• Kassiopeja

    Ni som gjort planerat kejsarsnitt på Sundsvalls sjukhus!

    Hej!
    Jag skulle vilja läsa förlossningsberättelser eller bara höra hur ni upplevde ert planerade snitt på Sundsvalls sjukhus?

    Jag har precis fått veta att jag ska göra kejsarsnitt pga av att mitt barn ligger i säte. Mitt första barn föddes vaginalt. Jag hade föredragit att föda vaginalt eftersom det var en fin upplevelse förra gången. Jag känner mig nu lite "snuvad på konfekten" och är dessutom lite rädd eftersom ett kejsarsnitt trots allt är en operation som kan medföra komplikationer...

    Hur upplevde du ditt kejsarsnitt i Sundsvall? Blev du sövd? Hur lång tid tog det innan du fick hålla i ditt barn? Var du tvungen att ligga på uppvak eller var mamma-pappa-barn tillsammans hela tiden? Hur länge låg du på BB?

  • Svar på tråden Ni som gjort planerat kejsarsnitt på Sundsvalls sjukhus!
  • MariaN
    Kassiopeja skrev 2010-04-30 22:52:23 följande:
    MariaN: Ja, jag är lite nervös, det måste jag erkänna. Det är ju trots allt en operation... Gillar inte heller tanken att ligga där bedövad i halva kroppen och inte själv kunna göra något för att barnet ska komma ut... Men, men... det ordnar sig nog. Känner du dig nervös?
    Jag känner likadant. En operation innebär ju självklart större risker och det är ju inte det "naturliga" sättet för bebisen att komma ut på. Men nu är det ju som det är och jag försöker inbilla mig att det finns nog en mening med allt och vill bebisen inte vända sig åt rätt håll, inte själv & inte med vändningsförsöket, så är det nog kejsarsnitt det bästa alternativet.
    Jag börjar trivas ganska mycket med tanken på att man har ett datum. Det känns skönt!
  • Kassiopeja

    Äppelpäppel: Ja, man kan ju alltid stanna på patienthotellet om man inte känner sig helt redo att åka hem. Det känns i alla fall bra.

    MariaN: Jag försöker att tänka positivt och börjar ställa in mig på kejsarsnittet. Jag är glad över att de upptäckte i tid att mitt barn ligger i säte, så att jag kan bearbeta det. Det är ju trots allt tur att möjligheten med kejsarsnitt finns, pga riskerna att föda i säte....  

  • zanna80

    Jag har också gjort snitt i sundsvall, i februari - var akutsnitt efter 44 timmar med värkar.

    Det gick rätt bra och jag var vaken, dock förlorade jag rätt mycket blod och hade feber så jag fick ligga på uppvaket en timme drygt innan dom körde upp mig till förlossningen.
    Jag mådde toppen (förrutom blodbristen), har inte haft särskillt ont alls vare sig på sjukhuset eller hemma.
    Men jag hade 3 dagar på bb som jag skulle kvar, detta informerade dom mig om redan innan snittet, tog även sprutor i 7 dagar


    ♥ Lovisa ♥
  • ronja111

    Puffar denna trådentråden istället för att skriva en ny. Några fler som vill dela med sig?


    *hoppet är det sista som sviker*
  • 87mli
    ronja111 skrev 2015-03-01 18:59:30 följande:

    Puffar denna trådentråden istället för att skriva en ny. Några fler som vill dela med sig?


    När har du ditt snitt planerat? Jag har inte fått något helt fastställt än men det lutar åt att det blir snitt (är än bara i vecka 24).

  • ronja111
    87mli skrev 2015-03-02 15:36:09 följande:

    När har du ditt snitt planerat? Jag har inte fått något helt fastställt än men det lutar åt att det blir snitt (är än bara i vecka 24).


    Har inte frågat än. Vill liksom kolla vad de som gjort snitt där de senaste året/åren tycker och tänker?

    Man hör ju bara så hemska historier om Sundsvalls sjukhus, så vet inte om jag törs opereras där. Kanske man behöver skriva sig i ett annat län? Jag vet inte. Så nojig över allt som gäller detta sjukhus..

