Tonårspar - när är ålderskillnaden för stor?
Hej!
I en välbesökt tråd här på FL just nu berättar en 14-årig tjej att hon blivit gravid med sin 18-åriga pojkvän. Hon vill ha råd ang. graviditeten men en stor del av tråden ägnas för diskussion om huruvida det är lämpligt att hon har en pojkvän som är så pass mycket äldre. Det nämns också att han begått lagbrott som haft sex med en 14-årig tjej.
Vad anser ni är rimlig åldersskillnad i denna ålder? Vad skulle ni tycka var okej rörande era egna barn?
Själv är jag ganska partisk då jag träffade min nuvarande man då jag bara var 14 år gammal och han nästan 18... Idag är vi gifta sedan 6 år och väntar vårt tredje barn... Jag är väl medveten om att det inte är ofta en tonårsförälskelse utvecklas åt det hållet, men förmodligen färgar det mina åsikter, då jag hellre väljer att se pojkvännens personlighet, ansvarsfullhet än enbart att han skulle vara x antal år äldre... Däremot måste jag ju erkänna att jag inte hoppas att min dotter kommer att ha ett sexliv vid 14 års ålder, jag kommer göra vad jag kan för att uppfostra henne och vägleda henne så att hon förstår fördelarna med att vänta...
Men som sagt, vad tycker ni är okej? När får barnen börja ha seriöst (hur man nu definierar seriöst...) sällskap med pojkvän/flickvän, och hur stor får åldersskillnaden vara?