• Charla

Finns det någon lag att barnen ska ha 4-veckorsledighet under sommaren?

På mitt barns förskola så måste barnen ha en 4-veckors sammanhängande ledighet i samband med att de stänger i 2 veckor under sommaren enligt förståndaren. Jag har ringt kommunen och hört efter och de säger att det gäller 4 veckor under hela året!! Vår familj varken kan eller vill ha mer än 3 veckor under sommaren utan sprida ut ledigheten under året. Jag är arbetslös just nu och vet ej hur sommaren ser ut samt att vi ska resa bort 2 veckor i höst i samband med att jag fyller jämt! Vårt barn kommer säkerligen vara ledig mkt mer än 4 veckor under året! Känns irriterande att inte själv "få bestämma"! Hur är det på era förskolor?

• Svar på tråden Finns det någon lag att barnen ska ha 4-veckorsledighet under sommaren?
  • skanka

Jag är förskollärare och har aldrig hörttalas om en sådan lag, inte heller att det är något som man ska rekomendera föräldrarna.  Är det en kommunalförskola är de skyldiga att ordna jourförskola de veckor övriga förskolor håller stängt.

• mamsett

Nä det finns ingen sådan lag, jag vet ställen som säger det pga att man vill att föräldrarna ska ta barnen lediga så att personalen kan få semester.
    Men för många år sen hade man 1 betalningsfri månad under sommaren. Då fick föräldrar som inte tog barnen ledig under sommaren betala för denna månaden

• skanka

Däremot har personalen rätt till 4 vecors sammanhängd ledighet,  Men det är ju inte ditt problem att se till att de får det.

• Steffi m Liam
    Joci skrev 2010-04-17 20:44:46 följande:
    Spännande att hon har ett yrke som inte existerar.... Vad gör hon för något?Förlåt kunde inte låta bli....
    Hahaha... Ge dig! Ja numera heter de inte förskolelärare heller men vad jag vet hette de väl de från början? {#lang_emotions_tongue_out}
    ♥♥ Lyckligaste stunden i mitt liv - Liam 060830, Néa 090528 ♥♥
  • FruSen
    Steffi m Liam skrev 2010-04-18 12:37:21 följande:
    Hahaha... Ge dig! Ja numera heter de inte förskolelärare heller men vad jag vet hette de väl de från början?
    Det har väl aldrig hetat förskolelärare ?
    Har det inte alltid varit förskollärare?
    Eller?
  • Steffi m Liam
    FruSen skrev 2010-04-18 12:43:13 följande:
    Det har väl aldrig hetat förskolelärare ? Har det inte alltid varit förskollärare? Eller?
    Men hallå vad spelar de för roll. Alla skriver vi olika! Vad är meningen med detta? Håll dig till tråden istället! {#lang_emotions_demon}
    ♥♥ Lyckligaste stunden i mitt liv - Liam 060830, Néa 090528 ♥♥
  • Michisen

Dagisfröken. HA, vad säger ni nu då?

Skämt åsido så hoppas jag att TS kommit åt att prata med sin förskola i frågan?

• Veronikaeklund

Jag fick höra idag av bit.rektor att min son måste ha 3 veckors sammanhängande ledigt o jag måste se till att han får de... Men problemet är att jag är timanställd o därför jobbar på timmar de finns inte en möjlighet för mig att ta "semester" 3 veckor i sträck & skulle jag "ta semester" under dom veckorna vad blir de för lön månaden efter då? En veckas lön o på de ska hyran + alla andra räkningar betalas.. + mat o allt som hör till ett hushåll... Tillägga att jag har 4 barn till som bor hemma 2 som kommer gå på fritids o 1 på dagis... Bit.rektorn ville ha chefens nr o mitt schema under sommaren.. Jag kommer så klart inte jobba mån-sön o dom dagarna jag e ledig i veckan kommer barnen självklart vara hemma.. Men jag förstår att dom mer eller mindre kan kräva att barn ska va hemma vissa veckor till dom föräldrar som är föräldralediga med små syskon eller dom som har en fast anställning som har rätt till ca 4 veckors semester. Men hur tänker dom om vi som är timanställda?? Vi måste jobba för att få en inkomst...

