• Pebblas

"Nanny metoden"

Fick höra av en fröken idag på förskolan att de använder sig utav sk. nannymetod. Om barnet gjort något dumt medvetet, så får han / hon sitta på en stol och tänka över vad de gjort.
    Dessa metoder (finns ju många varianter) är något som jag och min sambo är väldigt emot och vill absolut inte att någon annan ska utöva på våra barn.

Vi hann inte pratat klart men på torsdag är det utvecklingssamtal så då ska jag tala med henne om det.

Vill gärna höra vad ni andra anser om metoderna, bra och dåligt.

• Svar på tråden "Nanny metoden"
  • mandelblomma
    Brunello skrev 2010-04-26 16:48:17 följande:
    Jag hade inte accepterat att mina barns förskola använde den här typen av gammeldags auktoritära metoder, de är utbildade pedagoger / barnskötare de ska kunna klara av situationen utan att behöva ta till genvägar och "trix". Respektern för barnet måste leda vägen och det gör den inte om man tycker det är okej att använda belönings/bestraffningsmetoder. Jag rekommenderar alla som också tycker så att leta efter en Reggio Emilia-inspirerad förskola.
     ok...ja eftersom jag nu har goda erfarenheter av positiv förstäkning så skulle jag inte byta dagis/skola av den orsaken ;)
    Fast återigen....jag känner inte igen den biten du beskriver som " gammeldags auktoritära metoder"...så vi pratar nog om olika saker helt enkelt ;//
  • Pebblas
    Brunello skrev 2010-04-26 16:48:17 följande:
    Jag hade inte accepterat att mina barns förskola använde den här typen av gammeldags auktoritära metoder, de är utbildade pedagoger / barnskötare de ska kunna klara av situationen utan att behöva ta till genvägar och "trix". Respektern för barnet måste leda vägen och det gör den inte om man tycker det är okej att använda belönings/bestraffningsmetoder.Jag rekommenderar alla som också tycker så att leta efter en Reggio Emilia-inspirerad förskola.
    Du rekomenderar Reggio emilia förskolor, det är det min son går på! Dom började med denna pedagogik nyss och det är i och med den som de bytte till denna stol sittning, som gjorde att jag startade tråden!

vad har du för erfarenhet av Reggio Emilia, hur gör dom när barnen slåss / bråkar ex.
  • Brunello
    Pebblas skrev 2010-04-27 14:23:53 följande:
    Du rekomenderar Reggio emilia förskolor, det är det min son går på! Dom började med denna pedagogik nyss och det är i och med den som de bytte till denna stol sittning, som gjorde att jag startade tråden!vad har du för erfarenhet av Reggio Emilia, hur gör dom när barnen slåss / bråkar ex.
    Ja det är INTE i enligt med Reggio Emilia att ha den typen av bestraffningar Då har de nog läst på dåligt. Hela grunden i Reggio Emilia är en respekt för barnet...

"ett pedagogiskt arbetssätt, förankrat i en djupt humanistisk livshållning som bygger på en stark tro på människans möjligheter, en djup respekt för barnet samt en en övertygelse om att alla barn föds rika och intelligenta, med en stark inneboende drivkraft att utforska världen.

bejakandet av subjektivitet, olikhet, solidaritet, samarbete och en tro på att man genom att bekräfta barnens individualitet och rättigheter"

så, be dem förklara hur de kan säga att de jobbar efter detta och ändå använder time-out-stol...

• Cadia

Jag vet inte riktigt hur den här metoden går till i praktiken. Men det låter som man vill att barnet ska reflektera över sitt eget agernade. Det är väl nyttigt både för vuxna och barn att göra det ibland, isynnerhet om man gjort något fel. Att från tidiga år lära sig att reflektera över att man kan göra fel utan att det definierar vad man är gör ju både att man lär sig av sina fel men också att det inte blir en katastrof om man råkar göra fel. Tycker därför som det här inte låter så farligt, i alla fall om barnet får möjligthet att prata med någon efteråt om sina tankar, så att barnet inte får gå omkring med en massa obearbetad skuld.  Men jag kanske har missuppfattat något?

