• Mandra

    30+ trådens bokdiskussion

     {#lang_emotions_flower} Välkomna! {#lang_emotions_flower}
    Här har vi platsen där vi samlas för att diskutera och samtala runt en utvald bok. Efter ett givet datum är ordet fritt. Förhoppningsvis så har boken inspirerat, engagerat och fått oss att fundera en hel del. Dom tankarna delar vi då med oss av här.

    Tanken är att det ska vara roligt att läsa. Vi läser efter egen förmåga och tid, så långt vi hinner.
    Vilka är då vi?
    Vårt gemensamma ursprung är 30+ trådarna och vissa av oss har hängt ihop sen -05. Vi är alla småbarns föräldrar som försöker ta oss lite egentid och drömma oss bort i böckernas värld.
    Nu kör vi
  • Svar på tråden 30+ trådens bokdiskussion
  • Piggley Wink

    Ela: Jag tror att jag tyckt mer som dig om jag läst den som bok istället för ljudbok, Vanna Rosenberg som läser den är helt underbar! Men som du säger så var det främst igenkänningen jag föll för. Det finns fler som jag.... eller iaf i liknande situation, för jurist är jag ju då rakt inte!


    H juni 07, syskon november 10
  • asap

    Mandra - Jag har också svårt att hinna läsa "på tid", så för mig passar det bra att koncentrera sig till ledigheter..

    Ela - Jag håller med dig om hela den där "spännande" delen med mysko affärer på advokatbyrån, det var inget jag blev så värst engagerad av.
    Jag tyckte boken började bra, upptakten med hur hon ung och lovande handplockades till bästa jobbet, så jag blev faktiskt lite besviken över tidshoppet. Jag hade gärna velat följa hur hennes egen och kollegornas inställning ändrades med graviditet och föräldraledighet, men hopp! -så var man redan framme vid två barn och dagislämningar och ingen som förväntade sig att hon skulle göra karriär längre och bristande motivation. Men hur var vägen dit, undrar jag?

  • MrsFreckles

    *Host host* men beställde aldrig boken från Bokus, tyckte frakten var så dyr! Vi får se vad det blir nästa gång! Och just nu läser jag mest coaching litteratur...

  • Serendipity
    asap skrev 2010-09-27 21:16:45 följande:
    Jag tyckte boken började bra, upptakten med hur hon ung och lovande handplockades till bästa jobbet, så jag blev faktiskt lite besviken över tidshoppet. Jag hade gärna velat följa hur hennes egen och kollegornas inställning ändrades med graviditet och föräldraledighet, men hopp! -så var man redan framme vid två barn och dagislämningar och ingen som förväntade sig att hon skulle göra karriär längre och bristande motivation. Men hur var vägen dit, undrar jag?
    Precis så tänkte jag också!!! Och så blev jag ganska irriterad på huvudpersonen också, som trots att hon inte verkade ett dugg motiverad eller sugen bara stannade kvar på advokatbyrån där arbetsklimatet var uselt och hon ändå inte gjorde någon nytta eller sig själv särskilt nöjd... tills hon fick sparken.
  • Serendipity

    Minimalla, JA, den läste jag förra veckan bara! Jättebra tyckte jag, kändes väldigt äkta och utlämnande, man få anta att författaren har egna erfarenheter.

  • Minimalla

    Ja, jag tyckte den verkade väldigt bra, men är osäker på om den kan bli FÖR mycket. Jag tänkte att den nog kan ge lite perspektiv på den egna tillvaron när man tycker man har det lite jobbigt. Det är ju intressant det där att livet inte riktigt blir som man tänkt sig.
    *skriver upp boken på önskelistan*


    En prinsessa, en ängel och en prins. Tre älskade barn.
  • Milla C

    Hörrni, har vi bestämt oss för att koncentrera oss på att läsa på ledigheter? För annars har jag ett förslag på en bok som jag tror skulle kunna "passa oss". Den borde ge upphov till en del att diskutera om den är bra iaf. Maken tyckte att den var något för mig och har redan beställt den, efter att ha hört om den på P1 när han åkte hem idag .

    www.adlibris.com/se/product.aspx


    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Hannajo
    Milla C skrev 2011-02-14 21:22:17 följande:
    Hörrni, har vi bestämt oss för att koncentrera oss på att läsa på ledigheter? För annars har jag ett förslag på en bok som jag tror skulle kunna "passa oss". Den borde ge upphov till en del att diskutera om den är bra iaf. Maken tyckte att den var något för mig och har redan beställt den, efter att ha hört om den på P1 när han åkte hem idag .

    www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172057...
    Oj, vad känslor som dök upp bara jag läste vad den handlade om. Min mamma fyller 73 (men är frisk och pigg)  och jag har väl börjat inse att risken finns att hon inte kommer finnas hos mig hela livet, vilket ger mig en klump i magen.
    Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • Mandra

    Milla C > Oh nej, vill ni läsa så läs såklart!! Det är bara jag som måste förpassa det till sommarveckorna. Jag känner itne att jag hinner med fler böcker än jag har. Det är ju oftast minst en i veckan.

    Annars så kan vi ju hålla liv i tråden om en eller två vill läsa eller läst samma bok? så kan man ju diskutera den?

    Fritt fram så länge? :)

Svar på tråden 30+ trådens bokdiskussion