• BAC

Blodtransfusion

Hej!

Någon som förlosrat mycket blod/fått transfusion efter förlossningen som kan berätta hur ni mådde efteråt?

Förlorade 1,6 l och hade ett Hb på ca 70 när jag skrevs ut igår. Vi pratade lite om transfusion, men bestämde oss för järndropp i stället (jag blev lite nojjig när läkaren pratade om komplikationer...).

Men nu mår jag apskrutt igen, precis som efter förra förlossningen och överväger att fråga efter en transfusion iaf.

Så jag undrar, vad hade du för Hb, vad fick du för hjälp och hur mådde du efteråt?

Tack!

• Svar på tråden Blodtransfusion
  • cassandra86

Jag förlorade 2,6 liter vid förlossningen och fick blodtransfusion. Hade Hb på under 60. När jag skrevs ut hade jag ca 90 i Hb.
    Jag var grön, utmattad och konstig en tid men mådde bättre efter ett par dagar.

• UllenK

Fick tranfusion efter min första förlossning. Förlorade mer än 2200ml blod och hade ett HB på 69 som lägst. Jag mådde piss i ett par dagar efteråt men sen var det en "häftig" förlossning också. Efter några veckor återhämtade jag mig och mådde mycket bättre, men tycker jag fick hemskt mycket finnar och större "bölder" pga av blodet och tappade matlusten totalt vilket medförde totalhaveri med amningen. Men jag hade aldrig orkat ta hand om min dotter utan blodet. Så allt var värt "besvären".

• LillaFlingan

jag förlorade 2l blod och mitt HB låg på 70 efter förlossningen..
    jag kunde inte gå.. svartnade för ögonen och började vingla genast.. var helt gul i huden.. :/

fick först 2 påsar med järn då läkaren ogärna ville ge blod..
    men eftersom jag var så pass medtagen så fick jag blod ändå 3 dygn efter förlossningen..

hade ett HB på 85 eller 90 när vi slutligen fick åka hem..
    kunde inte heller amma, dels fick han inget tag och så kom det liksom ingen mjölk pga blodförlusten.. pumpade ur i ca 3v och det var inte mycket jag fick ut men ändå..

ts, känner du att du skulle behöva blod så tveka inte!!
    det hade tagit mig MÅNADER om jag inte hade fått blodtransfusionen!
    nu tog det någon månad istället...

• Sajom

Jag förlorade 3,6 liter blod i samband med förlossningen. Dagen efter hade jag 77 i Hb och fick två påsar blod. Åkte hem samma dag och var på återbesök två dagar senare och hade då 92 i hb.
    Mådde pyon den första veckan. Har aldrig varit så slut i mitt liv. Blek, nästan gul i huden. Nu 4,5 veckor efter förlossningen mår jag som vanligt igen (så pigg man kan vara med en 4,5 veckors bebis och en 3-åring )
    Har fått järndropp en gång i veckan i fyra veckor, ska ha en femte och sista gång nu på onsdag. Enligt läkaren är hb:t ganska lätt att få upp men att järndepåerna är svårare att få tillbaks efter en stor blodförlust.

• BAC

Tack för alla svar!

Jag har varit tillbaka på BB och då bestämde vi att jag ska få järndropp, fyra totalt, det tredje idag. Hoppas att det fungerar för jag känner mig helt urholkad :/

Om det inte fungerar så blir det kanske blod ändå, men jag är lite nojjig för riskerna med det... och läkarna också, då känns det ju mindre tryggt. Efter förlossningen låg jag på 68 och nu har jag kommit upp till 74. De har gjort en större koll också på järndepåer etc.

• Trolltrio

Jag förlorade dryga 2l blod i samband med katastrofsnitt av mina tvillingar. Vet inte hur lågt hb jag hade, men hade 70 efter två påsar blod. Sen fick jag fyra till, totalt 6 påsar innan jag fick åka hem. Då hade jag runt 90 i hb o kände mig rätt ok. Åt järntabletter i en månad, och mådde helt bra sen. Inga problem alls med amningen.

BAC: Hoppas dte hjälper, du måste ju må bra så du orkar ta hand om din bebis!

• Sajom
    BAC skrev 2010-04-21 11:17:14 följande:
    Tack för alla svar!Jag har varit tillbaka på BB och då bestämde vi att jag ska få järndropp, fyra totalt, det tredje idag. Hoppas att det fungerar för jag känner mig helt urholkad :/Om det inte fungerar så blir det kanske blod ändå, men jag är lite nojjig för riskerna med det... och läkarna också, då känns det ju mindre tryggt. Efter förlossningen låg jag på 68 och nu har jag kommit upp till 74. De har gjort en större koll också på järndepåer etc.
    Vad är det för risker med blodtansfusionen du och läkaren är oroliga för? 74 i blodvärde är verkligen jättelågt. Konstigt att de är osäkra på om du ska ha blod eller inte. Bra att du får järndropp i alla fall. det har funkat jättebra för mig.
  • MammanZ

