Frukost. Vad ger ni era barn till frukost?
Som frågan lyder.
Som frågan lyder.
Fil och smörgås
Mjölk och flingor och smörgås
Ägg och smörgås
Mjölk och smörgås
Han dricker antlingen mjölk el Juice.
Vår dotter är 11 månader och äter fiberhavregrynsgröt med lite frukt i och en liten smörgås med leverpastej på och dricker vatten till.
Vad hon inte kommer få äta till frukost är sötad youghurt, kräm, sockrade flingor i olika former och O'boy. Jag tycker inte att det är frukost, det är på gränsen till godis i mina ögon.
Snart 5 år: tallrik fil med havrefras och bär, en limpsmörgås med mjukost eller leverpastej och ett glas juice eller vatten.
3-åring: ca 100ml välling och sedan en liten skål med flingor och mjölk och ev en halv smörgås med mjukost eller leverpastej.
Detta äter dom ca 6.30 och sedan äter dom fil eller gröt på dagis vid 8.00
Fil eller yoghurt med flingor eller musli. Gärna med hallon i!
Smörgås och mjölk en del dagar. Ibland O'boy (mest på helger). Risgrynsgröt när jag orkat koka det.
TS - kan du inte prova att köpa grovt rostbröd till en början?
Eller något annat som inte är jättegrovt först - för är man inte van att äta grövre bröd så är det inte bara att börja gilla det med en gång alltid.
(Dock skall man ju vara lite försiktig med för mycket fibrer till små magar under ca 2 år. En del fixar det ju hur bra som helst, men merparten behöver lite mer tid innan de kan börja äta grövre fibrer osv).
Hörde ett tips av en mamma för många år sedan ang smörgåsar - hon köpte ett visst antal sorters olika bröd som hon sedan delade upp i olika påsar så att det fanns ex 2 skivor av bröd A, 2 skivor av bröd B 2 skivor av bröd C osv i varje påse. Det togs inte fram något nytt bröd förren den aktuella påsen var slut. Kan ju vara ett tips för att få variation i brödväg - att ta fram en "blandpåse" med lagom antal brödskivor som kan räcka för 1 frukost/dag eller vad man nu vill ha.
Ang gröt - jag tillhör kategorin som vägrat äta gröt - tills jag träffade en kokerska som gjorde en havregrynsgröt som jag åt, vid 30 års ålder...! (Åt inte ens gröt som bebis - spottade ut alla olika grötsorter min mamma erbjöd mig, så japp - grötkräsen är bara förnamnet!)
Idag kan jag äta havregrynsgröt om jag får göra på mitt vis - dvs måtta upp motsvarande ca 1 portion enl förpackningen och sen häva i minst 1 dl blåbär/hallon någon minut innan det är klart.
Kan ju också vara ett tips att få dem att äta gröt om du vill försöka igen.
Lycka till!
Min stora pojk, (9 år) får en eller två mackor, oftast med skinka och relativt grovt bröd, typ lingonbröd eller gott grovt gräddat
Dottern på nio månader får gröt. Med någon bärpure eller fruktpure till
Knäckebröd med massa bregott och ägg.
Bran Flakes med mjölk brukar mina barn äta. Ibland blir det mackor till frukost.
blanksteg: Det finns annan gröt med just blåbär, tror att det är på råg - jättegott! Annars är ett hett tips för havregrynsgröt att låta russin eller annan torkad frukt koka med alt. riva äpple på och sedan lite socker samt kanel. Blir liksom som äppelpaj till frukost.
Hej
Mina super duper bombastika barn äter alltid Mannagrynsgröt eller mackor med ost i ugnen eller micron inga problem.
Min son är 11år han vet inte vad frukt är han har aldrig sett dom eller vet hur dom ser ut därför äter han inte frukt eller grönsaker.
Min dotter är 8år och hon äter bra med frukt nästan för bra eller nästan lite överdrivet bra eller AAAAA hon äter för mycket frukt så enkel är de bara, bäst att vara ärlig.
Hon älskar foul med nana och zajton mmmm
Snart födds mitt tredje barn Karim och han ska få äta tuttmjölk med lite oboy.
Aha denna familjefrukost tycker jag alla borde ge sina änglar på dagens start.
Ordlistaa
Nana = Mynta
Foul = Kikärtor med bönde bönor
Zajton = Oliver
Tuttmjölk = Mjölk från människo tutte
Turkisk yoghurt med en hemgjord, lite nyttigare musli (nötter, kokos mm) och bär eller fruktbitar. På söndagar blir det ofta något lite onyttigare, som belgiska våfflor med bär och grädde, eller croissanter med ett glas juice, eller så äter vi en stor brittisk frukost/brunch.
Yoghurt o knäckebröd. Han är 14 mån
Dottern på 10 äter en smörgås med smör och ost. I undantagsfall en tallrik mjölk med flingor (frebacos havreringar)
Son 8 år äter helst inget men under protester en halv knäckemacka med smör.
Son 6 år en prickmacka (Wasa frukost) utan smör eller annat pålägg.
Min snart 3-åring äter typ kokt ägg, en grov macka med ost, yoghurt med müsli, proviva, frukt, mm. Inte allt det på samma morgon alltså, men någon kombo av dessa.
Vi äter gröt, fil eller turkisk yoghurt. Barnen älskar också smörgås med makrill i tomatsås
Som frågan lyder.
9månaders: Osötade frukostringar uppblötta i mjölk (från min tallrik) samt bär om vi har hemma, vatten till
3åring: Varierar mycket men här kommer några varianter
Samma som jag, dvs frukostringar och müsli (osötat) + mjölk + bär om vi har hemma
Som ovan men med grekisk yoghurt istället för mjölk och blåbär
Macka med kaviar i fantasifulla figurer (en maskfamilj, en stjärna, en manet etc), mjölk till
Macka med skinka eller ost, ibland med bara smör, mjölk till
Havregrynsgröt + mjölk
Jag har en 4a åring som är lite svår med maten. Han äter oftast smörgås med kaviar, eller brunost eller leverpastej. Till det ett glas mjölk eller en smoothie.
Ettåringen äter välling när hon vaknar och ägg och smörgås eller frukt och smörgås när vi äter senare.
Varför ger ni era små barn så mycket fiber, små barns tarmar har svårare att ta hand om svårsmälta fibrer.
Min grabb drack välling tills han var ungefär nästan 6 år, sedan var det varma mackor med ost i flera år.
Som tonåring har han svårt med frukost, på helgerna kan han vara vaken flera timmar innan han äter något (som sin mamma, pappa äter frukost det första han gör på morgonen)
Men på vardagar blir det mackor och ett glas vatten.
På helgerna så blir det lunchmat till frukost, ofta någon matlåda