en glad skrev 2010-04-28 16:03:57 följande:
Och vilket avvisat och isolerat barn förstår att syftet är att reflektera? Och hur skall ett barn utan den vuxnes referensramar öht kunna reflektera. Det är väl när det är svårt som samspelet med den vuxne behövs mest? I detta fall avgår man som vuxn då man avvisar barnet!
"Isolerat och avvisat", så du tar i. Visst finns det överdrivna och för hårda time-outer, men de
behöver inte vara för hårda. Man tas kanske ut ur en lek/situation som man inte klarar/sköter, men det är inte per automatik samma sak som att isloeras. Det går definitivt att ge time-out men ändå finnas närvarande som vuxen, prata och hjälpa barnet att tänka efter. Barnet kan få lugna sig några minuter i timeouten, ensamt om det vill (fast med vuxen rätt nära) eller i sällskap med vuxen. Och sedan pratar man.
Fast jo, man "avvisas light" om man beter sig illa. När mina barn hemma har gjort riktigt dumma saker, t.ex. med flit hällt ut sin mjölk på golvet (som 5-åring), bitit mig, slagist syskon osv. då är jag inte på kramhumör utan arg och har all rätt i världen att vara det. Barnet får faktiskt vackert vara "avvisad" några minuter medan jag torkar golvet, byter kläder eller tröstar syskon. Möjligtvis skäms det eller känner sig "dåligt" de minutrarna, men det är inte farligt utan snarare bra tycker jag - man FÅR inte bitas och gör man det ändå SKA man känna sig usel. Däremot ska man ju naturligtvis prata och reda ut det hela senare, bekräfta barnet som person och visa att man älskar det.