• Charla

Finns det någon lag att barnen ska ha 4-veckorsledighet under sommaren?

På mitt barns förskola så måste barnen ha en 4-veckors sammanhängande ledighet i samband med att de stänger i 2 veckor under sommaren enligt förståndaren. Jag har ringt kommunen och hört efter och de säger att det gäller 4 veckor under hela året!! Vår familj varken kan eller vill ha mer än 3 veckor under sommaren utan sprida ut ledigheten under året. Jag är arbetslös just nu och vet ej hur sommaren ser ut samt att vi ska resa bort 2 veckor i höst i samband med att jag fyller jämt! Vårt barn kommer säkerligen vara ledig mkt mer än 4 veckor under året! Känns irriterande att inte själv "få bestämma"! Hur är det på era förskolor?

• Svar på tråden Finns det någon lag att barnen ska ha 4-veckorsledighet under sommaren?
  • skanka

Jag är förskollärare och har aldrig hörttalas om en sådan lag, inte heller att det är något som man ska rekomendera föräldrarna.  Är det en kommunalförskola är de skyldiga att ordna jourförskola de veckor övriga förskolor håller stängt.

• mamsett

Nä det finns ingen sådan lag, jag vet ställen som säger det pga att man vill att föräldrarna ska ta barnen lediga så att personalen kan få semester.
    Men för många år sen hade man 1 betalningsfri månad under sommaren. Då fick föräldrar som inte tog barnen ledig under sommaren betala för denna månaden

• skanka

Däremot har personalen rätt till 4 vecors sammanhängd ledighet,  Men det är ju inte ditt problem att se till att de får det.

• Steffi m Liam
    Joci skrev 2010-04-17 20:44:46 följande:
    Spännande att hon har ett yrke som inte existerar.... Vad gör hon för något?Förlåt kunde inte låta bli....
    Hahaha... Ge dig! Ja numera heter de inte förskolelärare heller men vad jag vet hette de väl de från början? {#lang_emotions_tongue_out}
    ♥♥ Lyckligaste stunden i mitt liv - Liam 060830, Néa 090528 ♥♥
  • FruSen
    Steffi m Liam skrev 2010-04-18 12:37:21 följande: