• Molgan99

2,5 åring som rusar från tomten ut på gatan

Har läst många trådar här om hur många hanterar andra barn som lämnar en när man är ute och går, men jag hittar inga tips om vårt bekymmer...
    Lilleman kan gå fint vid vagnen, likagärna som han springer på helt andra hållet, men det är inget stort bekymmer utan då blir det bara vagnen som gäller.

Vårt bekymmer ligger i att han kör sin Bobby-Car eller springer rakt ut från tomten, ut på gatan. Gatan är inte jättetrafikerad, en återvändsgränd, men med höga häckar och då o då kommer det en bil, ibland i hög fart.
    Jag har skällt, varnat, pratat om ambulansen, tagit in Bobby Caren, han har åkt in där inne mot sin vilja, men inget hjälper... Hur hanterar man detta ?
    Finns det NÅGOT annat alternativ än staket ? Vi har en gles häck, som är på uppväxt och jag tror att sätter vi ett staket vid infarten, så sticker han bara genom häcken istället... :/ Han är en påhittig pöjk :)

Tacksam för att höra om det finns fler i vår sists :)

• Svar på tråden 2,5 åring som rusar från tomten ut på gatan
  • vittra

Håller med viseversa, svaret är enkelt. Låt honom inte vara ute själv. Vi har också en 2½-åring och skulle aldrig våga lämna henne ute utan uppsikt. De förstår ju inte sambandet ännu. Vi har precis flyttat nu i höstas och har inte tillstymmelse till staket eller häckar runt gården...

• lövet2

Nej, det finns inga enkla lösningar - förutom då att bygga ett staket. Jag har också haft ett par sådana barn, och det som gäller är att finnas så nära att man hinner ta fast dem. Man får väldigt bra kondis i alla fall ...

• Molgan99

Naturligtvis är han inte ute själv, utan det som är att man kanske står o pratar 5 m från tomtgränsen, och han kommer och kör förbi en i en jädrars fart ( förstår inte hur han kan köra så fort :) ). Jag stoppar honom där och säger att det är väldigt viktigt att man INTE kör ut på gatan, där kan komma bilar och då får du åka iväg med ambulansen om de kör på dig.
    Jag får ett javisst tillbaka och släpper iväg honom igen, men tror ni han stannar ??!?
    Nix, rätt ut som om han aldrig hört att det kunde komma bilar.
    Han har annars väldig respekt just för bilar, och vill att när det kommer en bil, så ska alla stå i kanten, han ser till att alla som är med står utanför vägbanan innan bilen kommer, och sitter han i vagnen eller cykeln så stannar vi vid vägkorsningar och han får titta och ge ett ok när vi kan köra vidare....

• Molgan99

lövet2: Ja, kondisen börjar bli bra, men jag har en bebis i magen o anar att det kommer en dag när jag inte kan springa ifatt honom :/

• lövet2
    Molgan99 skrev 2010-04-21 09:54:44 följande:
    lövet2: Ja, kondisen börjar bli bra, men jag har en bebis i magen o anar att det kommer en dag när jag inte kan springa ifatt honom :/
    Mmm ... been there - done that!
    För min del blev jag tvungen att anpassa våra utevistelser utifrån just säkerhetsfrågan. I stället för att bara gå ut på gården, så gick vi till den inhägnade lekparken. Promenader med vagn och faktiskt t o m en barnsele vissa gånger. Och vissa dagar när jag var mer orörlig än annars, så fick vi glatt stanna inne.
    Maken fick ta på sig alla utelekar när han var ledig, för att kompensera lite.

• Pinje

INTE köra ut på gatan.
    Prova att alltid säga vad han ska göra, skippa ordet 'inte', kan gå bättre in. Många små barn hör: Kör **** på gatan! Ordet 'inte' är ganska svårt. Hitta ett bra anpassat straff som du konsekvent använder, t.ex. Kör du ut på gatan igen tar vi bort Bobbycaren till efter lunch. Gör sedan alltid som du sa. Därför måste man som föräldrar vara överens om 'straffet' och köra likadant.

Jag hade en rymmartjej som älskade att vara utomhus och leka. Vi körde konsekvent en varning. Om vi fick hämta hem henne från grannar eller vägen, då sade vi: Smiter du från tomten igen så måste vi gå in. Till slut fattade hon vinken med det tog ett bra tag! Men det var många gånger man med sorg gick in för vi ville vara ute själva. Numera drar hon också iväg, men stannar vid gränsen, vänder sig om och ropar kom! (Ja iallafall 8 av 10 gånger)

• ElinC

Jag har kört på skrämseltaktiken med vår pojke. Det har funkat på honom. Att hota med ambulansen kan vara lite lamt. Kanske är det tom spännande att få åka ambulans. Vi bor vid en ganska hårt trafikerad väg så det har känts väldigt viktigt att poängtera hur farliga bilar är. Vi har visserligen staket men det har ändå känts viktigt. Det går ju att komma ut om man vill.
    Jag har sagt att bilar är jättefarliga. Bilar ser inte små barn. Barn blir mosade av bilar osv. Min kille har jätterespekt för vägen. Men självklart kan man aldrig lita på ett barn. Det kan ju alltid finnas något som gör att de glömmer sig.

Svar på tråden 2,5 åring som rusar från tomten ut på gatan