• Anonym

Ni som gjort abort, vilket bedövningsmedel användes?

Fick ni lokalbedövning eller ryggmärgsbedövning? Vilket sjukhus gjorde ni det på? Hur gick d till? Vilken vecka var ni i?

• Svar på tråden Ni som gjort abort, vilket bedövningsmedel användes?
  • Nosan83

Hej. Om man gör medicinsk abort får man ett piller som framkallar misfall då får man blödnigar. Det kan man göra fram till v 9. Själv har jag skrapat men då fick jag ingen lokalbedövning jag blev nersövd. Var då i v 11.

• Glasbit

Du får ingen bedövning alls väll? Inte vid medicinsk iallafall och vid kirurgisk blir man ju sövd.

• Anonym

Jo man kan visst få bedövning. Jag gjorde en medicinsk abort och fick så ont att de injicerade ketogan i låret på mig.

• Glasbit

Ja men det är inget de gör i första hand.

• Anonym
    Glasbit skrev 2010-04-17 15:42:46 följande:
    Ja men det är inget de gör i första hand.
    Jag brukar inte göra abort, annat än den gången, så jag vet inte om det stämmer eller inte. Men jag antar att det är från fall till fall.

TS, du kan prata med läkaren/barnmorskan som du träffar när och OM du ska göra abort.
  • Anonym

gjorde en medicinsk abort och fick inget smärtstillande. hade dock jätteont men eftersom jag var hemma och inte på sjukhus så fick jag stå ut med smärtan. var i vecka 6 tror jag, ett antal år sedan

• Anonym

Men vid kirurgisk abort får man väl välja lokalbedövning el sövas? Vid medicinsk abort, hur kändes det? Blev ni illamående, yra i huvudet?

• Anonym
    Anonym skrev 2010-04-17 19:56:00 följande:
    Men vid kirurgisk abort får man väl välja lokalbedövning el sövas? Vid medicinsk abort, hur kändes det? Blev ni illamående, yra i huvudet?
    Jag har gjort tre skrapningar (kirurgisk abort). Jag har aldrig blivit tillfrågad om jag vill bedövas eller sövd ?! Det är narkos som gäller, iaf i storSthlm.

Om det är medicinsk abort kan jag tänka mig att man kan få smärtstillande, men typ citodon elller liknande.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-17 19:56:00 följande:
    Menar du hur det kändes att göra aborten eller hur det kändes efter att man fått ev. bedövning?
  • Anonym

Jag gjorde på karolinska i stockholm, jag ville inte bli sövd utan valde själv lokalbedövning. Två sprutor i livmodertappen som bedövade livmodern. Det känns och gjorde ganska ont att få sprutorna men jag föredrar att känna smärta än att bli sövd. Det var itne olidlig smärta utan kändes lite ibland då instrumenten kom åt någon nerv så det ilade ner lite i benen. Men det går fort, så den lilla stunden kan man bita ihop. Sen beror det nog på hur bra bedövningen tar på olika personer och vilken smärttröskel man har. Även om m an är bedövad så känner man ju hur d jobbar o det känns som mensvärk när d kommer åt livmoderväggen. 

• Anonym

Jag var i vecka sju glömde jag säga.

• Anonym

Jag gjorde medicinsk abort, hade så ont att jag blev illamående och svimfärdig, fick en morfinspruta i låret.

• Elvisochjag

Hej,
    gjorde  skrapning på KK i Lund. Jag var i veckan åtta. Jag fick 2 st. tabletter att stoppa in i slidan. Sen söv de mig. Efter känns bara som mensvärk i några dagar.  Men innan jag åkt in i operationsrummet fick jag 2 st. värktabletter. 

Jag har inte direkt missfall men läkare påståt att det är fel på mitt graviditet. Därför måste jag ta bort det. De rådde oss att vänta typ 3 månader innan nytt försök. 

• Anonym (rädd!!)

