Jo det beror på, hon har otrolígt stort tålamod när det gäller att sitta och pyssla med glitter, lim, färger, papper och pärlor, hon kan sitta i timmar och pilla och greja. Så har det varit sedan hon var liiiten. Hon har varit hur lätt som helst att ha med överallt, då man bara behövt sticka åt henne något litet att greja med. När hon fyllde 1 år fick hon sådana här maxipärlor och pärlplatta och det satt hon och plockade med, inget i munnen. Men när det gäller tålamod att orka cykla, sparkcykel eller skidor är det sämre. Men hon ger inte upp direkt men det går ganska snabbt innan hon ledsnar. Jag vet inte om det beror på att hon har astma och att hon blir trött och less fort för att hon verkligen inte orkar eller för att hon inte har tålamod att kämpa på. Kanske inte på samma vis som din son.
Min dotter är inte fysisk så jag tror att det är därför hon använder rösten otroligt mycket när hon blir arg och frustrerad. Hon har nog aldrig slagits, men så kan rösten spräcka glas så det blir fruktansvärt jobbigt. Ibland sätter jag faktiskt på mig öronskydd, annars står jag inte ut.
Utan att det ska låta fel
och jag vet inte hur andra barn reagerar (för det är klart att alla reagerar men kanske mer eller mindre), jag har ju mest sonen på 1,5 att jämföra med när dottern var i den åldern. Men jag upplever att dottern är mycket känsligare för att bli kränkt, missförstådd och inte tagen på allvar. Så har det alltid varit och det ahr varit källan till många av konflikter. Liknande sådan situation som du beskrev på öppna förskolan. Sonen verkar inte alls bry sig på samma sätt, sen får man ju se hur det blir när han blir större även om jag inte tror att det blir på samma sätt somför syrran.
Men min dotter är också otroligt känslig när det gäller läskiga/sorliga saker. Hon blir jäääätteledsen när hon ser vanliga disney-filmer (som ju ofta innehåller sorgsna delar). Det enda hon kan titta på utan att hon blir ledsen eller rädd är Playhouse Disney Chanel. Helt fritt från allt läskigt och alla sorgsna händelser. Hur är din son?
Har du pratat med någon som BVC eller någon annan kunnig om hur du kan hantera situationer när han blir så där väldigt arg? Fast du skrev ju att du kan hantera det så det kanske inte är så stort problem för dig. Jag tror i alla fall att det kommer att gå bra på förskolan. Jag har jobbat några år inom förskolan och där var det så klart en del konflikter men de flesta barnen "uppförde sig" hela dagen, och sen kunde det vara som att vända på en hand när föräldrarna kom och hämtade. Samma sak med min dotter ibland.