Veronikaeklund skrev 2016-06-08 17:52:43 följande:
Jag fick höra idag av bit.rektor att min son måste ha 3 veckors sammanhängande ledigt o jag måste se till att han får de... Men problemet är att jag är timanställd o därför jobbar på timmar de finns inte en möjlighet för mig att ta "semester" 3 veckor i sträck & skulle jag "ta semester" under dom veckorna vad blir de för lön månaden efter då? En veckas lön o på de ska hyran + alla andra räkningar betalas.. + mat o allt som hör till ett hushåll... Tillägga att jag har 4 barn till som bor hemma 2 som kommer gå på fritids o 1 på dagis... Bit.rektorn ville ha chefens nr o mitt schema under sommaren.. Jag kommer så klart inte jobba mån-sön o dom dagarna jag e ledig i veckan kommer barnen självklart vara hemma.. Men jag förstår att dom mer eller mindre kan kräva att barn ska va hemma vissa veckor till dom föräldrar som är föräldralediga med små syskon eller dom som har en fast anställning som har rätt till ca 4 veckors semester. Men hur tänker dom om vi som är timanställda?? Vi måste jobba för att få en inkomst...
Bitr. rektorn har ingen lag eller så att luta sig mot när h*n säger det där med 3 veckors sammanhängane. H*n kan rekommendera, för sonens skull, men h*n kan inte kräva det vare sig av föräldrar med tillsvidareanställningar eller timanställningar, och vare sig de har 1 barn eller 7.
Be henne/honom visa det i regelverket som säger att de kan kräva det. H*n lär misslyckas.