• en glad
    Cadia skrev 2010-04-28 15:41:48 följande:
    Jag vet inte riktigt hur den här metoden går till i praktiken. Men det låter som man vill att barnet ska reflektera över sitt eget agernade. Det är väl nyttigt både för vuxna och barn att göra det ibland, isynnerhet om man gjort något fel. Att från tidiga år lära sig att reflektera över att man kan göra fel utan att det definierar vad man är gör ju både att man lär sig av sina fel men också att det inte blir en katastrof om man råkar göra fel. Tycker därför som det här inte låter så farligt, i alla fall om barnet får möjligthet att prata med någon efteråt om sina tankar, så att barnet inte får gå omkring med en massa obearbetad skuld.  Men jag kanske har missuppfattat något?
    Och vilket avvisat och isolerat barn förstår att syftet är att reflektera? Och hur skall ett barn utan den vuxnes referensramar öht kunna reflektera. Det är väl när det är svårt som samspelet med den vuxne behövs mest? I detta fall avgår man som vuxn då man avvisar barnet!
  • neelliee
    Brunello skrev 2010-04-25 17:16:59 följande:
    Att belöningsmetod etc fungerar i praktiken tror jag ingen motsäger, man får barnet att göra det man vill - MEN av FEL anledning, de gör det för belöningen inte för att de förstår varför... Personligen tycker jag det är rätt värdelöst om barnen bara gör rätt för att få den där belöningen för då har man ju liksom inte uppnått något annat än ögontjänare, samma sekunde som du tar bort belöningen så har du också tillbaka det oönskade beteendet.
    Man kan faktiskt prata och vägleda parallellt med ett belöningssystem. Allt är inte svart eller vitt - man måste inte välja endast en metod och hålla sig till den utan man mixar ju ihop olika. För en del barn är det också viktigt att bryta det dåliga beteendet så fort som möjligt. Antingen för att barnet ska få slippa att uppleva fler misslyckanden  än nödvändigt, eller för att skapa en "lugnare" situation runt barnet så att man i ett senare skede kan nå fram med samtal och värderingsövningar.