    Hur går dina tankar? Varför väljer du snitt? Och vad säger dina BM/läkare?
    *hoppet är det sista som sviker*
  • 87mli
    ronja111 skrev 2015-03-02 18:18:53 följande:
    Har inte frågat än. Vill liksom kolla vad de som gjort snitt där de senaste året/åren tycker och tänker?

    Man hör ju bara så hemska historier om Sundsvalls sjukhus, så vet inte om jag törs opereras där. Kanske man behöver skriva sig i ett annat län? Jag vet inte. Så nojig över allt som gäller detta sjukhus..

    Hur går dina tankar? Varför väljer du snitt? Och vad säger dina BM/läkare?
    Mitt snitt kommer isåfall att bli pga att jag har ett myom som kan komma att vara i vägen för vanlig förlossning, inget är bestämt än eftersom de ska fortsätta kolla upp myomet om det ändrar storlek eller flyttar sig.

    Känner mig också lite smånojig efter allt man hört. Har funderat på att ev. försöka få till snittet i Sthlm där mina föräldrar bor men jag vet inte riktigt. En sak som gjort mig extra nojig är att läkarna sagt att mitt myom även kan ligga ivägen för ett ev snitt, så det får mig att undra om Sundsvall har erfarenhet och kompetens nog att klara av det på ett bra sätt (om det alltså blir ett mer "komplicerat" snitt).

    Vilket län har du annars tänkt skriva in dig i (dålig koll vilka som anses bättre och sämre)? Är det pga förlossningsrädsla du vill ha snitt eller är det annat som påverkar? Hur långt gången är du?

    Vi får hoppas att det finns någon/några med lite färskare erfarenheter som vill dela med sig härGlad
  • ronja111
    87mli skrev 2015-03-03 09:19:42 följande:

    Mitt snitt kommer isåfall att bli pga att jag har ett myom som kan komma att vara i vägen för vanlig förlossning, inget är bestämt än eftersom de ska fortsätta kolla upp myomet om det ändrar storlek eller flyttar sig.

    Känner mig också lite smånojig efter allt man hört. Har funderat på att ev. försöka få till snittet i Sthlm där mina föräldrar bor men jag vet inte riktigt. En sak som gjort mig extra nojig är att läkarna sagt att mitt myom även kan ligga ivägen för ett ev snitt, så det får mig att undra om Sundsvall har erfarenhet och kompetens nog att klara av det på ett bra sätt (om det alltså blir ett mer "komplicerat" snitt).

    Vilket län har du annars tänkt skriva in dig i (dålig koll vilka som anses bättre och sämre)? Är det pga förlossningsrädsla du vill ha snitt eller är det annat som påverkar? Hur långt gången är du?

    Vi får hoppas att det finns någon/några med lite färskare erfarenheter som vill dela med sig här


    Okej jag förstår

    Det är Stockholm som jag också funderar på.

    Jag vill ha snitt för att jag blivit felbehandlad av vården så många gånger och litar helt enkelt inte på att de kan skydda mig eller barnet vid eventuella komplikationer. Inte heller att de tar rätt beslut i rätt till om det tillstöter komplikationer. Jag är helt enkelt livrädd att barnet skall fastna, bryta nacken, få hjärnskador mm i samband med en vaginal fölossning.

    Jag vet att det finns risker även vid ett kejsarsnitt, men riskerna är trots allt större för barnet vid en vaginalförlossning med tanke på hur ofta de går fel numer.

    Samt hur många som får sfinxerruptur och får sina undrliv förstörda för resten av sina liv.

    Att föda barn är bland det riskfylldaste en kvinna kan utsätta sig för i sitt liv oavsett förfarande. Då föredrar jag att det är kontrollerat, det finns personal på plats som tar hand om mig och barnet när det kommer.

    Är inte det minsta rädd för smärtan. Det kunde jag inte bry mig mindre om. Men det är allt annat...

    Förstår att du är nojig. Håll mig gärna uppdaterad hur det går.
    *hoppet är det sista som sviker*
  • 87mli
    ronja111 skrev 2015-03-03 11:05:35 följande:
    Okej jag förstår

    Det är Stockholm som jag också funderar på.

