• Anonym (pappa)

Hämtning/lämning vem ansvarar??

Jag och mitt ex har varit separerade i 6 år men inte kan vi komma överens för det. Hon styr och ställer bäst hon vill och nu är hennes senaste drag att jag både ska hämta och lämna våra två gemensamma barn efter mitt umgänge. Jag har genom domslut umgänge varannan helg och hon har boendet. Tidigare har hon alltid lämnat för umgänge, men hon säger att hon inte anser det vara nödvändigt för våra barn att träffa mig och vill därför inte hjälpa till. Kan hon göra så? Vi har fem mil emellan oss så det är en bit att åka. Exet säger att om jag vill träffa barnen så ska jag både hämta och lämna. Vad är rätt? Någon som varit i liknande sits?

• Svar på tråden Hämtning/lämning vem ansvarar??
  • Tow2Mater
    h8him skrev 2010-04-26 16:14:04 följande:
    Ja, och personen jag svarade frågade vad som gäller vid 20 mils avstånd..
     Och jag klargjorde vilket praxis gäller, i relation till TS som pratar om 5 mil.
  • h8him
    Tow2Mater skrev 2010-04-26 16:18:29 följande:
     Och jag klargjorde vilket praxis gäller, i relation till TS som pratar om 5 mil.
    Det är bra att du klargjorde det.
  • Anonym (zz)
    Anonym skrev 2010-04-26 15:18:33 följande:
    Men har man barn tillsammans oavsett vårdnadsform ska man väl som boende förälder inte försvåra umgänget med den andra föräldern. Klassas inte det som umgängessabotage?Eller är jag helt ute och cyklar nu? För att flytta 20 mil från den andre föräldern anser väl jag att man försvårar umgänget mellan barn och den föräldern som inte flyttar.
    Boendeföräldern är skyldig att uppmuntra barnet till umgänget och att lämna ut barnet till umgängesföräldern. Om bf gör detta så är det inte umgängessabotage (vilket för övrigt inte är något existerande brott).
  • Anonym (insatt)
    h8him skrev 2010-04-26 14:44:35 följande:
    "Eftersom mamman skjutsat barnen till umgänge under flera år tidigare så anses de ha en överenskommelse om att det ska vara så."
    - Fast det som inte finns dokumenterat och fäst på papper och undertecknat är ur noll värde mht juridisk bevisning ...
  • h8him
    Anonym (insatt) skrev 2010-04-26 22:03:12 följande:
    Nej, det betyder en hel del om det finns bevis för detta..
  • Anonym (zz)
    h8him skrev 2010-04-27 00:11:11 följande:
    Nej, det betyder en hel del om det finns bevis för detta..
    I den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-117/m52188276.html skriver du själv att muntliga avtal inte gäller rent juridiskt. Hur ska du ha det?
  • Anonym (zz)
    h8him skrev 2010-04-27 09:13:17 följande:
    Vad har muntliga avtal med hämtning och lämning att göra?
    I den här tråden hävdar du att deras gamla överenskommelse gäller och att en domstol förmodligen skulle ta hänsyn till den. I den andra tråden hävdar du att muntliga avtal inte är giltiga. Jag bara undrar varför du säger olika saker i olika trådar?
  • h8him
    Anonym (zz) skrev 2010-04-27 18:10:15 följande:
    I den här tråden hävdar du att deras gamla överenskommelse gäller och att en domstol förmodligen skulle ta hänsyn till den. I den andra tråden hävdar du att muntliga avtal inte är giltiga. Jag bara undrar varför du säger olika saker i olika trådar?
    Det är inte lätt att förklara för de som inte förstår.

Även om man har en dom och sen gör en egen ny överenskommelse som löper en längre tid så anses domen inte alltid vara det som gäller utan den nya överenskommelsen är det som ska gälla. Har man däremot gemensam vårdnad och varken dom eller godkänt avtal gäller bara ord mot ord.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (pappa) skrev 2010-04-26 13:24:40 följande:
    fem mil lite drygt har vi emellan.... men just nu känns det som att det inte finns så mycket att göra.... ingen ide att driva verkar det som
    Eftersom barnen är så mycket mer hos henne har hon ju mycket mer "jobb" med dom än du har. Med lämning och hämtning på dagis, skola, aktiviteter osv. Så jag tycker inte att det här är något att bråka om.

Vi har också flyttat båda åt vars ett håll. (han flyttade först.) Ca 2 mil mellan. Han lämnar och hämtar på dagis här 2 dagar i veckan. Jag hämtar 3 dagar och tar större ansvar i övrigt. Och de få gånger vi har överlämning på helgen kör jag oftast dit.
  • Anonym (zz)
    h8him skrev 2010-04-27 18:21:01 följande:
    Det är inte lätt att förklara för de som inte förstår.
    Har du hört talas om projicering?
  • h8him
    Anonym (zz) skrev 2010-04-27 19:12:27 följande:
    Har du hört talas om projicering?
    Absolut, jag vet en hel del om det. Själv då?
  • Anonym (zessan)

Är själv i samma situation och vad jag fått höra då jag blev stämd i tingsrätten är att det ligger på UF men att BF ska underlätta i den mån han/hon kan, tex ekonomiskt.
    Jag och mitt ex har 12 mil mellan oss, och jag måste inte lämna eller hämta vårt barn men kan bli tvungen att bidra ekonomiskt (efter förmåga).
    Nu kör jag i den mån jag kan för att slippa tjafsa och vill ju göra det som är bäst för mitt barn, har ett barn till och nr 3 påväg så nu lär det bli ännu svårare.
    Jag måste alltså inte köra och kan inte bli dömd till att göra det, bara till att bidra ekonomiskt om jag har förmågan.
    Jag har mkt att stå i och det har inte UF i samma utsträckning.
    Vi har haft väldigt mkt tvister om detta, vi hade nästan 10 mil, 9,7 eller nått sånt innan han valde att flytta ytterligare 2,5 mil längre bort.