Och nej, man får inte alls alltid tillbaka det oönskade beteendet när man upphör med belöningssystemet (givet att man slutar på ett bra sätt vid en lämplig tidpunkt). Oftast har barnet vid det laget hunnit förstå att livet faktiskt blir enklare och roligare om man beter sig på ett önskvärt sätt. De flesta barn VILL inte bråka eller stöka och lyckas de vänja sig av med sådant beteende brukar de känna sig ganska stolta. Barn är i regel inte egoistiska småmonster som gör allt för en belöning, men de kan behöva en morot för att bryta ett dåligt beteende eller för att lära in ett gott beteende.
  • mandelblomma
    neelliee skrev 2010-04-28 22:48:44 följande:
    Man kan faktiskt prata och vägleda parallellt med ett belöningssystem. Allt är inte svart eller vitt - man måste inte välja endast en metod och hålla sig till den utan man mixar ju ihop olika. För en del barn är det också viktigt att bryta det dåliga beteendet så fort som möjligt. Antingen för att barnet ska få slippa att uppleva fler misslyckanden  än nödvändigt, eller för att skapa en "lugnare" situation runt barnet så att man i ett senare skede kan nå fram med samtal och värderingsövningar.Och nej, man får inte alls alltid tillbaka det oönskade beteendet när man upphör med belöningssystemet (givet att man slutar på ett bra sätt vid en lämplig tidpunkt). Oftast har barnet vid det laget hunnit förstå att livet faktiskt blir enklare och roligare om man beter sig på ett önskvärt sätt. De flesta barn VILL inte bråka eller stöka och lyckas de vänja sig av med sådant beteende brukar de känna sig ganska stolta. Barn är i regel inte egoistiska småmonster som gör allt för en belöning, men de kan behöva en morot för att bryta ett dåligt beteende eller för att lära in ett gott beteende.
    tack du skrev det jag menade :)
    det är ju inte så att man delar ut guldstjärnor på ett papper bara och inget säger eller resonerar med barnet :)
    Självklart går det hand i hand med att man resonerar och kommunicerar med barnet...inte så svart och vitt som folk på fl verkar tror om allt :)
  • neelliee
    Brunello skrev 2010-04-25 12:36:10 följande:
    Därför att läser man förarbetena till anti-aga-lagen är det ingen tvekan om att denna typ av förvisning är att betrakta som aga."När regeringen i propositionstexten skulle klargöra vad som menades med ”annan kränkande behandling” tog man rumsarresten som exempel: ”Rumsarrest o.d. används ibland, främst i bestraffningssyfte. Åtgärden kan skapa ångest hos barnet och kan vara att beteckna som en otillåten kränkning av barnet, när den inte med hänsyn till omständigheterna rentav är att räknas som en kroppslig bestraffning eller annars faller under brottsbalkens bestämmelser.” Hur barn med svåra/allvarliga betendestörningar bör bemötas har ju eg. inget med hur vanliga barn i vanliga familjer bör bemötas - man ger inte alvedon till en frisk unge och man använder inte "medicin" mot adhd mot friska ungar heller. Det är VERKLIGEN inte att rekommendera att ärva dessa metoder till vanliga barn, det vet ju alla som jobbar med detta.Finns ett fall från Kungsbacka : larsh.wordpress.com/2009/03/30/bort-med-timeo.../
    Well, många barnpsykologer säger ju att de flesta barn skulle må bra av att behandlas lite mer som om de hade adhd - med mer struktur, ett lugnare tempo i livet, få samma information från fler sinnen än ett osv. Gränsen mellan adhd och inte adhd är inte heller knivskarp och många, många faller utanför diagnosen men har ändå besvär.

Med det sagt kan jag också påpeka att din text ovan inte säger ett skvatt om belöningssystem, som du hävdade var olagliga.
  • neelliee
    en glad skrev 2010-04-28 16:03:57 följande:
    Och vilket avvisat och isolerat barn förstår att syftet är att reflektera? Och hur skall ett barn utan den vuxnes referensramar öht kunna reflektera. Det är väl när det är svårt som samspelet med den vuxne behövs mest? I detta fall avgår man som vuxn då man avvisar barnet!
    "Isolerat och avvisat", så du tar i. Visst finns det överdrivna och för hårda time-outer, men de behöver inte vara för hårda. Man tas kanske ut ur en lek/situation som man inte klarar/sköter, men det är inte per automatik samma sak som att isloeras. Det går definitivt att ge time-out men ändå finnas närvarande som vuxen, prata och hjälpa barnet att tänka efter. Barnet kan få lugna sig några minuter i timeouten, ensamt om det vill (fast med vuxen rätt nära) eller i sällskap med vuxen. Och sedan pratar man.

Fast jo, man "avvisas light" om man beter sig illa. När mina barn hemma har gjort riktigt dumma saker, t.ex. med flit hällt ut sin mjölk på golvet (som 5-åring), bitit mig, slagist syskon osv. då är jag inte på kramhumör utan arg och har all rätt i världen att vara det. Barnet får faktiskt vackert vara "avvisad" några minuter medan jag torkar golvet, byter kläder eller tröstar syskon. Möjligtvis skäms det eller känner sig "dåligt" de minutrarna, men det är inte farligt utan snarare bra tycker jag - man FÅR inte bitas och gör man det ändå SKA man känna sig usel. Däremot ska man ju naturligtvis prata och reda ut det hela senare, bekräfta barnet som person och visa att man älskar det.
  • en glad
    Cadia skrev 2010-04-28 15:41:48 följande:
    Läs gärna länken i inlägg 32!
  • Isprinsessan och grodprinsen

