• Platano

Några frågor till er med flerspråkiga barn

Har lagt frågorna under "språk" men kom på att det nog är bättre i denna delen på forumet, eftersom här nog finns fler föräldrar till flerspråkiga barn. Jag undrar dels för att jag väntar ett barn som kommer att bli minst tvåspråkigt, men även för att jag har en skoluppgift där jag har valt just ämnet flerspråkiga barn och hade behövt lite riktiga erfarenheter om ämnet (Jag kommer självklart inte skriva ut er identitet i uppsatsen eller något annat som kan vara negativt) Vill ni inte att jag tar med era svar så säg till!

1.       Vilka språk pratar ni hemma?

2.       Behärskar barnet/barnen språken lika bra?

3.       Hur  gör ni för att lära barnet/barnet språken? (skola, ni lärde själva ut, Osv..)

4.       Lärde ert/era barn sig att prata senare än icke flerspråkiga barn?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Några frågor till er med flerspråkiga barn
  • malinkat

1.       Vilka språk pratar ni hemma? Danska och svenska. Vi bor i Tyskland en period, äldsta (4 år) går på skandinaviskt dagis och har också snappat upp lite tyska i vardagen)

2.       Behärskar barnet/barnen språken lika bra? Danskan är på väg ikapp sen i julas, innan förstod han danska men pratade bara svenska. Svenskan har dock fått lite tysk klang

3.       Hur  gör ni för att lära barnet/barnet språken? Jag pratar alltid svenska med barnen, maken danska. Vi pratar också våra egna språk med varandra.

4.       Lärde ert/era barn sig att prata senare än icke flerspråkiga barn? Nej

• Mackenzie Grace

Jag bor i USA och min dotter är 2 1/2 år, jag pratar svenska för det mesta och min man pratar engelska. Det finns inga svenska förskolor eller kyrkor vars jag bor så det blir typ som 100 emot 1, så hon pratar faktiskt bättre engelska än svenska. Hon förstår allting jag säger, men väljer att svara på engelska. Hon kan prata om hon vill, men hon väljer att prata strunt ibland. Jag vet inte vad en rätt ålder för ett barn är att prata egentligen. Det beror väl på barn till barn. Hon kan säga några meningar innehållande 4-5 ord.

• elina zambia

Hej!
    Jag bor i zambia och har tva barn (4 och 2 ar gamla) och ett tredje pavag.
    Jag har aldrig upplevt att de varit sena med spraket, min 4 ariga son var snarare tidig. Jag har varit jatte noga med att halla pa svenskan med barnen och de byter nu automatiskt till svenska nar de vander sig till mig och pratar. Pappa pratar engelska och de flesta andra vuxna ocksa, i alla fall slaktingar. (min make ar fodd i zambia till svensk pappa, zambisk mamma). Sen har vi da lokalbefolkningen som pratar bemba, och tack vare att de som jobbar nara oss (vi har barnflickor och annan personal) har hallt sig till sitt eget sprak med barnen i stallet for dalig engelska sa pratar mina barn bemba. Jag upplever att min sons tre sprak alla ar lika utvecklade. Kanske ar det lokala spraket den mest utvecklade t om. I skolan far han nu anvanda mer engelska an han gjorde hemma. Det ar verkligen vart guld att fa sa manga sprak i den aldern da de lar sig. Min man fick aldrig svenskan av sin far och har alltid haft svart att lara sig och att riktigt kanna sig bekvam nar vi ar i sverige.

• Pistou

1. Vilka språk pratar ni hemma?
    Engelska och svenska (går i fransktalande förskola sedan ett halvår tillbaka och spanska med farmor).

2. Behärskar barnet/barnen språken lika bra?

4,5-åringen uttrycker sig bäst på svenska, därefter kommer engelskan (sedan franskan och sist spanskan). Dottern på 1,5 år säger flest ord på svenska, men säger även några ord på engelska och franska. 

3. Hur  gör ni för att lära barnet/barnet språken? (skola, ni lärde själva ut, Osv..)
    Jag talar enbart svenska med barnen, deras pappa enbart engelska. Vi läser för dem ofta på vårt respektive språk. De får se filmer/serier på DVD på både svenska och engelska. Sonen talar enbart franska med sina kompisar och personalen på förskolan. Dottern börjar samma förskola till hösten och då ska sonen börja tvåspråkig (tysk-fransk) skola.

