• Lilla Morran

Tonårspar - när är ålderskillnaden för stor?

Hej!

I en välbesökt tråd här på FL just nu berättar en 14-årig tjej att hon blivit gravid med sin 18-åriga pojkvän. Hon vill ha råd ang. graviditeten men en stor del av tråden ägnas för diskussion om huruvida det är lämpligt att hon har en pojkvän som är så pass mycket äldre. Det nämns också att han begått lagbrott som haft sex med en 14-årig tjej.

Vad anser ni är rimlig åldersskillnad i denna ålder? Vad skulle ni tycka var okej rörande era egna barn?

Själv är jag ganska partisk då jag träffade min nuvarande man då jag bara var 14 år gammal och han nästan 18... Idag är vi gifta sedan 6 år och väntar vårt tredje barn... Jag är väl medveten om att det inte är ofta en tonårsförälskelse utvecklas åt det hållet, men förmodligen färgar det mina åsikter, då jag hellre väljer att se pojkvännens personlighet, ansvarsfullhet än enbart att han skulle vara x antal år äldre... Däremot måste jag ju erkänna att jag inte hoppas att min dotter kommer att ha ett sexliv vid 14 års ålder, jag kommer göra vad jag kan för att uppfostra henne och vägleda henne så att hon förstår fördelarna med att vänta...

Men som sagt, vad tycker ni är okej? När får barnen börja ha seriöst (hur man nu definierar seriöst...) sällskap med pojkvän/flickvän, och hur stor får åldersskillnaden vara?

• Svar på tråden Tonårspar - när är ålderskillnaden för stor?
  • ladynorway
    Lilla Morran skrev 2010-04-29 19:28:56 följande:
    Hej!I en välbesökt tråd här på FL just nu berättar en 14-årig tjej att hon blivit gravid med sin 18-åriga pojkvän. Hon vill ha råd ang. graviditeten men en stor del av tråden ägnas för diskussion om huruvida det är lämpligt att hon har en pojkvän som är så pass mycket äldre. Det nämns också att han begått lagbrott som haft sex med en 14-årig tjej.Vad anser ni är rimlig åldersskillnad i denna ålder? Vad skulle ni tycka var okej rörande era egna barn?Själv är jag ganska partisk då jag träffade min nuvarande man då jag bara var 14 år gammal och han nästan 18... Idag är vi gifta sedan 6 år och väntar vårt tredje barn... Jag är väl medveten om att det inte är ofta en tonårsförälskelse utvecklas åt det hållet, men förmodligen färgar det mina åsikter, då jag hellre väljer att se pojkvännens personlighet, ansvarsfullhet än enbart att han skulle vara x antal år äldre... Däremot måste jag ju erkänna att jag inte hoppas att min dotter kommer att ha ett sexliv vid 14 års ålder, jag kommer göra vad jag kan för att uppfostra henne och vägleda henne så att hon förstår fördelarna med att vänta...Men som sagt, vad tycker ni är okej? När får barnen börja ha seriöst (hur man nu definierar seriöst...) sällskap med pojkvän/flickvän, och hur stor får åldersskillnaden vara?
    Jag anser att en 14-årig tjej är på tok för ung,för att ha en relation med en 18-åring!

Vi har lagerna av en andledning!
  • Alltid

Vill inte moralpredika, men jag jobbar på en anstalt för sexualbrottslingar och det finns killar som är så unga som 18, 19 o 20 år som haft sex med en fjortonåring som är dömda för våldtäkt mot barn. På den punkten är lagen tydlig. Behöver inte alls vara våld med i bilden utan det räcker att ena parten är under 15 år.

• systertillknorr

Jag och min sambo blev ett par när jag var 15 och han 20 (han fyllde 21 kort därefter och jag 16 ett halvår senare) inget konstigt tycker jag! 14 kan vara 18 ok om båda är på samma nivå, blir konstigt om den ene har övertaget. Men där går nog gränsen för mig.

• Lilla Morran

Instämmer med att lagar finns av en anledning och denna lag finns givetvis för att skydda parten som är under 15 år.

Frågan är hur man exempelvis reagerar när ens dotter kommer hem med pojkvännen, som är 18? Varken mina eller pojkvännens föräldrar hade några invändningar, mycket möjligt att de gjorde fel. Jag vill verkligen inte att min dotter ska ha sex vid 14 års ålder, men jag hoppas också att jag kan se den eventuella pojkvännens personlighet framför hans ålder...

Var går gränsen? Min ena kusin träffade sin man när hon var 17 och han 25, min andra kusin var 21 och mannen ifråga 35. Båda är sambo resp. gifta och har familj idag...

Personligen har jag inga problem med att mina barn skulle träffa någon eller vara ihop med någon som är några år äldre, men givetvis är risken ganska stor att sex ingår i en sådan relation och det är jag inte positiv till, svår ekvation...

• Frostkristall

Spontant tycker jag att det inte känns helt ok med ett förhållande mellan en 14 o 18 åring, men lite hycklande känns det i och med att jag var 15 ½ när jag träffade min nuvarande man, som då var 22 ½...