    Jag vill ha snitt för att jag blivit felbehandlad av vården så många gånger och litar helt enkelt inte på att de kan skydda mig eller barnet vid eventuella komplikationer. Inte heller att de tar rätt beslut i rätt till om det tillstöter komplikationer. Jag är helt enkelt livrädd att barnet skall fastna, bryta nacken, få hjärnskador mm i samband med en vaginal fölossning.

    Jag vet att det finns risker även vid ett kejsarsnitt, men riskerna är trots allt större för barnet vid en vaginalförlossning med tanke på hur ofta de går fel numer.

    Samt hur många som får sfinxerruptur och får sina undrliv förstörda för resten av sina liv.

    Att föda barn är bland det riskfylldaste en kvinna kan utsätta sig för i sitt liv oavsett förfarande. Då föredrar jag att det är kontrollerat, det finns personal på plats som tar hand om mig och barnet när det kommer.

    Är inte det minsta rädd för smärtan. Det kunde jag inte bry mig mindre om. Men det är allt annat...

    Förstår att du är nojig. Håll mig gärna uppdaterad hur det går.
    Ja det finns ju mycket som kan hända under en förlossning så förstår din rädsla. Har du pratat med bm eller läkare om detta och vad har du isf fått för respons?

    Håller tummarna att det löser sig! Glad
  • Fodla
    Spiro skrev 2010-04-28 09:31:13 följande:

    Eftersom det är planerat så kommer du ju att vara vaken! De lägger en ryggbedövning så man känner ingenting nedanför brösten typ. Jag kände hur det "gungade" lite bara. Vi gick hem dagen efter men fick dock läggas in igen pga att amningen inte fungerade. I slutändan blev det 4 dygn. Men själva snittet är ingen orsak till längre vårdtid.
    Sen kommer du få ta blodförtunnande sprutor i tio (sju?) dagar för att minska risken för blodpropp. Jag blev rätt risig i magen efteråt också, men det kanske man blir även efter en vaginal förlossning?


    Nej, det blir man inte. Däremot så töms ju tarmen helt under förlossningen, så det dröjer ofta några dagar innan man har avföring igen. Och det är ju lika bra eftersom man ofta är lite öm där nere.
  • CeciliaGibson

    Jag ska få planerat snitt den 28:e maj och detta krävde jag då jag fick akut med första sonen 2011.

    Jag känner mig oerhört trygg i mitt beslut och mycket trygg med Sundsvalls sjukhus! Jag har inget att anmärka om snitt där. ????

  • ronja111
    CeciliaGibson skrev 2015-05-03 20:38:32 följande:

    Jag ska få planerat snitt den 28:e maj och detta krävde jag då jag fick akut med första sonen 2011.

    Jag känner mig oerhört trygg i mitt beslut och mycket trygg med Sundsvalls sjukhus! Jag har inget att anmärka om snitt där. ????


    CeciliaGibson skrev 2015-05-03 20:38:32 följande:

    Jag ska få planerat snitt den 28:e maj och detta krävde jag då jag fick akut med första sonen 2011.

    Jag känner mig oerhört trygg i mitt beslut och mycket trygg med Sundsvalls sjukhus! Jag har inget att anmärka om snitt där. ????


    Vad härligt!!

    Vilken läkare ska snitta dig? Skriv gärna här sen o berätta hur det gått
    *hoppet är det sista som sviker*
  • CeciliaGibson
    ronja111 skrev 2015-05-04 14:39:25 följande:

    Vad härligt!!

    Vilken läkare ska snitta dig? Skriv gärna här sen o berätta hur det gått


    Jag vet inte ännu vilken läkare det blir... Men hon jag fick datum av hette Malin tror jag med ett finskt efternamn... Eller Maria eller något

    Sedan fick jag prata med en oerhört trevlig narkosläkare sin hette Per

    Jag ska absolut skriva sedan hur allt gick!
  • Heartsdesires

    Hur gick det för er som snittats i år? Jag har begärt planerat men utredningen för om jag ska få det eller inte har inte riktigt börjat än. Fick ni det lätt beviljat?


    you are my hearts desires
  • No Name

    Åk till Sollefteå fantastisk personal och fantastisk vård rätt igenom, ingen stress och bara njut av förlossning varandra och bebis <3

Svar på tråden Ni som gjort planerat kejsarsnitt på Sundsvalls sjukhus!