Så TS 5 mil är ju inte så mkt, ansvaret för hämtning och lämning ligger på dig.
    Sen kan man ju tycka att BF kan göra så gott hon kan.
    Men vad många UF glömmer bort är att vi som BF har mkt annat att stå i som inte ni behöver. Själv tycker jag hämting och lämning varannan helg inte är nått stort krav av UF med tanke på allt annat.

• Anonym
    Anonym (pappa) skrev 2010-04-26 13:15:24 följande:
    Jag har bara umgänget varannan helg då barnen går i skolan på mammans ort. De är här fre-sön varannan vecka. Tycker också att det vore självklart att man delar på uppgiften

Den som flyttar och från början skapar denna situation kan man ju tycka bör ta sitt ansvar för den uppkomna situationen och åtminstonne dela på merarbetet och därmed också merkostnaderna som uppkommer. Ska detta vara en rättsstat där man själv hamnar i ett sämre läge bara för att man vill träffa sitt barn och måste gå med på allt galet som den andra sätter en i bara för att annars vara orolig att detta går ut över att ens få ett umgänge....nej någon lag måste det ju finnas som säger ifrån på den här punkten. Någon som vet något prejudikat man kan åberopa när förnuftet helt slår slint på biologiska mammor som anser sig ha mer rätt till sina barn och inga skyldigheter. Vad lär sig barnen i kommande generationer då kan man undra. Att det är rätt att köra med den andra personen och att barnets rättigheter är längst ner på listan....nej usch vilket samhälle vi själva håller på att skapa.
  • Tittij

Nu har jag inte läst hela tråden, bara TS inlägg.

Men om mamman har barnen 12 av 14 dagar och tar ansvar för att fixa allting med skola, fritids, dagis, aktiviteter, läxar och allt vad det nu kan vara, är det verkligen nåt att bråka om att åka och hämta dina barn??? Det tar dig max en timme fram och tillbaka. Lägg det i relation till all tid mamman lägger på barnen....

• Anonym (vi)

Vi har att när barnet ska på umgänge till sin pappa så hämtar han, när h*n ska hem så hämtar jag, om han vill komma och hälsa på när barnet är ledig mitt i veckan så delar vi den kostnaden.

• Anonym (vi)
    Anonym (vi) skrev 2012-10-21 16:49:29 följande:
    Vi har att när barnet ska på umgänge till sin pappa så hämtar han, när h*n ska hem så hämtar jag, om han vill komma och hälsa på när barnet är ledig mitt i veckan så delar vi den kostnaden.
    Vi har 18 mil tur och retur mellan oss
  • Anonym (bonusmamma)
    Anonym (zessan) skrev 2010-04-28 18:43:15 följande:
    Är själv i samma situation och vad jag fått höra då jag blev stämd i tingsrätten är att det ligger på UF men att BF ska underlätta i den mån han/hon kan, tex ekonomiskt.
    Jag och mitt ex har 12 mil mellan oss, och jag måste inte lämna eller hämta vårt barn men kan bli tvungen att bidra ekonomiskt (efter förmåga).
    Nu kör jag i den mån jag kan för att slippa tjafsa och vill ju göra det som är bäst för mitt barn, har ett barn till och nr 3 påväg så nu lär det bli ännu svårare.
    Jag måste alltså inte köra och kan inte bli dömd till att göra det, bara till att bidra ekonomiskt om jag har förmågan.
    Jag har mkt att stå i och det har inte UF i samma utsträckning.
    Vi har haft väldigt mkt tvister om detta, vi hade nästan 10 mil, 9,7 eller nått sånt innan han valde att flytta ytterligare 2,5 mil längre bort.

Så TS 5 mil är ju inte så mkt, ansvaret för hämtning och lämning ligger på dig.
    Sen kan man ju tycka att BF kan göra så gott hon kan.
    Men vad många UF glömmer bort är att vi som BF har mkt annat att stå i som inte ni behöver. Själv tycker jag hämting och lämning varannan helg inte är nått stort krav av UF med tanke på allt annat.
    Om inte båda föräldrarna är solidariskt ansvariga för att barnet ska få träffa dem båda så undrar man ju om det är barnets rättigheter som prioriteras?? Kan en förälder som egoistiskt inte vill hämta eller lämna helt lagligt få fortsätta göra så om det riskerar äventyra barnets möjligheter att få träffa båda sina föräldrar. Oavsett BR eller UF. Det kan ju vara så att BF valt att flytta med barnet och tagit sig rätten till barnet och därmed försvårat för umgänget. Var ligger logiken i att det är OK att flytta med ett barn och sedan inte ta konsekvensen av sitt eget valda handlande utan överlåta det till den andra föräldern och med risk att barnet kommer i kläm? Jag förstår faktiskt inte hur man kan ta ett beslut och sedan bara komma undan med konsekvenserna? Vart är vårt rättssamhälle för barnens rättigheter och möjligheter?
  • kohler12

jag o mitt ex har varannan vecka o då vi ska skifta så lämnar jag på fredag morgon o han hämtar efter jobbet,
    sen samma sak när det är min tur o ha dem så lämnar han dem på morgonen på dagis o skola o jag hämtar dem  

Svar på tråden Hämtning/lämning vem ansvarar??