderar olika saker här i livet.

Att istället låta den allmänna opionen, expertpanelen, domaren, läkaren, kuratorn eller prästen bestämma över din, min och 4 miljoner andra kvinnors kroppar fanns med som alternativ när lagstiftningen skrevs. Sån lagstiftning runt abort är rätt vanlig i resten av världen.
  • Stårschan

Dumheter. Blir man med barn innan och inte vill vara tjock på bröllopet så ändrar man datum. Det gjorde vi, och höll vinterbröllop istället för det inbokade sommarbröllopet.

Panem et circenses - eller chips och Idol?
  • sirisdotter
    Vasen skrev 2010-04-14 08:13:45 följande:
    Nej. Jag menar att det är den enskilda kvinnan som bedömer om hon har skäl att göra abort, och av nödvändighet finns det då inga skäl som är ogiltiga då vi alla värderar olika saker här i livet.Att istället låta den allmänna opionen, expertpanelen, domaren, läkaren, kuratorn eller prästen bestämma över din, min och 4 miljoner andra kvinnors kroppar fanns med som alternativ när lagstiftningen skrevs. Sån lagstiftning runt abort är rätt vanlig i resten av världen.
    Nej, du har rätt i att vi fått nog av att behöva redovisa skäl och avvakta andra människors bedömning.  Hans Nestius, jag och många andra hade inte personligen upplevt den våndan.  Vi drev ändå frågan. Tror inte Nestius, som ville få bort svenska kvinnors abortresor till Polen, hade kunnat föreställa sig abort i Sverige p g a fel kön,  fel beräknat födelsedatum; att det krockar med jul eller bröllop.

Hur lagstiftarna tänkte har jag förstås ingen aning om.
  • Mrs Charles
    Jennie med ie skrev 2010-04-14 08:09:46 följande:
    För migb är det ett ofattbart resonemang. Men aborten som sådan kan jag inte se som mer fel än om den gjordes av andra orsaker. Samma ingrepp, samma handling, samma resultat.
    Fast moralen i mig säger att tanken bakom ett beslut väger in ganska mycket i om något är mer/mindre rätt/fel, om du förstår hur jag menar.
    Gör man abort för att barnet är så svårt skadat att det inte kommer att kunna leva när det föds t.ex så är det för mig inte samma sak som att göra en abort för att man inte "har lust" att vara gravid på sitt bröllop, även om utgången är den samma så tycker jag syftet spelar stor roll.
  • Piff

om hon vill ha barn och hade slutat med preventinmedel så tycker jag personligen att hon gör HELT FEEEEL!!! behöver väl knappast förklara varför...

• Fru Sveden

Om det är sant är det enligt mig en väldigt dålig anledning att göra abort. Vi gifte oss enbart för att vi fick barn tillsammans och vi gjorde det efter förlossningen, men oavsett om det var före eller efter var jag tjock så det hade för min del inte spelat någonsom helst roll

• BlommyNess12

Vadå, jag blev gravid i ett väldigt olämpligt tillfälle för mig en gång.. Inför NIANS SKOLBAL omfg, jag var så ledsen, jag grät i flera veckor för att jag var tvungen att göra abort för att annars skulle jag ju vara gravid i v.25-30 under balen! Och det gick ju såklart inte, då kunde jag ju inte ha nån snygg klänning och så kunde jag ju inte hänga med ut och festa efteråt!

Som tur var gjorde jag ju abort då också, haha..

Svar på tråden Abort för att slippa vara gravid på bröllopet?