Min dotter berättade en gång att hennes fröken hade kört just denna metod på henne. Tyvärr berättade hon det 3 månader senare och hade slutat på dagiset. Hon var väldigt ledsen över det här även fast det gått tre månader. Hon menade att hon fått stått i "skamvrån" (vad hon fått det ordet ifrån vet jag inte kanska sa hennes fröken så...att hon skulle få stå i skamvrån.) Hade hon sagt det tidigare medans hon hade gått kvar där hade jag blivigt fly förebannad. Det jag kanske blev mest arg över är att fröknarna inte sa nått till mig  samt att de alrig har berättat att de kört med denna metod. Det är ingen metod som jag tillämpar på mina barn och då ska inte hennes fröknar göra det heller. Min dotter är en väldigt lugn tjej som går att prata med. Det gäller de flesta andra barn med.

Tror att det här är en sådan metod vuxna kör med när de inte klarar av att hantera konflikten själv. Man ska som vuxen respektera barnet likaväl som man respekterar andra vuxna. Barn blir ledsna, barn blir arga men det är det vuxna som ska lyssna och vägleda i situationen. 

• Brunello

Själva vitsen med de flesta "nanny"-metoder är ju att barnet ska lära sig att de vuxna bestämmer och barnen ska göra som de vuxna säger. Det finns inget utrymme alls för kompromiss eller demokratiskt beslutsfattande eller självbestämmande.

Detta går stick i stäv med läroplanens andemening.

Som aga i sverige räknas all behandling som kan anses vara kränkande för barnet, att bli bortlyft ur en situation utan möjlighet att få förklara sig och satt att ensam begrunda sitt beteende ÄR kränkande, man säger till barnet att du duger inte om du inte gör som vi vill och dessutom finns ingen dialog alls i tillvägagångssättet,  och därmed är det inte förenligt med svensk lagstiftning.

Fundera själv på om du skulle behandla en vuxen - t.ex. en kollega - på samma sätt? Jag tror inte det, och varför skulle du vilja utsätta ett barn för något som du inte skulle drömma om att utsätta en vuxen för? Bara för att du har det fysiska och psykiska övertaget och kan? För att du har makt att göra det?

Relationen med barnen ska inte präglas av makt och maktkamper - då blir bemötandet aldrig respektfullt.

• frupoulsen

den är hemsk och jag tror mer den skrämmer banet än hjälper det , och aldrig ska man väll skrämma någon till att lyda.

men det är min åsikt

• SaramedM
    neelliee skrev 2010-04-28 22:58:25 följande:
    Well, många barnpsykologer säger ju att de flesta barn skulle må bra av att behandlas lite mer som om de hade adhd - med mer struktur, ett lugnare tempo i livet, få samma information från fler sinnen än ett osv. Gränsen mellan adhd och inte adhd är inte heller knivskarp och många, många faller utanför diagnosen men har ändå besvär. Med det sagt kan jag också påpeka att din text ovan inte säger ett skvatt om belöningssystem, som du hävdade var olagliga.
    Ja dessvärre anser många som jobbar med barn som har NPF att nannymetoder ska användas men tack och lov inte alla
  • 1977a

Jag skulle inte acceptera att förskolan använder sådana metoder.

Barn kan inte komma till insikt om rätt och fel på egen hand. Jag tror inte att man lär sig ta ansvar för sina handlingar genom att tvingas sitta på en stol. Självklart måste det finnas tydliga gränser och barn måste lära sig att det blir konsekvenser av dåliga handlingar, men sådana här nannymetoder tror jag skapar skamkänslor kring den man är snarare än skuldkänslor över vad man gjort.

Svar på tråden "Nanny metoden"