4. Lärde ert/era barn sig att prata senare än icke flerspråkiga barn?
    Sonen var väldigt tidig med talet. Han sa sitt första ord vid 8 månader och talade rent vid 2 års ålder. Han har alltid talat tydligt och aldrig använt babyspråk (han läser dessutom redan både på svenska och engelska). Dottern är senare än sin bror med talet, men inte senare än andra normala barn.

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Ain

Vilka språk pratar ni hemma?                             Hemma pratar vi svenska och tyska. Pa dagis franska

Behärskar barnet/barnen språken lika bra?         Min dotter som är 2.5 ar pratar svenska bäst. Men hon pratar även tyska och lite franska. Hon förstar dock franska bra.

Hur  gör ni för att lära barnet/barnet språken?  (skola, ni lärde själva ut, Osv..          Hon gar pa fransktalande dagis och kommer att ga i fransktalande skola. Hemma pratar vi vara egna sprak, träffar svensk/tysktalande barn, läser och sjunger mycket, gar pa olika aktiviteter.

Lärde ert/era barn sig att prata senare än icke flerspråkiga barn?                Nej, min dotter var nog snarare tidig. Nu vid 2.5 pratar hon riktigt bra när hon pratar svenska. Sämre pa tyska och franska som sagt var. Men hon börjar nu kunna "översätta", dvs om hon skulle säga ett ord pa svenska kan min man fraga, och hur säger pappa? Och da säger hon det pa tyska.

• Carla82

1. Italienska och svenska (bor i Italien)

2.Min son är nästan 5 år och är bättre på italienska eftersom det är det han hör mer. Han har inga större problem på svenska heller, hittar han inte ett ord frågar han eller pratar "runt" det och hans brytning försvinner med och mer för varje gång vi är där.

3.Jag pratar svenska med honom och ibland även hans far som också pratar svenska (men är italienare), de flesta barnfilmer, skivor och böcker vi har är på svenska. Italienskan får han ju ändå av släktingar och på dagis. Nu när han håller på att lära sig alfabetet har han själv märkt att det finns skillnader, åäö och så och han är väldigt intresserad. Han älskar att läsa böcker så det handlar vi alltid när vi är i Sverige. Ibland händer det att han slår över till italienska med mig, framförallt när han är trött för att det är enklare så.

4. Nej han var/ är snarare tidig, det säger de även på dagis. Han är ganska lillgammal och väljer ofta "stora" ord både på svenska och på italienska. Han har aldrig pratat om sig själv i 3:e person utan använde genast min/mitt/jag osv och pratade rent från början. Däremot pratade han nästan bara italienska de första åren, han förstod svenska men vägrade svara och om han gjorde det kom det max 2-3 ord.. Jag fortsatte prata svenska med honom och sen släppte det runt 3 års åldern, men då pratade han direkt i meningar. Skulle tro att han samlade på sig svenskan men var för envis för att använda den.

• Sennaboo
    Platano skrev 2010-04-17 07:32:57 följande:
    Har lagt frågorna under "språk" men kom på att det nog är bättre i denna delen på forumet, eftersom här nog finns fler föräldrar till flerspråkiga barn. Jag undrar dels för att jag väntar ett barn som kommer att bli minst tvåspråkigt, men även för att jag har en skoluppgift där jag har valt just ämnet flerspråkiga barn och hade behövt lite riktiga erfarenheter om ämnet (Jag kommer självklart inte skriva ut er identitet i uppsatsen eller något annat som kan vara negativt) Vill ni inte att jag tar med era svar så säg till!

3.       Hur  gör ni för att lära barnet/barnet språken? (skola, ni lärde själva ut, Osv..)

Tack på förhand!

Svenska och danska
    Nej, vi bor i Sverige och jag är svensk och har gått hemma mest, så därmed är de bättre på svenska.
    Jag pratar svenska och mannen pratar danska.
    Våra barn har inte pratat senare, men de blandar in danska ord i svenskan. Nu ska min man snart gå hemma i 8 månader och då tror jag att alla tre men framförallt de två äldsta kommer att utvecklas kolossalt i danska. Det ska bli jättekul att se utvecklingen. 

• Carla82

Glömde säga att han har aldrig blandat språken utan har stenkoll på vem som talar vad och att han ofta tar rollen som tolk tex när vi har sverigebesök här eller om vi har med oss italenare dit, det är kul att se. Möjligtvis kan han bli förvirrad över uttal på ord som är lika ibland och det svenska u:et är svårt. Man hör ofta hur han går runt och tränar på att säga Guuuuul...haha!