Jag ska göra en abort nu på fredag och jag är skit rädd. Jag är i vecka 8 och är osäker på hur dom kommer att utföra det? Snälla någon berätta vad som kommer att hända.. Hur länge kommer man att ha ont?

• crimemed

TS

Jag gjorde en riktigt sen abort, v22 på exakta dagen faktiskt. Fick två piller upp i slidan, sedan fick jag lugnande och liknanade preparat. Aborten jag gjorde var som en miniförlossning kan man väll säga, hade värkar i flera timmar och sedan fick jag förlösa barnet. Efter det fick jag göra en skrapning också, då blev jag nedsövd. Fick ej äta på 10 timmar.

Fick sova över på sjukhuset och hade dropp under hela dagen nästan. 

• Anonym (S)

Jag gjorde en medicinsk abort för ganska exakt två månader sedan, var i v. 8+2..
    Första besöket fick jag en tablett att svälja, som skulle stoppa graviditeten. två dagar senare när jag kom tillbaka fick jag fyra små tabletter som skulle tryckas upp i slidan.
    Enda jag fick mot värken var panodil som man skulle trycka upp i rumpan. Hjälpte inte ett skit kan jag lova!

Gjorde skitont, skakade av smärta, fick frossa, spydde och kunde inte göra annat än gråta.
    Min mormor var med mig som stöd, hon försökte fixa något annat mot smärtan, men dem bad henne bara vänta hela tiden, väntade i 3½ timme på att sköterskan skulle komma till mitt rum. Fick då en till "rump panodil", och ja, den hjälpte ju inte nå. Så jag fick ligga och ha ont.

Råkade bli den som skulle bli illa behandlad.. Sköterskan skulle bara ha vetat av vilken anledning jag gjorde aborten, så skulle hon kanske ha varit snällare..

• Anonym (gjort abort)

Gjorde medicinsk abort i v6..fick alvedon,diklofenek och tradolon.Mådde bra under hela aborten.Funkade kanon med dem värktabletterna.Det jag mådde dåligt av var av tradolon.Lite yr och illamående och trött.

• cutcopy88

Hej,
    Jag var i v 11.1 och gjorde kirurgisk abort tidigare idag & det gick hur bra som helst! Var fruktansvärt nervös i flera flera dagar innan, hade panik och gräslig ångest över hela apparaten. Anklagade mig sj över hur det hade kunnat gå så pass långt utan att gravtestet visade ngt eller att jag själv märkte ngt innan det var försent för medicinsk abort.
    Jag fick lugnande för jag bad om det precis innan (kände inte av det så jätte mkt) sedan syrgas och så sedan en kanyl i armen via den så fick jag narkos. Efter ca fem sekunder sov jag som en sten och vaknade upp 75 min senare och hade ingen aning om vart jag var ngn stans. Hade ont så då fick jag morfin, sedan fick jag ligga med dropp och äta alvedon i ngn timme innan jag kände mig klar för att åka hem.
    Och nu sitter jag här med en verk som känns som en rejäl mensverk men med inte så mkt blödningar tack o lov!
    Så det är INGET att vara rädd för, eller hetsa upp sig över. Det är otroligt otroligt skönt när det är över.
    Hälsninar

• kma

Jag gjorde medicinsk abort igår. Fick 4 st vaginala tabletter och smärtlindring varav två alvedon och två morfintabletter. Jag tog dock bara alvedonen. Behövde inte ta morfintabletterna. Jag hade endast lite ont men den sköna värmedynan jag fick hjälpte mycket. Däremot tjejen som låg bredvid mig hade riktigt ont stackarn. Hon fick flera morfinsprutor och spydde i tid och otid :(

• Anonym (morfin)

Jag har gjort två hemmaaborter och fick morfintabletter med mig. Det är deras skyldighet att ge. Gör du aborten på sjukhuset så får du morfin iv om du vill.

Svar på tråden Ni som gjort abort, vilket bedövningsmedel användes?