• Alexi
    Veronikaeklund skrev 2016-06-08 17:52:43 följande:
    Jag fick höra idag av bit.rektor att min son måste ha 3 veckors sammanhängande ledigt o jag måste se till att han får de... Men problemet är att jag är timanställd o därför jobbar på timmar de finns inte en möjlighet för mig att ta "semester" 3 veckor i sträck & skulle jag "ta semester" under dom veckorna vad blir de för lön månaden efter då? En veckas lön o på de ska hyran + alla andra räkningar betalas.. + mat o allt som hör till ett hushåll... Tillägga att jag har 4 barn till som bor hemma 2 som kommer gå på fritids o 1 på dagis... Bit.rektorn ville ha chefens nr o mitt schema under sommaren.. Jag kommer så klart inte jobba mån-sön o dom dagarna jag e ledig i veckan kommer barnen självklart vara hemma.. Men jag förstår att dom mer eller mindre kan kräva att barn ska va hemma vissa veckor till dom föräldrar som är föräldralediga med små syskon eller dom som har en fast anställning som har rätt till ca 4 veckors semester. Men hur tänker dom om vi som är timanställda?? Vi måste jobba för att få en inkomst...
    Men finns det inget sätt att ge dem lite ledigt? Pappan, släktingar?
  • Jennie med ie
    Veronikaeklund skrev 2016-06-08 17:52:43 följande:

Bitr. rektorn har ingen lag eller så att luta sig mot när h*n säger det där med 3 veckors sammanhängane. H*n kan rekommendera, för sonens skull, men h*n kan inte kräva det vare sig av föräldrar med tillsvidareanställningar eller timanställningar, och vare sig de har 1 barn eller 7.

Be henne/honom visa det i regelverket som säger att de kan kräva det. H*n lär misslyckas.
  • fluu

Finns självklart ingen sådan lag. Vår fsk stänger under fyra veckor varje sommar, men då finns det ju uppsamlingsdagis för dem som behöver det.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • violis

"Förr "kunde kommunen kräva att alla barn hade 4 veckors ledigt...då man som förälder inte betalade för juli månad MEN jag tror inte det finns någon kommun som har en avgiftsfri månad längre.OCH även då det var så kunde kommunen inte kräva att man var ledig 4 veckor på raken utan det kunde fördelas som man ville under året. Man kunde önska att alla barn fick minst 4 veckors sammanhängande ledigt eftersom de också är trötta och ibehov av semester precis som vi vuxna...MEN barnen har ett annat viktigt behov.... Det av Mat,Kläder och bostad! Och pluggar föräldrarna eller är arbetslösa så ÄR det under sommarmånaderna som de har chans att få jobba lite mer och kanske kunna spara undan lite till de dyra vinterklädena och kanske till och med en liten julklapp De barn som går på " sammanslagningen" har det bra! De får vara ute ,mycket,leka och vi försöker i mån av personal o väder hitta på lite " extra" för dessa barn.

• AnkiC
    hella82 skrev 2010-04-15 20:33:39 följande:

jag vet inte om det är en lag, men det är iallafall sagt att barn har rätt till 4 veckors sammanhängande ledighet varje år. det behöver alltså inte ske just under sommaren. förskolan har skyldighet att ordna annan barnomsorg om ni inte kan vara lediga just de veckorna de har sommarstängt.

melker 080101
    Nej det är ingen lag. Däremot är det en aktuell debattfråga och många försöker få igenom det förslaget.
    Det som däremot blir en lag 2018 är Barnkonventionen. I artikel 31 i BK står att barn har rätt till lek, vila och fritid. Antal veckor står det inget om.
  • Blomman20

Nej, det finns ingen lag om att barn måste vara lediga överhuvudtaget. Men, om ett barn går på förskola långa dagar och är där ALLA öppna dagar så kommer förskolan mest troligt göra en orosanmälan till socialen eftersom ett barn inte mår av så långa dagar och av att gå så många dagar.

Svar på tråden Finns det någon lag att barnen ska ha 4-veckorsledighet under sommaren?