• taggis84
    Vilka språk pratar ni hemma?svenska och Engelska Behärskar barnet/barnen språken lika bra? Svenska något bättre Hur  gör ni för att lära barnet/barnet språken? (skola, ni lärde själva ut, Osv..)Vi pratade båda språken med barnet Lärde ert/era barn sig att prata senare än icke flerspråkiga barn?Ja, sonen pratade inte innan han var två. Men han hade dock problem med hörseln till dess oxå så svårt att veta exakt hur mycket tvåspråkighete påverkade detta.
  • Shirin85

Svenska och persiska.

Hemma pratar de helst persiska eftersom det blir mest naturligt så, båda jag och deras pappa har levt många år i Iran och har modersmålet starkt i ryggraden, däremot kan jag prata svenska med  dem när deras pappa inte är med (han tycker modersmålet är jätteviktigt).
    Äldsta dottern har ju svenska kompisar, går på aktiviteter så hon behärskar svenskan bättre än lillasyster men det kommer till henne så småningom.

Vi pratar persiska hemma, svenska ser de på tvn/pratar med andra barn och pratar även hemma då och då.

Nej det tror jag inte.

• MammaSteph

MIn son är halv italiensk/svensk från min sida och från pappans sida afghan och är även där tvåspråkig.

Vi tänkte sätta vår son på skola sen, så han kan lära sig skriva och lära sig lite bättre, men vi satsar mer på svenskan här hemma, men vi pratar de andra språken med, samt engelska, så han förstår även de andra språken men svarar oftast på svenska, men händer att han säger några ord på de andra språken :) Det brukar dock dröja flera år innan dem kan handskas med både språken!

• MalinEddie

Svenska och holländska.

Nej, de pratar bättre svenska.

Vi pratar båda språken hemma och läser böcker på holländska för barnen. De har även flera filmer på holländska.

Nej.
  • Pellita

Tack på förhand!

1. Engelska (gemensamt sprak for mig och min man, men vi talar inte engelska MED var son hemma),  svenska (jag med sonen), franska (pappan med sonen). Vi bor i Frankrike, tidigare i England.

2. Franskan ar hans starkaste sprak, antagligen for att han gatt pa franskt dagis och fransk forskola och aven haft mycket tid med fransk farmor och kusiner. Han forstar all svenska och svarar pa svenska om jag insisterar, ofta anvander han svenska ord i "fransk" grammatik. Han forstar aven engelskan (vi har stort engelsksprakigt umgange) men anvander bara nagra fa ord pa engelska i talet. .

3. Prata, prata, prata. Jag anvander svenska i alla situationer nar jag talar direkt med honom. Sen laser vi bocker, ser svenska DVD-filmer etc. Jag och min man anvander alltid vara respektive sprak i direkt tilltal till honom, aven om vi talar engelska sinsemellan (jag kan ocksa franska, min man ingen svenska, men medvetet anvander jag inte franskan i konversation med sonen). Jag kanner inte sa manga svenskar har, som inte ocksa kan franska. Om min son traffar andra svenska barn har sa kan de oftast franska ocksa och sa slutar det med att de pratar franska sinsemellan anda! Jag brukar saga till svenskar, som familjen i Sverige, som inte forstar vad han sager pa franska att bara saga det till honom och fraga (pa svenska) vad han menar. Da brukar han oftast forklara sig pa svenska ocksa, nar han inser att personen i fraga inte kan franska. Vi funderar ni pa att han ska borja i en internationell skola med svensk sektion. Engelskan ar jag inte inte alls orolig for, den kommer han att snappa upp anda eftersom det ar ett sa stort sprak, men om jag inte pushar svenskan fran tidig alder kommer den nog aldrig att rota sig eftersom den inte ar sa "anvandbar"...

4. Nej, han var nog ganska i fas med normal utveckling iforhallande till nar han borjade prata. Mojligtvis tog det langre tid att fa till "langre" och mer korrekta meningar pa de olika spraken, att separera dem korrekt. Men sen hade han ju ocksa tre sprak och dess ordforrad att lara sig sa det borde ju ta lite langre tid att bena upp...
Svar på tråden Några frågor till er med flerspråkiga barn