• Skogsstjärna

5-6 års åldersskillnad är helt okej, men då ska den yngsta ha fyllt femton. För barn under femton är det så stor risk för utnyttjande och obalans om den ena är mer än 1-2 år äldre.

• Faber
    Alltid skrev 2010-04-29 19:37:31 följande:
    Vill inte moralpredika, men jag jobbar på en anstalt för sexualbrottslingar och det finns killar som är så unga som 18, 19 o 20 år som haft sex med en fjortonåring som är dömda för våldtäkt mot barn. På den punkten är lagen tydlig. Behöver inte alls vara våld med i bilden utan det räcker att ena parten är under 15 år.
    Just därför är beteckningen våldtäkt fel. Man må ha moraliska synpunkter på en 18-åring som ligger med en 14-åring men att juridiskt jämställa detta med en våldtäkt där tvång ingår visar att definitionen är för trubbig och kan slå fel.

Ponera att Kalle 18 fått sin första bil, Lisa 14.8 tycker att han är den coolaste killen i stan. Tycke uppstår, de blir ihop och har sex efter en månad. Detta jämställer alltså lagen med att Johan 18 tvingar sig på en berusad Lisa på en fest.
  • MajaLarsson

jag är nog oxå lite partisk i frågan då jag blev tillsammans med min karl när jag va 14 å han 18.. i år firar vi elva år tillsammans!

• Rakad Apa

När min dotter blir 14 så skulle jag aldrig gå med på att hon skulle skaffa sig en 18 årig pojkvän

• Faber
    Rakad Apa skrev 2010-04-30 00:55:42 följande:
    När min dotter blir 14 så skulle jag aldrig gå med på att hon skulle skaffa sig en 18 årig pojkvän
    Skulle du gå med på motsatsen?
  • Rockan

För mig ligger inte felet hos den yngre i relationen, utan hos det äldre. Jag tycker inte det är okej för en 18-åring att bli ihop & ha sex med en 14-åring, hur jag än vänder på det & oavsett kön, men jag kan inte sätta en bestämd gräns på så & så många år heller.

Det enda jag kan göra är att stärka mitt eget barn i sin självkänsla, ha en öppen relation & hoppas att hon gör rätt val utifrån det.

• Snuskpudding

Varför skulle det vara fel att en 14 åring är ihop med en 18 åring?
    Ne, älskar de varandra så gör de och då ska de få göra det!
    då kan man ju säga samma sak om att en 20 åring inte ska vara tillsammans med en 24 åring? Det är ju bara dumt att lägga sig i vad andra gör!

• Mummyfied

Jag hade helst sett att mitt tonårsbarn hållt sig till de som var någorlunda  jämnåriga när det var så ungt som fjorton år. Det är faktiskt en väldig skillnad på fjorton och arton då man utvecklas väldigt mycket rent psykiskt under de åren som skiljer därimellan, det går inte alls att jämföra med två som tex är 30 eller 35.

• Faber
    Mummyfied skrev 2010-04-30 13:12:19 följande:
    Jag hade helst sett att mitt tonårsbarn hållt sig till de som var någorlunda  jämnåriga när det var så ungt som fjorton år. Det är faktiskt en väldig skillnad på fjorton och arton då man utvecklas väldigt mycket rent psykiskt under de åren som skiljer därimellan, det går inte alls att jämföra med två som tex är 30 eller 35.
    Men om du måste välja mellan en 18-åring som verkligen bryr sig om din dotter eller en 15-åring som behandlar henne som skit men som hon ändå är kär i?
  • Mikaelkarlsson

Min nuvarande flickvän är 15 år och jag är 31 år och ingen av oss bryr sig om åldern för att vi gillar varandra. Hon har även berättat att hon bara gillar äldre killar och har aldrig haft en kille i hennes egen ålder utan när hon var 13 så hade hennes 3 första killar hon haft sex med var 18-19 år. Och det är inget hon ångrar.

• Päron1986

Jag hade sex för första gången när jag var 14, jag var då sist i vårt lilla tjejgäng som umgicks då..

Hursom, killen var 14 år han också, men fyllde 15 under tiden vi var tillsammans och efter det hade vi också sex. Då borde det ju vara olagligt å han kan dömas. Men ärligt talat, det var på lika villkor och vi var kära. I den åldern tycke rjag det är ok, rättare sagt: ett årsålderskillnad gör ingen skada.

14 och 18 tycke rjag är för stor skillnad.

Om det ska skilja mer än 3 år mellan par (redan i tonåren tycker jag det är fölr mkt) så tycker jag att man ska vara helst över 25 år.

22 och 25, nja, det är ju ok, beroende på.. men 18 och 23 kanske? Nej... det skiljer så mkt, så mkt händer mellan 18 och 23. osv.

• Bedan

För mig gällde max 2 års åldersskillnad på den tiden innan jag tyckte att det var för mycket för att jag skulle bli intresserad, men sen är jag inte heller typen som gillar äldre män ens i vuxen ålder. Min sambo är t.ex. 1,5 år äldre än jag.

Svar på tråden Tonårspar - när är ålderskillnaden för stor?