Förlorade 2,6 liter direkt under förlossningen och sedan ca 1/2 till första dagen. var medvetslös av och till första dygnet och fick en massa olika dropp som jag inte har jättekoll på vad det var. Fick även två påsar blod. blodvärdet låg under 70, och jag vet inte vad det låg på två dagar senare när jag åkte hem. Var fortfarande lite yr och svag, och vågare inte bära sonen den första tiden :( Men pga att vi inte kände oss välkomna på BB så valde vi att åka hem.
    Var trött och lite svag/yr i en vecka kanske och sedan började det bli lite bättre. Inom någon vecka efter det mådde jag mycket bättre, åt även järntabletter hela tiden i ca en månad

• MammanZ

Glömde säga att jag innan min förlossning vägrat lämna blod pga att jag är livrädd för den gigantiska nålen{#lang_emotions_laughing} Men nu ska jag börja, jag tackar alla som ger blod, de räddade mig

• Ninniisen

Jag förlorade 2 liter blod i samband med min första förlossning och jag fick totalt 4 påsar blod. Hade ett hb på 76 och var svårt medtagen av det.
    Likblek, illamående och kunde inte stå.
    Dessa 4 påsar fick jag under 1,5 dygn och sen mådde jag betydligt bättre.

Knaprade järntabletter ett tag därefter för att få upp värdet.

° ★ Izabelle 071004 ° ★ Felicia 090704 ° ★ Grynet 100823 ° ★
  • Lojsan77

Förlorade 2,3 liter blod i samband med förlossningen och fick omedelbart två påsar blod. Vet inte vad jag hade för hb då, men hade 114 när jag åkte hem tre dagar senare. Kände inte av blodförlusten på något sätt, vad jag kunde märka. Var allmänt mörbultad efter förlossningen, men kan inte säga om blodförlusten gjorde det värre på något sätt. Inte speciellt trött, illamående eller yr alltså.

• JolinesMamma

Jag förlorade dryga 1,5 liter blod i samband med förlossningen. Vad hb låg på vid det tillfället vet jag faktiskt inte, det står inte angivet i journalen. (Konstigt tycker jag i efterhand). Men tre dagar senare när jag skulle skrivas ut låg hb på 78 och det förklarade ju varför jag var likblek och inte kunde stå upp, varför jag hade tryck över bröstet och sus i öronen... Det var tal om järninjektioner, men värdet gick upp av sig själv inom ett dygn och jag fortsatte äta Niferex i ett par månader efter förlossningen. Efter tio dagar kunde jag stå upp utan problem, men jag var svag i kroppen i några veckor till. Inga problem med amning som tur var.

Vad hade personalen för koll på er efter den stora blodförlusten?
    Jag har fått veta nyligen att det finns en risk för hjärtinfarkt när man har de symtom som jag hade. Jag låg på special-BB, men det var ingen extra tillsyn av mig och personalen förväntade sig att jag skulle vara uppe och röra på mig fastän jag inte ens kunde sitta upp. Känns lite märkligt...

• sursocka

Enligt journalen så står det bara att jag miste 700 ml men då jag åkte in akut 3 dygn efter förlossningen med barnsängsfeber/livmodersinfektion pga kvarlämnade hinnor/moderkaksrester, så konstaterades det att jag hade ett blodvärde på 77... men så står det ju även i journalen att moderkakan och hinnorna var intakta så de hade nog inte sååå stor koll på hur mkt blod jag tappat.

Jourläkaren som arbetade den kvällen jag kom in gav mig ett järndropp, men dagen efter när det konstaterades att jag skulle behöva sövas för skrapning så fick jag två påsar "just in case". De sa att man måste vänta månader på att få riktigt effekt av järntabletter, någon vecka på järninjektioner/järndropp medan man känner av en blodtrasfusions verkan direkt. Dagen efter hade jag 90 i järnvärde och när jag var på koll för tre dagar sedan hade jag 135 i blodvärde så så illa var nog inte det där droppet.

JAg var HELT slut när mitt värde var så lågt och somnade mitt i meningar så jag tror transfusionen bara var av godo. Läkarna och de bm som fanns på förlossningen sa att svenskt blod i princip var riksfritt så då får jag väl lita på det...

• sursocka

Glömde säga att lillan är 4 veckor nu så från 77-135 i blodvärde på ca tre veckor sedan transfusionen känns rätt ok

• Dixabilly

Jag förlorade över 2.5 liter vid min första förlossning. Fick blodtranfusion på 2 liter och mådde mycket bättre! Tyckte nog de kunde gett mig det lite tidigare ;) Hade HB på 70.

Den här förlossningen har jag förlorat 1 liter och HB på 90 men klarar mig utan. Fick dropp för att dryga ut blodet.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Love Life ♥¸.?°´¯) ♥
  • Schäfer

Förlorade mycket blod och fick transfusion dagen efter (kommer inte ihåg hb). Jag kunde inte sitta upp i sängen utan att hela rummet snurrade. Var jätte svag! Tog flera dagar, trots transfusion, innan jag kom så långt att jag kunde ta en dusch sittandes.
    När det väl vände så tyckte jag att det snabbt blev bättre!

Svar på tråden Blodtransfusion